|
|||
|
|||
|
|||
Baltic Gateway WP 2 Udvikling af korridoren Øresundsregionen - Gedser - Rostock - Berlin Fase 2
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
For |
|||
Rostock Hansestad |
|||
Regional Planning Associates Central Mecklenburg |
|||
City of Berlin |
|||
Ministry for Labour, Construction and Regional Development Mecklenburg Western Pommerania |
|||
Ministry of Economics Mecklenburg Western-Pommerania |
|||
Det dansk-tyske handelskammer |
|||
Storstrøms Amt |
|||
Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) |
|||
|
|||
|
|||
Sammenfatning af Fase 2 |
|||
Dette studie er finansieret med hjælp fra den Europæiske Union |
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Udarbejdet af |
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
PLANCO Consulting GmbH Schwerin Hagenower Str. 73, D-19061 Schwerin Tel. +49-(0)385-3993722; Fax +49-(0)385-3993721 e-mail: [email protected] http://www.planco.de |
|
|
|
|
||
Projekt Nr. 617 S |
|||
|
|
||
Februar 2006 |
|||
|
|||
1.   Introduktion........................................................................................................................ 2
2.   Anbefalinger vedrørende den tyske side (Rostock Havn).......................................... 2
2.1Â Eksisterende faciliteter................................................................................................. 2
2.2Â Svagheder..................................................................................................................... 2
2.3 Anbefalinger med henblik på forbedringer på kort og mellemlang sigt for togpassagerer og passagerer til fods i færgeterminalen Rostock............................................................ 4
3.   Anbefalinger for den danske side (Gedser Havn)........................................................ 6
3.1 Nuværende situation..................................................................................................... 6
3.1.1Â Â Â Fysiske karakteristika........................................................................................ 6
3.1.2   Køreplaner og rejsetid....................................................................................... 7
3.2Â Anbefalinger.................................................................................................................. 9
3.2.1Â Â Â Genoprettelse af den direkte togforbindelse til Gedser..................................... 9
3.2.2   Koordinering af køreplanerne for tog, busser og færger................................... 9
3.2.3Â Â Â Forbedring af transfer i Gedser....................................................................... 10
Analyserne i forbindelse med Baltic Gateway projektet for korridoren Berlin-Rostock-Gedser-Øresundsregionen er opdelt i 2 faser:
I Fase 1 blev korridorens trafikstrømme og infrastruktur analyseret. Derudover blev der foretaget en analyse af korridorens nuværende og fremtidige situation sammenlignet med alternative ruter. En Fase 1 rapport blev udgivet i august 2004.
Fase 2 koncentrerede sig om evalueringer af de forbedringer, der er sket i korridorens togpassagertrafik med overvejende fokus på forbindelser til og i de 2 havne. Evalueringerne præsenteres i denne rapport.
Passagerer uden bil, som ankommer til Rostock Havn, forlader færgeterminalen enten med
· færge
· S-tog
· offentlig transport (buslinier19, 45 og 49)
· bil (parkeret på parkeringspladsen ved terminalbygningen) eller
· taxi
Terminalbygningen er forbundet med Rostock-Gedser liniens passagertårn ved kaj 67 via en shuttle bus. Forbindelsen mellem S-togsstationen Seehafen Rostock og terminalbygningen indgår i buslinierne 45 og 49's køreplan. I stedet for at vente på bussen, kan man vælge at tage en 1,3 km gåtur med op til 7 vej-/jernbaneovergange. Et fuldt overblik over trafiksituationen i Rostock Havn er vist i Figur 1 nedenfor.
Sammenlignet med andre tyske færgeterminaler, vurderes check-in og passagerfaciliteter i færgeterminalen Rostock at være acceptable, eftersom terminaler med højere standard normalt har et meget højere antal passagerer til fods (f.eks. Puttgarden og Kiel).
For rejsende, der ankommer fra Rostocks hovedbanegård, er hovedproblemet den lave togfrekvens, som det direkte tog til "Seehafen Nord" opererer med. Hurtigere transportalternativer (med bus og/eller sporvogn) er tilgængelige, men besværlige - især for passagerer, som ikke kender de lokale forhold.
Hvis man analyserer de passagerer, som går gennem området til fods, og de respektive faciliteter og sammenligner dette med målsætningen for moderne og konkurrencedygtig passager check-in/check-out, kan man identificere følgende vigtige svagheder:
Figur 1:Â Â Â Â Â Â Â Â Plantegning af Rostock Havn
1 |
S-togsstation |
9 |
Busterminal shuttle bus ved terminalbygning |
2 |
Gangsti togstation - busstoppested |
10 |
Busterminal shuttle bus ved kaj 67 |
3 |
Busstoppested “togstation" for linierne 45 og 49 |
11 |
Passagertårn ved kaj 67 |
4 |
Gangsti stoppested “færgeterminal - terminalbygning |
12 |
Venteområde i passagertårnet ved kaj 67 |
5 |
Busstoppested “færgeterminal†for linierne 45 og 49 |
13 |
Taxiholdeplads ved terminalbygningen |
6 |
Terminalbygning |
14 |
Parkeringsplads ved terminalbygningen |
7 |
Venteområde med cafeteria i terminalbygningen |
|
Gangsti og busruterne 45 og 49 |
8 |
Check-in skranker i terminalbygningen |
|
Shuttle bussens rute |
Der er ingen problemer for de passagerer, som ankommer direkte til færgeterminalbygningen med offentlige busser fra Rostock, der kører efter fast tidsplan, eller med taxi eller bil. Ikke desto mindre vil nogle kunder, især dem der rejser over længere tid, foretrække en overvåget parkeringsplads.
Brugen af en terminal shuttle bus mellem færgeterminalerne og terminalbygningen ville være den bedste løsning under de givne forhold.
De identificerede svagheder er evalueret ud fra følgende kriterier:
Samlet tid i havnen, inkl. tidsintervallet fra ankomst til havnen eller terminalindgangen til afgang med færge, skib, bus, tog, taxi eller egen parkeret bil. Dette inkluderer f.eks. transport til fods, check-in etc. såvel som den nødvendige ventetid før afgang.
Nødvendige gangstier og gangstier uden niveauforskelle. Passagerer bedømmer ikke blot den samlede rejsetid, men også kvaliteten af rejsen. Formålet er at minimere transporten til fods eller i det mindste at gøre gangstierne mere komfortable.
Trafiksikkerhed. Alle trafikløsninger skal vurderes i forhold til de gående passagerers adfærd, dvs. dem, der ikke er lokalkendte, og hele området bør derfor indrettes på en let forståelig måde, og der bør være skiltning.
Andre kvalitative faktorer såsom faciliteter, der underletter bagagetransport (bagagevogne, transportbælter etc.), toiletter, catering, kundeorienteret service (sprog), valutaveksling, æstetisk fremtoning af de overordnede faciliteter og renlighed overalt.
Tabel 1:Â Â Â Â Â Â Â Prioriteter og mulig ansvarsfordeling for svagheder i Rostock Havn
Nr. |
Relevante forholdsregler til afhjælpning af svagheder |
Prioritet |
Ansvarlig organisation |
1.1 |
Harmonisering af
køreplanerne for tog- og buslinierne 19A, 45 og 49 |
Vigtigt, skal gennemføres med kort varsel |
RSAG, DB AG, færgelinier |
1.2 |
Togstoppet Rostock-Seehafen skal integreres i køreplanen for færgeterminalens shuttle bus |
Skal gennemføres med kort varsel som alternativ til 1.1, hvis denne forholdsregel viser sig ikke at kunne gennemføres |
HERO |
1.3 |
Opsætning af et tag over vejen fra S-togsstationen til busstoppestedet "Seehafen“ |
Lav prioritet |
DB AG |
2.1 |
Anbringelse af (ca.
10) bagagevogne ved de 2 terminaler |
Efter 4.1 |
HERO |
2.2 |
Overvågning og vedligehold
|
HERO |
|
3.1 |
Revidering af skiltning langs hele gangstien ved færgeterminalbygningen - togstationen "Rostock Seehafen Nord“ (om nødvendigt nye/ekstra skilte) Neutrale
uv-resistente plakater og køreplaner på tysk, svensk, dansk og engelsk ved
terminalen, busstoppesteder/togstop og i de respektive busser og toge |
Straks efter 4.1 |
HERO, færgelinier |
3.2 |
Udvikling af et specifikt logo "Færgeterminal Rostock†(designomkostning) |
Efter 4.1 med kort varsel |
HERO, færgelinier |
3.3 |
Markering af
gangstien ved hjælp af en farvet linie |
Efter 4.1 med kort varsel |
HERO |
4.1 |
Revidering af gangstiens rute og fastsættelse af nødvendige forholdsregler |
Vigtigt, skal gøres med kort varsel |
HERO, færgelinier |
4.2 |
Udbedring af ødelagte strækninger (ca. 20 m²) |
Mellemprioritet |
HERO |
4.3 |
Sænkning af kantsten ved overgangen Ost–West–Straße (vestlige ende) og, hvis det vurderes relevant, længere væk (ca. 15 m) |
Mellemprioritet |
HERO |
5. |
Reservering af rent-a-car parkeringspladser ved terminalen (brug 3 eksisterende pladser), mulighed for booking i terminalbygningen |
|
færgelinier, HERO |
En af konklusionerne fra den foregående rapport "Udvikling af korridoren Berlin-Rostock-Gedser-Øresundsregionen, Fase 1" var, at mens vejkorridoren var i en god stand, kunne jernbanekorridoren trænge til flere forskellige forbedringer. En sammenfatning af disse analyser er givet nedenfor.
Forbindelsen København-Gedser for togpassagerer og buspassagerer består af 2 dele: København-Nykøbing F og Nykøbing F-Gedser med muligt skift i Nykøbing F og Gedser.
Normalt er der en daglig togafgang fra København til Gedser og retur fra Gedser til København. I øjeblikket er denne afgang indstillet mellem Nykøbing F og Gedser pga. sporvedligehold, men den forventes at åbne igen før juni 2006. I mellemtiden er alle passagerer nødt til at benytte toget mellem København og Nykøbing F og bussen mellem Nykøbing F og Gedser.[1]
Figur 2:        Offentlig transportforbindelse mellem København og Gedser
Togforbindelsen har 23 afgange per ugedag med en afgang pr. time fra kl. 5 til kl. 23 og ekstratog i myldretiden på ugedage i retning mod København om morgenen og mod Nykøbing F om eftermiddagen. Rejsetiden for København-Nykøbing F er 1 time og 34 minutter for de fleste afgange. I modsat retning, fra Nykøbing F til København, er rejsetiden for det meste 1 time og 36 minutter.
De fleste tog mellem København og Nykøbing F venter i Nykøbing F i ca. 1 time. I den periode kunne togene køre til Gedser og retur, som det var tilfældet med det tog, som var i drift indtil november 2005. Stadig flere tog til Gedser i hviletiden ville forbedre servicen for passagerer til og fra Gedser samt nedsætte rejsetiden. På den anden side bliver hviletiden ofte benyttet til at indhente forsinkelser og til at personalet kan holde pauser.
Med den nuværende indstilling af jernbanetrafikken til Gedser er alle passagerer til Gedser nødt til at skifte fra tog til bus i Nykøbing F. Skiftet omfatter en kort og let gåtur gennem stationen.
Nykøbing F-Gedser
Busforbindelsen mellem Nykøbing F og Gedser drives af 2 forskellige buslinier. Den indstillede togforbindelse drives af en specielt indsat T-bus, hvorimod de resterende afgange drives af busser fra de lokale, offentlige transportmyndigheder, STS. T-bussen opererer på strækningen Nykøbing F-Gedser en gang dagligt som en non-stop service. Stoppestedet i Gedser er placeret ved stationen i havnen, og rejsetiden er 22-23 minutter.
Skift i Gedser
Busserne til Gedser har 2 forskellige stoppesteder i Gedser. De lokale busser fortsætter til havnen, og T-busserne stopper ved togstationen ved den gamle færgeterminal. Herfra er der en kort gåtur (300 m) til billetsalget i den nye terminal. Andre busser stopper i centrum af Gedser, som ligger 350 m fra den nye terminal. De forskellige stoppesteder er markeret på kortet nedenfor.
Figur 3Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kort over busstoppesteder og havnen i Gedser
Inden for havneområdet er gåturen fra stationen til den nye færgeterminal markeret med skilte, og der er malet hvide fodspor på gangstien. Dette gør det let at finde vejen i havneområdet. Gangstien er ganske jævn, og det er muligt at benytte den selv med bagage.
Rejsetiden for både tog og busser varierer i løbet af dagen afhængig af, hvor meget trafik der er på sporene og vejene. Ventetider ved steder, hvor der skal foretages skift, optager en betydelig del af den samlede rejsetid i det nuværende system. Opdelingen mellem ventetid og den tid, der tilbringes i toget eller bussen, er vist i Figur 4 og Figur 5 for retningen København-Gedser og Gedser-København og den hurtigste vej til at ankomme til eller forlade færgerne ved benyttelse af offentlig transport.
Figur 4:       Rejsetid fra København til Gedser på basis af færgeafgange fra Gedser[2]
Figur 5:        Rejsetid fra Gedser til København på basis af færgeankomster til Gedser
På basis af den nuværende situation for korridoren København-Gedser og videre til Rostock og Berlin anbefales følgende forbedringer af det offentlige transportsystem og transfer:
· Genoprettelse af den direkte togforbindelse til Gedser
· Koordinering af køreplanerne for tog, busser og færger
· Forbedringer af transfer i Gedser
De 2 første anbefalinger omfatter betydelige forbedringer såsom nedsættelse af rejsetiden for passagerer og øget komfort. Den sidste anbefaling omfatter en række mindre investeringer, som kan forbedre passagerernes komfort, f.eks. kortere gåafstande og mindre usikkerhed i forbindelse med transfer på grund af et højere informationsniveau. Denne anbefaling nedsætter ikke rejsetiden, men forbedrer komforten.
Hver anbefaling er beskrevet i detaljer nedenfor med evaluering af påvirkningerne af passagererne og nødvendige tiltag samt involvering af stakeholdere og lokale myndigheder.
Sammenlignet med den nuværende situation vil det være en forbedring af have direkte tog mellem København og Gedser. I øjeblikket er den eneste daglige togforbindelse mellem København og Gedser indstillet, men toget forventes at køre igen før juni 2006.
Med hensyn til rejsetid er fordelene ved et direkte tog indlysende. Imidlertid havde den ene daglige togafgang i gennemsnit 8 passagerer pr. afgang[3] i 2004, og med så lave passagerstrømme vil det være vanskeligt at retfærdiggøre flere direkte tog på kort sigt.
En bedre koordinering af køreplanerne for tog, busser og færger vil også nedsætte rejsetiden. Det er dog en vanskelig opgave at opnå væsentlige forbedringer, som illustreret nedenfor.
På kort sigt er hverken DSB eller Scandlines interesseret i at ændre deres køreplaner. For DSB's vedkommende er togene koordineret med resten af jernbanenettet i Danmark, og køreplanerne vil ikke blive revideret før gennemførelsen af "Gode tog til alle". For Scandlines' vedkommende er det vigtigt at have faste afgangstider, som er lette at huske. På kort sigt vil mulige forbedringer med henblik på at nedsætte rejsetiden kun omfatte ændringer i bussernes køreplaner, hvilket giver begrænsede muligheder for at gøre rejsetiden kortere.
På langt sigt vil togfrekvensen på strækningen København-Nykøbing F stige, når DSB implementerer deres strategi "Gode tog til alle" og dermed gør det meget lettere at koordinere køreplanerne med henblik på at nedsætte rejsetiden. Ifølge denne strategi vil strækningen København-Nykøbing F få afgange hver halve time fra 2007 eller senere, da køreplanen igen er forsinket.
Tabel 2:       Eksempel på mulige nedsættelser af rejsetiden mellem Berlin og København ved en bedre koordinering af køreplanerne og ved at øge togfrekvensen på strækningen Nykøbing F-København
Strækning |
Nuværende køreplan |
Forbedret køreplan |
Berlin-Rostock |
2 timer og 53 minutter |
2 timer og 00 minutter |
Transfer Rostock |
1 time og 37 minutter |
30 minutter |
Rostock-Gedser |
1 time og 45 minutter |
1 time og 45 minutter |
Transfer Gedser |
20 minutter |
10 minutter |
Gedser-København |
2 timer og 24 minutter |
2 timer og 16 minutter |
Samlet rejsetid |
8 timer og 59 minutter |
6 timer og 41 minutter |
Den nuværende køreplan inkluderer transfer i Rostock med både S-tog (S-bahn) og bus såvel som 3 skift. Ligeledes inkluderer strækningen Gedser-København både i den nuværende og den forbedrede køreplan et skift i Nykøbing F, hvilket betyder bedre koordinering og højere togfrekvens. For at opnå de mulige forbedringer på kort sigt vil STS dog være nødt til at udvide køreplanen for buslinien ved at fortsætte driften om aftenen.
På længere sigt vil kortere rejsetider kræve koordinering af DSB's, Scandlines' og DB's køreplaner. De lokale myndigheder i både Danmark og Tyskland burde tage imod denne mulighed for at fokusere på forbindelserne mellem de 2 lande, når DSB og DB bliver nødt til at revidere deres nuværende køreplaner i 2007/2008.
I øjeblikket er der 2 forskellige busstoppesteder i Gedser, og i begge tilfælde er gåafstanden til billetsalget i den nye færgeterminal 300-350 m. Selv om det er en kort gåtur, kan forbedringer af denne transfer opnås på en række forskellige måder, f.eks. ved at
• forbedre den information, som er tilgængelig på forhånd om skiftet i Gedser
• forbedre skiltningen og informationen om skiftet
• flytte busstoppestedet i havnen
• udvide flere busruter til at omfatte det nye stoppested i havnen
Disse forbedringer vil øge passagerkomforten - især for dem, som ikke kender stedet og dem, som har bagage med eller er under tidspres (som det kan være tilfældet i forbindelse med nogle rejser).
Det nuværende busstoppested er placeret nær stationen i den gamle færgeterminal. Denne terminal anvendes ikke længere, så det ville være en forbedring for passagererne at flytte busstoppestedet til den nye færgeterminal.
En bedre koordinering af køreplanen for bussen (som det overvejes på langt sigt) med flere busser, som stopper ved et busstoppested et nyt sted i havnen, vil både med kortere rejsetid og øget komfort medføre sådanne forbedringer for passagererne, at passagerstrømmene ventes at stige til et niveau, som vil være tilstrækkeligt for en sådan busdrift. Dette er imidlertid ikke blevet analyseret i det nuværende studie.
Udvidelsen af busruten til havnen og retur til Gedser kræver 5 minutter ekstra busdriftstid. I en fremtidig situation med bedre koordinering af køreplanerne med både færger og tog vil det evt. også være muligt at opnå en bedre busforbindelse til havnen. I tilfælde af at alle bussens 9 daglige afgange udvides til også at omfatte havnen, vil de forbundne omkostninger være i størrelsesordenen €12.000 pr. år. Sådanne forbedringer af busdriften vil kræve interesse fra politisk side og villighed til at prioritere forbedringerne såvel som betydelige stigninger i passagertallet.
[1]    Alle rejsetider defineret som rejsetid i bil, tog, bus etc. og transfer tid er baseret på officielle køreplaner fra oktober/november 2005, hvor togafgangen var indstillet mellem Nykøbing F og Gedser. Afgangen er stadig indstillet indtil slutningen af januar 2006, men den forventes at blive genoptaget med 1 tog om dagen før juni 2006.
[2]    Der er angivet 2 rejsetider for færgeafgangen kl. 11.00 fra Gedser, hvor den første repræsenterer den nuværende køreplan, og den anden (markeret med *) angiver køreplanen for det direkte tog.
[3]Â Information leveret af DSB