Staben
Telefon
Telefax
Journalnr.
Amerika Plads 15
8234 0000
/SOBO
2100 København Ø
Direkte
[email protected]
Notat
12135
www.banedanmark.dk
Side 1(4)
Notat
10.10.05
Redegørelse om hastighedsnedsættelserne mellem København og
Århus
Nærværende notat beskriver processen forud for de aktuelle hastighedsnedsættelser på
strækningen mellem København (Kh) og Århus (Ar), og herunder dialogen mellem
Banedanmark og Trafikstyrelsen som sikkerhedsmyndighed. Endvidere vurderes mu-
ligheden for at hæve hastigheden på strækningen.
Baggrund
Som en konsekvens af hændelserne den 19. august 2005, hvor Banedanmark var nø d-
saget til at nedsætte hastigheden mellem Kh og Ar1 udstedte Trafikstyrelsen den 31.
august 2005 i forståelse med Banedanmark påbud om ændringe n af frekvensen af
måle vognskørslerne på strækningen. Konkret blev det aftalt, at der foreløbigt skal
laves én månedlig målevognskørsel med henblik på at sikre et opdateret og tilstrækk e-
ligt overblik over sporenes beskaffenhed og fejlenes udvikling.
Målevognskørsel den 8. og 9. oktober
I henhold til den i forbindelse med påbuddet aftal te procedure havde Banedanmark
planlagt en målevognskørsel i wee kenden den 8. og 9. oktober på strækningen Kh
Ar. Efter aftale med DSB var det besluttet, at hastigheden på strækningen skulle red u-
ceres fra 160 km/t til 120 km/t mens mål evognskørslen blev gennemført. Af den årsag
var der lavet en revideret kø
Med henblik på at forberede passagererne på den ændrede køreplan
udsendte Bane-
danmark den 06.10 en pressemeddelelse om hastighedsnedsættelserne. Pressemedd e-
lelsen var afstemt med DSB.
Banedanmark var løbende i dialog med Trafikstyrelsen om weekendens mål e-
vognskø rsler. I mail af 6. oktober[ref 1] anmoder Trafikstyrelsen om den sikkerheds-
mæssi ge vurdering af hastighedsnedsættelsen fra 160 til 120 km/t , og oplysning fra
Banedanmark om, hvorvidt klasse 4 fejl fra sidste måling er håndteret i he nhold til BN
1-38
-
2´s krav. Den 7. oktober[ref 2] bekræfter Banedanmark, at alle klasse 4 fejl er
håndt eret i henhold til BN 1-38
-
2´s krav.
Banedanmark fremsendte herefter fredag den 07. oktober to sikkerhedscirkulærer til
Trafikstyrelsen:
[ref 3]Sikkerhedscirkulære 51/20052, som skulle sikre, at hastigheden på
strækni ngen blev nedsat til 120 km/t i tidsrummet den 08.10 kl. 12.00 til den
09.10 til kl. 12.00.
1
Banedanmark: Hændelsesrapport for hastighedsnedsættelse imellem Københ
avn og Århus
den 18., 19. og 30. august 2005, dateret 31. august 2005.
2
Sikkerhedscirkulære 51/2005 af 07.10.2005.