Status for Femern Bælt-forbindelsen' ved Femern Bælt-konferencen den 23. februar 2006 i Burg auf Fehmarn Det talte ord gælder IndledningKære landrat Hr. Sager, kære arrangører, kære minister Hr. Austermann, mine damer og herrer! Jeg vil gerne starte med at sige tak for invitationen til at komme her i dag og fortælle om den seneste udvikling vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt. Jeg glæder mig over, at det er lykkedes at arrangere denne fælles dansk-tyske konference om Femern Bælt-forbindelsen, og den store interesse for konferencen viser, at mange er oprigtigt interesserede i forbindelsen, ikke mindst her på Fehmarn. Grænseoverskridende regionalt samarbejdeKonferencen i dag er et godt eksempel på det gode grænseoverskridende samarbejde, der er mellem Storstrøms Amt på den ene side og Kreis Ostholstein på den anden side. Et samarbejde der ligger gode perspektiver i, og som en fast forbindelse over Femern Bælt vil kunne medvirke til at styrke yderligere. På dagens program er præsentationen af en helt frisk fælles dansk-tysk analyse af de regionale effekter af en fast forbindelse over Femern Bælt. Såvel Kreis Ostholstein som Storstrøms Amt har været inddraget i analysen og har på konstruktiv vis bidraget med værdifulde input. Prioritetsprojekt i EUDen faste forbindelse over Femern Bælt er et internationalt projekt med store perspektiver. Forbindelsen vil styrke integrationen mellem Skandinavien og kontinentet, og ikke mindst jernbanetransport vil blive styrket med den faste forbindelse. Det er også begrundelsen for, at Europa-Kommissionen støtter forbindelsen. Projektet er således et af 30 prioritetsprojekter i det transeuropæiske transportnet, TEN. "Både-og"Femern Bælt-forbindelsen er ikke et "enten-eller", men et "både-og" projekt. Det er med andre ord ikke et projekt, der sigter på at svække andre transportkorridorer mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet. Forbindelsen til/fra RostockDerfor er der også samtidig behov for at have fokus på forbindelsen til/fra Rostock og udvikle korridoren Gedser-Rostock. Som led heri bliver Gedserbanen mellem Nykøbing Falster og Gedser åbnet for jernbanetrafik senest den første juni i år. Jeg tror altså, at det er meget vigtigt at se Femern Bælt-forbindelsen som et led i en generel styrkelse af forbindelserne mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet. MinistermøderJeg har gennem de senere år haft en række konstruktive møder med min tidligere tyske kollega, Manfred Stolpe, om Femern Bælt-forbindelsen. Senest den 24. juni sidste år i København, hvor også Hr. Austermann var til stede.
På dette møde var der enighed om at arbejde videre med en fast forbindelse over Femern Bælt i forlængelse af den fælles erklæring om forbindelsen, som blev underskrevet i juni 2004 i Berlin. Viljen til at realisere Femern Bælt-forbindelsen blev bekræftet af den nye tyske regering, som i sit regeringsgrundlag fremhævede forbindelsen. Jeg ser frem til at mødes med min nye tyske forbundskollega, Wolfgang Tiefensee, og her få lejlighed til yderligere drøftelser. I sidste måned aflagde Slesvig-Holstens ministerpræsident, Peter Harry Carstensen et besøg i København. Vi havde her lejlighed til at drøfte blandt andet Femern Bælt-forbindelsen. Jeg er glad for den store interesse for og opbakning bag den faste forbindelse. Hovedtemaer i de dansk-tyske drøftelserDe dansk-tyske drøftelser af Femern Bælt- forbindelsen fokuserer på tre temaer. Det gælder den tekniske løsning, finansieringsmodellen samt miljøspørgsmålene. Jeg vil i det følgende give en status for hvert af disse tre temaer. Den tekniske løsningMed hensyn til den tekniske løsning er der enighed om, at en skråstagsbro med en 4-sporet motorvej og to jernbanespor er den foretrukne løsning. Ud fra en vurdering af forbindelsens økonomi, miljøpåvirkning, kapacitet samt forhold vedr. sikkerhed har denne løsning vist sig at være den mest hensigtsmæssige. Broen anslås at koste omkring 30 mia. kr. eller godt 4 mia. euro. Samfundsøkonomisk analyseFemern Bælt-forbindelsen indebærer betydelige gevinster for såvel det danske som det tyske samfund. Gevinsterne vil især blive opnået i form af den tidsbesparelse, vi alle vil opnå ved at benytte den faste forbindelse i stedet for den nuværende færgefart. Det viser den samfundsøkonomiske analyse af forbindelsen, som vi i 2004 offentliggjorde. Gevinsterne blev opgjort til godt 14 mia. kr. eller ca. 2 mia. euro. Hertil kommer effekterne af de dynamiske og strategiske effekter af Femern Bælt-forbindelsen. De største gevinster forventes at tilfalde de regioner, der ligger tættest på forbindelsen, herunder Nordtyskland. God rentabilitetDer er god rentabilitet i Femern Bælt-forbindelsen. Således forventes forbindelsen at kunne tilbagebetales på omkring 25 år. Forsigtig trafikprognoseGrundlaget for rentabilitetsberegningerne er blandt andet den seneste trafikprognose fra 2003. Den må siges at være meget forsigtig i sine forudsigelser. Trafikudviklingen på Rødby-Puttgarden overfarten har faktisk udviklet sig meget positivt i de seneste år. Vores trafikprognose fra 2003 er baseret på at 5.800 køretøjer dagligt vil passere Femern Bælt i 2010. Men allerede i 2005 havde vi faktisk nået denne trafik. Det betyder, at trafikken kun skal stige med ca. 1 pct. om året de næste 10 år, for at trafikprognosens forventninger til trafikken i 2015 er opfyldt. Med den trafikvækst, vi har set i den internationale trafik i de seneste årtier, skal man vist være en stor pessimist, hvis man tror på en så beskeden trafikvækst.
Det understreger samtidig, at der under alle omstændigheder er behov for gode trafikforbindelser i fremtiden. Samtidig vil Femern Bælt-forbindelsen betyde en styrkelse af jernbanen, og det er vigtigt i relation til fremtidens transportpolitiske udfordringer. FinansieringsmodelFemern Bælt-forbindelsen vil blive brugerbetalt. Der vil således ikke blive tale om, at etableringen af den faste forbindelse vil belaste statsfinanserne. Fra dansk side lægger vi vægt på kvaliteterne i statsgarantimodellen, som vi kender fra finansieringen af såvel Storebæltsforbindelsen som den faste forbindelse over Øresund. Det er en model, vi har meget gode og positive erfaringer med. Statsgarantimodellen og OPPStatsgarantimodellen indeholder betydelige elementer af Public Private Partnership - PPP. Det har såvel Europa-Kommissionen som Den Europæiske Investeringsbank bekræftet. Statsgarantimodellen indebærer et tæt partnerskab mellem den offentlige sektor og private virksomheder og er blandt andet karakteriseret ved følgende: · Der foretages overdragelse af risiko til den private sektor gennem kontrakter i forbindelse med såvel design, anlæg som drift af forbindelsen. · Finansieringen baseres på lån optaget på de internationale finansmarkeder. · Der vil være fokus på effektivitet og styring som i den private sektor. · Organisatorisk vil forbindelsen blive ledet og drevet som en virksomhed i den private sektor. Statsgarantimodellen har vist sig at fungere glimrende på såvel Storebælt som Øresund, men der kan sagtens være positive effekter ved i endnu højere grad at inddrage den private sektor og privat kapital i relation til Femern Bælt- forbindelsen. Det drøfter vi i øjeblikket med vores tyske samarbejdspartnere. MiljøspørgsmålTyskland og Danmark er enige om, at det er vigtigt, at miljøet ikke påvirkes negativt ved etablering af den faste forbindelse over Femern Bælt. Jeg finder, at det er af stor betydning, at vi får en åben debat baseret på fakta og ikke på myter og antagelser. MiljøkonsultationsrapportJeg er derfor glad for, at vi for nylig kunne offentliggøre en rapport om Femern Bælt-forbindelsen og miljøet. I rapporten beskrives den miljømæssige viden om såvel kyst-til-kyst forbindelsen som de tilhørende landanlæg i Tyskland og i Danmark. Hovedkonklusionen i rapporten er, at mulige miljømæssige problemer kan håndteres, og at der ligefrem vil være miljømæssige gevinster forbundet med at anlægge Femern Bælt-forbindelsen.
Rapporten danner baggrund for en fælles dansk-tysk offentlig høring om miljøspørgsmålene i relation til forbindelsen. Høringen løber frem til den 13. marts. Rapporten er i såvel Tyskland som Danmark udsendt til en lang række organisationer, privatpersoner mv. Så vi håber, at rigtig mange får sat sig ind i miljøforholdene i relation til Femern Bælt-forbindelsen og vil komme med kommentarer og forslag til rapporten. Redegørelse med opsummeringDer vil blive udarbejdet en redegørelse, der opsummerer de kommentarer og bemærkninger, vi modtager, med henblik på at lade dem indgå i den videre proces. Jeg vil gerne understrege, at vi i Danmark tager spørgsmålet om de miljømæssige konsekvenser meget alvorligt. Her vil jeg gerne fremhæve de gode erfaringer, vi har opnået i Danmark i forbindelse med byggeriet af såvel Storebæltsforbindelsen som Øresundsforbindelsen. Jeg vender tilbage med mere faktuelle oplysninger om de erfaringer, vi har opnået. Begrænsede miljøpåvirkningerRapporten viser, at en fast forbindelse kun giver anledning til begrænsede miljøpåvirkninger og på visse områder faktisk vil forbedre miljøet. Begrænset påvirkning af flora og fauna på havbundenFor kyst-til-kyst delen viser rapporten, at de midlertidige miljømæssige påvirkninger, der kan være af flora og fauna på havbunden i anlægsfasen, vil have et relativt begrænset omfang og kan reduceres yderligere ved at foretage den rette planlægning og kontrol. FuglelivetHverken i anlægs- eller driftsfasen forventes en fast forbindelse over Femern Bælt at påvirke fugleforekomsterne i området væsentligt. Risikoen for, at anlægsarbejdet vil påvirke ynglende fugle i området, anses for at være meget begrænset. Det skyldes, at de vigtigste yngleområder ligger i stor afstand fra anlægsområdet. VandgennemstrømningenDen faste forbindelse vurderes kun i meget begrænset omfang at påvirke vandgennemstrømningen i Femern Bælt. Det vurderes derfor at være uden væsentlig betydning for miljøforholdene i såvel Femern Bælt som i Østersøen. Det skyldes ikke mindst de bestræbelser, der allerede er gjort i arbejdet med det foreløbige design for at mindske de fysiske anlægs indflydelse på vand- gennemstrømningen. Dette er blandt andet sket ved at strømline konstruktionerne og reducere antallet af bropiller. Mindsket luftforureningEn vigtig konklusion i rapporten er endvidere, at en fast forbindelse over Femern Bælt vil medføre mindsket luftforurening. Det skyldes navnlig udfasningen af den eksisterende energitunge færgefart mellem Rødby og Puttgarden samt en ændring af trafikmønstrene for den internationale trafik. Det fremgår således af rapporten, at en fast forbindelse vil medføre en reduktion i udledningen af CO2 på 220.000 tons i 2040 sammenlignet med fortsat færgefart. Det svarer til den nuværende årlige CO2-udledning fra ca. 20.000 personers energiforbrug.
Den faste forbindelse vil endvidere reducere mængden af kvælstofoxider, NOx, med 600 tons i 2040. Det svarer til den årlige udledning fra ca. 40.000 personers energiforbrug. Ingen erstatning for VVM-undersøgelseJeg vil gerne understrege, at den igangværende miljøhøring ikke erstatter den VVM-undersøgelse med tilhørende høringer, som skal gennemføres i overensstemmelse med lovgivningen i såvel Tyskland som Danmark. Gode erfaringer fra Storebælt og ØresundJeg vil gerne benytte denne lejlighed til at fortælle mere uddybende om de gode erfaringer, vi har opnået i Danmark i forbindelse med byggeriet af såvel Storebælts- som Øresundsforbindelsen. Positive erfaringer fra StorebæltForud for beslutningen om at etablere den faste forbindelse over Storebælt blev der fra mange sider udtrykt stor bekymring for, i hvilken udstrækning de omfattende gravearbejder og selve bro-  og tunnelkonstruktionen ville medføre alvorlige konsekvenser for miljøforholdene. Det kan konstateres, · at dyre- og plantelivet på de lavvandede områder omkring Sprogø midt i Storebælt er fuldstændig retableret. · at fuglelivet omkring Sprogø er uforandret, og at forholdene for fuglene på selve Sprogø er blevet forbedret gennem en målrettet indsats. · at der er skabt nye, kunstige undersøiske rev omkring bropiller, som udgør vigtige levesteder for blandt andet muslinger. · at Storebæltsforbindelsen sammenlignet med fortsat færgefart, og på trods af tre gange så meget trafik over Storebælt, alene i 2004 har medvirket til at reducere energiforbruget og til en nedbringelse af emissionen af CO2 med 144.000 tons. Positive erfaringer fra ØresundMiljøkravene i forbindelse med byggeriet af Øresundsforbindelsen var endnu strengere. Det kan konstateres, · at der for hverken dyre- eller plantelivet i Øresund kan registreres betydende effekter. · at fugleforekomsterne på og omkring Saltholm ikke er forandret. · at der er væsentligt flere sæler i området, end før byggeriet startede. · at fiskevandringer ikke synes påvirket, ligesom det lokale fiskeri ikke har oplevet en nedgang - som det ellers var frygtet af fiskerne. · at bropillerne udgør nye, kunstige rev, hvor en rig fauna har etableret sig. For begge forbindelser er det dokumenteret, at anlæggenes indflydelse på vand- gennemstrømningen gennem Storebælt hhv. Øresund er uforandrede og dermed ikke har indflydelse på miljøforholdene i Østersøen.
Vigtige opgaver mht. miljøarbejdetNøgleordene i forbindelse med miljøarbejdet i relation til de faste forbindelser over Storebælt og Øresund var: · En miljørigtig projektering · Opstilling af teknisk realistiske, men strenge miljøkrav til udførelsesmetoder · En intensiv miljømæssig overvågning og kontrol af anlægsarbejderne og miljøforholdene. Muligt og realistisk af hensyn til miljøet at opføre Femern Bælt-forbindelsenDe positive resultater af miljøarbejdet i relation til Storebælts- og Øresundsforbindelsen viser, at det vil være muligt og realistisk at opføre en fast forbindelse over Femern Bælt med små - og primært midlertidige - miljømæssige konsekvenser for det marine miljø. Samtidig vil der blive opnået en række miljøforbedringer - især en reduktion i luftemissioner og i form af, at der bliver skabt nye, undersøiske rev, som kan tilføre miljøet en ny, positiv dimension. Frygt på Fehmarn for de miljømæssige konsekvenserJeg har forståelse for, at der især her på øen Fehmarn er stærke følelser over for de miljømæssige konsekvenser af en fast forbindelse over Femern Bælt. Der hersker tilsyneladende en frygt for, at den faste forbindelse vil være til skade for turisme, fiskeri og de naturskønne omgivelser, der er her på øen. Jeg vil gerne understrege, at en fast forbindelse ikke vil blive etableret på bekostning af miljøet. Den vil snarere blive etableret til gavn for miljøet. Det er vigtigt for mig at understrege, at miljøspørgsmål skal spille en stor rolle i forbindelse med både planlægning, anlæg og drift af forbindelsen. Regionale effekterSom det fremgår af analysen af de regionale effekter af en fast forbindelse over Femern Bælt, har den økonomiske udvikling i såvel Storstrøms Amt som Kreis Ostholstein været forholdsvis mindre gunstig i de senere år, end det har været tilfældet i Danmark hhv. i Tyskland i al almindelighed. De to regioner står på mange måder over for en række fælles udfordringer. De har hver især en række styrker og svagheder, men ved et intensiveret samarbejde og en gensidig udnyttelse af hinandens stærke sider vil de to regioner kunne forbedre deres muligheder. Netop her kommer Femern Bælt-forbindelsen til at spille en væsentlig rolle. Den tilbyder de to regioner en række muligheder, og hvis regionerne forstår at udnytte disse muligheder, vil den faste forbindelse kunne fremme udviklingen i en gunstig retning. Jeg har med interesse noteret mig, at regionalanalysen har udpeget fire områder, som vurderes at indebære gode muligheder for de to regioner. Det gælder: · Bygge- og anlægssektoren i relation til det betydelige anlægsarbejde, der vil skulle udføres. Jeg ved, at man i Storstrøms Amt i samarbejde med erhvervslivet
allerede er i færd med at positionere sig på dette område. Det vil også kunne få varige effekter for beskæftigelse og bosætning og dermed for den økonomiske udvikling. · Turisterhvervet, hvor de to regioner allerede i dag har en styrke, men hvor de to regioner i fællesskab vil kunne stå endnu stærkere. · Styrkede eksportmuligheder for virksomhederne i Storstrøms Amt og i Kreis Ostholstein, da Femern Bælt-forbindelsen reducerer de samlede transportomkostninger. De styrkede eksportmuligheder vil gælde på såvel eksisterende som nye markeder. · Medico og sundhedsområdet, hvor de to regioner vil kunne supplere hinanden. Jeg er overbevist om, at Femern Bælt-forbindelsen vil gøre det endnu mere attraktivt for danskerne at besøge Nordtyskland, og naturligvis omvendt. ________________________________________________ Med venlig hilsen Transport- og Energiministeriet -  http://www.trm.dk/ Du kan afmelde nyheder fra Transport- og Energiministeriet på http://www.trm.dk/sw43913.asp