NOTAT

 

Journal nr. 06/514

Dato. 2. februar 2006

                                                                                                            Ref. Kirsten Kerrigan

 

 

Emne.  Gennemgang af statens tilsagn om støtte til forstærkning af Rejsby- og Ballum-Astrup Diger.

 

Baggrund

Transport og energiministeren har med brev af 25. januar 2006 givet afslag på yderligere tilskud til forstærkning af Rejsby- og Ballum-Astrup Diger i syd- og sønderjylland.

 

Digelagene er bygherrer, og forstærkningen finansieres efter sjettedelsnøglen, hvor staten betaler 3/6, amterne betaler 2/6 tilsammen, og kommuner og digelag betaler 1/6 tilsammen.

 

Ministeren har forud for sit afslag – med brev af 25. oktober 2005 – udtrykt forundring over, budgetoverskridelserne, og henviser til, at han allerede tidligere har måttet øge statens tilskud.

 

Redegørelse.

Ved sagens start i 2002 forelå der 5. april 2002 et skitseprojekt, udarbejdet af trafikministeriet ved Kystdirektoratet. Kystdirektoratet havde her opstillet et budget på 42,7 mio. kr. Det skal dog bemærkes, at der kun var tale om et skitseprojekt, og at der heri blandt andet ikke var medtaget de nødvendige arbejder på de 3 sluser, som er en del af Rejsby Dige.

 

Trafikministeren mødtes den 30. april 2002 med blandt andet udvalgsformændene fra Ribe- og Sønderjyllands amter. På mødet gav ministeren mundtligt tilsagn om at støtte projektet med 50%, svarende til 3/6 af udgifterne. Ministeren bekræftede sit tilsagn med brev af 19. juni 2002.

 

Ved det efterfølgende trafikforlig blev det projektet bekendt, at der kun var afsat 20 mio. kr. til projektet, og ministeren blev gjort opmærksom på det manglende beløb med brev af 9. december 2002. Ministeren svarede med brev af 9. januar 2002, at han ikke ville bidrage med yderligere tilskud, og at staten således ikke bidrog med 3/6. Med tilsagnsskrivelse af 22. april 2002 fastholdt ministeriet tilskuddet på 20. mio. kr. De øvrige bidragende parter – amter, kommuner og digelag – gav alle tilsagn om tiltrædelse af sjettedelsnøglen under forudsætning af, at staten tiltrådte, og uden loft over beløbet.

 

Digelagene iværksatte herefter udarbejdelse af et detailprojekt, hvori de nødvendige arbejder på sluserne blev medtaget. Detailprojektet blev udbudt i anlæg. Licitationen den 6. februar 2004 resulterede i, at budgettet herefter androg 47,2 mio. kr. Projektet henvendte sig med brev af 12. februar 2004 til ministeren, og opfordrede igen ministeren til at tiltræde sjettedelsnøglen, og bidrage med 50% at udgifterne. I henvendelsen blev det tillige præciseret, at der var tale om 2004 prisniveau, og ministeren blev bedt om at give tilsagnet med efterfølgende prisreguleringer.

 

Ministeren svarede med brev af 4. marts 2004, og gav her - for første gang - tilsagn om tilskud på 50%, svarende til 23,6 mio. kr. af  projektudgifterne i 2004 prisniveau. Tilsagnet bekræftedes med ministeriets tilsagnsskrivelse af 17. marts 2004.

 

Under afvikling af anlægsarbejderne i 2004 og 2005 blev det klart, at projektet i alt ville blive 6,2 mio. kr. dyrere.  Heri var medregnet aktuelle og forventede prisstigninger frem til projektets afslutning i 2007. Her er det væsentligt at bemærke, at projektet ikke var udvidet under vejs. Baggrunden for merudgifterne var i hovedsagen, at der bruges mere jord end forventet, og at den omfattende transport af jorden fordeler sig anderledes, og er længere, end beregnet.

 

Bygherren (digelagene) rettede derfor henvendelse til ministeren med brev af 4. oktober 2005, og bad ministeren om fortsat at vedstå sjettedelsnøglen og bidrage med 50% af udgifterne.

 

Bygherrens afsluttende bemærkninger.

På baggrund af ovenstående redegørelse står bygherren uforstående over for ministerens seneste afslag af 25. januar 2005, hvori ministeren blandt andet skriver, at staten allerede har givet 3,6 mio. kr. til en fordyrelse af projektet. Her må det antages, at ministeren henviser dels til de manglende 1,4 mio. kr., som fra starten manglede i ministeriets regnestykke, dels til den fordyrelse, som blandt andet kan tilskrives Kystdirektoratets  manglende medtagelse af sluserne i Rejsby Dige. 

 

Bygherren er ligeledes uforstående over for statens manglende bidrag til dækning af de almindelige prisstigninger, da der i brevet til ministeren den 12. februar 2004, udtrykkeligt er gjort opmærksom på, at budgettet var i prisniveau 2004.

 

Bygherren vil derfor bede ministeren genoverveje sit afslag på yderligere engagement i digeforstærkningen i syd- og sønderjylland.