Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1220 København K Dato J.nr. 28. februar 2006 514 - 000020 Jeg vedlægger hermed til Trafikudvalgets orientering   nystatus vedr. ha- stighedsnedsættelser på strækningen mellem København -Århus   efter kørsel med målevogn den  13 .februar 2006 . De seneste to målevognskørsler (den 30. januar og 13. februar) har vist en stigning i antallet af de mest kritiske fejl, de såkaldte  klasse-max fejl. I den vedlagte redegørelse, oplyser Banedanmark, at der  nu er re gistreret 11 klasse max fejl ved 180 km/t, mod 8 klasse-max fejl ved seneste må ling. Siden årsskiftet har  Banedanmark ikke i nødvendigt omfang kunne ge n- nemføre maskinel  sporjustering på grund af vejrliget. Problemstillingen er, at justering af sporenes ballast ikke må finde sted så længe der er frost og is i ballasten, idet ballasten og dermed sporet derefter vil sæ  tte sig igen, når isen smelter. Banedanmark har oplyst mig om, at den manglende sporjustering betyder, at det ikke er muligt at nedbringe antallet af klasse-max fejl. Samtidig kommer der nye klasse-max fejl til,og dermed er   det samlede antal steget. Banedanmark understreger, at dette ikke indebære  r nogen overskridelse af hvad der er sikkerhedsmæssig  t forsvarligt, men alene er en udfordring i forhold til at overholde kør eplanen. Banedanmark genoptager i uge 8 udskiftning af isolerede klæbestød på strækni  ngen. Sporjusteringsarbejderne blev genoptaget mandag aften d. 13. februar 2006. På baggrund af den vedlagte status , har Trafikstyrelsen og Banedanmark drøftet  problemstillingen. Banedanmark og Trafikstyrelsen er enige om, at der skal ske en løbende dialog om fejludviklingen på skinnenettet. Endv  i- dere vil der være en drøftelse af specifikke kontra generelle hastighedsne   d- sættelser e  fter målevogn skørslerne i næste uge. ./. ./.
p. 2/2 Jeg følger naturligvis situationen meget nøje, og vil løbende orientere Tr   a- fikudvalget, hvis mere omfattende hastighedsnedsættelser   atter skulle blive nødvendig e. Med venlig hilsen Flemming Hansen