1
Status for Vejdirektoratets vejanlægsprojekter 2. halvår 2005
Sammenfatning:
Åbningsår
Overordnet set er det Vejdirektoratets vurdering, at de store igangværende anlægsprojekter tidsmæssigt
forløber efter planen. Åbningsårene for de enkelte projekter er
blevet eller forventes overholdt på nær for
Odense Svendborg og Motorring 3.
På Odense -Svendborg, rute 9 bliver åbningsåret for delstrækningen Stenstrup
-Svendborg, med den
besluttede ændrede indføring af motorvejen i Svendborg , som oplyst i Status for Vejdirektoratets
vejanlægsprojekter 1. halvår 2005
2009
.
Der blev ligeledes taget forbehold for overholdelse af åbningsåret på
udbygning af Motorring 3, idet
projekteringen af etape 3 mellem Slotsherrensvej og Roskildevej har afventet en afklaring af, hvordan
koordinering mellem udbygningen af Motorring 3 og Frederikssundsmotorvejen skal foretages.
Forligspartierne bag trafikaftalen har truffet en politisk beslutning om linieføringen for projektet og et
anlægslovforslag forventes fremsat og behandlet af Folketinget i første halvår 2006. Vejdirektoratet vurderer
på nuværende tidspunkt, at åbningsåret for Motorring 3 bliver udskudt mindst to år fra 2008 til 2010. Der er
ikke åbnet eller planlagt vejåbninger i 2005.
Budgetsikkerhed
For de igangværende anl ægsprojekter er budgetsikkerheden for visse projekter faldet og for et enkelt er den
steget (Herning N Brande og Herning Ø
Snejbjerg, Rute 15/18). Siden 2003 har udviklingen i
omkostningsindekset for vejarbejder ligget betydeligt over byggeomkostningsindekset, hvormed
anlægsbevillinger reguleres. Denne problemstilling drøftes mellem Transport - og Energiministeriet og
Finansministeriet.
Med
denne
udvikling
vil
en
regulering
af
anlægsoverslaget
med
byggeomkostningsindekset således ikke fuldt ud afspejle d e udgifter, der forventes at være forbundet med
gennemførelsen af projektet. Faldet i budgetsikkerheden kan især henføres til forventninger om, at de
stigende stål - og oliepriser fortsætter og at entreprenørerne tager sig ekstra betalt for at imødegå denne
usikkerhed.
Den stigning i budgetsikkerheden, der er konstateret på projektet Herning N Brande og Herning Ø
Snejbjerg, Rute 15/18 skyldes, at konkurrencesituationen i området var gunstigere end forudsat før
licitationen. På FL 2005 er der bevilget 42,9 mio. kr. til Holbæk Vig, 1. etape som er finansieret ved
besparelser på andre projekter. Regeringen har efter vedtagelsen af FL 2005 behandlet sagen vedrørende
motorvejsafslutningen ved Svendborg og har afsat 306 mio. kr. på FL06 til den af de lokale myndigheder,
foreslåede forlægning og forlængelse af motorvejen, udformning af tilslutning ved Ring Nord som B
-anlæg,
ændring af et antal broer som er for lave til vindmølletransporter , konjunkturbetingede prisstigninger m.v.
Oversigt over Vejdirektoratets igangværende anlægsprojekter.
Orienteringen af Finansudvalget og Trafikudvalget bygger på finansloven for 2005. Siden er følgende
aktstykker vedtaget:
nr. 122 af 11. maj 2005 vedr ørende Nors omfartsvej
nr. 204 af 4. august 2005 vedr ørende Søften -Skødstrup