Status for Femern Bælt-forbindelsen' ved Femern Bælt-konferencen den 23. februar
2006 i Burg auf Fehmarn
Det talte ord gælder
IndledningKære landrat Hr. Sager, kære arrangører, kære minister Hr. Austermann,
mine damer og herrer!
Jeg vil gerne starte med at sige tak for invitationen til at komme her i dag og
fortælle om den seneste udvikling vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt.
Jeg glæder mig over, at det er lykkedes at arrangere denne fælles dansk-tyske
konference om Femern Bælt-forbindelsen, og den store interesse for konferencen
viser, at mange er oprigtigt interesserede i forbindelsen, ikke mindst her på
Fehmarn.
Grænseoverskridende regionalt samarbejdeKonferencen i dag er et godt eksempel på
det gode grænseoverskridende samarbejde, der er mellem Storstrøms Amt på den ene
side og Kreis Ostholstein på den anden side. Et samarbejde der ligger gode
perspektiver i, og som en fast forbindelse over Femern Bælt vil kunne medvirke til
at styrke yderligere.
På dagens program er præsentationen af en helt frisk fælles dansk-tysk analyse af
de regionale effekter af en fast forbindelse over Femern Bælt. Såvel Kreis
Ostholstein som Storstrøms Amt har været inddraget i analysen og har på konstruktiv
vis bidraget med værdifulde input.
Prioritetsprojekt i EUDen faste forbindelse over Femern Bælt er et internationalt
projekt med store perspektiver. Forbindelsen vil styrke integrationen mellem
Skandinavien og kontinentet, og ikke mindst jernbanetransport vil blive styrket med
den faste forbindelse.
Det er også begrundelsen for, at Europa-Kommissionen støtter forbindelsen.
Projektet er således et af 30 prioritetsprojekter i det transeuropæiske
transportnet, TEN.
"Både-og"Femern Bælt-forbindelsen er ikke et "enten-eller", men et "både-og"
projekt. Det er med andre ord ikke et projekt, der sigter på at svække andre
transportkorridorer mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet.
Forbindelsen til/fra RostockDerfor er der også samtidig behov for at have fokus på
forbindelsen til/fra Rostock og udvikle korridoren Gedser-Rostock. Som led heri
bliver Gedserbanen mellem Nykøbing Falster og Gedser åbnet for jernbanetrafik
senest den første juni i år. Jeg tror altså, at det er meget vigtigt at se Femern
Bælt-forbindelsen som et led i en generel styrkelse af forbindelserne mellem
Skandinavien og Tyskland/kontinentet.
MinistermøderJeg har gennem de senere år haft en række konstruktive møder med min
tidligere tyske kollega, Manfred Stolpe, om Femern Bælt-forbindelsen. Senest den
24. juni sidste år i København, hvor også Hr. Austermann var til stede.