Amtsborgmesteren
Storstrøms Amt Parkvej 37 4800 Nykøbing F. Telefon                54 84 48 00 Telefax 54 84 47 97 21. marts 2006 KRP j.nr. 04 – 000 952 Direkte 54 84 47 90
Â
Â
Som du vil være bekendt med, har Storstrøms Amt i de sidste mange år engageret sig i "Femern Bælt"-spørgsmålet for at styrke nord-syd korridoren mellem København og Hamborg.
Hertil kommer, at Storstrøms Amt også sammen med Regionerne Blekinge/Skåne på svensk side, Mecklenburg/Vorpommern, Berlin/Brandenburg og Slesvig/Holsten på tysk side sammen med regioner i Polen, Litauen og Letland været involveret i "Baltic Gateway"- projektet.
Baltic Gateway-projektet fokuserer dels på korridoren København-Karlskrona i forhold til Polen/Litauen, dels på København/Berlin-korridoren i forhold til Central- og Østeuropa, på "Motorways of the Sea" samt på transportteknisk innovation.
Projektet har udgivet en række rapporter om de fremtidige transportkorridorer. I processen har de deltagende regioner afdækket problemstillinger for de forskellige korridorer, herunder for Gedser-Rostock.
Resultatet af projektet foreligger nu i form af rapporten "Baltic Gateway Quick Start Programme", der vedlægges som bilag 1.
Som det fremgår af den afsluttende resolution, bilag 2, er de deltagende regioner enedes om en række forhold, der bør prioriteres i den sydlige del af Østersøen.
For Danmarks vedkommende gælder det forholdene omkring København og landevejstrafikken fra Højmølle til Gedser i forhold til København-Berlin.
Projektet har også fået udarbejdet 2 rapporter af konsulentfirmaerne Planco og Cowi, bilag 3 og 4, om transportforholdene mellem det nordlige Tyskland og Danmark. Rapporterne konkluderer bl.a., at etablering af en Femern Bælt- forbindelse kun i begrænset omfang vil have indflydelse på Gedser-Rostock- forbindelsen. Videre konkluderes det, at der er behov for at gøre noget særligt for den offentlige trafik mellem København og Berlin.
På tysk side udbygges togforbindelsen mellem Berlin og Rostock og i Rostock undersøges mulighederne for en bedre sammenhæng mellem togtrafikken og Gedser/Rostock-færgen.
På dansk side er vi glade for genåbningen af Gedser-jernbanen, men som det vil fremgå af rapporterne, vil der fortsat være knyttet lange ventetider til den offentlige transport mellem København og Gedser.
Skal man se København-Berlin som en korridor af strategisk betydning i samspil med Femern Bælt-forbindelsen til Hamburg, er der altså behov for:
Til din orientering henviser jeg i øvrigt til en række rapporter, der beskæftiger sig med infrastrukturen i den sydlige del af Østersøen som et resultat af "Baltic Gateway"-projektet. Rapporterne kan findes pÃ¥ www.balticgateway.seÂ
Jeg håber, at du vil være positivt opmærksom på de problemstillinger og forslag, der rejses i de vedlagt rapporter.
Med venlig hilsen
Bent Normann Olsen
Amtsborgmester
kopi:
Folketingets Trafikudvalg
Region Sjælland
Guldborgsund Kommune
Sydfalster Kommune
Lollandsbanen
STS
DSB
Scandlines   Â