|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Folketinget Christiansborg 1240 København K.
|
Dato            11. april 2006 J nr.            519-000014  Â
|
|
./.
Banedanmark har netop udgivet den årlige rapport om
driftsuheld på de statslige jernbaner i 2005. Rapporten vedlægges til
Trafikudvalgets orientering.
Rapporten beskriver hændelser og udviklinger på statens jernbaner indenfor sikkerhedsområdet i 2005.
Af investeringer i sikkerhedsudstyr på statens jernbaneinfrastruktur kan det nævnes, at ATC-togstop på strækningerne Odense – Svendborg og Grenå-banen nu er ibrugtaget. Derudover er rangerreglementet nedlagt og optaget i Sikkerhedsreglementet i moderniseret udformning.
Rapporten viser samme lave niveau i antallet af driftsuheld under togkørsel som i 2004. Der er tale om et fald fra 17 hændelser i 2004 til 10 hændelser i 2005 indenfor kategorierne sammenstød, afsporinger og færdselsuheld i overkørsler. Indenfor samme kategorier i forbindelse med rangering er antallet af hændelser derimod steget fra 13 i 2004 til 19 2005. Antallet af færdselsuheld i overkørsler i forbindelse med togkørsel og rangering er glædeligt faldet fra 13 hændelser i 2004 til 9 hændelser i 2005.
I tilknytning til jernbanen var der i 2005 i alt 6 dræbte, 10 alvorligt tilskadekomne og 65 lettere tilskadekomne. De fleste dræbte og tilskadekomne skyldes bilister, der har overtrådt færdselsloven, og hvor jernbanen var involveret. Den store stigning i lettere tilskadekomne er sket på baggrund af uheldet ved Lyngby i februar 2005, hvor et S-tog kørte op i et andet holdende S-tog. Denne ulykke afstedkom alene 49 lettere tilskadekomne personer.
Det er min opfattelse at langt de fleste uheld skyldtes menneskelige fejl.
Jeg er derfor tilfreds med, at Trafikstyrelsen i sit tilsyn af de enkelte virksomheder tager udgangspunkt i de indberetninger af uheld og hændelser som virksomheden foretager, og at Trafikstyrelsen har et generelt fokus på sikkerhedskulturen i den danske jernbanesektor.
Flemming Hansen