Til
Trafikudvalget
Folketinget
Christiansborg
                                                                                                               21. marts 2006
Fremlæggelse af plan for ny motorringvej 5
En gruppe bestående af
                        Konservativt byrådsmedlem Flemming Christensen, Køge Kommune
                        Sekretær John Hvass, Dansk Byggeri
                        Direktør Torben Lind, Firmaet Lind & Risør A/S
har arbejdet med en plan om at bygget en ny motorringvej 5 på Sjælland fra Kokkedal
i nord til Køge i syd.
Udgangspunktet er den allerede nu stærkt belastede Køge-Bugt motorvej, som ifølge
alle rapporter er så stor en belastning for samfundet i Hovedstadsområdet, at det er be-
regnet at koste ca. 6 mia. kroner årligt med de stigende kødannelser.
Erhvervslivet i Kommunerne omkring Køge Bugt er i dag stærkt belastet af disse pro-
blemer.
Dansk Byggeri`s amtsformænd i Københavns, Roskilde og Frederiksborg Amter har
i artikler i efteråret 2005 peget på de stigende problemer og FDM har i samme periode
peget på behovet for at der investeres massivt i nye vejanlæg.
Allerede i dag er kapaciteten på Køge-Bugt motorvejen alt for lille.
Samtidig ved vi , at trafikmængden stiger årligt og vil kraftigt forstærke problemerne,
selvom der udvides med et tredje spor på den nuværende motorvej.
Når vi så samtidig ved, at der forventes en aftale med Tyskland om bygning af en Femern-
Bælt forbindelse, der kan stå klar om ca. 10 år, så er det bidende nødvendigt at træffe en
beslutning nu om en supplerende motorringvej.
Trafikmængden vil ved åbning af en Femern-Bælt forbindelse vokse eksplosivt.
Nordmænd, svenskere og tyskere vil bruge Sjælland som trafikkorridor og udbygningen
langs motorvejen af erhvervsvirksomheder vil også lokalt medføre stigende trafik.
Vi ser derfor ikke anden udvej end at hive den gamle tanke fra 70èrne om en supplerende
motorringvej 5 op af skuffen.
Den vil for alvor kunne aflaste og løse trafikproblemerne på Køge-Bugt motorvejen, da
trafik uden ærinder ind i København City ubesværet ledes vest om knudepunktet. Der er
megen trafik fra vest og syd, som i dag skal ind igennem Brøndby for at komme nordpå.
Motorveje ind mod København fra Holbæk og Roskilde samt fra hele sydsjælland
Sammenføres, hvilket giver problemer allerede ved Køge, hvor vest- og sydmotor-
vejen sammenflettes.
Der har været andre forslag fremme om måder at løse problemet på, men vi mener
Klart, at vores forslag er den mest effektive og den billigste.
Den ca. 63 km. lange strækning fra Kokkedal i nord ned vest om Farum og Taastrup
til knudepunktet ved Køge, hvor vest- og sydmotorvejen føres sammen anslås at koste
kr. 6 mia. i nutidskroner.
Det svarer til, hvad det er beregnet at koste samfundet i dag i spildtid på de nuværende
veje årligt.
Vi foreslår, at Vejdirektoratet får til opgave at lave et skitseprojekt over forslaget, idet
udgangspunktet bl.a. er de trafikkorridorer, der os bekendt allerede blev forberedt ved
Taastrup i sin tid.
Det skitseprojekt bør herefter bane vej for en politisk beslutning om at bygge vejen, så
Projektet kan være færdigt samtidig med Femern-Bælt forbindelsen. Â
Vi vedlægger vor grovskitse over vejføringen, idet der ikke er forsøgt angivet, hvor
til- og afkørsler skal etableres og hvor mange.
Flemming Christensen                      John Hvass                         Torben Lind
Byrådsmedlem Køge Kommune      Sekretær Dansk Byggeri     Direktør Lind & Risør A/S
P.u.v
Flemming Christensen
Brogade 14,2
4600 Køge Kommune                               Â
66 11 90 29