SIC  Skagen Innovation Center
         Dr. Alexandrinesvej 75 - 9990 Skagen – Web: www.shore.dk Mail: [email protected]
Phone 00 45 98 44 57 13 Mobilph. 00 45 40 40 14 25.
Revision af Kystbeskyttelsesloven.
Transport og Energiminister Flemming Hansen har nu truffet beslutning om at kystbeskyttelses-loven skal revideres, idet den nuværende lov er fra 1988. Loven er således mere end 17 år gammel.
Set i bakspejlet kom den nuværende kystbeskyttelseslov aldrig til at fungere under amterne, idet kystbeskyttelse i henhold til loven er et privat anliggende.
Dette erkendte man meget hurtigt i det daværende Kystinspektoratet i Lemvig, som ligger i Ringkøbing amt.
Kystbeskyttelsen i Ringkøbing amt er i dag en offentlig opgave, hvor staten yder et statstilskud på 77 % mens resten betales af kommune og amt.
I Skagen og Hjørring kommune yder staten et tilskud på 50 %, mens resten betales af kommune og Amt.
Administration af kystbeskyttelsesloven overgår nu til de danske kommuner efter at amterne nedlægges.
Det må derfor være et ultimativt krav fra de danske kommuner at der nu skabes lighed for loven i forbindelse med revision af kystbeskyttelsesloven, så loven kommer til at fungere.
I Â Holland og i Tyskland er kystbeskyttelse en offentlig opgave, som betales 100 % af regeringen.
Kystdirektoratet har i dag en femdobbelt rolle idet
                                          KDI er rådgivende for kommuner amter og Trafikministeriet
                                          KDI udfører kystbeskyttelsen på vestkysten.
                                          KDI administrerer statens tilskud til kystbeskyttelse
KDI kontrollerer selv egne kystbeskyttelsesarbejder.
KDI administrerer tilladelserne til kystbeskyttelse.
Dette er efter SIC’s mening ikke forenelig med god forvaltningsskik, idet Kystdirektoratet primært støtter egne projekter med statsmidler.
Kystbeskyttelsesmetoder.
I den nye kystbeskyttelseslov skal høfder og bølgebrydere forbydes i loven, idet disse hårde konstruktioner forøger kysterosionen i stedet for at stoppe kysterosion, som det fremgår af efterfølgende sider.
Skader som følge af havnekonstruktioner skal kompenseres med 100 % bypassing, som skal betales af den pågældende havn, så havnen bliver 100 % miljøneutral.
Det skal endvidere fremgå af den nye kystbeskyttelseslov, at man skal anvende den mest effektive og miljøvenlige kystbeskyttelsesmetode og begrænse energiforbruget og CO2 forureningen mest muligt.
Vedr. Revision af kystbeskyttelsesloven.
Vi skal hermed foreslå at kystbeskyttelsesloven revideres snarest muligt, idet studierne i forbindelse med udviklingen af SIC systemet har vist, at hårde konstruktioner i form af høfder og bølgebrydere er direkte skadelige og forøger kysterosionen med op til en faktor 3,0 som vi har set ved Skallerup Klit Feriecenter ved Lønstrup.
Høfder.
En investering på ca. 2,0 mio. kr. i 4 høfder i 1985 ved Lønstrup, har således medført en stærkt forøget kysterosion i området i stedet for kystbeskyttelse.
Â
Â
Den nordligste høfde er forlænget med 35 meter. Høfde 2 er forlænget med 20 meter og kystdirektoratets opmålinger viser at erosionen nord for høfderne er forøget fra 0,9 meter årligt til 5,0 meter årligt.
SIC anbefaler derfor at etablering af høfder forbydes ved lov i Danmark, idet høfder generelt er skadelige for kysten og miljøet.
Vi ser tydeligt dominoeffekten nord for høfderne.
Kystdirektoratet investerede i 1982 i samarbejde med Nordjyllands Amt og Hjørring kommune i 12 stk. bølgebrydere ved Lønstrup. Bølgebryderne kostede i datidens priser 15,0 mill. kr.
Efterfølgende er bølgebryderne sandfodret for 25,0 mill. kr. for at bevare konstruktionerne med det resultat at stranden er ødelagt nedstrøms på en 2,0 km lang strækning.
SIC anbefaler derfor at etablering af bølgebrydere forbydes ved lov i Danmark, idet bølgebrydere generelt er skadelige for kysten og miljøet.
Sandfodring.
efter en investering på ca. 1,5 milliarder over 20 år.
Kysterosionen på den jyske vestkyst er ifølge KDI’s egne opmålinger 4,13 mill m3 årligt på strækningen fra Nymindegab til Stenbjerg syd for Hanstholm., som det fremgår af erosions-regnskabet på side 18.
Kystdirektoratet har i mange år sandfodret med en sandmængde på 2,4 mill. m3 årligt på vestkysten og nettoerosionen er således 1,73 mill. m3, hvilket svarer til er effektivitet på minus 70 %.
Den meget dårlige effektivitet skyldes primært at sandet, som indvindes i Nordsøen har en for lille korndiameter, således at sandet efterfølgende ikke har en drænende effekt på stranden.
Der foreligger allerede videnskabelig dokumentation for den manglende effektivitet af sandfodring i Nourtec 1 rapporten.
Ifølge Nourtec 1 rapporten blev der udlagt 250.000 m3 sand på en 1 km lang strækning på vestkysten.i april måned.
Rapporten viser at sandet var skyllet i havet inden årets udgang.
Resultatet i Nourtec 1 rapporten bekræftes igen af resultatet med sandfodringen ved Søndervig i 2004, hvor KDI indpumpede 96.000 m3 sand på stranden i perioden 15 – 20 oktober.
Ugen efter var der 3900 m3 tilbage på stranden
Tre måneder senere havde havet taget yderligere 250.000 kubikmeter sand foran Søndervig og bunkeren som stod oppe i klitten d. 29 september 2004 stod 25 meter ude på stranden.
KDI byggede efterfølgende en mur af norske granitsten foran Søndervig for 8,0 mill. kr. og sandfodrede for yderligere 25,0 mill. kr.
Søndervig 2004.
Søndervig d. 29 september 2004
Fig. 21
Søndervig d. 9 januar 2005 efter sandfodring med 96.000 m3
Tilbagerykningen i klitten har været 25 meter efter en sandfodring til ca. 4,0 mill kr.
Effektiviteten har været minus 360 % beregnet på den tilførte mængde
Kystbeskyttelsesprojekt
Skodbjerge
Kysttillæg på 6 måneder
          Â
Område 2
              Der har været kysttillæg på op til 65 meter og 34 m. i gennemsnit i område 2
SIC Skagen innovations Center                                                            Web: www.shore.dk
Dr. Alexandrinesvej 75Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Mail : [email protected]
Dk 9990 Skagen
Denmark
Ph 00 45 98 44 57 13
Mob 00 45 40 40 14 25
Projektområde
Projektet ligger på vestkysten mellem Hvide Sande og Nymindegab på Sdr. Holmsland Tange.
Fig. 1
Referenceområde 1             st. 9200 – 11000
Projekt område 1                st. 4500 – 9200
Referenceområde 2             st. 2800 – 4400
                                           Projektområde 2                 st. 1800 – 2700
                                           Referenceområde 3             st        0 - 1600
Projektet er opdelt med trykudligningsmoduler på 5,6 km og referenceområder uden rør på 5,4 km, så man kan måle effekten af trykudligningsmodulerne i forhold til områder uden trykudlignings-moduler.
Resultat.
Resultatet er helt entydigt idet sandtillægget på stranden er 10 gange større i de trykudlignede områder i forhold til referenceområderne, som ikke er drænet med SIC metoden.
Sandtillægget i de trykudlignede områder var 265.000 kubikmeter, mens sandtillægget i referenceområderne kun var i alt 27.000 kubikmeter.
Dette kommer imidlertid ikke til at fremgå af den første rapport, idet alle data skal omberegnes, så volumenberegningerne viser det fulde sandtillæg på tillægskyster.
Vi er ikke enige i, at strande opbygges i sommerperioden, hvilket kan dokumenteres med resultaterne i referenceomrÃ¥de 1 og referenceomrÃ¥de 2, hvor der er en erosion pÃ¥ 31.000 kubikmeter pÃ¥ stranden i løbet af sommeren, sÃ¥ stranden er blevet 24 cm lavere. Â
Der kan derfor forventes skader på klitterne i reference område 1 og 2 i løbet af vinteren 2005/6, som vi har set ved Søndervig i vinteren 2004/05.
SIC Feltforsøg Skodbjerge Vestkysten.
Halvårsresultat 2005
Der har været et kysttillæg på 265.000 kubikmeter i områderne med trykudligningsmoduler, mens tillægget kun har været 27.000 kubikmeter i de tre referenceområder.
Områderne er lige lange med en strækning på ca. 5,5 km i alt 11,0 km.
Figuren viser kysttillægget pr. meter i kubikmeter langs stranden.
Resultatet er særdeles significant.
Strandbrede.
Strandbredden ligger mellem 80 - 120 meter i rørområderne, og strandhøjden er hævet med
38 cm i rørområde 1 og 66 cm i rørområde 2.
I rørområde 2 er den gennemsnitlige strandbrede forøget fra 78 meter til 112,4 meter fra januar til juli 2005.
Modsætningsvis er stranden blevet 24 cm lavere i referenceområde 2 som ligger mellem de 2 trykudlignede områder.
Der kan forventes klitskader i referenceområde 1 i station 10000, hvor strandbredden kun er 50 meter.
Der kan forventes store klitskader i referenceområde 2 i station 4100 – 4300, hvor strandbredden er helt nede på ca. 20 meter.
Â
SIC orienterer nu Trafikministeriet om risikoen for klitskader i referenceområderne, og anbefaler
at der sættes rør i referenceområde 1 og 2.
Det er besluttet at der skal laves nye beregningsmetoder i projektet, idet eksperternes nuværende beregningsmodeller ikke kan bruges under kystfremrykning i rørområderne.
Â
Skagen d. 11 oktober 2005.
SIC Skagen Innovation Center
Tlf 0045 98 44 57 13
Mail: [email protected]
Ribersborg Strand.
Stranden er beliggende i midten af Malmö og benyttes af tusindvis af badegæster over sommeren, samt som et meget aktivt fritidsområde i den øvrige del af året.
Â
Den kysttekniske undersøgelse dækker området fra hundebadet til handikapbadet.
Området er markeret med blåt på ovenstående bykort.
Anlægget blev etableret d. 27 oktober 2001 med en afstand mellem modulerne i længdeprofilet på mellem 50 og 100 meter og ca. 10 meter mellem modulerne i tværprofilet.
Modulerne er 1,75 meter lange og er nedgravet i plan med stranden, hvor det er muligt, så modulerne er næsten usynlige i stranden.
De enkelte moduler består af 1,0 meter 60 mm filterrør og 0,75 meter stålrør, som er lukket i toppen med et låg med ventilationsfilter.
Som det ses på efterfølgende billede fra d. 30 november 2001 skete der meget hurtigt en opbygning af stranden med hvidt strandsand ude fra havet, som aflejrede sig på stranden så stranden blev konveks.
Det ses meget tydeligt at der sker en opbygning i stranden med hvidt sand, som kommer ind fra havet.
Det hvide sand er efterfølgende også føget op i baglandet, så man ikke længere ser en farveforskel på sandet i stranden.
Der er et gennemsnitligt kysttillæg på Ribersborg strand på 6,1 kubikmeter pr. meter det første år baseret opmålingen i et 35 meter bredt kystprofil.
 Der er et gennemsnitligt kysttillæg på kystlinien over det første år på ca 3,0 meter, samtidig med at vi har registreret at havbunden har hævet sig10 – 20 cm uden for kystlinien.
Anbefaling.Â
Vi kan derfor på det foreliggende grundlag anbefale fortsat drift af anlægget idet kystprofilet efter trykudligning er inde i en meget positiv udvikling med en generel opbygning af kystprofilet.
Skagen d. 23 oktober 2002.
Poul Jakobsen
    Â
Â
Status November 2005
Alle moduler er fortsat dykket i stranden og står dybere i stranden, idet stranden er hævet i forhold til 2004.
Strandbredden er forøget med ca. 3 meter i gennemsnit i 2005, og stranden er nu ca. 8 meter bredere i forhold til etableringstidspunktet i 2001.
                                                                                                           Average        Delta.
Gennemsnitlig strandudvikling i 30 meters brede 2002Â Â Â Â Â 18,8 cm
Gennemsnitlig strandudvikling i 30 meters brede 2004     21,7 cm        2,9 cm
Gennemsnitlig strandudvikling i 30 meters brede 2005     28,8 cm        7,1 cm.
Teknisk Arbejdsgruppe.
Der bør nedsættes en teknisk arbejdsgruppe i forbindelse med revision af kystbeskyttelsesloven, som kan bestå af
2 Civilingeniører fra Cowi Consult.
2 Civilingeniører fra Carl Bro A/S
2 Projektledere fra SIC.
Projektgruppens opgave bliver at foretage en sikkerhedsvurdering af strand og klitsystemet på vestkysten efter at KDI har færdigmeldt kystbeskyttelsen i 2005.
Evaluering af stranden bliver baseret på middelstrandhøjde fra kote 4 og 100 meter ud mod havet.
Evaluering af klitsystemet baseres på fly data.
0.0 Konklusion.
Der skal skabes lighed for loven i den nye kystbeskyttelseslov, så der ydes statstilskud på lige vilkår til alle danske kommuner, som skal administrere kystbeskyttelsesloven.
Kystbeskyttelse skal være en offentlig opgave med en fordelingsnøgle på 75/25, således at staten betaler 75 % og kommunerne betaler 25 %.
SIC har afgivet tilbud på sikring af vestkysten for 25,0 mill. kr. årligt, så der bliver et overskud på finansloven på ca. 40,0 mill kr. årligt, som kan fordeles til de øvrige danske kommuner.
Kystdirektoratet skal omstruktureres, så private firmaer også kan levere rådgivning til Transport og Energiministeriet samt kommuner.
Det er uholdbart at KDI forvalter kystbeskyttelsesloven, samtidig med at KDI selv udfører arbejdet på vestkysten, udsteder tilladelser til sig selv og kontrollerer sig selv.
1.0 Kystbeskyttelsesmetoder.
Hårde konstruktioner i form af høfder og bølgebrydere skal forbydes i den nye kystbeskyttelseslov, idet disse konstruktioner reelt forøger kysterosion, samt giver store skader nedstrøms.
Dominoeffekten ses helt tydelig på den sjællandske nordkyst.
1.1 Revetment/Skråningsbeskyttelse.
Skråningsbeskyttelse kan undtagelsesvis benyttes i kombination med sandfodring eller dræn-metoden eller en kombination af disse 2 metoder.
1.2 Bypassing.
Der skal etableres 100 % bypassing ved alle havneanlæg, så man undgår læside erosion i forbindelse med havneanlæg på de danske kyster.
2.0 Miljø.
Det skal fremgå af den nye kystbeskyttelseslov, at man skal anvende den mest effektive og miljøvenlige kystbeskyttelsesmetode og begrænse energiforbruget og CO2 forureningen mest muligt.
Sikkerheden.
Sikkerheden på den jyske vestkyst er særdeles mangelfuld og stærk kritisabel, når fremskrivning af den nuværende kystbeskyttelsespolitik, viser at der vil mangle yderligere 86,5 mill. kubikmeter sand på strækningen fra Stenbjerg til Nymindegab efter en investering på 5,0 milliarder over 50 år.
Dette svarer til at der holder jumbotrailere med sand fra Skagen til Rom i 28 spor.
Kystdirektoratet har tidligere gjort gældende, at hvis man benytter SIC metoden vil sandet komme til at mangle et andet sted på kysten.
Denne tese er ukorrekt og udokumenteret, idet sandet vil komme til at mangle i norske renden nord for Skagen samt Horns rev og Grådyb i sydlig retning.
Der er således brug for en teknisk arbejdsgruppe i forbindelse med revision af kystbeskyttelsesloven, som beskrevet på side 18.
Skagen d. 19 november 2005.
Claus Brøgger/Poul Jakobsen
KDI’s erosionsregnskab på vestkysten.
Erosionen på den jyske vestkyst fra Nymindegab til Stenbjerg er 4,13 mill kubikmeter årligt
Sandfodring på vestkysten
Når KDI sandfodrer med 2,4 mill. kubikmeter sand årligt på veskysten bliver netto erosionen
-1,73 mill kubikmeter årligt med en netto effektivitet på minus 170 %
Nørlev Strand
KDI’s rådgivning med hårde konstruktioner ved Lønstrup har været katastrofal.
Harenden Lønstrup
Læsideerosionsområde nord for bølgebryderne i Lønstrup.
Her var en sandstrand for 25 år siden før bølgebryderne blev bygget ved Lønstrup.