1 Transport- og Energiministeriet Udkast 7. februar 2006 Forslag til Lov om udbygning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest § 1. Transport- og energiministeren bemyndiges til at udbygge Holbækmotorvejen (rute 21/23) på strækningen mellem    Baldersbrønde og Hedelandsvej fra 4 til 8 spor og på stræ  kningen mellem Hedelandsvej og Roskilde Vest fra 4 til 6 spor. § 2. På de i § 1 nævnte motorvejsstrækninger kan der pålægges byggelinjer med en in d- byrdes afstand på op til 120 m. Ved pålæg af byggel injer finder bestemmelserne i lov om offentlige veje om sikring af vejanlæg i øvrigt anvendelse. § 3. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
2 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transport- og energiministeren til at udvide den ca. 11 km lange 4-sporede strækning af Holbækmotorvejen (rute 21/23) mellem Fløng og Roskilde Vest . Motorvejen udvides til 8 spor på den ca. 2,3 km la nge stræ  k- ning igennem Fløng  mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej, og til  6 spor mellem He- delandsvej og Roskilde Vest . Forslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 4. november 2005 mellem  regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre på trafiko mrådet, som er  en del af aftalen om finansloven for 2006. Aftalen er samtidig et supplement til trafikaftalen af november 2003. Holbækmotorvejen er den primære vej i Roskildefingeren og en del af rute 21 (mod Sjællands Odde) og rute 23 (mod Kalun  dborg). Motorvejen betjener trafikken imellem landsdelene via fæ  rgehavnene i Kalundborg og Sjællands Odde,   og den regionale trafik, herunder især bolig  -arbejdsstedstrafik til og fra Købe nhavnsområdet, samt trafikken til og fra sommerhusområderne i Odsherred. Trafik ken på strækningen mellem Roskilde Øst og Roskilde Vest omfatter desuden lokaltrafik i Roskildeområdet. Holbækmotorvejen er   tidligere anlagt som 6-sporet motorvej mellem Taastrup og Bal- dersbrønde i Fløng/Hedehusene, og som 4  -sporet motorvej mellem Balders brønde og Holbæk. Strækningen mellem Fløng og R   ingstedvej er anlagt af Københavns Amt og Roskilde Amt i etaper i perioden 1960-65. Stræ kningen mellem Ringstedvej og Roskilde Vest er anlagt som en del af motorvejen,der   blev anlagt mellem Roskilde og Holbæ  k i     perioden 1969-1972. I forlængelse   af den nuværende   rute 21, Holbæk  motorvejen, anlægges   ved Holbæk   en ny motorvej på strækningen mellem Holbæk og Tuse. Denne strækning åbnes i 2006. Mellem Tuse og Vig anlægges en ny motortrafikvej, der forventes åbnet    i 2012. Holbækmotorvejen har   på den aktuelle strækning    i stadig stigende grad været præget af nedsat fremkommelighed i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen. Dette har ført til en utilfredsstillende trafikafvikling med kødannelser og hastigheder på    ned til 20-25 km/t i myldretiden. Vejdirektoratet gennemførte i 2001 -2002 i samarbejde med HUR, Roskilde og Købe n- havns amter samt Roskilde og Høje -Taastrup kommuner en forundersøgelse for en u d- bygning af Holbækmotorvejen. Undersøgelsen er beskrevet i Vejd   irektoratets rapport 237 ” Forbedringer af Holbækmoto  rvejen ved Roskilde og Høje -Taastrup”.
3 Det nu foreliggende forslag til udbygning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Ro   s- kilde Vest er en bearbejdning af de skitseforslag, der er beskrevet i rapport 237. 2. VVM-undersøgelse og høringssvar VVM-undersøgelsen  for en udbygning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roski   lde Vest er gennemført i perioden 2002 -2005 i overenstemmelse med Rådets direktiv 85/337/EØF (VVM  -direktivet), som ændret ved Rådets direktiv 9   7/11/EF. VVM-processen blev indledt med en offentlighedsfase, hvor der blev afholdt borger- møder og borgerne blev opfordret til at indsende idéer og forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet modtog i alt 29 sva r, som er indgået i undersøgelsen. Synspunkterne fra høringen er sammenfattet i høring  snotatet ”VVM -undersøgelse for en udbygning af Holbækmotorveje  n mellem Fløng og Roskilde Vest  - Redegørelse ve d- rørende den indledende idé- og forslagsfase”, Vejdirektoratet, se ptember 2003. På baggrund af indkom ne forslag fra en række borgere, om at anlægge en ny sydl igere motorvej ved Roskilde i stedet for at udbygge den eksisterende motorvej, besluttede Vejdirektoratet at gennemføre en offentlig høring   i jan uar -februar 2004 af dette forslag. Synspunkterne fra høri ngen er sammenfattet i høring snotatet ”VVM -undersøgelse for en udbygning af Holbækmotorvejen   mellem Fløng og Roskilde Vest  - Forslag om en ny motorvej syd om Roskilde - Redegørelse vedrørende den indledende idé - og forslagsfa- se”, Vejdirektor atet, maj 2004. Resultatet af de gennemførte  undersøgelser og overvejelser er beskrevet i Vejdirektor a- tets VVM-redegørelse, der omfatter 3 ra pporter: - Rapport 285 – ”Sammenfattende rapport” - Rapport 286 – ”Støj og øvrige miljøforhold” - Rapport 287 – ”Vurdering af ar    ealbehov” Rapporterne kan læses på www.   vejdirektoratet.dk. Den sammenfattende rapport blev den 24. maj 2005 sendt til Trafikudvalget til orientering (Trafikudvalget alm. del –b i lag 203). I VVM-redegørelsen er der præsenteret 4 forslag til udbygning af H   olbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest: Hovedforslaget, der er en symmetrisk (tosidig) udbygning fra 4 til 6 spor. Alternativ H1, der er en symmetrisk udbygning fra 4 til 6 spor mellem Fløng og Ringstedvej, og med et smallere tværprofil og lavere t  illadt hastighed på de åbne strækninger end Hovedforslaget.   Forslaget omfatter ingen udbygning mellem Ringstedvej og Roskilde Vest (Lindenborgvej). Alternativ A, der syd om Roskilde er en asymmetrisk (ensidig) udbygning fra 4 til 6 spor i vejens sydside. På de øvrige strækninger: Som Hovedforsl aget.
4 Alternativ B, der omfatter anlæg af en ny sydlig 4  -sporet motorvej mellem Fløng og Svogerslev, ca. 1 km syd for den eksisterende motorvej. Den eksisterende motorvej forudsættes samtidig nedklassificeret til komm  unevej mellem Fløng og Svogerslev. Der henvises til kortet, jf. lovforslagets bilag 2. I VVM-redegørelsen er der  desuden beskrevet følgende varianter (tilvalgsmuligh eder): Varianter til Hovedforslaget og Alternativ H1: Et udbygget trafikledelsessystem i anlægsfasen, som vil medvirke til øget trafi   k- sikkerhed, fremkommelighed og informationsniveau ved anlægsarbejdets ge  n- nemførelse. Epermanent    liggørelse af  trafikledelsessystemet, heru nder informationssystem og videoovervågning. Udbygning til 8 spor igennem Fløng , da trafikbelastningen på denne strækning er højere end på nabostrækningerne. Udbygningen kan enten foretages ved at udnytte nødsporene som kørespor i myldretiden, suppleret med vognbanesign  a- ler, eller ved fuld udbygning til 8 spor plus nødspor. Fuldt tilslutningsanlæg ved Vindingevej/Østre Ringvej ( tilslutningsanlæg nr. 11), bl.a. for at reducere uvedkommende tung trafik igennem Roskilde by. Halvt B-anlæg ved Vesterled   til erstatning for det planlagte halve ruderanlæg. Herved fjernes rampetrafikken fra de nærmeste   bebyggede områder  i Fløng. Faunapassage under motorvejen vest for Ringstedvej for at give de større dyr mulighed for at vandre mellem Hyrdehøj Skov og arealerne syd for motorvejen. Vejforbindelser til et evt. Parkér & Rejs anlæg ved Tr ekroner Station. Etablering af et enkeltsidet sideanlæg   (rasteplads) nord for Taastrup, på ba g- grund af en behovsanalyse udført af Ve jdirektoratet. Varianter til Alternativ A: Som for Hovedforslaget samt Nye støjskærme nord for motorvejen igennem Roskilde    som i Hovedforslaget. Variant til Alternativ B: Udbygning til 4 vestgående spor igennem Fløng  . VVM-redegørelsen for en udbygning af Holbækmotorvejen me   llem Fløng og Roskilde Vest har været fremlagt i offentlig høring fra den 20. maj til den 1. august 2005   . Der har i tilknytning hertil været afholdt   to borgermøder . VVM-redegørelsen er endvidere sendt til en række myndigheder, interesseorganisationer og foreninger  , samt 1000 husstande i undersøgelsesområdet  .
5 Ved høringen er der indkommet i alt 45 skriftlig e høringssvar med indsigelser og b e- mærkninger til VVM  -redegørelsen.  Heraf er 34 fra private borgere, virksomheder, for- eninger og interesseorganisationer. Alle henvendelser er blevet besvaret individuelt. Resultatet af høringen  er beskrevet i Vejdirektoratets notat nr . 112: ”Høringsno  tat - VVM-redegørelse for en udbygning af Holbækmotorveje   n mellem Fløng og Roskilde Vest - Redegørelse ve drørende den offentlige høring i perioden 20. maj    - 1. august 2005”, Vejdirektoratet, oktober 2005. Not atet kan ses på ww w.vejdirektoratet.dk. Roskilde og Københavns amter samt Høje  -Taastrup Kommune anbefaler, at Holbæ  kmotorvejen udbygges som i VVM-redegørelsens hovedforslag (en symmetrisk udbygning), men Roskilde Kommune anbefaler, at Holbækmotorvejen   u dbygges     som i VVM-redegørelsens alternativ A (en asymmetrisk udbygning syd om Ro skilde), suppleret med ny støjafskærmning nord for motorvejen igennem Roskilde. En række borgere samt grundejerforeninger og haveforeninger langs den eksisterende motorvej har anbefalet, at en ny sydlig motorvej anlægges  , medens lokalråd og borgere i Vindinge og Vor frue har anbefalet, at den eksisterende motorvej u dbygges    . I forbindelse med høringen af VVM -redegørelsen er der skitseret endnu  to mulige til- valgsløsning er ved udbygning af den eksisterende motorvej: Forstærkning af nødspor til kørespor igennem Fløng - som forberedelse til en senere udbygning til 8 spor igennem Fløng. En parallelrampe samt ind- og udkørsel til det nordlige tankanlæg ved Køgevej. På baggrund af høringssvarene vil Vejd  irektoratet i forbindelse med detailprojekterin- gen vurdere, om det er muligt at justere udbygningsforslaget m.h.t.: Linjeføring  af kommunevejen Vesterled (ud for Akacievej), så eksisterende b e- plantning kan bibeholdes. Placering af frakørselsrampen ved Lin denborgvej, så en mindre mose og en r e- kreativ sti kan bevares. Omfang af støttemur i vejdæmningen ved Ringstedvej   , så arealerne omkring en værkstedsbygning kan udnyttes be  dre. Roskilde Kommune har i sit høringssvar bemærket, at støja fskærmningen bør suppl   eres på 4 lokaliteter langs motorvejen. Høje -Taastrup Kommune har i sit høringssvar anført, at komm  unen ikke ønsker nogen form for sideanlæg etableret syd for motorvejen ved Hakkemosen. Vejdirektoratet har på den baggrund skitseret en alternativ udformni ng af et enkeltsidet sideanlæg nord for motorvejen – med ramper syd for motorvejen udformet som et smalt halvt ruderanlæg og placeret mellem motorvejen og støjvolden syd herfor. Herved vil sideanlægget efter Vejdirektoratets vurdering ikke påvirke området   ved Hakkemosen.
6 Vejdirektoratet har efter høringen af borgere og myndigheder  anbefalet, at VVM- redegørelse ns hovedforslag (en symmetrisk udbygning) for udbygning af Holbækm  o- torvejen lægges til grund for lovforslaget. Vejdirektoratet har samtidig indstillet, at det overvejes, om hovedforslaget eller alterna- tiv A suppleres med én eller flere afde ovenfor nævnte   mulige tilvalgsløsninger . Vejdirektoratets indstilling blev den 22. november 2005 sendt til Trafikudvalget til ori- entering (Trafikudvalget, 2005-2006, alm. del – bilag 101) 3. Lovforslagets indhold På baggrund af en samlet vurdering af de gennemførte unders  ø gelser og høringer af borgere og myndigheder samt den politiske aftale af 4. november 2005 på trafikområdet foreslås med lovforslaget en bemy ndigelse til transport- og energiministeren til at gen- nemføre en udbygning af Holbækmotorvejen    igennem Fløng  mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej (ca. 2,3 km) fra 4 til 8 spor og fra Hedelandsvej til Roskilde Vest (ca. 8,7 km) fra 4 til 6 spor på  ovennævnt  e grundlag. Strækningerne fremgår af kortet, jf. lo   v- forslagets bilag 1. 4. Beskrivelse af vejanlægget 4.1 Funktion og kvalitet Forslaget omfatter en ca. 11 km lang udbygning af Holbækm mellem Fløng  (Baldersbrønde ) og Roskilde Vest (Lindenborgvej). Ved udbygningen skal der tages hensyn til, at vejen forløber igennem bebyggede områder i Fløng og i Roskilde. Udbygningen sker fra de nuværende 2 kørespor til 4 kørespor i hver retning mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej, og  fra 2 til 3 kørespor i hver retning mellem Hed e- landsvej og Lindenborgvej. Hertil kommer et 4. spor i østgående retning mellem Rin  g- stedvej og Køgevej.  Udbygningen sker i tidssvarende standard for så vidt angår køreb   a- nebredde, rampeanlæg  , autoværn, skilte  , trafikregis treringsudstyr, vintervarslingsudstyr og stø jafskærmning. Der etableres 2,5 m brede gennemgående  nødspor mellem Baldersbrønde og Hed landsvej, og 3,0 m brede, gennemgående nødspor langs Holbækmotorvejen på hele strækningen mellem   Hedelandsvej og Roskilde Vest. Nødsporene anlægges med en fo   r- stærket belægning, så de kan anvendes som kørespor i driftssituationer ved trafiko m- lægning. På d en udbyggede motorvej forudsættes som hidtil en tilladt maksimal h  astighed på 110 km/t, dog 90 km/t på strækning   en mellem Vindingevej og underføringen af  Køgebanen i Roskilde.
7 Der påregnes a nvendt en vejbelægning, der forå   rsager mindre støj end den belægning, der i dag ligger på motorvejen. Vejprojektet gennemføres, så det færdige anlæg er tidssvarende og har den beskrevne funktion. Der vil blive lagt vægt på, at motorvejsudbygningen skal fremstå som en he l- hed og således, at det færdige anlæg tilpasser sig såvel byens funktion som det åbne landskab. Processen, der løber fra projekteringen og arealerhvervelsen via udbud i li citation til det egentlige anlægsarbejde  , gennemføres  sådan, at  projektets forløb er styret og dokume n- teret. Under og efter anlægsperioden evalueres   anlæggets effekt på trafikafvikling,    fremkom- melighed, sikkerhed, nabotilfredshed og miljø. 4.2 Tværprofil  er Udbygningsstrækningen mellem Fløng og Roskilde Vest    består af forskellige delstræ   k- ninger med hver sit typiske tværprofil:   En 8-sporet strækning mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej, en 6-sporet bymæssig strækning i Roskilde mellem Vindingevej og un- derføringen af  Køgebanen  og 6-sporede strækninger på de    åbne, landskabelige stræ   k- ninger i ø vrigt. Mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej bibeholdes den nuværende 3 m brede midte   r- rabat, og motorvejen udbygges symmetrisk herudfra. Motorvejen anlægges på denne strækning som en 8  -sporet motorvej med et 42 m bredt tværprofil bestående af 2 kør e- baner à 15,0 m  afstribet med 4 kørespor à 3,5 m og 2 kantb  aner à 0,5 m, 2 belagte nødrabatter à 1,0 m ind mod midterrabatten, en 3,0 m bred midterrabat med lav beplan  t- ning og stålautoværn    på begge sider  samt i ydersiderne nødspor à 2,5 m og yderraba  tter à 1,0 m med stålautoværn. På den bymæssige strækning igennem Roskilde anlægges m otorvejen som en 6-sporet motorvej med et 33 m bredt tværprofil bestående af 2 kørebaner à 11,5 m afstribet med 3 kørespor à 3,5 m og 2 kantbaner à 0,5 m, en 2,0 m bred midterrabat med betonaut   o- værn samt   i ydersiderne nødspor à 3,0 m og yderrabatter à 1,0 m med ståla utoværn. På de åbne, landskabelige strækninger bibeholdes den nuværende 3 m brede mid terra- bat, og motorvejen udbygges symmetrisk herudfra. På d isse strækninger anlægges m o- torvejen som en 6-sporet motorvej med et 36 m bredt tværprofil   – bestående af 2 kør e- baner à 11,5 m afstribet med 3 kørespor   à 3,5  m og 2 kantb a ner à 0,5 m,  2 belagte nødr abatter à 1,0 m ind mod midterrabatten, en 3,0 m bred midterrabat med lav beplan t- ning og stålautoværn    i begge sider samt i ydersiderne nødspor à 3,0 m   og yderrabatter à 1,0 m med stålautoværn. Af hensyn til trafikafviklingen anlæg  ges et 3,5 m bredt 4. kør espor i østgående retning mellem Ringstedvej og Køgevej.
8 4.3 Linjeføring Den nuværende motorvejs centerlinje forudsættes bibeholdt i forbindelse med udby g- ningen. Mod øst begynder udbygningen  af et 3. spor i hver retning i Fløng  ved Kallerupvej, hvor der anlægges   to nye spor i de nuværende østvendte til   - og frakørselsspor ved H e- devej (tilslutningsanlæg nr.   8), idet dette tilslutningsanlæg nedlægges. I vestlig retning starter udbygningen af et 4. spor i forlængelse af tilkørselsrampen ved Baldersbrønde  (tilslutningsanlæg 7b  ). Det 4. spor afsluttes ved frakørselsrampen ved Hedelandsvej (tilslutningsanlæg 9  ). I østlig retning starter udbygningen af et 4. spor i forlængelse af tilkørselsrampen ved Hedelandsvej (tilslutningsanlæg 9  ). Det 4. spor afsluttes ved frakørselsrampen ved Ba l- dersbrønde  (tilslutningsanlæg 7b)  . Mod vest afsluttes udbygningen ved Roskilde Vest (tilslutningsanlæg nr.   14), hvor de to nye spor løber over i to nye, østvendte ramper, der sluttes til L  indenborgvej. 4.4 Tilslutninger og rampeanlæg Rampeanlægget ved Hedevej (  tilslutningsanlæg nr.   8) nedlægges. I stedet anlægges nye østvendte ramper til kommunevejen Veste rled i det vestlige Fløng, og der anlægges nye vestvendte ramper til det eksisterende tilslutningsanlæg ved Hedelandsvej (til  slutnings- anlæg nr.   9). De eksisterende til- og frakørselsr amper ved Køgevej i Roskilde  (tilslutningsanlæg nr. 12) nedlægges. I stedet anlægges nye ra mper i begge retninger vest for Køgevej. Ved Ringstedvej (tilslutningsanlæg nr.   13) nedlægges den eksiste  rende østvendte tilkø  r- selsrampe, og der anlægges i stedet en østvendt sløjferampe. Ved den østvendte frakø  r- selsrampe gives mulighed for venstresving mod Roskilde. Ved Roskilde Vest (tilslutningsanlæg nr.   14) anlægges nye østvendte ramper til Linde   n- borgvej. De øvrige til - og frakørsler mellem Fløng og Roskilde Vest   bibeholdes, men udbygges og tilpasses den ændrede vejudformning og øgede trafikbelastning. Omfanget af o   m- bygninger vil blive fastlagt i detailprojektfasen. Det vil være nødvendigt at nyopføre, udskifte eller ombygge op mod i alt 12 broer m.v. for skæ  rende veje, stier, jernbaner og vandløb. 4.5 Sideanlæg
9 Det nuværende sydlige tankanlæg ved Køgevej i Roskilde nedlægges. Det nuværende nordlige tankanlæg berøres ikke af udbygningen, men adgangsfor   holdene ændres   sål e- des, at der ikke bliver direkte adgang til og fra motorvejen. Fremtidig vejadgang sker via Motelvej og nye motorvejsramper vest for Køgevej. Der anlægge  s samkørselspladser ved tilslutningsa nlæggene ved Vesterled, Køgevej og Lindenborgvej. Den eksisterende samkørselsplads ved Lindenborgvej/Ringstedvej bib e- holdes. Der forudsættes ikke anlagt nye sideanlæg med rastepladser eller tankanlæg i forbinde l- se med udbygningen af Holbækmotorvejen   mellem Fløng og Ro skilde Vest. 4.6 Lokalvejnet, stier og jernbaneanlæg Eksisterende over- og underføringer for veje, stier og baner bib eholdes, men ombygges i fornødent omfang. I den vestlige del af Fløng forbindes den nordlige og sydlige del af kommunevejen Vesterled henover motorvejen, og der anlægges   nye østvendte ramper i tilslutning hertil. Der kan eventuelt blive behov for at omlægge eller nedlægge enkelte langsgående st i- forbindelser og etablere vendepladser på nogle lokalveje. Omfanget af disse ændringer forudsættes fastlagt i forbindelse med det ailprojekteringen og ved ekspropriationskommissionens behandling. 4.7 Faunapassager Den nuværende hegning langs motorvejen opretholdes. Der etableres en rørunderføring under motorvejen ud for et vandhul ved Haveforeni  n- gen Ny Maglehøj. 4.8 Erstatningsnatur Der anlægges ca. 5 nye vandhuller for at kompensere for de vandhuller, der forsvinder eller berøres af projektet. 4.9 Støjafskærmning Der påregnes etableret støjafskærmning ud for boligområder og kolonihaveboliger me l- lem Fløng og Ringstedvej , herunder langs nordsiden af den nye tilkørselsrampe ved Køgevej .Den s  amlede længde af støjskærmene udgør  ca. 7,5km. Skærmene forudsættes udført med en højde på 4 m. Udformningen fastlægges i forbi n- delse med detailprojekteringen af anlægget i samarbejde med kom  munerne og de berø r- te naboer. Den endelige fastlæggelse af støjafskærmningens omfang og udformning f o-
10 retages af den ekspropriationskommission, der skal godkende projektet ved en besigti- gelsesforretning. Helårsejendomme, der får en støjbelastning på mere e nd 60 dB, vil i overensstemmelse med sædvanlig praksis   få tilbudt tilskud til facadeisolering. 4.10 Vejudstyr og beplantning Vejen udstyres med vejtavler, autoværn, kantpæle, nødtelefoner, trafikregistreringsu d- styr, informationstavler og vintervarslingsudstyr. På de skærende veje belyses alle de kryds, hvor motorvejsramper tilsluttes i rundkørsler eller i signalregulerede kryds. Der er ikke forudsat belysning på motorvejen. Der etableres i fornødent omfang ny beplantning langs vejen, he runder ved støjs kærme ind mod naboerne. Art og omfang af beplantning fastlægges i forbindelse med d  etailprojekteringen. 4.1 1 Vejafvanding Udvidelsen medfører udledning af mere vejvand til bassiner og kloaksystemer. Der etableres et lukket opsamlingssystem for vejvandet. De eksisterende 5 regnvandsbassiner udvides, og der anlægges 15 nye bassiner. Indsa  t- sen resulterer i en forbedret vandkvalitet og udjævning af de vandmængder, der ledes til Daruprenden, Marbjerg Bæk, Hedehusen  e Kloakrende, en banegrøft og de kommunale spildevandssystemer. Omfang og udformning af afvandingssystemet fastlægges nærm e- re i forbindelse med detailprojekteringen. 4.1 2 Naboarealer For at begrænse arealbehovet mest muligt etableres der støttevægge i stedet for skråni n- ger, hvor dette er hensigtsmæssigt. Vejens udseende mod naboarealer fastlægges i samarbejde med de berørte kommuner og naboer, bl.a. med hensyn til beplantning og transparente/ikke transparente støjskæ   r- me. Lovforslaget giver bemyndigelse til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes    afstand på op til 120 m. 5. Trafikale konsekvenser
11 Under anlægsarbejderne vil den trafikale situation være præget af de store vejarbejder på st rækningen. Vejdirektoratet vil   så vidt muligt opretholde to spor i hver retning i h ele anlægsperioden. Der eta  bleres i anlægsperioden   et begrænset trafi  kledelsessystem. Uden udbygning af Holbækmotorvejen skønnes    hverdagsdøg ntrafikken at stige fra ca. 32.000 - 65.000 biler i 2000 til ca. 38.000 - 76.00 biler i 2010, svarende til en stigning på 18-21 %. Udbygningen medfører, at der flyttes trafik fra den parallelle vej København  s- vej/Roskildevej og fra det lokale vejnet til Holbæ  kmotorvejen. Udbygningen af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest medfører, at tr a- fikbelastningen i 2010 øges med ca. 3.000 -12.000 biler i døgnet  eller med 4-31 % i for- hold til situationen uden udbygning. De gennemsnitlige rejsetider i 2010 på strækningen vil i myldretiden blive reduceret med 6-8 minutter, eller ca. 50 %. 6. Trafiksikkerhed På  Holbækmotorvejen   mellem Fløng og Roskilde og på det vejnet, der  trafikalt be- røres af en udbygning af motorvejen, vurderes der i 2010 at ville ske i alt 164 perso n- skadeuheld, såfremt motorvejen ikke udbygges. Heraf sker 120 uheld på vejstrækni nger og 44 uheld i kryds. En udbygning af motorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest skønnes i alt at ville me  d- føre en reduktion af antallet af  personskadeuheld med ca. 3 uheld om året, eller ca. 1,8 %. Dette skyldes primært overflytning af trafik til motorvejsnettet, hvor uheldsfrekve  n- sen er lavere end på  det øvrige vejnet. 7. Plan- og beskyttelsesforhold De regionplanmæssige forhold, der kan blive påvirket af motorvejsudbygningen, er pl   a- ner for drikkevand, rekreative interesser og områder omfattet af naturbeskyttelsesloven. Vejanlægget berører ikke omr   åder, der er udpeget som internationale naturbeskyttelse s- områder. Roskilde Amt har meddelt, at der bør foretages en særlig indsats for at bevare vandhu   l- lerne ved Haveforeningen Ny Maglehøj, som er levested for padder, der er strengt b e- skyttet i henhold til EF-habitatsdirektivet. Derudover bemærker amtet, at udvidelsen af motorvejen vil berøre en  beskyttet mose ved Hedelandsvej (omfattet af naturbeskyttel- sesloven), en beskyttet mose i Hyrdehøj,  samt motorvejens sydlige skrænter, hvor der lever firben (omfattet af EF-habitatdirektivets bilag IV). Amtet bemærker en  dvidere, at der bør laves en plan for, hvordan de skadelige konsekvenser for arterne kan min dskes, for eksempel ved etablering af erstatningsbiotoper og flytning af de berørte dyr.
12 Udbygningsprojektet vil blive udformet, så indgrebet i vandhu llerne ved Ny Maglehøj både i anlægsfasen og    i det endelige anlæg begrænses mest muligt. Der vil efter aftale med myndighederne blive etableret erstatningsvandhuller i nødvendigt omfang. Det vil i forbindelse med detailprojekteringen blive vurderet, om frakørselsrampen ved Roskilde Vest kan justeres, så anlægget i   kke berører mosen i Hyrdehøjskoven. Der vil i øvrigt blive indarbejdet afværgeforanstaltninger, heru   nder erstatnings biotoper (nye vandhuller m.m.) i projektet efter nærmere aftale med myndighederne. Københavns Amt har meddelt, at udbygningsprojektets påvirkning af natur  - og kultur- mæssige samt rekreative interesser vurd  eres at være begrænset. [Vejdirektoratet har søgt Skov - og Naturstyrelsen om principgodkendelse af udbyg- ningsforslaget i henhold til naturbeskyttelseslovens § 20. Skov- og Naturstyrelsen har endnu ikke svaret.] Kulturarvsstyrelsen har gjort opmærksom på, at vejudvidelsen vil berøre en tidligere udgravet gravhøj nord for krydset mellem Ho lbækmotorvejen og Lindenborgvej, samt at der ved krydset mellem Holbækmotorvejen og Ringstedvej er en fredet bysten, der vil blive berørt af vejudvidelsen. Styrelsen har derudover meddelt, at udbygningsforslaget ikke vurderes at ville påvirke de kulturhist oriske interesser i nævneværdig grad. De konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemf   ø- relse, herunder dispensationer fra gældende fredningsbestemmelser, vil blive søgt l   ø- bende i forbindelse med projekteringen af anlægge  t. 8. Miljømæssige konsekvenser I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige ko n- sekvenser af udbygningen. Konsekvenserne er resumeret nedenfor. Vejdirektoratet vil gennemføre en evaluering af de forventede miljømæssige konse- kvenser 3-5 år efter udvidelsen af motorvejen. 8.1 Arealindgreb og barrierevirkning Udbygningen af Holbækmotorvejen vil berøre bebyggede omr   å der i Fløng og  Roskilde. På den mellemliggende strækning forl   ø . Her vil haveforeningen Hvilen blive berørt af projektet.  Mellem Ringstedvej og Roskilde Vest (Lindenborgvej) forløber motorvejen ligeledes gennem åbne omr  å der. Langs bebyggede områder forudsættes    anlægget gennemført med brug af    støttemure, der reducerer behovet for arealerhvervelse. Det vurderes, at der i alt skal eksproprieres ca. 25 ha jordareal, og at dette vil berøre 100 -120 ejendomme. Heraf skal 4-8 parcelhus- ejendomme og 6-12 kolonihavehuse totaleksproprieres. Af det eksproprierede areal er
13 ca. 3 ha fredsskov, primært i Hyrdehøj Skov mellem Ringstedvej og Lindenborgvej. Derudover skal der eksproprieres ca. 10 ha til midlertidige arbejdsarealer. Ved Køgevej vil etablering af et nyt rampeanlæg medføre, at en eksisterende ind - og udkørsel til et tidligere er hvervsareal vest for Køgevej nedlægges. I stedet etableres ny ind- og udkørsel fra Køgevej til arealet ca. 300 m længere mod nord. Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af den ekspropriationskommis- sion, der skal godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Alle ekspropriationer gennemføres efter reglerne i lov om fremgangsmåden vedrørende fast ejendom, jf. lo   v- bekendtgørelse nr. 672 af 29. august 1999. Vejens barrierevirkning er uforandret, da eksisterende vej- og stibroer bibeholdes. 8.2 Støj, luftforurening og klima I forbindelse med vejudvidelsen forudsættes der etableret ca. 7,  5 km støjafskærmning mellem Baldersbrønde og Ringstedvej , jf. også punkt  4.9 Støjafskærmning   . Så fremt der ikke gennemføres en udbygning eller andre tilt ag på Holbækmotorvejen    mellem Fløng og Roskilde Vest, skønnes det , at ca. 2.660 helårs - og fritidsboliger i 2020 vil være b  e- lastet med mere end 55 dB, heraf ca. 1.220 med mere end 60 dB. Dette niveau skyldes dog også omkringligge nde veje m.v. Såfremt kun  støjbidraget fra den eksisterende motorvej medregnes, vil trafikken på v  e- jen uden udbygning i 2020 belaste ca. 1.830 helårs -og fritidsboliger med mere end 55 dB, heraf ca. 750 boliger med mere end 60 dB. Såfremt projektet gennemføres med den forudsatte stø jafskærmning, vil antallet af boliger med et samlet støjbidrag fra Holbæ k- motorvejen på mere end 55 dB blive reduceret til  ca. 1.315, og antallet af boliger med mere end 60 dB vil blive reduceret til ca. 245. Gennemførelse af forslaget vil indebære en mind   re forøgelse af emissioner, herunder CO, CO2 og partikler. Forskellen mellem emissioner fra den eksisterende motorvej og den ombyggede motorvej vil i 2010 ligge i intervallet 0,2-0,5 %. 8.3 Natur, landskab og fortidsminder I Fløng  ogRoskilde forløber Ho lbækmotorvejen - og er- hvervsområder . Mellem motorvejen og bebyggelserne er der overvejende en kraftig skovagtig beplantning. Mellem Roskilde og Fløng og mellem Ringstedvej og Roskilde Vest (Lindenborgvej) forløber motorvejen gennem m ere åbne områder, og på delstræ k- ninger er der kolonihaver syd for motorvejen. Der etableres en ny faunapassage under motorvejen ud for haveforeningen Ny Magle- høj, og der anlægges ca. 5 nye vandhuller for at kompensere for motorvejens barrier   e- virkning og nedlagte vandhuller.
14 Ved krydset mellem Holbækmotorvejen og Ringstedvej vil en fredet bysten   blive b e rørt af vejudvidelsen. Derudover kan det forventes, at ikke-synlige arkæologiske interesser berøres af veja nlægget  , primært vest for Ringstedvej  . Inden anlægsarbejdet går i gang, vil    Roskilde Museum og Kroppedal Museum foretage en arkæologisk   forundersøgelse  på de arealer, der berøres af vejudvidelsen.   Omkostnin- gerne hertil afholdes af anlæg  sbevillingen. Etablering af et enkeltsidet sideanlæg nord for Holb  ækmotorvejen ved Taastrup vil b  e- røre et skovrejsningsområde og rekreative stier nord for motorvejen. Stierne vil i givet fald blive forlagt uden om sideanlægget. 8.4 Friluftsliv Der er til nærområdet langs Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest k nyttet betydelige rekreative interesser, herunder skovområder og  dyrskue/festivalplads samt sports- og kolonihaveområder. Den foreslåede vejudvidelse påvirker ikke de rekre   ative interesser væsentligt. De forudsatte støjskærme langs havekolonierne Hvilen og Ny Maglehøj  vil medføre en generel forbedring af den rekreative værdi af disse områder. Støjforholdene i de øvrige rekreative områder langs vejen vil stort set forblive uændr e- de. Forslaget betyder, at ca. 10 kolonihaver vil skulle nedlægges. Det er ikke   forudsat, at der udlægges erstatningshaver i forbindelse med projektet. Alle stier i området påregnes bibeholdt. 8.5 Overfladevand og grundvand Det nuværende afvandingssystem på Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest ændres  , således  at al nedbør  på vejarealet  opsamles i nedløbsbrønde og   ledes gen- nem udvidede eller nyetablerede regnvandsbassiner med dykket afløb, inden det ledes ud i recipienter eller ledes til offentlige spildevandssystemer. Risikoen for belastning af grundvandets kvalitet vil blive mindsket i forhold til i dag, hvor en del af vejvandet si- ver ned i jorden igennem skrå ninger og åbne grøfter. Da vejen løber gennem et område med særlige drikkevandsint eresser, stilles der særlige krav til anlæggets udformning, og specielt i anlægsfas en skal der træffes   særlige fora  n- staltninger for at imødegå risiko for forurening af grundvandet. 8.6 Ressourceforbrug Det samlede forbrug af asfalt udgør ca. 130.000 tons, svarende til ca. 4 % af det samlede årlige forbrug af asfalt i Danmark. Forbr uget af grus udgør ca. 260.000 m3, svarende til ca. 10 % af de t samlede årlige  forbrug i hovedstadsområdet.  Forbruget af asfalt og grus tilstræbes reduceret mest muligt ved genanvendelse af opgravede asfalt  - og grusmateria- ler.
15 Forbruget af øvrige råstoffer sk  ønnes ikke at have væsentlig b   etydning for materialernes tilgængelighed eller for miljøet. Der er i udbygningsprojektet et jordunderskud på ca. 7.000 m3. Den nødvendige jor d- mængde forudsættes fremskaffet lokalt. 8.7 Forurenet jord Ud fra undersøgelser l angs danske motorveje af tilsvarende alder må det forventes, at de øverste 10 -20 cm af rabatjorden langs vejanlægget   er forurenet. Det vurderes endvidere, at vejudvidelsen vil berøre  et tankanlæg syd for motorvejen ved Køgevej og fire andre grunde, der er kortlagt som forurenede. Der er herudover risiko for flere potentielt foru- renede grunde langs stræ Den forurenede jord vil blive håndteret efter jordforureningsloven.  Der er behov for me- re detaljerede undersøgelser som grundlag for den konkrete jo rdhåndtering i forbindelse med projektet. Det vurderes, at størsteparten af den forurenede jord kan indbygges på forsvarlig vis på arealer ved de større tilslutningsanlæg , hvor der ikke er lokale grund- vandsinteresser. Ca. 1.000 m3 jord, der vurderes at vær  e potentielt svært forurenet  , for- ventes at skulle bortskaffes. 9. Alternativer Grundlaget for lovforslaget er det hovedforslag,V  ejdirektoratet har beskrevet i VVM- redegørelse n, suppleret med varianten ”Udbygning fra 4 til 8 spor med standardprofil igennem Fløng”  , der i VVM-redegørelsen er beskrevet som en tilvalgsmulighed . Der er i forbindelse med VVM-undersøgelsen  undersøgt  en række   andre alternative udbyg- ningsmuligheder. Disse er omtalt i afsnit 2. De øvrige  alternativer og varianter er ikke medtaget efter en samlet vurdering af forsla- genes trafikale, miljømæssige og økonom iske konsekvenser. 10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige De samlede udgifter til projektering, tilsyn, administration, arealerhvervelse og udbyg- ning af motorvejen igennem Fløng fra 4 til 8 spor mellem Baldersbrønde og Hedeland  s- vej og fra 4 til 6 spor mellem Hedelandsvej og Roskilde Vest som beskrevet foran er anslået til 1.102 mio. kr. (prisniveau medio 2004). Anlægsoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter bl.a. til ekspropriationer, jordarbejder og bro- og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd, idet proje k- tets detaljerede linjeføring, mængder mv. først kendes på et senere tidspunkt. Der knytter sig herudover usikkerhedsfaktorer til budgettet, fordi et projekt vil strække sig over en længere årrække. Usikkerheden vedrører bl.a. markedsforhold, råvarepriser, udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet, nye krav til anlæggets udformning (fx
16 myndighedskrav og nye miljøkrav), uforudset e anlægstekniske forhold, herunder bl.a. vejrlig og jordbundsforhold mv. Vejdirektoratet tilstræber ved anvendelsen af risikoanalyser at indregne disse usikke  r- hedsfaktorer. Metoden indebærer, at der foretages en vurdering af sandsynligheden for budgetoverholdelse ved forskellige budgetniveauer efter Successiv Princippet. Risikoanalyserne afgrænses af Vejdirektoratet fra større udefra kommende ændringer. Det vil bl.a. sige, at force majeure begivenheder, politisk besluttede udvidelser af pro- jektet, i dag ukendte miljøkrav og andre myndighedskrav over 10 mio. kr. samt ændri   n- ger i konjunktur- eller markedssituationen, der samlet overstiger det forventede med 10 % eller mere, ikke er medtaget i risikoanalysen. På basis af den gennemførte risikoanalyse, der e  r afgrænset som anført, fremkommer middelværdien 1.102 mio. kr. med en tilknyttet usikkerhed, der indebærer, at der er 50 % sandsynlighed for, at anlægsudgifterne bliver mindre end det anførte, og 50 % san   d- synlighed for, at udgiften bliver større end det a nførte. Der forudsættes, at Vejdirektoratet i forlængelse af anlægsprojektet og dertil knyttede ekspropriationer i overensstemmelse med sædvanlig praksis kan oppebære indtægter fra salg af ejendomme og grunde. Denne indtægt indgår i anlægsoverslaget og b ogføres i projektregnskabet. Der er beregnet en intern rente for projektet på ca. 8 %. I beregningen indgår trafika  n- ternes besparelser og kørselsomkostninger, uhelds omkostninger, trafikstøj, barrierevir k- ning og oplevet risiko, lokal og regional luftforurening samt vejvedligeholdelse. Projektet påregnes opdelt i en række arbejdsstrækninger, hvor anlægsarbejdet vil foregå som en fremadskridende proces langs de eksisterende kørebaner. I størstedelen af a  n- lægsperioden,   der efter detailprojektering, besigtigelse og ekspropriation i 2008-2009 vil foregå i  2009 - 2012, vil der blive arbejdet på hele strækningen.    Trafikafviklingen i anlægsperioden vil blive søgt fremmet ved trafikovervågning og tr afikinformation. Det skønnes, at op til 10 -15 % af trafikken i perioden vil benytte alternative veje. Her vil der efter aftale med de pågældende vejbestyrelser blive tilstræbt foranstaltninger, der kan fremme trafikafviklingen. Udgifter til anlægsrelaterede trafikinformationssystemer etc. på amts   - og kommuneveje under anlægsarbejdet afholdes over anlægsbudgettet for udbygning af Holbækmotorv e- jen, mens udgifter som følge af øget trafikbelastning på kommuneveje under anlægsa r- bejdet afholdes af de respektive vejbestyrelser. Udgifter på øvrige statsveje som følge af øget tr afikbelastning under anlægsarbejdet a  f- holdes over anlægsbudgettet for udby  gning af Holbækmotorvejen. De anslåede anlægsudgifter på 1.102 mio. kr. (prisniveau medio 2004) svarer ved reg u- lering med byggeomkostningsindekset til 1.143 mio. kr. i 2006-priser.
17 Udgifterne (reguleret med byggeomkostningsindekset til 2006-priser) forventes at for- dele sig som følger: 2008: 16 mio. kr. 2009:      46 mio. kr. 2010:    215 mio. kr. 2011:    417 mio. kr. 2012:    412 mio. kr. 2013:                  30 mio. kr. 2014:                7 mio. kr. I alt:              1.143 mio. kr. I forbindelse med ovenstående anlægsbevilling bemærkes, at den fremtidige budgett e- ring af anlægsprojekter i øjeblikket drøftes i et udvalgsarbejde mellem Finansministeriet og Transport- og Energiministeriet. Anlægsarbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og a d- ministrative konsekvenser for Vejdirektoratet. Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for u  d- bud, udføres af V ejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer. Rådgi  v- ningsopgaver og anlægsarbejder udbydes efter gældende regler herfor. Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal projektforløbet styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den nødvendige information formi d- les til trafikanter og naboer. Trafikafviklingen skal overvåges, og den nødvendige i  n- formation formidles til trafikanter og naboer. Endelig skal trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige indsatser ge  nnemføres. Af den samlede udgift er budgetteret med ca. 18 % (middelværdi) til projektering, tilsyn og administration. Heraf er der som forudsætning for   totaludgiften forudsat en fordeling med ca. 4,6 % til lønninger til Vejd irektoratets eget personale, ca. 8 % omkostninger til eksterne rådgivere og ca. 5 % til øvrige drift  sudgifter. 11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Udvidelsen af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest vil forbedre trafika   f- viklingen i hovedstadsområdet i myldretiden og derved reducere transportudgifterne for erhvervslivet. I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæ ftigelse på 2.5 00 - 3.000 mandår. De afledte økonomiske virkninger vil i øvrigt primært være sparet tid og øgede kørsel  s- omkostninger. Den sparede tid har en værdi i   størrelsesordenen  80 mio. kr. i 2013 og herefter stigende i takt med væksten i trafikken. En del af tidsbes  parelsen tilfalder er-
18 hvervslivet i form af reducerede transportomkostninger. Det skønnes, at op til 40 % af tidsbesparelsens værdi tilfalder e  rhvervslivet. De øgede kørselsomkostninger som følge af trafikanternes ændrede rutevalg efter en udbygning af moto  rvejen vurderes at blive ca. 10 mio. kr. i 2013. For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger for e   rhvervslivet kan nævnes, at en forbedret fremkommelighed normalt forventes at give positive effekter for erhvervs- livet. I den forbindelse er det af væsentlig betydning, at den del af tidsbesp  arelserne, der ikke direkte kan henføres til erhvervstrafik, og dermed som afledt økonomisk effekt, i helt overvejende grad er trafik mellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en positiv effekt i form af fordele for de ansatte. [Lovforslaget har været sendt til   Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, med henblik på en vurdering af, om forslaget skal for elægges Økonomi  - og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at for- slaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der beretti- ger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør  derfor ikke forelægges Økonomi  - og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.] 12. Forholdet til borgerne Vejudvidelsen vil indebære en betydelig forbedring for trafika  nterne på motorvejen og betyde en aflastning af trafikken på alte rnative veje. Anlægget berører direkte og indirekte en del borgere, bl.a. i form af ekspropriationer. I det videre forløb i anlægsprocessen vil ejere og brugere af de b   erørte ejendomme  dels blive orienteret direkte ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne om anlægsarbejdernes tidsplan og fremdrift,   dels ved Vejdirektoratets orientering til eje- re og brugere ved personlig kontakt og ved afholdelse af møder med grundejerforeni n- ger m.v. Borgerne i området har  endvidere mulighed for at holde sig løbende orienteret om anlægsarbejdet på hjemmes   iden www.vejdirektoratet.dk. 13. Forholdet til EU-retten De miljøundersøgelser og høringer, der er gennemført, opfylder kravene i Rådets dire k- tiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (EF  -tidende 1985 L 175, side 40), som ændret ved Rådet   s direk- tiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997 L 73, side 5). 14. Høring over lovforslaget [Lovforslaget har været i høring hos Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Roskilde Amt, Københavns Amt, Roskilde Kommune og Høje  -Taastrup Kommune.] Høringssva rene vil blive sendt til Folketingets Trafikudvalg, ledsaget af de kommenta- rer, som høringssvarene måtte give anle  dning til.
19 Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekvenser/ mindre udgifter Negative konsekvenser/ Merudgifter Økon  omiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Mindre udgifter for stat, kom- muner og amtskommuner som følge af færre trafikuheld Udgift for staten på  1.143 mio. kr. (2006-priser) Merudgifter til drift og vedlige- holdelse Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Ingen Begrænset meradm  inistration for Vejdirektoratet i anlægsfasen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Reducerer transportomkostnin- gerne. Øger b  eskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren i a  n- lægsperioden Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige kons   ekvenser Formindskelse af støjg ener langs vejen og forbedret håndtering af vejafvandingen Mindre forøgelse af luftforur e- ning og CO2-emission. Begræ  n- sede indgreb i rekreative omgi- velser. Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten De miljøundersøgelser og høringer, der er gennemført, opfylder kr a- vene i VVM-direktivet. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse til at udbygge Holbækmotorvejen   fra 4 til 8 spor igennem Fløng mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej og fra 4 til 6 spor    mellem Hedelandsvej og Roskilde Vest (Lindenborgvej)herunder at retablere broer og tilslut- ningsramper. Der henvises til de almindelige bemærkninger og bilaget til lo  vforslaget. Til § 2 Bestemmelsen udvider muligheden efter § 34 i lov om offentlige veje for at pålægge byggelinjer på Holbækmotorvejen mellem Baldersbrønde og Roskilde Vest, således at
20 Vejdirektoratet får mulighed for at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 120 m. Begrundelsen for at udvide byggelinjernes maksimumsafstand er, at de almindelige be- stemmelser i lov om offentlige veje, hvorefter hovedlandeveje kan pålægges byggelinjer på b egge sider af vejen med en indbyrdes afstand af 100 m, ikke vurderes at være ti  l- strækkelige, når vejen udbygges    som i dette tilfælde  . Ved pålæg af byggelinjer finder reglerne i lov om offentlige veje i øvrigt anvendelse. Til § 3 Det foreslås, at  loven t ræder i kraft d agen efter bekendtgørelse i Lovtidende .