Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. maj 2006

J nr.             230-2

  

 

./.

 
Hermed fremsender jeg til Trafikudvalgets orientering et notat med anbefalingerne fra arbejdsgruppen om fastsættelse af lufthavnstakster.

 

Arbejdsgruppen, der blev nedsat på baggrund af en række sager om ydelse af ulovlige rabatter til lavprisselskaber, har bestået af repræsentanter fra Transport- og Energiministeriets departement og Statens Luftfartsvæsen. Arbejdsgruppen har analyseret den nuværende fastsættelse af lufthavnstakster og både lufthavne og luftfartsselskaber har været hørt undervejs.

 

Der er to hovedelementer i anbefalingerne fra arbejdsgruppen. For det første skal lufthavne, der opkræver ulovlige lufthavnstakster kunne idømmes en bøde. I dag kan vi kun reagere over for en lufthavn, der giver ulovlige rabatter ved at lukke lufthavnen. For det andet anbefaler arbejdsgruppen en forenkling af reglerne omkring takstfastsættelse. Samlet set vil disse anbefalinger medføre administrative lettelser for lufthavnene og samtidig vil lufthavne, som overtræder reglerne, kunne idømmes bødestraf.

 

Efter anbefalingerne fra arbejdsgruppen blev offentliggjort har det blandt andet været fremme i pressen, at jeg vil foretage et indgreb over for Ryanair, herunder selskabets ruter fra Esbjerg og Århus.

 

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har planer om at lave et indgreb mod Ryanair eller mod lovlige rabatter, men alene mod lufthavne der giver ulovlige rabatter.  Ryanair og andre lavprisselskaber skal være mere end velkomne i de danske lufthavne. Med Finanslovsaftalen for 2006 blev det faktisk besluttet at bruge ½ mia.kr. om året på at afskaffe den statslige passagerafgift – netop for at gøre det nemmere for alle danske lufthavne at tiltrække bl.a. lavprisselskaber.

 

Konkurrence i luftfarten bidrager til, at vi alle får flere flyafgange. Men det er vigtigt for mig, at konkurrencen foregår på lige vilkår. Jeg ønsker størst mulig konkurrence, men indenfor lovgivningens rammer. Alle luftfartsselskaber skal have fair og lige vilkår – også når det gælder rabatter. Det er et centralt indsatsområde i regeringens luftfartspolitiske strategi ”Dansk luftfart 2015”.

 

Der er ikke planer om at ændre på lufthavnenes muligheder for at give lovlige rabatter. Det vil således fortsat være lovligt at give rabatter, der er i overensstemmelse med EU Kommissionens retningslinjer på området og som samtidig er ikke-diskriminerende og hvor rabat til ét luftfartsselskab ikke finansieres af de andre luftfartsselskaber.

 

I stort set alle europæiske lande er takstfastsættelsen i lufthavnen underlagt regulering, fordi man ønsker at undgå, at lufthavnene får tilskyndelse til at misbruge en dominerende stilling på markedet. Det er Statens Luftfartsvæsen, som har ansvaret for at godkende taksterne i de danske lufthavne. 

 

Dette brev og det anførte notat vedlægges i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen