En fjer, der blev til syv trafikofre

 

 

Af Lone Nørager Kristensen

Landsformand for Dansk Epilepsiforening

Kongensgade 68, 5000 Odense C

 

 

Den 9. marts skriver overlæge Kjeld Hougaard under rubrikken ”Trafikken kan blive endnu mere sikker”, at ”…Patienter med diagnosen epilepsi har syv gange så stor risiko for at blive involveret i et alvorligt trafikuheld…” Efterfølgende interviewes Kjeld Hougaard til radioavisen og tv-avisen og slår til lyd for, at personer med diagnosen epilepsi ikke bør kunne få kørekort.

 

Dansk Epilepsiforening har spurgt Kjeld Hougaard, hvor han har sin viden fra, da vi for tre år siden hørte lignende reaktioner på baggrund af en artikel af overlæge Svend Lings i Ugeskrift for Læger. Kjeld Hougaard henviser til denne undersøgelse, som han desværre fortolker forkert.

 

Det fremgår nemlig ikke, at der er øget trafikulykkeshyppighed ved epilepsi, men at personer med epilepsi oftere søger skadestue. Det drejer sig om 10 med epilepsi ud af 159 personer mod fem i en kontrolgruppe på 559 personer, hvilket giver syv gange så mange skadestuebesøg for personer med epilepsi. Det er der forskellige forklaringer på, fx at personer epilepsi kender hospitalet og derfor søger skadestue.

 

Det præciseres i Svend Lings artikel i det internationale tidsskrift Neurology (”Increased driving accident frequency in Danish patients with epilepsy”, august 2001), at undersøgelsen ikke viser, om det er personen med epilepsi eller en anden part, der har forårsaget ulykken. Svend Lings skriver i sin artikel, at de små ulykkestal bør tolkes med forsigtighed, og at det ikke på baggrund af denne undersøgelse er tilrådeligt hverken at liberalisere eller stramme reglerne. Derimod lægger han op til flere undersøgelser.

 

Det fremgår ikke, hvad de 15 personer over en ti års periode – i gennemsnit 1,5 person om året – er behandlet for på skadestuen, kun at ingen er døde. Vi ved ikke, om der er alvorlige skader.

 

Undersøgelsen er foretaget fra januar 1980 til december 1989. Det er således mere end 15 år gamle og meget små tal, Kjeld Hougaard benytter som afsæt for sin bombastiske udmelding.

 

Det er vigtigt, at danske bilister er sikre bilister. Dansk Epilepsiforening støtter alle undersøgelser på dette område og har ingen interesse i, at personer med en ukontrolleret epilepsi sætter sig bag et rat. Der er imidlertid mange mennesker med epilepsi, som lever et helt almindeligt liv, fordi deres epilepsi er velbehandlet, og for hvem et kørekort er lige så vigtigt som for alle andre. Og som er lige så sikre i trafikken.

 

Jeg kan godt forstå, Kjeld Hougaard påvirkes af sine grimme oplevelser med trafikofre, men hvor er det ærgerligt, han ikke tager initiativ til at skaffe ny dokumentation i stedet for at bruge sit haglgevær. At melde ud, at alle med diagnosen epilepsi skal fratages muligheden for at få kørekort er ikke seriøst på det foreliggende grundlag.