Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1220 København K
Dato
J.nr.
28. februar 2006
514
-
000020
Jeg vedlægger hermed til Trafikudvalgets orientering nystatus
vedr. ha-
stighedsnedsættelser på strækningen mellem København
-Århus efter kørsel
med målevogn den 13
.februar
2006
.
De seneste to målevognskørsler (den 30. januar og 13. februar) har vist en
stigning i antallet af de mest kritiske fejl, de såkaldte klasse-max fejl.
I den vedlagte redegørelse, oplyser Banedanmark, at der nu
er re
gistreret
11 klasse max fejl ved 180 km/t, mod 8 klasse-max fejl ved seneste må ling.
Siden årsskiftet har Banedanmark ikke i nødvendigt omfang kunne ge n-
nemføre maskinel sporjustering på grund af vejrliget. Problemstillingen er,
at justering af sporenes ballast ikke må finde sted så længe der er frost og is
i ballasten, idet ballasten og dermed sporet derefter vil sæ tte sig igen, når
isen smelter.
Banedanmark har oplyst mig om, at den manglende sporjustering betyder,
at det ikke er muligt at nedbringe antallet af klasse-max fejl. Samtidig
kommer der nye klasse-max fejl til,og dermed er det samlede antal steget.
Banedanmark understreger, at dette ikke indebære r nogen overskridelse af
hvad der er sikkerhedsmæssig t forsvarligt, men alene er en udfordring i
forhold til at overholde kør eplanen.
Banedanmark genoptager i uge 8 udskiftning af isolerede klæbestød på
strækni ngen. Sporjusteringsarbejderne blev genoptaget mandag aften d. 13.
februar 2006.
På baggrund af den vedlagte status , har Trafikstyrelsen og Banedanmark
drøftet problemstillingen. Banedanmark og Trafikstyrelsen er enige om, at
der skal ske en løbende dialog om fejludviklingen på skinnenettet. Endv i-
dere vil der være en drøftelse af specifikke kontra generelle hastighedsne d-
sættelser e fter målevogn skørslerne i næste uge.
./.
./.