Trafikordførerne
Dato
J.nr.
14
. oktober 2005
534
-
000001
Kære ordførere,
Den 6. oktober 2005 mødtes jeg med den italienske transportminister L u-
nardi i forbindelse med rådsmødet i Luxembourg for at drøfte sagen vedr.
den forsinkede levering af IC4 og IC2 togene.
På mødet
lsen af IC
4-togene er stærkt forsinket som følge af betydelige forsinkelser i leveri n-
gen fra det italienske selskab AnsaldoBreda.
Den italienske transportminister tilkendegav, at han ville undersøge pr o-
blemet meget hurtigt. Lunardi oplyste endvidere, at han foreløbig var or i-
enteret om, at AnsaldoBreda
i København
-togene kan ta-
ges i drift inden årets udgang. Denne foreløbige oplysning ville Lunardi
hurtigst muligt undersøge nærmere, hvo refter han ville vende tilbage.
Lunardi har den 11. oktober 2005 skrevet følgende til mig: I wish to i n-
form you that my collaborators have contacted both Finmeccanicas and
AnsaldoBredas top managements, in order to be reassured on the delivery
of the trains to DSB within scheduled time.
Also in light of the results of the meeting which was held yesterday in Co-
penhagen, I was strongly reassured that the due date is January 2006.
Jeg skal dog bemærke, at det i den sidste ende er de danske myndigh eder,
der afgør, om de sikkerhedsmæssige forhold er løst så tilfredsstillende, at
togene kan godkendes til indsættelse i drift på dette tid spunkt.
DSB har oplyst, at der på mødet den 10. oktober 2005 blev foretaget en
teknisk gennemgang af projektets status. Der var tale om et konstruktivt
møde, men DSB gør samtidig opmærksom på, at man gennem leveranc
e-
forløbet har modtaget varierende meldinger fra leverandøren om, hvornår
IC4 togene forventes at kunne sættes i drift.
DSB oplyser endvidere, at det er DSBs mål, at de første IC4 tog kan in d-
sættes i kommerciel drift i januar 2006, og at man, som jeg oplyste i min
orientering til Trafikudvalget af 5. oktober 2005, anser det for usikkert, om
AnsaldoBreda vil være i stand til at levere IC4 togene i tide til indsættelse