Staben Telefon Telefax Journalnr. Amerika Plads 15 8234 0000 /SOBO 2100 København Ø Direkte [email protected] Notat 12135 www.banedanmark.dk Side 1(4) Notat 10.10.05 Redegørelse om  hastighedsnedsættelserne mellem København og Århus Nærværende notat beskriver processen forud for de aktuelle hastighedsnedsættelser på strækningen  mellem  København  (Kh)  og  Århus  (Ar),  og  herunder  dialogen  mellem Banedanmark  og Trafikstyrelsen som sikkerhedsmyndighed. Endvidere vurderes mu- ligheden for at hæve hastigheden på strækningen. Baggrund Som en konsekvens af hændelserne den 19. august 2005, hvor Banedanmark var nø   d- saget til at nedsætte hastigheden mellem Kh og Ar1 udstedte Trafikstyrelsen den 31. august  2005  i  forståelse  med  Banedanmark   påbud  om   ændringe  n  af  frekvensen  af måle vognskørslerne  på  strækningen.  Konkret  blev  det  aftalt,  at  der  foreløbigt  skal laves én månedlig målevognskørsel med henblik på at    sikre et opdateret og tilstrækk  e- ligt overblik over sporenes beskaffenhed og fejlenes udvikling. Målevognskørsel den 8. og 9. oktober I  henhold  til  den  i  forbindelse  med  påbuddet  aftal te  procedure  havde  Banedanmark planlagt en målevognskørsel i  wee  kenden den 8. og 9. oktober på strækningen Kh     – Ar. Efter aftale med DSB var det besluttet, at hastigheden på strækningen skulle red   u- ceres fra 160 km/t til 120 km/t mens mål evognskørslen blev gennemført. Af den årsag var der lavet en revideret kø Med  henblik  på  at   forberede  passagererne  på  den  ændrede køreplan udsendte Bane- danmark den 06.10 en pressemeddelelse om hastighedsnedsættelserne. Pressemedd  e- lelsen var afstemt med DSB. Banedanmark   var   løbende   i   dialog   med   Trafikstyrelsen   om   weekendens   mål  e- vognskø rsler. I mail af 6. oktober[ref 1] anmoder Trafikstyrelsen om den sikkerheds- mæssi  ge  vurdering  af  hastighedsnedsættelsen  fra  160  til  120  km/t  ,  og  oplysning  fra Banedanmark om, hvorvidt klasse 4 fejl fra sidste måling er håndteret i he  nhold til BN 1-38 - 2´s  krav.  Den  7.  oktober[ref  2]  bekræfter  Banedanmark,  at  alle  klasse  4  fejl er håndt eret i henhold til BN 1-38 - 2´s krav. Banedanmark  fremsendte  herefter  fredag  den  07.  oktober  to  sikkerhedscirkulærer  til Trafikstyrelsen: [ref  3]Sikkerhedscirkulære  51/20052,  som  skulle  sikre,  at  hastigheden  på strækni  ngen blev nedsat til 120 km/t i tidsrummet den 08.10 kl. 12.00 til den 09.10 til kl. 12.00. 1 Banedanmark:  ”Hændelsesrapport  for  hastighedsnedsættelse  imellem  Københ avn  og  Århus den 18., 19. og 30. august 2005”, dateret 31. august 2005. 2 ”Sikkerhedscirkulære 51/2005” af 07.10.2005.
Side 2(4) [ref  4]Sikkerhedscirkulære  52/2005,  som  skulle  sikre,  at  hastigheden  igen blev sat til 160 km/t fra den 09.10 kl. 12.00. I  løbet  af  den  09.10  afviste  Trafikstyrelsen  at  godkende  sidstnævnte  cirkulære,  som kunne bringe strækningshastigheden op på 160 km/t igen    blandt andet begrundet i det igangværende  tilsyn  omkring  Banedanmarks  håndtering  af  hastighedsnedsættelserne på stræ   kningen København -Århus den 19.08.05  . Trafikstyrelsen ønskede som beti ngelse for at godkende at hastigheden blev sat op, at Banedanmark ved målekørslernes afslutning    skulle orientere om fejl og håndtering en af disse, samt foretage en sikkerhedsvurdering herunder af udviklingen  i fejl  i inter- vallet  40-120  km/t.  På  baggrund  heraf  skulle  Banedanmark   indstille  til  Trafikstyrel- sen, hvilken hastighed, der skal gælde frem til næste målekø rsel. Resultater af målevognskørsel Målevogn skørslerne lørdag den 8.10 afsl  ørede 47 fejl i sporet , som havde overskredet maksimalfejl  niveauet  for  det  normale  hastighedsprofil  på  det  pågældende  stræ k- ningsafsnit.  Heraf var de 11 af en størrelse som krævede hasti   ghedsnedsættelser til 80 km/t3. Samtidig med, at resultaterne fra må levognskørslen blev analyseret ivær   ksatte Bane- danmark udbedringer af de identificerede fejl. Søndag morgen kl. 06.00 var således 45 af de i alt 47 maksimalfejl udbedret. De  to  fejl  der  ikke  blev  udbedret  afventer  svejsereparationsarbejder,  og  stederne  er derfor pålagt hastighedsnedsættelser i    overensstemmelse med gældende norm. Samtidigt blev der iværksat  , i overensstemmelse med normal procedure, en overvå g- ning af de 47 (45) maksimalfejl. Overvågningen er tilrettelagt i henhold til den viden der erfaringsmæssigt er omkring de forskellig fej  ltyper. Da det stod klart, at alle fejl var udbedret og resten håndteret som normen foreskriver, genfremsendte  Banedanmark  den  9.10.05  kl.  14.25  [ref  6] ”Sikkerhedscirkulære 52/2005” til godkendelse i Trafikstyrelsen4 vedlagt notat med beskrivelse af styring af sporkvalite ten Kh-Ar efter målevognskørslen  af 08.10.05 På baggrund af Banedanmarks notat,   fremsendte [ref 7]Trafikstyrelsen kl. 16.37 den 09.10  13  spørgsmål  til  besvarelse  i  Banedanmark5  med  henblik  på   yderligere  belys- ning  af  sagen.  Banedanmark  besvarede  [ref  8]  8  af  spørgsmålene  sa  mme  dag6  kl. 3 ”Beskrivelse af styring af sporkvaliteten Kh  –  Ar efter målevognskørsel den 09.10.05” fre   m- sendt til Trafikstyrelsen som bilag til sikkerhedscirkulære 2/2005. 4 ”Sikkerhedscirkulære 52/2005” fremsendt til Trafikstyrelse kl. 14.25 den 09.10. 5 Brev fra Trafikstyrelsen ”Anmodning om oplysning med henblik på at kunne træffe afgørelse om at kunne godkende, at strækningshastighed København     –  År  hus igen øges fra 120 km/t til 160 km/t”, modtaget kl. 16.37 den 09.10. 6 ”Besvarelse af spørgsmål fra Trafikstyrelsen vedrørende afgørelse om, at strækningshasti ghed København  –  Århus igen øges fra 120 km/t til 160 km/t”, fremsendt kl. 19.36 den 09.10.
Side 3(4) 19.36 . De 4 første spørgsmål kunne Banedanmark ikke besvare den 9.10.05, da dette forudsatte  en  yderligere  bearbejdning  af  målevognsdata .  Endvidere  vedlagde  Bane- danmark en liste over 72 steder til ekstra o bservation. Der  var  i  løbet  af  aftenen  en  løbende  telefonisk  kontakt  mellem  Trafikstyrelsen  og Banedanmark,   med   henblik   på   at   få   fyldestgørende   besvarelser   af   de   fremsatte spørgsmål. Det lykkedes imidlertid ikke. Konsekvensen var, at Banedanmark kl. 23.42 modtog et afslag [ref 9] om godkendelse af sikkerhedscirkulære 52/2005 fra Trafikstyrelsen. På den baggrund var det ikke m   u- ligt  for  Banedanmark  at  hæve  strækningshastigheden  til  160  km/t .  Der  henvises  til Trafikstyrelsens brev7. I  løbet  af  mandag  den  10.10  har  Trafikstyrelsen  og  Banedanmark  løbende  været  i dialog  omkring  hastighedsnedsættelserne,  og  sidst  på  dagen blev  Banedanmark  og Trafikstyrelsen enige om forløbet af den videre proces. Mulighed for at hæve hastig  heden til 160 km/t henholdsvis 180 km/t Trafikstyrelsen  lagde  til  grund  for  deres  afslag  af  Banedanmarks  anmodning  om  at hæve hastigheden fra 120 km/t til 160 km/t, at Trafikstyrelsen ikke fandt   at Banedan- marks svar giver tilstrækkelig sikkerhedsmæssigt gr undlag for en godkendelse. På et møde mellem Trafikstyrelsen og Banedanmark den 10.10 er det aftalt, at Ban  e- danmark besvarer de 13 spørgsmål i løbet af indeværende uge. Det er endvidere aftalt, at  Banedanmark  gennemfører  en  nærmere  analyse  af  fejludviklin   gen  på  de  fejl  der observeret på strækningen. Analysen laves med henblik på at vurdere det fremadrett e- de behov for overvågning, fejlretning og eventuel punktvise hastighedsnedsættelser. Endeligt  er  det  aftalt,  at  Banedanmark udarbejder et kommissorium, som godkendes af Trafikstyrelsen, og hyrer en uvildig assessor til at gennemgå  de udarbejdede analy- ser  af fejludviklingen samt  de forskellige vedligeholdelsesprocedurer. Det forventes, at der sidst på ugen kan afgives en status for arbejdet med at øge strækn ingshastighe- den til 160 km/t. Med  henblik  på,  at  hæve  strækningshastigheden  til  180  km/t  arbejder  Banedanmark aktuelt  med  en  plan  for  øget  vedligehold,  primært  sporjustering,  sporskiftej   ustering samt justering af skinnestød. Derudover har Banedanmark netop færdiggjort   en plan for udbedring af højdefejlene på strækningen    mellem København   - Århus  . Planen indebærer udskiftning af skinn  e- stød,  forbedring  af  underbygning  mv. ,  og  forventes  udmøntet  i  løbet  af  oktober    og november  måned .  Gennemførelse  af  planen   vil  betyde,  at  omfanget  af  fejlretning, 7Brev  fra  Trafikstyrelsen  ”Afslag  vedr.  indstilling  om  godkendelse  af  sikkerhedscirkulære vedrørende togmateriellets højest tilladte hastighed på strækningen København –  Århus” mo   d- taget kl. 23.35 den 09.10.
Side 4(4) overvå gning  mv  kan  reduceres  kraftigt.  Hastighedsforøgelsen  til  180  km /t  vil  være afhængig af fremdriften i de forskellige udbedringsarbe  jder.