Trafikordførerne Dato J.nr. 14 . oktober 2005 534 - 000001 Kære ordførere, Den 6. oktober 2005 mødtes jeg med den italienske transportminister L u- nardi i forbindelse med rådsmødet i Luxembourg for at drøfte sagen vedr. den forsinkede levering af IC4 og IC2 togene. På mødet lsen af IC 4-togene er stærkt forsinket som følge af betydelige forsinkelser i leveri   n- gen fra det italienske selskab AnsaldoBreda. Den italienske transportminister tilkendegav, at han ville undersøge pr o- blemet meget hurtigt. Lunardi oplyste endvidere, at han foreløbig var or i- enteret om, at AnsaldoBreda – i København  – -togene kan ta- ges i drift inden årets udgang. Denne foreløbige oplysning ville Lunardi hurtigst muligt undersøge nærmere, hvo   refter han ville vende tilbage. Lunardi har den 11. oktober 2005 skrevet følgende  til mig: ”I wish to i n- form you that my collaborators have contacted both Finmeccanica’s and AnsaldoBreda’s top managements, in order to be reassured on the delivery of the trains to DSB within scheduled time. Also in light of the results of the meeting which was held yesterday in Co- penhagen, I was strongly reassured that the due date is January 2006”. Jeg skal dog bemærke, at det i den sidste ende er de danske myndigh  eder, der afgør, om de sikkerhedsmæssige forhold er løst så tilfredsstillende, at togene kan godkendes til indsættelse i drift på dette tid   spunkt. DSB har oplyst, at der på mødet den 10. oktober 2005 blev foretaget en teknisk gennemgang af projektets status. Der var tale om et konstruktivt møde, men DSB gør samtidig opmærksom på, at man gennem leveranc e- forløbet har modtaget varierende meldinger fra  leverandøren om, hvornår IC4 togene forventes at kunne sættes i drift. DSB oplyser endvidere, at det er DSB’s mål, at de første IC4 tog kan in   d- sættes i kommerciel drift i januar 2006, og at man, som jeg oplyste i min orientering til Trafikudvalget af 5. oktober 2005, anser det for usikkert, om AnsaldoBreda vil være i stand til at levere IC4 togene i tide til indsættelse
p. 2/2 på dette tidspunkt. DSB har krævet, at Finmeccanica/AnsaldoBreda fre   m- sender en realistisk og gennembearbejdet revideret leveringsplan for IC4 inden den 1. november 2005. Når DSB har haft lejlighed til at analysere det fremsendte materiale, vil DSB orientere Ministeriet og efterfølgende  of- fentligheden. Jeg afventer derfor DSB’s analyse af den reviderede leveringsplan af 1. november 2005, som jeg forventer at modtage i slutningen af november. Med venlig hilsen Flemming Hansen