Side 1 (23) Status for Banedanmarks og Trafikstyrelsens anlægs- program 2. halvår 2005 Statusnotatet for Banedanmarks og Trafikstyrelsens anlægsprogram indeholder en oversigt over alle igangværende anlægsprojekter og over fornyelsesprojekter, der er igangsat ved aktstykke.   I sammenfatningen gives en kort overordnet vurdering af status for de samlede omfattede projekter samt en beskrivelse af de væsentlig- ste afvigelser og usikkerhedsmomenter i enkelt projekter.   Status for de enkelte projekter er beskrevet særskilt for hvert projekt i forlængelse af sammenfatning og økonomioversigt.   Endelig følger en kort oversigt over planlagte forberedelser af anlægs- projekter. 1. Sammenfatning   De gennemgåede anlægs- og fornyelsesprojekter gennemføres over- vejende som planlagt for så vidt angår både økonomi og tidsplan. Der er dog enkelte forhold at bemærke. De væsentligste ændringer siden sidste anlægsstatus er:   - at udgiften til et opstillingsspor til LOKO-projektet nu er revur- deret, hvorfor det forventes, at der snarest forelægges et akt- stykke for Finansudvalget. - at Nærbaneprojektet gennemgås af Banedanmarks interne re- vision for at fastslå, hvorvidt de valgte grænseflader til andre projekter er korrekte. Det forventes, at der forelægges akt- stykke for Finansudvalget, når resultatet af intern revisions gennemgang foreligger. - at hastighedsopgraderingen Holte - Hillerød og Lyngby – Holte ikke skønnes at kunne gennemføres inden for den afsatte ramme.   De projekter under Trafikstyrelsen, hvor der er væsentlige afvigelser og usikkerheder, er følgende: Overhalingsspor for godstog, hvor der ventes udarbejdet for- slag til anlægslov inden for en projektsum, der skønnes at væ- re ca. 11 mio. kr. højere end den foreløbige bevilling på finans- loven for 2005. Projektet indgik i trafikaftalen af 2003, hvor der i investeringsaftalen er afsat 46 mio. kr. Der ventes en vis overskridelse af den oprindelige tidsplan.  
Side 2 (23) Århus Havnebane hvor det forventes at de samlede udgifter vil overskride det samlede projektbudget med ca. 5 mio. kr. Dette forventes dog ikke berøre den statslige bevilling, idet merud- giften påregnes afholdt af Århus Kommune/Århus Havn. De projekter under Banedanmark, hvor der vurderes at være væsent- lige afvigelser og usikkerheder, er følgende:   Nærbaneprojektet hvor der forventes en fordyrelse af projek- tet, hvorfor restarbejderne er sat i bero indtil økonomien er af- klaret. Samtidig gennemgås projektet med hensyn til grænse- flader til andre projekter.   Kapacitet København H – Østerport (LOKO-projektet) hvor der er usikkerhed vedrørende finansieringen af en fordyrelse i forhold til den afsatte bevilling til etablering af opstillingsspor, jf ovenfor. Ringsted sikringsanlæg hvor ibrugtagningsterminen er usikker på grund af udestående afklaring af brugen af LED- lanterner. 2. Økonomioversigt over større anlægsprojekter under forbe- redelse, igangværende anlægsprojekter samt fornyelsespro- jekter igangsat ved aktstykke (nettoudgift) I det følgende er vist en oversigt over status for større anlægsprojek- ter under forberedelse, igangværende anlægsprojekter og større for- nyelsesprojekter, der er igangsat ved aktstykke. For hvert projekt er anført størrelsen af bevillingen første gang projektet er medtaget på Finansloven. Der er desuden angivet en generel prisregulering1 samt andre reguleringer, der afhængigt af det enkelte projekt kan være merbevillinger eller reduktion af bevillinger. Disse ændringer er enten forudgående sket ved aktstykker eller på bevillingslovene. Derudover oplyses den nuværende forventede totaludgift samt det forventede åbningstidspunkt. I det omfang, ændringerne er indgået efter vedta- gelse af Finanslov 2005, er de særskilt omtalt i den efterfølgende ud- dybende beskrivelse af anlægsprojekterne. Tabel 1: Større Anlægsprojekter under forberedelse i Trafiksty- relsen 1Tallene i tabellerne er opgivet i løbende priser. Der er foretaget P/L-regulering af pro- jekternes restbevilling i løbet af deres levetid på baggrund af Finansministeriets ud- meldte sats.
Side 3 (23) Budgetteret forventet totaludgift (mio. kr.) 1. gang på FL / Aktstykke Optaget på FL / Aktstykke PL-regu- lering FL Anden regulering til FL05 Totalbevil- ling 2005 Regulering af bevil- ling siden FL05 Forventet totalud- gift**** Forventet åbningsår Kapacitetsud- videlse Øster- port - Ringsted 1) (KØR)*) 2004 791,0 17,4 0,0 808,4 0,0 808,4 2010**) Overhalings- spor for gods- tog 2004 46,82) 0,0 0,0 46,8 0,0 55,0 2007 Århus havne- bane 2004 65,0 1,4 66,4 132,8 0,0   137,8***) 2007 *) KØR-projektet’s tilskud/TEN-støtte er ikke indregnet i tabellen **) Beslutning om gennemførelse af KØR-projektet er udskudt til medio 2006. Herved forskydes åbningsåret med minimum 1 år.   ***) Den forventede totaludgift på 137,8 mio kr. er incl. en merudgift, der påregnes afholdt af Århus Kommune/Århus Havn. ****) Den forventede merudgift kan ændre sig bl.a. hvis det viser sig muligt at foreta- ge kompenserede besparelser. 1) Iflg. FL 04 er der afsat 9 mio. kr. til det forberedende arbejde i Trafikstyrelsen. Der er desuden forudsat 9 mio. kr. i EU-tilskud. 2) Heraf er afsat 3 mio. kr. til Trafikstyrelsens arbejde jf. Aktstykke 122 af 24.03.2004.   Tabel 2: Større anlægs- og fornyelsesprojekter, godkendt og under gennemførelse i Banedanmark i 2005 Budgetteret forventet totaludgift (mio. kr.) Konto 28.63.02.   Anlægsprojekter    1. gang på FL / Aktstykke Opta- get på FL /Akt- stykke PL- regu- lering FL Anden regule- ring til FL05 Total- bevil- ling 2005 Regulering af bevilling si- den FL05 Forventet totaludgift **) Forventet åbningsår Pulje til nærbaner   2001 170 11,3 26,0 207,3 0 225,2 2004 Ringsted banetekni- ske anlæg   2000 106 9,3 0 115,3 0 118,2 2006 Nye S-tog, infra- struktur   2000 962,2 49,6 -176,6 835,2 0 835,5 2005 Fjernstyringscentral S-banen (ny DIC'S) 2004 344,1 4,3 0 348,4 0 347,5 2008 Kapacitet København H – Østerport LOKO *) 2000 600 38,1 -19,5 618,6 0 642,6 1) 2005 Ringbanen *) 2000 909,7 82,2 332,7 1.324, 6 -18,72) 1.292,9 2006 Odense – Svendborg 2000 176,1 5,2 20 201,3 0 203,9 2003 Jernbanesikkerhed   2001 71,2 2,4 14,3 87,93) 18,72) 106,6 2004
Side 4 (23) Forberedelse af tog- kontrolsystem 2005 30,6 0,1 0 30,7 0 30,7 2010 S-togspor Køben- havn H – Dybbølsbro 2004 153,0 2,7 0 155,7 0 155,7 2009 Konto 28.63.05. Fornyelse Sporfornyelse Her- ning – Vejle  5) Akt 115 11/05-05 280 0 0 280 0 248,4 2005 Sporfornyelse   Fredericia – Lunder- skov Akt 113 20/04-05 108 0 0 108 0 98,7 2005 Sporfornyelse   Haslev - Holme Ol- strup Akt 85 22/02-05 42 0 0 42 0 44,0 2005 Sporfornyelse   Århus – Ryomgaard Akt 161 17/5-04 150 0 0 150 0 160,5 2006 Sporfornyelse Skan- derborg – Skjern Akt 50 3/12-04 45 0 0 45 -6,04) 35,8 2004 Sporfornyelse   Struer – Thisted Akt 50 3/12-04 78 0 0 78 -16,04) 67,3 2004 Sporombygning Val- by – Vanløse – Balle- rup, venstre spor Akt 50 3/12-04 40 0 0 40 22,04) 64,9 2004 Sporskifter Helgo- land Akt 50 3/12-04 30 0 0 30 -14,04) 15,0 2004 Sporfornyelse, Kø- benhavn H – Høje Taastrup Akt 50 3/12-04 37 0 0 37 17,04) 52,9 2004 Ombygning af køre- ledningsanlæg Val- lensbæk-Køge Akt 50 3/12-04 30 0 0 30 -4,04) 3,0 2003 *) LOKO-projektets og Ringbaneprojektets tilskud/TEN-støtte er ikke indregnet. **) Den forventede merudgift kan ændre sig bl.a. hvis det viser sig muligt at foretage kompenserede besparelser, 1) Aktstykke er under udarbejdelse. 2) Aktstykke 61 af 08.12.2004. 3) FL 04 4) Regulering er oplyst ved Aktstykke 89 af 02.03.2005. 5) Projektet er blevet billiggjort med mere end 10 %, hvorfor orienterende aktstykke er under udarbejdelse.  
Side 5 (23) 3. Uddybende oplysninger vedrørende de enkelte an- lægsprojekter 3.1 Større anlægsprojekter under forberedelse i Trafikstyrel- sen Kapacitetsudvidelse Østerport – Ringsted (KØR) Status KØR-projektet har til formål at sikre en kapacitetsudvidelse på stræk- ningen Østerport-Ringsted, som svarer til to persontogskanaler eller en godstogskanal pr. time. Til dette formål er en række anlægsalter- nativer på strækningen analyseret, og anlægsudformning, anlægs- økonomi og udførelsesplanlægning for de enkelte anlægsalternativer er behandlet. Som forberedelse til anlægslov har Trafikstyrelsen gennemført en mil- jøvurdering af projektets konsekvenser for det omgivende miljø. Der blev på baggrund af miljøvurderingen samt accept af beslutningsop- læggets indstilling igangsat en offentlighedsfase i uge 20-27 2005. I den forbindelse blev der afholdt borgermøder i Valby og Ringsted. Trafikstyrelsen har derefter udarbejdet et høringsnotat, der sammen med den endelige miljøredegørelse skal danne grundlag for tilpasnin- ger og detaljering af projektmaterialet som basis for udarbejdelse af grundlag for endelig politisk stillingtagen og som program til overdra- gelse til Banedanmark. Forslag til anlægslov, som tidligere forventedes fremsat ved årsskiftet 2005/2006, er udskudt i lyset af trafikaftalen fra efteråret 2005, hvor- efter der senest den 1. juli 2006 træffes politisk beslutning om en VVM-analyse af en kapacitetsudvidelse på strækningen København- Ringsted. Åbningsår KØR-projektet forventes overdraget til Banedanmark såfremt en an- lægslov vedtages. Dette vurderes tidligst at kunne ske ultimo 2006, hvorefter der foretages videreprojektering, udbud og kontrahering af anlægsopgaver. Udførelsen er fastsat til 3 år, med korrigeret start
Side 6 (23) primo 2008, og anlægsarbejderne som helhed forventes afsluttet ul- timo 2010.   Usikkerheder Programmet for KØR er  på et stadei projektforløbet, hvor beslutning om det videre forløb afventes. Overhalingsspor for godstog Status Projektets formål er at forbedre mulighederne for at overhale godstog over Fyn. Hovedparten af overhalingssporene på Fyn er for korte til godstog, der udnytter den maksimale længde for godstog på 750 m, som er mulig på den øvrige del af strækningen mellem Øresund og Padborg. Der er gennemført en række trafikale analyser af godstogs fremkom- melighed på Fyn og i Sønderjylland. Analyserne viser, at et overha- lingsspor med tilstrækkelig længde ved Tommerup vil have den bed- ste effekt. Af 4 undersøgte alternative placeringer er der ingen, der skønnes at kunne holde sig inden for de økonomiske rammer for pro- jektet på nuværende tidspunkt.   Den billigste løsning skønnes at indebære en estimeret totaludgift på 55 mio. kr. - det vil sige ca. 8 mio. kr. mere end den foreløbige bevil- ling der er afsat på finansloven for 2005.   Som forberedelse til en anlægslov har Trafikstyrelsen igangsat en mil- jøvurdering af projektets konsekvenser for det omgivende miljø. De- tailprojektering  udføres derefter, og i denne forbindelse vil kompen- serende besparelser blive overvejet, dels på det konkrete projekt, dels på den resterende anlægsportefølje.   Åbningsår   Projektet forventes afsluttet i 2007.   Usikkerhed Den foreløbige bevilling til projektet på finansloven for 2005 blev fast- lagt uden noget konkret projektforslag. De indledende prisoverslag tydede på, at projektet kunne gennemføres inden for de økonomiske rammer. I forbindelse med den mere detaillerede gennemgang af pro- jektet er det blevet vurderet, at det kan blive vanskeligt at overholde denne ramme. Der er dog i sagens natur fortsat usikkerhed om de samlede projektomkostninger, jf. blandt andet den igangværende mil- jøvurdering.
Side 7 (23) Århus Havnebane Status Projekt havnebane i Århus har til formål at forbedre adgangsforholde- ne til Århus Havn, der er i kraftig vækst. Havnen betjenes i dag af en bane, der grundet en meget skarp kurve medfører uhensigtsmæssige driftsbegrænsninger. Projektet skal samtidig forbedre afviklingen af vejtrafik til og fra Århus Havn via Marselis Boulevard. Der arbejdes med en forlægning af havnebanen, således at kørsel med jernbane- gods ikke medfører uhensigtsmæssigt lange spærretider for vejtrafik- ken. Status i projektet er, at der er gennemført projektering af spor og konstruktioner, og der er indhentet tilbud på ombygning af sikringsan- lægget i Århus. Projektet har desuden været i offentlig høring ved en VVM og en lokalplan. Projektet er godkendt af Århus Amt. Derimod udestår endelig politisk stillingtagen til projektet i Århus Byråd. Ved- tagelse af plangrundlaget i Århus byråd forventes medio januar 2006.   Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til finansloven for 2005. Åbningsår Udførelsesperioden for havnebaneprojektet forventes pt. at blive år 2006-2007 under forudsætning af en endelig afklaring af bygherrean- svaret. De formelle vilkår er pt. under forhandling.   I forhold til den tidligere tidsplan er projektet ca. 6 måneder forsinket som følge af, at projektet ikke som planlagt kunne overdrages til hhv. Århus Havn og Banedanmark i juni 2005, hvorfor anlægsperioden må udskydes, således at første kvartal 2007 inddrages. Dette skyldes usikkerheden vedr. økonomien, jf. nedenfor. Usikkerhed På det nuværende grundlag er der en vis usikkerhed om projektets samlede økonomi. Havnebanens indføring på Århus H har vist sig at være mere omkostningskrævende end tidligere forventet. Fordyrelsen er først og fremmest relateret til de nødvendige ændringer i sikrings- anlægget på Århus H. Efter indhentning af tilbud på ombygning af sik- ringsanlægget forventes et robust budget at foreligge i løbet af januar 2006. Budgettet er nu 137,8 mio. kr. En budgetoverskridelse forven- tes ikke at berøre den statslige bevilling, idet risikoen for merudgiften påregnes taget af Århus Kommune/Århus Havn.
Side 8 (23) 3.2 Større anlægsprojekter i Banedanmark på konto 28.63.02. Pulje til Nærbaner Status Arbejdet med etablering af nærbanen i Ålborg og standsningsstedet i Hørning blev afsluttet i 2003.   Restaktiviteter i forbindelse med opgradering af strækningen Skan- derborg - Silkeborg og strækningen Århus – Ryomgård (Grenå-banen) er stillet i bero, indtil der foreligger en økonomisk afklaring af projek- tet. I forbindelse med udarbejdelsen af seneste anlægsstatus varslede Ba- nedanmark en fordyrelse på indtil 43 mio. kr. for Nærbaneprojektet.   Siden udarbejdelsen af forrige status for igangværende anlægsprojek- ter er det undersøgt, om fordyrelserne kunne reduceres til et væsent- ligt lavere niveau, blandt andet ved at udtage ikke igangsatte aktivite- ter. Banedanmark har fortsat dette arbejde, og har nu bedt Bane- danmarks interne revision om at gennemgå Nærbaneprojektet og dets grænseflader med henblik på at fastslå, hvorvidt de valgte grænsefla- der til andre projekter er korrekte. Opgradering af strækningen Skanderborg - Silkeborg Ibrugtagningen af hastighedsopgraderingen Skanderborg - Silkeborg fandt sted med virkning fra den 9. januar 2005. Trafikstyrelsens ibrugtagningstilladelse er givet på en række vilkår og er gældende indtil 1. juli 2005. Denne betingede ibrugtagningstilladelse er forlæn- get til 1. februar 2006.   Opgraderingen af strækningen Århus – Ryomgård (Grenå-banen) Hastighedsopgraderingen forudsatte sporfornyelse på en del af stræk- ningen Århus - Ryomgård. Arbejdet udførtes i perioden, hvor Grenå- banen var totalspærret (september 2004 til januar 2005). Opgrade- ringen og genåbning af banen blev forsinket i 4 uger som følge af pro- blemer med tests af hhv. sikrings- og fjernstyringsanlæggene.   Der foreligger en midlertidig ibrugtagningstilladelse med en række vil- kår for opretning af en række forhold i sikrings- og fjernstyringsan- læg. Aktiviteter i forbindelse med disse vilkår udføres i forbindelse med fornyelsesprojektet, der medfinansierer fornyelse af sikringsan- læg mv. Transversal Århus H Transversalen - der er en sporforbindelse som muliggør samkøring af Odder-banen og Grenå-banen - er udført og ibrugtaget i 2004.  
Side 9 (23) Ændringer til FL Nærbaneprojektet var sidst optaget på FL 2003. Banedanmarks inter- ne revision er i øjeblikket ved at gennemgå projektet med henblik på at fastslå, hvorvidt de valgte grænseflader til andre projekter er kor- rekte. Det forventes, at der forelægges aktstykke for Finansudvalget, når resultatet af intern revisions gennemgang foreligger.   Åbningsår   De væsentligste dele af projektet er afsluttet omkring årsskiftet 2004/2005. Dog udestår restarbejder, hvor vurdering af udførelse indgår i den igangværende gennemgang af projektet. Usikkerhed Den estimerede usikkerhed indgår som en del af den samlede revur- dering, som er under afklaring i Banedanmark.   Ringsted Banetekniske anlæg Status Der er april 2004 indgået kontrakt med om leverance af et nyt sik- ringsanlæg. Den centrale del af sikringsanlægget er leveret og afprø- vet. Der udestår herefter alene afprøvning mod signaler, sporskifter mv., der afventer færdiggørelse af udeanlægget.   Bygningsentreprisen er afsluttet. Der er endvidere indgået kontrakt om udførelse af Ringsted stations udeanlæg, udveksling af sporskifte- drev, passagerinformation og telearbejder. Dette arbejde forløber planmæssigt, bortset fra etablering af nye signaler, der er forudsat etableret med såkaldte LED lanterner. LED lanternerne (som udvikles og godkendes i et særskilt projekt) har ikke kunnet leveres endnu grundet manglende afklaring af LED-lanternernes specifikation og test i forhold til Banedanmarks sikringsanlæg. Af denne årsag er projektet forsinket.   Det er aftalt med operatørerne, at der planlægges med en ibrugtag- ning i påsken 2006 i forventning til, at LED lanternerne kan leveres senest februar 2006. Denne termin er usikker, så muligheden for at forsyne anlægget med konventionelle lanterner undersøges i øjeblik- ket.   LED-lanternerne er ikke godkendt i Trafikstyrelsen, da dokumentatio- nen, som skal danne grundlag for godkendelsen, endnu ikke forelig- ger.
Side 10 (23) Ændringer til FL Forsinkelsen af leverancen af LED lanterner har påvirket projektets overslag således, at det totale budget nu skønnes at være 118,2 mio. kr., hvilket er ca. 3 mio. kr. mere end forudsat på finansloven. Mulig- heden for at benytte konventionelle lanterner vil dog kunne reducere udgiften. Åbningsår Tidsplanen er opdateret i forbindelse med den forsinkede LED lanter- neleverance, og det har givet anledning til ændringer i den forventede slutdato. Det betyder, at sikringsanlægget nu forventes ibrugtaget til prøvedrift i påsken 2006. Forløber prøvedriften tilfredsstillende, for- ventes det eksisterende anlæg endeligt afløst af det nye sikringsanlæg inklusiv fjernstyring og passagerinformation i maj 2006. Usikkerhed Der er fortsat (primo januar) usikkerhed omkring LED lanternerne, som ikke anvendes i dag (og der er fremkommet yderligere usikker- hed i LED-projektet).  Muligheden for at etablere konventionelle lan- terner undersøges i øjeblikket. Dette indebærer både tidsmæssige og økonomiske risici for projektet. Nye S-tog, infrastrukturændringer Status Projektets formål er at tilpasse S-banens infrastruktur til drift med nye S-tog herunder at sikre, at togenes bedre tekniske egenskaber kan udnyttes af operatøren bl.a. ved forøgelse af strækningshastighe- den op til 120 km/t. Hermed opnås kortere rejsetider og optimal ud- nyttelse af materiellet. Projektets tidsplan er baseret på DSB’s planer for anskaffelse og ind- sættelse af nye S-tog. Når alle infrastrukturarbejder på en delstrækning er afsluttet - og der foreligger fuld dokumentation og underskrevne verifikationserklærin- ger fra de system- og driftsansvarlige på alle delsystemer samt god- kendelse heraf fra Trafikstyrelsen - kan omkodning af hastighedskon- trol og togstop-anlægget (HKT-anlægget) svarende til projektets ha- stighedsprofil finde sted. Milepælen for ibrugtagning angiver således tidspunktet for, hvornår HKT-omkodningen forventes at have fundet sted, således at den forøgede strækningshastighed kan anvendes. På baggrund af forsinkelser i forbindelse med udførelsen af infrastruk- turforbedringer, bl.a. køreledningsanlæg Valby – Glostrup og Vanløse – Ballerup samt vedligeholdsarbejder, er der sket en forskydning af
Side 11 (23) hastighedsopgraderingen af visse strækninger fra ultimo 2005 til 2006. Status og forventede milepæle vedr. strækninger fremgår af følgende: Køge Bugt banen: Åmarken – Køge     120 km/t   Ibrugtaget 2002 Nordbanen:   Hellerup – Gentofte    120 km/t Ibrugtaget 2004   Gentofte – Lyngby      120 km/t   Ibrugtaget 2005   Lyngby – Holte   90 km/t Opgradering til 120 km/t indstillet, da det forudsatte nyt sikringsanlæg på stræk- ningen, som indtil videre ikke er etableret. Holte – Hillerød 100 km/t Opgradering til 120 km/t indstillet, da det forudsatte nyt sikringsanlæg på stræk-                       ningen, som indtil videre ikke er etableret.   Vestbanen:      Valby – Glostrup 120 km/t 1. kvartal 2006 Glostrup – Tåstrup     120 km/t 1. kvartal 2006 Frederikssundsbanen: Vanløse – Ballerup        120 km/t   1. kvartal 2006 Ballerup – Frederikssund 120 km/t Ibrugtaget 2003 Hellerup – Klampenborg   100 km/t 1. kvartal 2006     Ændringer til FL Det overvejes at inddrage en del af bevillingen til projektet Nye S-tog, infrastrukturændringer i finansieringen af merudgifter vedrørende LO- KO-projektet. Det skyldes bortfald af planlagt aktivitet i projektet. Det overvejes således at udelade udjævning af lokale hastighedsnedsæt- telser på Farum-banen for 4 mio. kr. Der vil blive forelagt aktstykke herom, jf. afsnittet om projektet Kapacitet København H – Østerport. Åbningsår Ibrugtagning af projektets delelementer er indledt september 2002, og de resterende strækninger er ibrugtaget/ibrugtages løbende. Høje- re hastighed for ovennævnte strækninger indarbejdes ikke i DSB S- togs køreplan for 2006, men øger mulighederne for indhentning af forsinkelser og dermed arbejdes med en mere robust køreplan. Usikkerhed Restarbejder og hastighedsopgraderinger forventes at kunne gennem- føres inden for den samlede bevillingsramme. Det vurderes, at Trafik- styrelsen som sikkerhedsmyndighed vil stille væsentlige krav om im- plementering af fuld HKT (Hastigheds Kontrol Togstop) på stræknin-
Side 12 (23) gerne Holte – Hillerød og Lyngby - Holte, hvis hastigheden på stræk- ningen skal øges til 120 km/t. Banedanmark har derfor indtil videre fastholdt den maksimale strækningshastighed på hhv. 100 km/t og 90 km/t på disse strækninger. Fjernstyringscentral S-banen (Ny DIC’s) Status   Projektet omfatter fornyelse af S-banens nuværende fjernstyringssy- stem samt udvidelse af fjernstyringen, således at den kommer til at omfatte hele S-banen. Der blev i 1995 indgået kontrakt om levering af fjernstyringssystemet. Kontrakten blev imidlertid ophævet i december 2000, og der er indgå- et forlig i den anlagte voldgiftssag. Med aktstykke 25 af 1. november 2005 er de ikke-budgetterede indtægter i forbindelse med indgåelse af forliget overført til Banedanmarks finanslovskonto 28.63.05 til dækning af ekstraordinære udgifter. Banedanmark forventer på nu- værende tidspunkt ikke at anvende beløbet, idet de ekstraordinære udgifter på vedligehold til dels modsvares af udskydelser og billiggø- relser på fornyelsesprojekterne.    Efter fornyet udbud blev der i januar 2003 indgået en ny kontrakt. De deraf følgende aktiviteter forløber planmæssigt. Ibrugtagning af det nye fjernstyringssystem vil ske strækningsvist i løbet af 2006. Projek- tet afventer pt. Trafikstyrelsens tilladelse til at påbegynde ibrugtag- ningen. Når den foreligger, vil starttidspunktet for ibrugtagningen bli- ve fastlagtProjektet forventes afsluttet i 2007 med en oprydning ef- ter den nuværende fjernstyring. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til finansloven for 2005. Åbningsår Fjernstyringssystemet forventes at være fuldt ibrugtaget ultimo 2006. Projektet afsluttes efter afsluttende oprydning ultimo 2007. Usikkerhed Der er indgået kontrakt på den væsentligste del af projektet, hvorfor tidsplan og budget vurderes at være robust.
Side 13 (23) Øget kapacitet Københavns Hovedbanegård–Østerport (LOKO)   Status   LOKO-projektet, hvis hovedformål er at forbedre nettets fleksibilitet og robusthed samt øge kanalkapaciteten med 25 %, omfatter tre del- projekter: København H nordlig del, udbygning af Østerport samt op- gradering af det signaltekniske anlæg mellem Østerport og København H. I september 2004 blev det endvidere besluttet at forlænge gang- broen i nordenden af perronerne på Østerport til DSB's kursuscenter med offentlig adgang fra Folke Bernadottes Allé. Bevillingen blev sam- tidig reduceret med 24 mio. kr.   Den eneste større opgave som udestår i projektet er udførelsen af op- stillingsspor ved Østerport. Såfremt de manglende opstillingsspor ud- føres i besluttet omfang, kan det risikeres, at budget og bevillings- ramme ikke kan overholdes, jf. også seneste anlægsstatus, idet mer- bevillingsbehovet dog er mindsket væsentligt og nu skønnes at udgø- re 21 mio. kr. Der forventes forelagt et aktstykke i 2006.    Øvrige restarbejder som planlagt til 2005 er nu i hovedsagen afsluttet, idet der dog fortsat udestår mindre arbejder for ca. 1,8 mio. kr., her- under endelig afregning af el-forbrug og dokumentation for kø- restrømsanlæg. Ændringer til FL Aktstykke om fordyrelse af projektet, finansieringsforslag samt rede- gørelse for baggrunden forventes at kunne forelægges for Finansud- valget i 2006. Åbningsår   Delprojekt København H nordlig del er afsluttet maj 2002, med enkel- te restudgifter i 2003/2004.   Med hensyn til delprojektet Østerport er hovedudførelsen afsluttet ved udgangen af september 2004. Enkelte arbejder er afsluttet i løbet af 2005, mens endelig afregning af elforbrug og teknisk dokumentation fortsat udestår. Forlængelsen af gangbroen til Folke Bernadottes Allé er ibrugtaget primo 2005.   Herefter udestår i al væsentlighed alene delopgaven med etablering af opstillingsspor ved Østerport, som beskrevet i projektets udbudsmate- riale fra den 30. juni 2005. Siden seneste anlægsstatus er der indgået endelig aftale med DSB om finansiering af optioner. Usikkerhed   Tidsplan for opstillingsspor ved Østerport er uafklaret set i lyset af at spørgsmålet vedrørende finansieringen af fordyrelsen fortsat udestår.
Side 14 (23) Ringbanen Status Formålet med projektet er følgende: At anlægge en bybanering langs Ring 2 mellem Hellerup og Ny Ellebjerg og derved dels give lokale bolig- og byudviklingsom- råder bedre tilgang til S-banenettet, dels give mulighed for togskifte til eksisterende radialbaner. Ringbanen anlægges som en fortsættelse af den eksisterende S-bane mellem Hellerup og Grøndal ad den nuværende gods- forbindelsesbane til Danshøj og videre til Vigerslev og Ny Elle- bjerg. Ringbanen anlægges med dobbeltspor og primært til S- togsdrift. Den maksimale hastighed bliver 80 km/t, og banen planlægges med 5 minutters frekvens i dagtimerne og med 10 minutters frekvens i aftentimerne. Langs banen anlægges seks nye S-togsstationer hhv. Flint- holm, KB Hallen, Ålholm, Danshøj, Vigerslev Allé og Ny Elle- bjerg. Da Ny Ellebjerg først kan tages i brug december 2006, etableres der en midlertidig station ved Gl. Køge Landevej. Denne vil være i brug fra årsskiftet 2004/05 til årsskiftet 2006/07. På Flintholm bliver der mulighed for omstigning til Frederikssundsbanen og Metroen, på Danshøj til Høje Tåstrup S-banen og på Ny Ellebjerg til Køge Bugt S-banen. Ringbaneprojektet blev i 2003 udvidet med etableringen af korte ven- despor i Hellerup. Denne del af projektet er i oktober 2004 udvidet med et broanlæg over Hellerupvej. Flintholm station blev åbnet som planlagt 24. januar 2004. Etapen fra Flintholm til den midlertidige station Ny Ellebjerg blev ibrugtaget som planlagt 8. januar 2005.   Der udestår følgende væsentlige aktiviteter: Nye sikringsanlæg (Hellerup) – Lersøen – (Flintholm). Hellerup korte vendespor. Ny Ellebjerg Station. Ændringer til FL Der ventes ikke væsentlige ændringer i forhold til bevillingen på fi- nansloven for 2005.  
Side 15 (23) Åbningsår Etapen mellem Flintholm og Ny Ellebjerg er teknisk ibrugtaget decem- ber 2004 og med passagerdrift fra 8. januar 2005.   Ringbanen er frigivet til nye S-tog.   Nye sikringsanlæg (Hellerup) – Lersøen – (Flintholm) forventes ibrugtaget 1. halvår 2006. Hellerup korte vendespor forventes ibrugtaget medio 2006. Ny Ellebjerg Station og dermed den samlede Ringbane forven- tes teknisk set fuldt ibrugtaget december 2006 (for passagerer dog primo januar 2007 i forbindelse med DSB S-togs køre- plansskift). Oprydnings- og dokumentationsarbejde forventes dog at strække sig ind i 2007. Usikkerhed Der pågår drøftelser mellem DSB S-tog og Banedanmark om prisregu- lering for perioden januar-juni 2000. Forholdet bidrager med en usik- kerhed på godt 6 mio. kr. i forhold til projektets finansiering. Sagen behandles pt. i Transport- og Energiministeriet. Projektet er afhængigt af tidsplanen for DIC-S. Forskydninger i DIC-S projektet kan have omfattende tidsmæssige konsekvenser for Ringba- neprojektet, specielt delprojektet om Hellerup korte Vendespor.   Odense - Svendborg Status Projektets formål er at reducere rejsetiden mellem Odense og Svend- borg, øge såvel kapaciteten som køreplanens robusthed, samt forbed- re betjeningen af nogle standsningssteder, som Odense Sygehus, Års- lev, Ringe og Stenstrup.   Projektets hovedaktiviteter er afsluttet i 2003. Banen blev genåbnet i 2003 på grundlag af en midlertidig ibrugtagningstilladelse. Der reste- rer dog stadig enkelte afsluttende aktiviteter – herunder dokumentati- on – inden afslutning af projektet, som sker primo 2006.   Ændringer til FL Der forventes pt. en mindre overskridelse af bevillingen i forhold til finansloven for 2005 på ca. 3 mio. kr. Overskridelsen forventes finan- sieret gennem kompenserende besparelser på andre anlægsprojekter. Åbningsår Selve den opgraderede bane blev planmæssigt åbnet den 14. septem- ber 2003.
Side 16 (23) Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen resterende væsentlige usikkerheder. Som følge af utilfredsstillende driftstilstand og regularitet er der udar- bejdet en særskilt handlingsplan for opfølgning på en række forhold på Svendborg-banen. Målet har været at få en driftsstabilitet for an- læggene på Svendborg-banen svarende til tilsvarende anlæg på andre strækninger. Alle aktiviteter i handlingsplanen er endnu ikke gennem- ført. De seneste måneder har anlæggenes driftstilstand vist en stabil tendens, og den foreløbige vurdering er, at driftstilstanden vil stabili- sere sig på et tilfredsstillende niveau. Jernbanesikkerhed   Bevillingen til Jernbanesikkerhed indeholder 2 anlægsprojekter: ATC- togstop incl. ATP mobil samt forbedret sikkerhed for krydsende trafi- kanter. Status for ATC-t incl. ATP mobil ATC-togstop blev ibrugtaget på strækningerne Vejle-Holstebro og Es- bjerg-Struer den 19. december 2004, på strækningen Århus – Grenå den 16. januar 2005 og på strækningen Odense – Svendborg den 28. januar 2005. Anlæggene er ibrugtaget med en betinget ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen. Endelig godkendelse forventes at foreligge primo 2006. Systemmæssigt er der et uafklaret forhold vedrørende en bestemt (ikke driftsforstyrrende) ATC-fejl som optræder med overhyppighed ved kørsel på strækningen Vejle - Herning – Holstebro. Den økonomiske status er, at udviklingsarbejdet, projekteringen og udførelsen er blevet dyrere end estimeret. En væsentlig medvirkende årsag til dette er en tidsplan med parallelt forløb af disse aktiviteter samt projektets karakter af udviklingsprojekt. Med merforbruget til ATC-togstop reduceres rammens disponible be- løb til nedlæggelse af overkørsler på strækningen Nørresundby – Fre- derikshavn til 3,5 mio. kr. Nedlæggelse af de resterende overkørsler foreslås af Banedanmark finansieret fra 10 års-planen for nedlæggelse og opgradering af overkørsler med et beløb på i alt 7,5 mio. kr. fordelt på 2006 og 2007.   Ud over ovenstående vil Banedanmark reservere 2,5 mio. kr. (af det samlede beløb, der på finansloven figurerer med i alt 25 mio. kr.) på Rådighedspuljen, Funktionalitetsfremmende foranstaltninger til yderli-
Side 17 (23) gere aktiviteter i forbindelse med lokalisering af årsag til overhyppig- hed for omtalte ATC-fejl på strækningen Vejle – Herning – Holstebro. Status for forbedring af sikkerhed for krydsende trafikanter   På strækningen Skanderborg - Silkeborg er 21 private overkørsler og overgange nedlagt i perioden maj - november 2004.   På strækningen Aalborg – Frederikshavn blev der i 2002 udført et overkørselsprojekt i Sindal. På resten af strækningen var det forudsat, at 7 overkørsler skulle opgraderes til gennemførelse i 2003 og 2004.    Efter en matrikulær gennemgang af alle private usikrede overkørsler på strækningen, kunne det konkluderes, at det – inden for den afsatte ramme på 10 mio. kr. - ville være muligt at øge sikkerheden på 36 overkørsler i stedet for de forudsatte 7 overkørsler. Gennemgangen af strækningen blev afsluttet i 2004, og besigtigelsesmateriale for 25 ud af de 36 overkørsler er forelagt for ekspropriationskommissionen. De samlede omkostninger for de ekstra overkørsler beløber sig til 11 mio. kr. På grund af merforbrug til ATC-togstop er sikkerhedsrammens be- løb til nedlæggelse af overkørsler Nørresundby – Frederikshavn fore- slået nedsat til 3,5 mio. kr. i stedet for oprindelig 10 mio. kr.. Ned- læggelse af de resterende overkørsler foreslås af Banedanmark finan- sieret fra 10 års-planen med et beløb på i alt 7,5 mio. kr. fordelt på 2006 og 2007. Ændringer til FL Der er ikke sket ændringer i forhold til finanslovsbevillingen siden der i forbindelse med Aktstykke 61 af 8. december 2004 blev tilført 18,7 mio. kr.   Den ovenstående fordyrelse forventes som anført finansieret via om- disponeringer inden for den samlede ramme vedr. jernbanesikkerhed. Åbningsår ATC-togstop er ibrugtaget på alle fire strækninger.  Projektet – incl. ATP-mobil – forventes afsluttet primo 2006. Nedlæggelse/opgradering af overkørsler på strækningen Skanderborg - Silkeborg er gennem- ført. Nedlæggelse af de aktuelle overkørsler på strækningen Nørre- sundby – Frederikshavn forventes at skulle ske i 2006 og 2007. Usikkerhed Da ATC-togstop er et udviklingsprojekt, vil der, i den afsluttende fase, kunne opstå behov for yderligere aktiviteter. Risikoen herfor vurderes dog at være beskeden. Det er besluttet, at Banedanmarks Intern Re- vision skal gennemgå projektet. Forberedelse af togkontrolsystem
Side 18 (23) Status Der er på finansloven for 2004 afsat en bevilling på 5 mio. kr. i 2006 til udarbejdelse af beslutningsgrundlag som forberedelse til ny togra- dio. Arbejdet er endnu ikke påbegyndt. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til finansloven for 2005.   S-togspor København H – Dybbølsbro   Status Hovedformålet med 6. hovedsporsprojektet er at etablere et supple- rende hovedspor fra København H til Skelbæk vest for Dybbølsbro. Det eksisterende sporanlæg for S-tog i området ved København H og Dybbølsbro består af 2 indadgående S-togshovedspor (fra Køge og Valby) og 1 udadgående S-togshovedspor. Alle S-tog fra København H mod Køge, Høje Tåstrup og Frederikssund kører således på samme spor frem til Køge Bugt-banens afgrening vest for Dybbølsbro station (Skelbæk). S-togsspor Købehavn H – Dybbølsbro er forudsat suppleret med for- nyelsesarbejder, som vedrører renovering og ombygning af S- togsdepotet øst for Dybbølsbro station.   Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til finansloven for 2005. Åbningsår   Det forventes, at det nye hovedspor vil kunne ibrugtages ultimo 2009. Usikkerhed Projektet er på et indledende stadie. Usikkerhederne vil blive afklaret i forbindelse med den videre planlægning. 3.3 Større fornyelsesprojekter i Banedanmark Sporombygning Herning – Give – Vejle   Status Sporombygning Herning - Vejle (i alt ca. 73 km strækning) er opdelt i 2 projekter: Herning - Give og Give - Vejle. Oprindelig var sporom- bygning Give - Vejle først planlagt til udførelse i 2006 men blev efter DSB’s ønske fremrykket til 2005, så hele strækningen kunne ombyg- ges på samme tid i 2005.  
Side 19 (23) Udførelsen er foregået under totallukning af hele strækningen Her- ning-Vejle fra den 27. august til den 5. december 2005. I forbindelse med lukning af strækningen er udført en række andre projekter, som ville have krævet særskilt spærring – bl.a. renovering af højbro- en i Vejle. Banen er nu åbnet som planlagt.   Ændringer til FL I forhold til aktstykke 115 af 11. maj 2005 er der konstateret en bil- liggørelse på sporfornyelsesprojekterne på mere end 10 %. Banedan- mark vil derfor i begyndelsen af 2006 udarbejde et orienterende akt- stykke til Finansudvalget. Åbningsår Anlægget er ibrugtaget som planlagt den 5. december 2005 med gen- åbning af banen. Der resterer enkelte restarbejder i 2006. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen større usikkerhed. Sporombygning Fredericia - Lunderskov Status For at forstyrre den daglige pendlertrafik mindst muligt er arbejdet udført i skolernes sommerferie fra den 26. juni til den 7. august 2005, samt i en forlænget weekend den 20. til 22. august 2005. Bortset fra mindre restarbejder er projektet gennemført. Ændringer til FL I forhold til aktstykke 113 af 20. april 2005 er der en billiggørelse på knap 10 %. Banedanmark holder udviklingen under observation og vil tage initiativ til fremsendelse af orienterende aktstykke til finansud- valget, hvis billiggørelsen vurderes at ændre sig til mere end 10 %. Åbningsår Ibrugtaget i 2005. Mindre restarbejder udføres først i 2006. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen større usikkerhed.
Side 20 (23) Sporombygning Haslev – Holme Olstrup Status Sporombygningen er afsluttet som planlagt, og der er foretaget spor- justering i efteråret 2005. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til aktstykke 85 af 22. februar 2005. Åbningsår Afsluttet som forventet ultimo 2005.   Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed. Sporfornyelse Århus - Ryomgaard Status Projektet er udført og dokumentation er under afslutning. For sporfor- nyelse Århus – Ryomgaard indebærer den nuværende økonomi en overskridelse på ca. 11 mio. kr. i forhold til bevillingen på 150 mio. kr. i aktstykke 161 af 17. maj 2004. Denne overskridelse er finansieret ved omdisponering indenfor Banedanmarks samlede fornyelsesram- me. Overskridelsen skyldes primært en urealistisk forudsætning om at kunne anvende enhedspriser fra en tilsvarende sporfornyelse på Thy- banen, og sekundært uforudsete udgifter på ca. 2 mio. kr. til blød- bundsarbejder. Udførelsen af arbejdet er afsluttet. Der resterer dokumentation for de sidste arbejder samt afsluttende afregning med entreprenøren. Ændringer til FL Der er ingen ændringer.   Åbningsår Anlægget er ibrugtaget i 2005. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed.
Side 21 (23) Sporfornyelse Skanderborg - Skjern Status Projektet er udført og er nu under afslutning.   Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til aktstykke 89 af 02. marts 2005 Åbningsår Anlægget er ibrugtaget i 2004. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed. Sporfornyelse Struer - Thisted Status Projektet er udført og er nu under afslutning. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til aktstykke 89 af 02. marts 2005 Åbningsår Anlægget er ibrugtaget i 2004. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed. Sporombygning højre spor Valby - Vanløse - Ballerup Status Sporombygning og ballastrensning afsluttet i 2004. Diverse restarbej- der (kabel og sikringsarbejder) er afsluttet i 2005. Der udestår en en- delig teknisk dokumentation for projektet. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til aktstykke 50 af 03. december 2004. Åbningsår Anlægget er ibrugtaget i 2004. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed.
Side 22 (23) Sporskifter Helgoland Status Projektet med udskiftning af en række sporskifter på Helgoland er af- sluttet og idriftsat i 2004. Dokumentation for anvendte sporskiftelyg- ter afventer godkendelse hos den systemansvarlige i Banedanmark, og forventes afsluttet primo 2006. Ændringer til FL Der er ikke ændringer i forhold til aktstykke 89 af 02. marts 2005 Åbningsår Anlægget er ibrugtaget i 2004. Usikkerhed Pga. projektets fremskredne stade er der ingen usikkerhed. Sporfornyelse, S-tog København H – Høje Taastrup Status Sporombygning og ballastrensning på strækningen mellem København H og Høje Taastrup er afsluttet i 2004. Diverse restarbejder (kabel og sikringsarbejder) er afsluttet i 2005. Dokumentation pågår og afslut- tes ligeledes i 2005. Ændringer til FL I forhold til aktstykke 89 af 02. marts 2005 er den samlede prognose for projektet reduceret fra oplyste 54 mio. kr. til 52,9 mio. kr. Åbningsår Anlægget er ibrugtaget i 2004 og forventes afsluttet ultimo 2005. Usikkerhed Der er på grundlag af projektets fremskredne stade ingen usikkerhed forbundet med overholdelse af økonomi og tidsplan. Ombygning af køreledningsanlæg Vallensbæk - Køge Status De indledende undersøgelser for projektet godtgjorde, at det eksiste- rende anlæg antageligt kan holde til starten af det næste årti. Da de efterfølgende vurderinger på kalkulatorisk niveau godtgjorde, at de samlede omkostninger til udskiftning af køreledningsanlægget var an- slået for lavt, blev det endeligt besluttet at udskyde reinvesteringen længst muligt.
Side 23 (23) 4. Planlagte forberedelser af anlægsprojekter   Ved aftale om trafik af 5. november 2003 blev det besluttet at iværk- sætte udarbejdelse af beslutningsgrundlag med henblik på en senere beslutning om igangsættelse af anlægsprojekter. Det drejer sig om følgende projekter med angivelse af undersøgelsesperiode. Modernisering Hobro - Aalborg 2006 Opgradering af Sydbanen      2007 Modernisering af Nørreport station   2006-2007 Transport- og Energiministeriet har i juni 2005 udsendt et kommisso- rium for et udredningsarbejde, som både ser på problematikken over og under jorden ved Nørreport station. Udredningsarbejdet igangsæt- tes primo 2006 og skal resultere i et projektforslag for modernisering af den eksisterende Nørreport station. Projekteringsarbejde vedr. dobbeltspor Nordvestbanen  2005-2006.