|
|
||
|
Referat af rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27. marts 2006.
Dagsordenspunkt 1: Forslag til forordning om offentlig personbefordring med jernbane og ad vej, KOM (2005) 319
Rådet havde en længere drøftelse af forslaget, der fastlægger bestemmelser vedrørende indgåelse af kontrakter om offentlig trafikbetjening, herunder udbud af offentlig trafikbetjening.
Formandskabet havde stillet to spørgsmål til Rådet:
Hovedparten af medlemslandene tilkendegav støtte til Kommissionens forslag om, at det skulle være muligt at tildele kontrakter til offentlig regional trafikbetjening og fjerntrafikbetjening med jernbane.
Et betydeligt antal af medlemslandene støttet af Kommissionen gav endvidere udtryk for, at det skulle være muligt at tildele kontrakter til al tungere jernbanetrafik inklusiv forstadstrafik og integrerede netværk.
Enkelte medlemslande ønskede, at det skulle være muligt at tildele kontrakter til al offentlig trafikbetjening, dvs. jernbanetrafik, busser, sporvogne, metroer o. lign. Dette modsatte hovedparten af medlemslandene og Kommissionen sig.
Enkelte medlemslande pegede på, at muligheden for tildeling af kontrakter uden udbud skulle følges af en gensidighedsklausul, der vil forhindre operatører med forhandlede kontrakter i samtidig at deltage i udbud. Kommissionen fandt det nuværende forslag var afbalanceret på dette punkt.
De fleste medlemslande tilkendegav støtte til, at eksisterende kontrakter, der var indgået efter almindeligt udbud, skulle kunne fortsætte ind til udløbsdatoen på kontrakten.
Enkelte medlemslande tilkendegav, at det skulle være muligt at fortsætte kontrakter, der ikke havde været i udbud, og at der skulle rettes særlig opmærksomhed mod langtidskontrakter.
Formandskabet konkluderede ikke på drøftelsen, men vil arbejde hen imod en politisk enighed på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2006.
        Dagsordenspunkt 2: Forslag til direktiv om kørekort, KOM(2003) 621.
Rådet vedtog som a-punkt sin politiske enighed om et nyt direktiv om kørekort. Direktivet har til formål at øge trafiksikkerheden og mindske muligheden for forfalskning af kørekort.
Udstedelsen af det nye kørekort vil blive obligatorisk fra 2012 og alle eksisterende kørekort skal udskiftes inden for en 20-årig periode, dvs. 2032.
Dagsordenspunkt 3: Trafiksikkerhed
a) Meddelelse fra Kommissionen: Midtvejsevaluering af Europæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden: halvering af antallet af trafikofre inden 2010: en fælles opgave, KOM(2006) 74
b) Uformelt rådsmøde om trafiksikkerhed (Bregenz 2.-3. marts 2006)
Kommissionen præsenterede sin midtvejsevaluering af handlingsplanen for trafiksikkerhed. Rådet havde en kort drøftelse og noterede sig Kommissionens præsentation. Rådet noterede sig ligeledes et forslag fra Italien om at oprette et Europæisk Trafiksikkerhedsagentur.
Formandskabet informerede desuden kort om det uformelle transportministermøde i Bregenz den 2.-3. marts 2006, hvor man bl.a. drøftede sikre veje og infrastruktur, sikre køretøjer og fælles trafiksikkerhedskampagner.
Dagsordenspunkt 4: Indre vandveje.
a) Meddelelse fra Kommissionen om fremme af indre vandveje.
b) High-Level møde om navigation ad indre vandveje.(15.-16. februar i Wien)
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af et fælles europæisk handlingsprogram om indre vandveje.
Formandskabet informerede desuden om high-level mødet om indre vandevej den 15.-16. februar 2006 i Wien.
Dagsordenspunkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet forordning om fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security) KOM (2005) 429
Rådet nåede med enstemmighed til fælles tilgang om forslaget til forordning om fælles regler for civil luftfartssikkerhed, idet man afventer Europa-Parlamentets første læsning.
Forslaget indebærer en forenkling af den eksisterende forordning 2320/2002, der trådte i kraft 1. januar 2003, og som blev vedtaget efter terrorangrebet 11. september 2001.
Med forslaget indføres endvidere bestemmelser for sikkerheden ombord på fly og håndteringen af sikkerhedskrav fra tredjelande.
Dagsordenspunkt 6: Forslag til forordning om oprettelse af et fællesforetagende, som skal udvikle den nye generation af europæisk lufttrafikstyringssystem (SESAR), KOM (2005) 602.
Rådet noterede sig formandskabets statusrapport for forhandlingerne om en forordning om oprettelse af et fællesforetagende, som skal udvikle en ny generation af europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR-projektet).
Kommissionens forslag har til formål at oprette et fællesforetagende, som skal samle forsknings- og udviklingskræfter i Fællesskabet og udvikle den nye generation af europæisk lufttrafikstyringssystem med henblik på at etablere en højtudviklet lufttrafikinfrastruktur i EU, som vil muliggøre en effektiv, sikker og miljøvenlig udvikling inden for lufttransporten.
Dagsordenspunkt 7: Eksterne relationer på luftfartens område.
a) EU-USA relationer: åbent luftfartsområde.
b) EU-Rusland: Overflyvning over Sibiren.
- RÃ¥dsbeslutning om at bemyndige Kommissionen til at forhandle med Rusland om betaling for overflyvning af Sibirien.
Rådet noterede sig Kommissionens information om forhandlingerne med USA. Kommissionen oplyste, at man forventer, at USA vedtager den nødvendige lovgivning i god tid til, at Rådet i juni kan vedtage den endelige aftale med USA.
Rådet vedtog desuden en rådsbeslutning, der bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger med Rusland om afvikling af betalingerne for overflyvning af Sibirien.
Rådet vedtog endvidere et sæt rådskonklusioner om overflyvningerne over Sibirien, der vil blive sendt til Rusland af formandskabet. Af rådskonklusionerne fremgår, at Rådet ikke finder, at betalingerne for at overflyve Sibirien er i overensstemmelse med den internationale luftfartskonvention (Chicago-konventionen), og opfordrer Kommissionen til at forhandle en aftale med Rusland, der medfører et ophør af betalingerne med udgangen af 2013.
Dagsordenspunkt 8: Civil navigationssystem Galileo
Kommissionen underrettede Rådet om forhandlingerne med koncessionshaverne, der bliver ført af Fællesforetagende Galileo. Rådet opfordrede Kommissionen til at give en grundig redegørelse for tredjelandes involvering med henblik på en drøftelse af dette i juni, samt opfordrede Kommissionen til at fremsende et forslag om de finansielle instrumenter til udviklingen af Galileo.
Dagsordenspunkt 9: Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi.
De fleste medlemslande havde indsendt skriftlige bidrag. Yderligere drøftelse af udviklingen af EU’s transportpolitik og bidraget til EU’s bæredygtighedsstrategi vil finde sted i forbindelse med Kommissionens bebudede midtvejsevaluering af hvidbogen om den fælles transportpolitik.