1 Status for Vejdirektoratets vejanlægsprojekter 2. halvår 2005 Sammenfatning: Åbningsår Overordnet  set  er  det  Vejdirektoratets  vurdering,  at  de  store  igangværende  anlægsprojekter  tidsmæssigt forløber  efter  planen.  Åbningsårene  for  de  enkelte  projekter  er blevet  eller  forventes  overholdt  på  nær  for Odense – Svendborg og Motorring 3. På   Odense -Svendborg,   rute   9   bliver   åbningsåret   for   delstrækningen   Stenstrup -Svendborg,   med   den besluttede   ændrede   indføring   af   motorvejen   i   Svendborg   ,   som   oplyst   i   ”Status   for    Vejdirektoratets vejanlægsprojekter 1. halvår 2005” 2009 . Der  blev  ligeledes  taget  forbehold  for  overholdelse  af  åbningsåret  på udbygning  af  Motorring  3,  idet projekteringen  af  etape  3  mellem  Slotsherrensvej  og  Roskildevej  har  afventet  en  afklaring  af,  hvordan koordinering    mellem    udbygningen    af    Motorring    3    og    Frederikssundsmotorvejen    skal    foretages. Forligspartierne  bag  trafikaftalen  har  truffet  en  politisk  beslutning  om  linieføringen  for   projektet  og  et anlægslovforslag   forventes fremsat og behandlet af Folketinget i første halvår 2006.   Vejdirektoratet vurderer på nuværende tidspunkt, at åbningsåret for Motorring 3 bliver udskudt mindst to år fra 2008 til 2010. Der er ikke åbnet eller planlagt vejåbninger i 2005. Budgetsikkerhed For de igangværende anl  ægsprojekter er budgetsikkerheden for visse projekter faldet og for et enkelt er den steget   (Herning   N   –   Brande   og   Herning   Ø –    Snejbjerg,   Rute  15/18).   Siden   2003   har   udviklingen   i omkostningsindekset     for     vejarbejder     ligget     betydeligt     over     byggeomkostningsindekset,     hvormed anlægsbevillinger   reguleres.     Denne   problemstilling   drøftes   mellem   Transport -   og   Energiministeriet   og Finansministeriet. Med denne udvikling vil en regulering af anlægsoverslaget med byggeomkostningsindekset  således  ikke  fuldt  ud  afspejle  d e  udgifter,  der  forventes  at  være  forbundet  med gennemførelsen  af  projektet.   Faldet  i  budgetsikkerheden  kan  især  henføres  til  forventninger  om,  at  de stigende  stål -  og  oliepriser  fortsætter  og  at  entreprenørerne  tager  sig  ekstra  betalt  for  at  imødegå  denne usikkerhed. Den  stigning  i  budgetsikkerheden,  der  er  konstateret  på   projektet  Herning  N  –  Brande  og  Herning  Ø Snejbjerg,   Rute   15/18   skyldes,   at   konkurrencesituationen   i   området   var   gunstigere   end   forudsat   før licitationen.  På  FL  2005  er  der  bevilget   42,9  mio.  kr.  til  Holbæk    –  Vig,  1.  etape  som  er  finansieret  ved besparelser  på  andre  projekter.  Regeringen  har  efter  vedtagelsen  af  FL  2005  behandlet  sagen  vedrørende motorvejsafslutningen ved  Svendborg og har afsat 306 mio. kr. på FL06 til den   af de lokale myndigheder, foreslåede forlægning og forlængelse af motorvejen, udformning af tilslutning ved Ring Nord som B -anlæg, ændring af et antal broer som er for lave til vindmølletransporter   , konjunkturbetingede prisstigninger m.v. Oversigt over Vejdirektoratets igangværende anlægsprojekter. Orienteringen  af  Finansudvalget  og  Trafikudvalget  bygger  på  finansloven  for  2005.  Siden  er  følgende aktstykker vedtaget:   nr. 122 af 11. maj 2005 vedr  ørende Nors omfartsvej   nr. 204 af 4. august 2005 vedr  ørende Søften  -Skødstrup
2 Igangværende vejanlægsprojekter Forventet totalbudget november 2005 (mio. kr.)* Forventet åbningsår 1. gang på FL Prisregulering indtil FL 2005 Anden regulering indtil FL 2005 FL 2005 Regulering siden FL 2005 Nov. 2005 (Ændring i forhold til FL 2005) Herning N –  Brande, Herning Ø –  Snejbjerg (FL00) 1.441 173 193 1.808 0 1.808 2008 (uændret) Holbæk   –  Vig, 2. & 3 etape.(FL00) 569 76 0 644 0 644 2012 (uændret) Udbygningen af Ønslev  – Sakskøbing (FL02) 137 8 118 263 0 263 2007 (uændret) Bording-Funder (FL04) 628 15 0 643 0 643 2012 (uændret) Udbygning af E45 Nørresundby - Bouet (FL04) 47 1 0 48 0 48 2006 (uændret) Søften -Skødstrup (Statsvejdelen) (FL04) 5) 75 2 0 77 89 165 2008 (uændret) *På grund af afrundinger summerer de anførte reguleringer ikk  e altid præcist til totalbudgettet 1)  Der  er  på  FL  2006  givet  en  merbevilling  til  projektet  på  306  mio.  kr.  Totalbudgettet  er  1689  mio.  kr.  inkl. prisregulering. 2) Åbningsåret for etape 1, 2    og 3A bliver 2007 og for etape 3B bliver det 2009. 3)  Der  er  på  FL  2006  givet  en  merbevilling  til  projektet  på  12  mio.  kr.  Totalbudgettet  er  1934  mio.  kr.  inkl. prisregulering. 4) Delstrækningen Slotsherrensvej   –  Roskildevej forventes åbnet i 2010. 5)  Amtet  har  igangsat  motorvejen  Søftenvej -Skødstrup.  Staten  overtager  projektet  1.  januar  2007.  Staten  skal  i henhold  til  aktstykke  nr. 204 videreføre  amtets  arbejde  med  at  tilslutte  amtsmotorvejen til  Søftenvejen og  til  Den Jyske motorvej, og har hertil fået en foreløbig bevilling på 165 mio.kr.
3 Ovenstående    skema   giver   en   oversigt   over   status   for   forventet   totalbudget   og   åbningstidspunkt   for Vejdirektoratets  igangværende  vejanlægsprojekter.  Efterfølgende  gives  uddybende  bemærkn inger  til  de enkelte projekter. Den aktuelle markedssituation –  november 2005 Entreprise Antal udbud Belægningsudbud 1 Beplantning 1 Belysningsudbud 2 Puljeprojekter 2 Støjskærme 1 Vejdirektoratet har i 3. kvartal 2005 gennemført 7   fagentrepriseudbud med et samlet kontraktbeløb på 150 mio.  kr.  Belægningsentreprisen  omfatter  ca.  25  km  motorvej  ved  Herning  og  koster  ca.  120  mio.  kr.    De indkomne  tilbud  på  denne  entreprise  afspejler  en  prisstigning  på  4    pct.  i  forhold  til  de  priser  der  blev indhentet året før. Der har tidligere på året været meget stor travlhed på bromarkedet, idet specielt Århus og Vejle amter også havde store broentrepriser under anlæg. Disse entrepriser er nu ved at blive   afsluttet og Vejdirektoratet kan spore en  stigende  interesse  fra  broentreprenørerne  for  hvornår  der  atter  udbydes  broarbejder.  Der  afholdes om kort tid brolicitationer på strækningen syd for Herning, hvor Vejdirektoratet forventer god konkurrence. Vejdirektoratet  følger  nøje  de  stigende  brændstofpris er.Det  må  forventes,  at  de  brændstoftunge  entrepriser som eksempelvis jordentrepriser og til en vis grad også belægnings   entrepriser vil være påvirket heraf. Vejdirektoratet har i hovedstadsområdet gennemført udbud af 2 hovedentrepriser på henholdsvis    Motorring 3 (licitationen endte på 120 mio.  kr .) og  Køge Bugt Motorvejen.  Laveste  pris  på Køge Bugt Motorvejen   har været lidt under bygherreoverslaget (0  -5 pct.). Antallet af bydende har dog for denne type entrepriser været faldende,  og  for  den  sidste  afholdte  licitation  for  Køge  Bugt  Motorvejen,  var  der  kun  2  bydende.  Den højstbydende var  ca. 14 pct. dyrere end den billigste tilbudsgiver (196 mio. hhv. 223 mio. kr.). Usikkerhedsfaktorer i forbindelse med budgettering af vejanlægsprojekter Der  knytter sig en lang række usikkerhedsfaktorer til budgettering af et vejanlægsprojekt, primært fordi et projekt   typisk   strækker   sig   over   en   længere   årrække.   Usikkerheden   vedrører   bl.a.   markedsforhold , råvarepriser,  nye  krav  til  anlæggets  udformning  (f.eks.  nye  milj   økrav),  uforudsete  anlægstekniske  forhold, herunder bl.a. vejrlig og jordbundsforhold mv. Vejdirektoratet  har  siden  1998  anvendt  en  budgetteringsmetode,  hvori  det  tilstræbes  på  systematisk  vis  at indregne disse usikkerhedsfaktorer. Metoden indebærer, at   der foretages en vurdering af sandsynligheden for budgetoverholdelse  ved  forskellige  bevillingsniveauer.  Vejdirektoratets  anvendelse  af  metoden  udvikles løbende. Usikkerhedsanalyserne  er  hidtil  blevet  afgrænset  overfor  større  udefra  kommende  ændringer  so m  ifølge budgetvejledningen under alle omstændigheder vil kræve inddragelse af Folketingets Finansudvalg. Ekskluderet er derfor:
4 force majeure begivenheder, større politisk besluttede udvidelser af projektet, væsentlige og i dag ukendte miljøkrav og an   dre væsentlige myndighedskrav, væsentlige organisatoriske forhold, en konjunktursituation der samlet overstiger det forventede med 10 pct. eller mere, voldgifter   og   lignende  entrepriseproblemer,   der   samlet   overstiger   5   pct.   af   de   samlede  entre- priseomkostninger. Der   forudsættes   indeksreguleret   for   prisstigninger   med   boligindekset   og   at   Vejdirektoratet   kan   sælge restarealer/bygninger som er købt til projekterne. Det er ved bevillingsfastsættelsen forudsat  , at for et nyt projekt fastsættes totalbudgett  et på det niveau, hvor Vejdirektoratet  vurderer,  at  der  er  lige  stor  sandsynlighed  for,  at  projektet  bliver  billigere  eller  dyrere (middelværdi svarende til 50   pct. sandsynlighed for budgetoverholdelse). Vejdirektoratet    foretager    løbende    en    revurdering    af     usikkerheden    i    forbindelse    med    projektets gennemførelse. I orienteringen oplyses om den aktuelle budgetsikkerhed for de igangværende projekter. Der angives  den  vurderede  sandsynlighed  for,  at  det  aktuelle  totalbudget  for  projektet  overholdes.  Endvidere angives  et  10  –   90  pct.  interval,  som  Vejdirektoratet  vurderer,  at  totaludgiften  med  stor  sandsynlighed  vil ligge indenfor. For større projekter bestående af flere deletaper eller med store tidsforskudte entrepriser, men med en samlet anlægsbevilling,  bere  gnes  usikkerheden  for  det  samlede  projekt.  Når  én  eller  flere  deletaper/entrepriser  er åbnet/afsluttet, vil disse kun give et ubetydeligt bidrag til den samlede usikkerhed. De etaper/entrepriser, der er  under  udførelse,  eller  som  endnu  ikke  er  påbegyndt,  v  il  bidrage  med  stor  usikkerhed  og  i  det  samlede usikkerhedsbillede bidrage med de største usikkerheder. Uddybende oplysninger vedrørende de enkelte anlægsprojekter Odense - Svendborg, rute 9: Status: På  1. etape fra Odense til Ringe er den nye motorvejsbro for Rute 9 over E20 færdig, og trafikken er  lagt  over  på  de  østlige  spor.  Den  eksisterende  motorvejsbro  er  under  ombygning.  Jord  -  og asfaltarbejderne på kløverbladsanlægget er nu så fremskredent at  byggepladsen er blevet afviklet. På resten af etapen følger jord - og asfaltarbejderne tidsplanen og forventes afsluttet i efteråret 2006. På   2.  etape fra  Ringe til Kværndrup    er to  overføringer  færdige  og  en  underføring  færdiggøres i 2005.  Jord-  og  belægningsarbejdet,  inkl.  nogle  tunneler,  følger  tidsp   lanen  og  forventes  afsluttet  i efteråret 2006. 3. etape fra Kværndrup til Svendborg   er opdelt i to deletaper. På   deletapen  fra  Kværndrup  til  Stenstrup    (etape  3A)  er  detailprojektering  i  gang  og  anlæg  er under opstart. Færdiggørelse i efteråret 2007.
5 For  deletapen  fra  Stenstrup  til  Svendborg  (etape  3B)  er  detailundersøgelser  for  den  politisk vedtagne    og    bevilgede    nye    linieføring    samt    detailprojektering    i    gang.    Besigtigelse    med ekspropriationskommissionen   ventes   at   kunne   gennemføres   i   februar/marts   2006 .   Deletapen forventes åbnet i 2009. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at rute 9 fra Odense til Stenstrup vil kunne åbne i 2007. Deletapen fra Stenstrup til Svendborg forventes åbnet i 2009. Usikkerhed: Regeringen   har   efter   vedtagelsen   af   FL   2005   behandlet   sagen   vedrørende   motorvejsafslutningen   ved Svendborg  og  har  afsat  306  mio.  kr.  på  FL06  til  den,   af  de  lokale  myndigheder,  foreslåede  forlægning  og forlængelse af motorvejen, udformning af tilslutning ved Ring Nord som B  -anlæg, ændring af et antal broer som er for lave til vindmølletransporter , konjunkturbetingede prisstigninger m.v. På finanslovsforslag 2006 er totaludgiften reguleret til 1689,1  mio. kr. svarende til en budgetsikkerhed på 50 pct.. Det vurderes, at der vil være stor sandsynlighed   for at totaludgiften vil falde indenfor 1505-1835 mio.kr. Herning N - Brande og Herning Ø   –  Snejbjerg, rute 18/15: Status: Projektet forløber som planlagt og følger den overordnede tidsplan. 80    pct. af de samlede entrepriseudgifter er  nu  kontraherede.  Der  er  indgået  aftale  med  Herning  kommune  om  for  kommunale  midler  at  udføre henholdsvis  Christian  Ydes  Vej  på  1.  etape  og  forlængelse  af  Dronningens  Boulevard  på  4.  etape  for  at tilpasse den kommunale vejstruktur til rute 18/15. 1. etape, Gjellerup Lund - Høgild og Vardevej  - Herning Ø Der er af ekspropriationskommissionen gennemført linje - og detailbesigtigelse. Alle ekspropriationer er afsluttede. Alle bro- og jordarbejder er gennemført og afleverede. Belægningsarbejder er igangsat i  marken  efteråret   2005.  Færdiggørelsesarbejder  udføres  vinteren  2005/2006  med  henblik  på,  at etapen kan åbnes i efteråret 2006. 2. etape, Sinding - Gjellerup Lund Der  er  gennemført  linje -  og  detailbesigtigelse.  Alle  ekspropriationer  er  afsluttede.  Broarbejder  er afleveret  på  nær  Schæferivej.  Jordarbejder  afleveres  vinteren  2005/2006.  Belægningsarbejder  er igangsat  i  marken  efteråret  2005.  Færdiggørelsesarbejder  udføres  vinteren  2005/2006  med  henblik på, at etapen kan åbnes i efteråret 2006. 3. etape, Høgild  –  Brande Der   er   gennemført   linje -   og   detailbesigtigelse.   Ekspropriationer   er   afholdt   efteråret/vinteren 2004/2005. Bro- og jordarbejder er udbudt og igangsat i marken. Belægningsentreprisen udbydes i sommeren 2006. Etapen forventes åbnet i efteråret 2007.
6 4. etape, Snejbjerg –  Vardevej Der er gennemført linje - og detailbesigtigelse. Ekspropriationer gennemføres i vinteren 2005/2006. Broarbejder er udbudt  og  igangsat  i marken i efteråret 2005. Jord - og belægningsarbejder udbydes primo 2006 og igangsættes i marke  n foråret 2006. Etapen forventes åbnet i 2008. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 for det samlede anlæg overholdes. Usikkerhed: Usikkerhedsanalysen for anlægsprojektet blev revideret foråret 2005. Hvor totaludgiften på 1808,0 m    io. kr. i Finanslov  2005  er  anført  med  en  budgetsikkerhed  på  56 pct.,  forventes  totaludgiften  nu  med  66   pct. sandsynlighed overholdt. Det  vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet  1.564  mio.  kr.  –  1.978  mi   o.  kr.  Risikoen  for  afvigelse  fra  budgettet  skyldes  primært  vejr  og geologiske forhold, de overordnede markedsforhold og konjunkturer, vurderings- og metodeusikkerhed samt resterende projektdetaljering. Den   forbedrede   budgetsikkerhed   skyldes   først   og   fre mmest   Vejdirektoratets  samarbejde   med   Herning Kommune om at skaffe  billige  grusmaterialer ved at anlægge store søer i Hernings udkant i tilknytning til motorvejsbyggeriet. Holbæk   - Vig, rute 21 etape 1, Langerød  –  Tuse N: Status: Alle ekspropriationer er gennemført og anlæg af broer er stort set tilendebragt. Nedgravning (omlægning) af 7  km  højspændingskabel  er  afsluttet.  Vejentreprisen  er  igangsat.  Jord   -  og  afvandingsarbejder  er  stort  set tilendebragt, sand- og grusbærelag udlægges. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2006 for etape 1, Langerød    - Tuse N overholdes. Usikkerhed: Usikkerhedsanalysen for anlægsprojektet er blevet revideret. Totaludgiften på 260,2 mio. kr. som er anført i FL 2005 forventes nu med 44 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden  for  intervallet 248 – 274  mio. kr. Risikoen for  afvigelse fra budgettet skyldes opstartsvanskeligheder  med  vejentreprisen  i  form  af  dårligt  vejr,  ufuldstændige  led   ningsoplysninger  fra ledningsejere m.v. Holbæk   - Vig, rute 21, Motortrafikvej, etape 2 & 3 Tuse N –  Vig N: Status: Der  er  gennemført  forlodsovertagelse  af  én  ejendom  i  2005,  og  der  har  kun  i  mindre  omfang  været sagsbehandling.  I  forbindelse  med  arbejder  på  Holbæk   -Vig,  etape  1 er  der i  2004  foretaget en  koordineret nedgravning  af  en  højspændingsledning,  hvoraf  en  mindre  del  vedrører  etape  2. Dette  finansieres  over bevillingen til etape 1. En enkelt arkæologisk forundersøgelse er foretaget, ligesom der er    foretaget frasalg af en del af en ejendom.
7 Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2012 for etape 2 og 3 overholdes såfremt de nødvendige bevillinger gives. Usikkerhed: På FL 2005 er totaludgiften  angivet  til  644 mio.  kr. med 51 pct. sandsynlighed. Usikkerhedsanalysen som ligger til grund herfor er kun blevet prisopregnet siden anlægget kom på finansloven første gang i 2002, fordi der alene har været afsat en delvis bevilling til anlægsprojektet. Der er ultimo 2004 gennemført en ny usik kerhedsanalyse af rute 21 etape 2 & 3, hvor de højere priser, som er indhentet ved etape 1, danner grundlag for en revision af basisoverslaget. Samtidig er projektets mængder revideret,  idet  der  i  anlægsloven  var  forudsat  en  samlet  gennemførelse  at  de  tre etaper,  så  man  kunne overføre jordoverskud fra etape 1 til etape 2 og 3, hvor der mangler store jordmængder til dæmningsfyld. På grund af den besluttede tidsmæssige adskillelse af etape 1 fra etape 2 og 3, må store mængder jord udsættes i etape  1.  Disse  jordmængder  mangler  nu  til  dæmningerne  i  etape  2  og  3 ,  og  skal  tilføres  projektet  udefra. Samtidig  er  den  markedsmæssige  situation  for  etape  2  og  3  ændret,  i  det  anlægstidspunktet  er  udskudt  til perioden 2009-12. Den ny usikkerhedsanalyse resulterer, som oplyst i rapporteringen af 5. september 2005, i en middelværdi på 883 mio.kr (2005   -priser) ved en 50 pct. sandsynlighed for budgetoverholdelse. Med  den  på  FL  2005  anførte  totaludgift  på  644  mio.kr.  vil  der  være  under  1 pct.  sandsynlighed  for budgetoverholdelse,  og  det  vurderes,  at  der  er  stor  sandsynlighed  for,  at  totaludgiften  vil  falde  inden  for intervallet 761 – 1005    mio. kr. En projektgennemgang med henblik på at  justere projektet pågår. Hundige - Greve S.: (Køge Bugt Motorvejen) Status: Besigtigelsesforretning     og     tilhørende     ekspropriation     er     gennemført.     Projektering     og     udbud     af hovedentreprisen,  omfattende  alle  vej-  og  broarbejder  er  gennemført,  og  der  er  indgået  kontrakt  med  en hovedentreprenør.  De  første  broarbejder  i  hovedentreprisen  igangsætte s  i  november  2005,  mens  selve  de større  vejarbejder  på  selve  Køge  Bugt  Motorvejen  igangsættes  som  planlagt  i  foråret  2006.  Etablering  af trafikledelsessystemet har været udbudt, og etablering heraf pågår, således at trafikledelsessystemet kan være i drift i foråret 2006, jf. ovenstående. Etablering  af  9  meter  høj e  støjvolde  pågår  i  særskilt  entreprise.  Dette  sker  ved at tilføre  overskudsjord  fra andre bygge-  og  anlægsaktiviteter  i  Hovedstadsområdet.  Beplantning  af  blandt andet  støjvolde  er  udbudt i særsk  ilt entreprise. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 overholdes. Usikkerhed: Der er efter licitationsforretningen på hovedentreprisen gennemført en ny usikkerhedsanalyse. Totaludgiften på  348,9  mio.  kr.,  forventes  på  basis  af  den    afholdte  licitation  overholdt  med  53  pct.  sandsynlighed.  Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 324 – 372 mio. kr.
8 Tidligere har budgetsikkerheden været vurderet betydeligt lavere, idet der på dett   e tidspunkt har været stor usikkerhed om konkurrencesituationen. Udbygning    af    Motorring    3    til    6-sporet    motorvej    fra    Jægersborg    til Holbækmotorvejen: Status: Alle  ekspropriationer  på  delstrækningen  mellem  Jægersborg  og  Slotsherrensvej  samt  på  delstrækn ingen mellem  Roskildevej  og  Holbækmotorvejen  er  gennemført.  Nedrivning  eller  ombygning  af  eksproprierede ejendomme pågår løbende. Anlægsarbejder    på    de    to    nordlige    hovedentrepriser    omfattende    delstrækningerne    Jægersborg Klausdalsbrovej samt Klausdalsbrovej – Slotsherrensvej er igangsat i påsken 2005 som planlagt. Hovedentreprisen  omfattende  etapen  mellem  Roskildevej  og  Holbækmotorvejen  er  ligeledes  som  planlagt igangsat i efteråret 2005. Ovenstående  hovedentrepriser  forløber  generelt  tilfredsstillend  e.  Der  er  opstået  mindre  forsinkelser  under anlægsarbejdernes  igangsættelse ,  som  kan  tilskrives  entreprenøren,  som  dog  ikke  vil  have  betydning  for projektets planlagte færdiggørelse i 2008. I relation til etablering af støttevægge er der i den ene hovede   ntreprise opstået en tvist mellem entreprenøren og Vejdirektoratet som følge af, at entreprenøren har varslet krav om ekstrabetaling. Vejdirektoratet kender p.t.  ikke  kravets  omfang,  idet  entreprenøren  endnu  ikke  har  gjort  kravet  op.  For  blandt  andet  at  mi ndske risiko for øgede omkostninger til støttevægge, er der i en hovedentreprise indgået aftale om en anden teknisk løsning.  Der søges  indgået en tilsvarende aftale om ændring i den anden hovedentreprise. Ved  Jægersborg  er  projektet  mod  forventning  stødt     ind  i  en  større  gammel  losseplads,  og  det  har  været nødvendigt at bortkøre og deponere ca. 12.000 m3 lossepladsfyld. Omkostningerne er ikke endeligt opgjort, men forventes at ende omkring 10 mio. kr. Trafikledelsessystemet blev taget i drift samtidig med opstart af de 2 første hovedentrepriser i påsken 2005. For   trafikledelsessystemet   gælder,   at   der   på   basis   af   de  indhøstede   erfaringer   med   hensyn   til   trafik - forholdene   på   Motorring   3   under   anlægsarbejdet   løbende   pågår   justering   af   systemets   funktionalitet . Trafikafviklingen under anlægsarbejdet har til dato fungeret tilfredsstillende, og reaktionerne fra trafikanter og presse har generelt været positive. Den  2.  september  2004  blev  akt  nr.  200  2/9  2004  vedtaget,  som  har  givet  Vejdirektoratet  mulighed  for  at igangsætte   projekteringen   af   forbindelses  -anlægget   mellem   Motorring   3   og   Frederikssundmotorvejen, svarende  til  det  tidligere  fremsatte  lovforslag  for  Frederikssundmotorvejen  1.  etape.  Forligspartierne  bag trafikaftalen har truffet en politisk beslutning om linieføringen for projektet og et anlægslovforslag forventes fremsat og behandlet af Folketinget i første halvår 2006. Åbningsår: For etaperne Jægersborg    - Slotsherrensvej samt Roskildevej - Holbækmotorvejen forventer Vejdirektoratet, at   åbningsåret     vil   være   2008   som   planlagt.     Udbygningen   af   strækningen   mellem   Slotsherrensvej   og
9 Roskildevej  koordineres  med  anlægget  af    Frederikssundmotorvejen,  1.  etape.  Såfremt  der   primo  2006 vedtages en anlægslov for Frederiks  sundmotorvejen 1. etape svarende til det projekt, der nu er aftalt mellem forligspartierne,  jf.  nedenfor  om  Frederikssundsmotorvejen,  vurderer  Vejdirektoratet,  at  udbygningen  af strækningen Slotsherrensvej   - Roskildevej kan være færdig i 2010. Usikkerhed: Der  er  senest  gennemført  en  usikkerhedsanalyse  i  november  2004.  I  henhold  denne  analyse  forventes totaludgiften på 1.910,5 mio. kr. at blive overholdt med 56   pct. sandsynlighed. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 1.715 –  2.071 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra     budgettet     skyldes     blandt     andet     usikkerhed     vedrørende     markedskonjunkturer     og     resterende projektdetaljering. Det er væse  ntligt at bemærke, at den gennemførte risikoanalyse ikke tager højde for øgede projektomkostninger som følge af tidsmæssige forsinkelser for etapen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej. Der er planlagt en fornyet usikkerhedsanalyse når  Folketingets behandling af det kommende anlægslovforslag vedrørende    Frederikssundmotorvejen er tilendebragt. Nors omfartsvej: Status: På Akt. 122 11 /5 2005 er projektets totaludgift forhøjet med 20,5 mio. kr. til 151,8 mio. kr. Vejdirektoratet   finansierer   merudgiften   indenfor   egne   rammer.   Årsagen   til   budgettets   forhøjelse   er usikkerheder omkring jordens beskaffenhed samt øgede udgifter til asfalt. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2006 overholdes  . Usikkerhed: Den forhøjede totaludgift på 151,8 mio  .kr. forventes med 50 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 141 mio. kr. - 162 mio. kr. Ønslev    - Sakskøbing: Status: Ekspropriation er gennemført i 2004. Den 20.  april 2005 er der afholdt licitation for vej- og broarbejder med et   tilfredsstillende   resultat.   Anlægsarbejderne   er   igangsat   1  .   juni   2005.   Udbudsbekendtgørelser   om prækvalifikation til trafikanlæg i Guldborgsundtunnel er udsendt. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2007 overholdes. Usikkerhed: Totaludgiften er på FL 2005 anført til 263 mio.kr med 50   pct. budgetsikkerhed.
10 På   baggrund   af   den   i   foråret   2005   afholdte   licitation   er   der   udarbejdet   en   ny   usikkerhedsanalyse. Totaludgiften på  FL 2005 på 263,0 mio.  kr. forventes nu med 46 pct. sandsynlighed overholdt. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for at totaludgiften vil falde inden for intervallet 241 – afvigelse fra budgettet skyldes primært vejrlig og ge  ologiske forhold. Brande-Riis Motorvejen. 1. etape fra Give N - Riis: Status: Detailbesigtigelse  er  afholdt  i  maj  2005.  Arkæologiske  og  geotekniske  undersøgelser  pågår  og  forventes afsluttet i 2005. 3 hele ejendomme eksproprieres i sensommeren. Broarbejdet er  udbudt i efteråret 2005. Af bevillingen  til  Brande – , i  overensstemmelse  med  anlægsloven,    udgifter  på 2.  etape  fra Brande  – liniebesigtigelse, hvor jernbanen krydser motorvejsprojektet. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2008 overholdes  . Usikkerhed: Totalbudgettet    er    på    FL    2005    anført    til    272    mio.kr    med    en    budgetsikkerhed    på    50 pct..    Ny usikkerhedsanalyse  viser  en  totaludgift  på  305  mio.  kr.  og  at  bevillingen  forventes  overholdt  med  19   pct. sandsynlighed. Det vurderes, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 258 - 353 mio. kr. Risikoen for afvigelse fra budgettet skyldes primært vejrlig, jord  typer, grundvand og projektudvikling samt de generelle konjunkturer og markedsforhold. Usikkerhedsanalysen er gennemført i oktober 2005. En projektgennemgang med henblik på at finde  justeringer af projektet pågår. Bording - Funder: Status: Der  er  foretaget  kortlægning    af  terrænet  og  skitseprojekteringen  er  igangsat.  Grundlaget  og  rammerne  for brokonkurrencen   for   Danmarks   hidtil   største   landskabsbro   over   Funder   Ådal   er   under   udarbejdelse. Brokonkurrencen forventes sendt ud i efteråret /vinteren 2005/06. Der gennemføres l  injebesigtigelse primo 2006. Der er i september måned afholdt borgermøde på projektet og der er pt. forlodseksproprieret to hele ejendomme. Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at åbningsåret 2012 overholdes  . Usikkerhed: Totaludgiften er anført til 6 42,6 mio.kr. Bevillingen er, som anført i bemærkningerne til lovforslaget, baseret på  den  i  VVM -redegørelsen  oplyste  anlægspris  for  etapen  Bording forudsætning af, at projektet gennemføres som led i et samlet byggeri af str   ækningen Bording   – oplyst  i  bemærkningerne  til  lovforslaget  er  projektet  endvidere  ændret  i  forhold  til  det  projekt,  som  er beskrevet  i  VVM-redegørelsen.  Der  er  i  anlægsloven  og  i  finansloven  ikke  anført  en  sandsynlighed  for budgetoverholdelse,  da  det  i  anlægsloven  er  beskrevet,  at  en  usikkerhedsanalyse  afventer  afslutningen  på arkitektkonkurrencen, som nu er ved at blive sat i gang.
11 Frederikssundmotorvejen, 1. etape M3-M4: Status: Udbygningen af Frederikssundsmotorvejen er et led i udmønt ningen af Trafikaftalen af 5. november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om investeringer på trafikområdet for de kommende ti år. Efter aftalen skal Frederikssundmotorvejen igangsættes med en 1. etape, der omfatter strækningen mellem Motorring 3 og Motorring 4 og rundkørslen ved Fred   erikssund med en forventet anlægsperiode 2006  -2012. Af hensyn til koordinering med Motorring 3-projektet er projekteringen påbegyndt i 2004 i henhold til aktstykke 200 af 2. se ptember 2004. Forligspartierne indgik i december 2005 aftale om projektets linieføring.  Det nuværende projekt er   – med en række j  usteringer – en genfremsættelse af det projekt der blev fremlagt for Folketinget i okotber 2004, men som bortfaldt ved udskrivelsen af Folketingsvalget i februar 2005. For at skåne Vestskoven og Vestvolden er der i  det aftalte justerede projektet for 1. etape af Frederikssundmotorvejen indarbejdet en række miljøforbedringer og for   etaget en optimering af linjeføringen. Justeringerne indebærer bl.a., at de skovområder,    der inddrages ved anlæg af vejen, vil blive søgt retableret med udgangspunkt i Vestskoven. Herudover afsættes der midler til etablering af   yderligere 26 ha skov til rekreative formål i takt med, a t der viser sig mulighed for erhvervelse af arealer hertil.   Endvidere indgår det i det justerede projekt, at der for at mindske støjudbredelsen fra vejanlæ gget vil blive anvendt en særlig støjsvag belægning, og der vil efter nærmere aftale med Skov - og Naturstyrelsen blive etableret støjvolde ind mod Vestskoven. Det sydgående spor på Motorring 3 er flyttet mod vest og sænket syd for Jyllingevej for at mindske støjgenerne og p å virkningen af Vestskoven i Glostrup Kommune og Vestvolden i Rødovre Kommune. Transport- og e nergiministeren forventes at fremsætte   forslag til anlægslov   om projektet primo 2006. Åbningsår: Såfremt der  primo 2006 vedtages en anlægslov svarende til det i efteråret 2004 fremsatte lovforslag, vurderer Vejdirektoratet, at de arbejder, som har betydning for trafikafviklingen på Motorring 3, kan være tilendebragt i 2010. De resterende arbejder kan afsluttes som planlagt i 2012. Usikkerhed: I det af trafikministeren i efteråret 2004 fremsatte lovforslag (som bortfaldt på grund af folke  tingsvalget) er anført, at de 712 mio.kr. som indgår i den politiske aftale, svarer til en budgetsikkerhed på 43    pct.. Denne vurdering er baseret på VVM -forslaget. I forbindelse med den gennemførte skitseprojektering (jf. akt nr. 200 2/9 2004) er der foretaget en fornyet beregning af anlægsoverslaget samt gennemført en tilhørende usikkerhedsanalyse. Som oplyst i afrapporteringen af 5. september 2005 forventes anlægsbudgettet   på denne baggrund med 50 pct. sandsynlighed at være 881   mio. kr. inkl. udgifter til erstatningsskov i Vestskoven og mindre støjende asfaltbelægning. Det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for intervallet 752 – 991 mio. kr. Totaludgiften på 728,3 mio. kr    . som er afsat i FL 2005 forventes således  overholdt med 6 pct. sandsynlighed.
12 Stigningen i anlægsbudgettet skyldes bl.a., at det nuværende projekt er ændret i forhold til VVM -forslaget, jf. anlægslovforslagets bemærkninger, således at anlægget er søgt flyttet mod nord af hensyn til indgrebet i Vestskoven. Herudover er der en større usikkerhed for så vidt angår råvarepriser, konjunkturer og markedsforhold. Nørresundby  - Bouet: Status: Der   blev   gennemført   licitation   på   hovedentreprisen   i   maj   2005,   og   resultatet   var   acceptabelt   for Vejdirektoratet.  Efterfølgende  er  entreprisen,  som  omfatter  jord,  broer  og  asfalt  igangsat  primo  juni  2005. Ledningsomlægningerne   har   vist   sig   mere   omfattende   end   forventet.   Endvidere   viste   det   sig,   da broarbejderne kom i gang at forudsætningerne omkring de eksisteren  de pæles placering ikke holdt, hvorfor der  har  været  en  del  supplerende  undersøgelser, omprojektering  og  ekstraarbejder  i  den  forbindelse.  Dette var ikke kendt på tidspunktet for kontraktindgåelsen (det kunne først konstateres da den eksisterende bro var revet ned). Åbningsår: Vejdirektoratet forventer, at udbygningen kan færdiggøres i 2006. Usikkerhed: Totaludgiften på 47,9 mio. kr. forventes med 8  pct. sandsynlighed overholdt, idet totaludgiften med 50 pct. sikkerhed vil være   ca. 52,4 mio.kr. Udgifterne til ledningsomlægninger og trafikledelse er blevet større end forventet.   Samtidig   er   det   konstateret,   at   pæle   ved   det   eksisterende   brofundament,   som   var   forudsat genanvendt ved den nye bro, ikke var placeret som vist på grundlaget. Dette har medført ø   gede udgifter til projektering,  og  forventede  ekstra  udgifter  til  entreprenøren  er  medtaget  skønsmæssigt. Vejdirektoratet forventer, at den skønnede  merudgift på 4,5 mio. kr . kan finansieres med indtægter fra salg af ejendomme på endnu ikke igangsatte anlæ  gsstrækninger. Vejdirektoratet følger sagen meget nøje. Søften -Skødstrup (statsvejdelen): Status: Projektet for Søften -Skødstrup motorvejen består af to delprojekter: 1) Anlægget af amtsmotorvejen fra   Søften vej-Skøds trup. 2) Ombygning af Søftenvej og omb ygning af tilslutningen ved den Jyske Motorvej samt ombygning af Randersvej ved Skejby. I det følgende  omtales kun statsvejdelen. Projektet  er  overtaget  fra  Århus  Amt,  som  en  konsekvens  af  kommunalreformen  og  er  igangsat  den  1. september 2005 med vedtagelse af Akt 204 4/8 2005 . Statsvejdelen indgår som en del af det samlede Søften - Skødstrup projekt, som er vurderet til en totaludgift på 780,7 mio. kr. Udgifterne til statsvejdelen er foreløbig anslået  til  ca.  190  mio.  kr.   Af  dette  beløb  er  165,4  mio.    kr.  foreløbigt  udmøntet  i  aktstykket.    Når  der foreligger  et  endeligt  projekt  for  statsvejdelen  og  økonomien  i  projektet  er  lagt  fast  på  grundlag  af  en
13 risikoanalyse  efter  successiv  princippet,  vil  der  blive  søgt  optaget  et  nyt  anlægsskema  på  førstkommende bevilling, hvoraf oplysninger om den endelige totaludgift og forventede fordeling på år vil fremgå. Vejdirektoratet  har,  som  anført  i  aktstykket,  den  1.  september  2005  igangsat  arbejdet  med  at  afklare projektets  forudsætninger  og  har  gransket  den  af  amtet  foreslåede  udformning.  Vejdirektoratet     undersøger behovet  for  at  justere  amtets  projekt,  herunder  det  foreslåede  forbindelsesanlæg  med  hensyn  til  både trafiksikkerhed og trafikafvikling. Vejdirektoratet vil i den kommende tid analysere de trafikale problemer og tekniske løsningsmuligheder forbundet hermed. Å  bningsår: Vejdirektoratet forventer at åbningsåret 2008   kan overholdes. Usikkerhed: I forbindelse med projektfastlæggelsen foretage  s en risikoanalyse efter successiv princippet. Kongevejen i Helsingør Der er i trafikforliget fra 2003 afsat 45 mio. kr. til gennemførelse af forbedringer af de trafikale forhold på Kongevejen  i  Helsingør.  Helsingør  Kommune  har  afsat  7  mio.  kr.  til  Kongevejen,  især  øremærket  til æstetiske formål. På FFL 2006 er afsat 46,8 mio. kr. til detailprojektering og udbygning Kon gevejen i Helsingør, fordelt over finansårene 2006 -2008. Baseret på trafiktællinger og forventninger til trafikudviklingen i de kommende år foretages en analyse og en vurdering af trafikafvikling og trafiksikkerhed gennem de enkelte kryds og delstrækning  er på Kongevejen i Helsingør.  Der  skitseres  forslag  til  forbedring  af  fremkommelighed  og  sikkerhed  i  de  kryds  og  på  de strækninger, hvor der er (eller kan forventes) problemer. Forslagene  omfatter  såvel  ombygning  af  kryds,  udbygning  af  strækninger  og  san   ering  af  en  række  direkte adgange   til   Kongevejen.   Projektforslaget   skal   vurderes   om   det   kan   tænkes   at   have   miljømæssige konsekvenser med henblik på at vurdere om der er VVM -pligt (screening). I 2006 forventes påbegyndt en detaljeret projektering af den v algte løsning. Nye Anlægsprojekter Brande-Riis Motorvejen. 2. etape fra Brande til Give N.: Status: Linjebesigtigelsen  er  afholdt  sammen  med  etape  1  og  supplerende  linjebesigtigelse  ved  skæringen  med banen er afholdt i august 2005. Af bevillingen til Brande –  Riis 1. etape afholdes også udgifter på 2. etape fra Brande – Give N. til linjebesigtigelse og ekstra etapeudgifter mv.
14 Usikkerhed: Ny usikkerhedsanalyse viser at et totalbudget på 286 mio. kr. forventes overholdt med 50  pct.. Det vurderes at totaludgiften vil falde inden for intervallet 238-335 mio. kr. Risikoen   for   afvigelse   fra   budgettet   skyldes   primært   projektudvikling,   de   generelle   konjunkturer   og markedsforhold, vejrlig samt usikkerhed på grunddata. Medio 2006 udarbejdes ny usikkerhed sanalyse. Der er ikke afsat midler til 2. etape på finansloven og det er endnu ikke politisk aftalt, hvornår etapen skal anlægges. Status for igangværende VVM  -undersøgelser Rute 18, Riis-Ølholm   -Vejle: VVM-undersøgelsen er afsluttet og Vejdirektorat et har i efteråret  2005fremsendt en indstilling til Transport- og Energiministeriet. Projektet indgår i trafikaftalen af 4. november 2005.  Regeringen forventer at fremsende fremsætte   forslag til anlægslov   primo 2006. Indstillingen er oversendt til Trafikudvalget. Fløng -Roskilde Vest: VVM-undersøgelsen er afsluttet og Vejdirektoratet har i oktober 2005 fremsendt en indstilling til Transport - og Energiministeriet. Projektet indgår i trafikaftalen af 4. november 2005. Regeringen forventer at fremsende fremsætte forslag til anlægslov primo 2006. Indstillingen er oversendt til Trafikudvalget. Supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej: Ifølge Trafikforliget  af 5. november 2003 skal der i 2004-2005 gennemføres supplerende undersøgels  er med udgangspunkt i den eksisterende Frederikssundsvej således, at der efterfølgende kan træffes beslutning om den videre linieføring fra Motorring 4 mod vest. Der er nedsat en styregruppe og en trafikgruppe som skal deltage i undersøgelsesarbejdet. De r er endvidere nedsat og afholdt temamøder med en interessentgruppe med deltagelse af de grupperinger, der var de ivrigste fortalere for en udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej. Den supplerende VVM-undersøgelse vil afdække mulighederne for     – o   g konsekvenserne af – at etablere en forøget   vejkapacitet   i   Frederikssundsfingeren   ved   udbygning   af   strækningen   fra   Frederikssund   til Frederikssundsmotorvejen ved Harrestrup. Undersøgelsen  omfatte r  forskellige  løsningsmuligheder  for  en  udbygning  af  Frede rikssundsvej,  bl.a.  et forslag  fra foreningen  Grøn  Trafik  i  Bycirklen,  som  omfatter etablering  af  niveaufri  kryds  på  strækningen gennem Ballerup, mindre krydsforbedringer på strækningen fra Ballerup til Frederikssund samt forbedringer af  den  kollektive trafik.  Et  forslag  om  en  højklasset vej  med  udgangspunkt i  Frederikssundsvejs tracé,  der kan afvikle den potentielle trafikale efterspørgsel i Frederikssundsfingeren, undersøges også.
15 Den  supplerende VVM-undersøgelse af  Frederikssundmotorvejen   er  blevet forsinket  som  følge   af  arbejdet med regeringens forslag til linieføring, andre aktørers forslag og   den supplerende teknisk-økonomisk analyse af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4, der blev igangsat i henhold til en  aftale  indgået  27.  april  2005  mellem  regeringen  og  forligspartierne  bag  trafikaftalen  fra  5.  november 2003. Den supplerende undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej forventes afsluttet således, at der kan afholdes en offentlig VVM-høring inden sommeren 200 6. Supplerende VVM-undersøgelse af Rute 15 Funder -Låsby, Kombilinien VVM-undersøgelsen  af  Kombilinien   er  afsluttet  ultimo  2005.  VVM-redegørelsen   forventes  fremlagt  til offentlig høring  primo 2006. Odense Vest-Middelfart VVM-undersøgelsen  for  en  udb ygning  fra  4  til  6  spor  af  Den  Fynske  Motorvej  mellem  Odense  Vest  og Middelfart   er   igangsat   ultimo   2005   i   henhold   til   trafikaftalen   af   5.   november   2003.   Undersøgelsen gennemføres i samarbejde med Fyns Amt og de 6 berørte kommuner.   Undersøgelsen forventes a fsluttet med udsendelse af en VVM-redegørelse til offentlig høring i foråret 2007. Motorring 4, udvidelse VVM-undersøgelsen for en udbygning af Motorring 4 fra 4 til 6 spor er igangsat i efteråret 2005 i henhold til trafikaftalen  af  5.  november  2003.  VVM-undersøgelsen  forventes  afsluttet  med  udsendel se  af  en  VVM- redegørelse til  offentlig høring i foråret 2007. E45, Herslev-Hornstrup, udvidelse VVM-undersøgelsen for en udbygning af E45, Herslev -Hornstrup, fra 4 til 6 spor er igangsat ultimo 2005 i henhold til trafikaftalen af 5. november 2003. VVM-undersøgelsen forventes afsluttet med udsende lse af en VVM-redegørelse til  offentlig høring i foråret 2007. Status for igangværende forundersøgelser Rute 26 Århus  -Hanstholm: I  2003  blev  trafikministeren  og  amtsborgmesteren  i  Viborg  enige  om,  at  undersøge  projektforslagene  for udbygning af rute 26 med henblik på at kunne foretage en prioritering af disse projekter. Undersøgelsen  er  nu  gennemført  i  samarbejde  med  Viborg  og  Århus  amter  og  der forventes  primo  2006 offentliggjort en rapport, som har til formål at belyse behovet for at udbygge rute 26 til højklasset vej på hele strækningen mellem Århus og Hanstholm. Projektforslagene er baseret på forudsætningerne i projekteringsloven og de ændrin ger, der er udarbejdet for nogle  af  delstrækningerne  gennem  årene.  Forslagene  er  præsenteret  med  korte  beskrivelser  af  vejenes standard, projektforslag, uheld, støj og planlægningsmæssige bindinger. Der foreligger ikke sammenlignelige og usikkerhedsvurderede anlægso  verslag for projektforslagene.
16 Rapporten skal ses som et oplæg til politisk drøftelse om muligheder   ne for at udbygge rute 26 til højklasset vej, og er udarbejdet i samarbejde mellem Vejdirektoratet, Århus Amt og Viborg Amt. Rute 15, eksisterende vej gennem Silkeborg: Vejdirektoratet gennemfører en undersøgelse af trafikafviklingen på den nuværende rute 15 mellem Funder og Lå sby, og på den baggrund skitseres  forslag til udbygning af 12 kryds svarende til den forventede trafik i år 2015. Undersøgelsen afr  apporteres primo 2006. Rute 23 Skovvejen: Vejdirektoratet gennemfører i løbet af 2006 en planlægningsundersøgelse (Fase 1) for Rute 23 - Skovvejen. Undersøgelsen skal belyse behov og mulighederne for en fremtidig udbygning til højklasset vejforbindelse fra  Holbækmotorvejen  til  Kalundborg.  Undersøgelsen  skal  danne  grundlag  for  en  politisk  beslutning  om eventuelt at fremsætte projekteringslovforslag og/eller igangsætte en VVM -undersøgelse. Undersøgelsen gennemføres i samarbejde med Vestsjællands Amt sam t Holbæk, Tølløse, Jernløse, Tornved, Svinninge,   Bjergsted,   Hvidebæk   og   Kalundborg   kommuner.   Arbejdet   afsluttes   med   Vejdirektoratets udgivelse af en sammenfattende rapport. Planlagte VVM-undersøgelser Ved Trafikaftalen den 5. november 2003 blev det besluttet at igangsætte en række VVM -undersøgelser i de kommende  år.   Nedenfor  er  angivet  de  projekter,  hvor  VVM-undersøgelser  endnu  ikke  er  igangsat  med angivelse af undersøgelsesperiode: E47 Øverød    -Isterød, udvidelse 2006 -2008 Rute 18 Brande omfartsvej, udbygning 2007-2008 E20 Odense SØ   – Odense V, udvidelse 2009   -2011 E45 Fredericia – Kolding, udvidelse 2009   -2011