Til

Folketingets Trafikudvalg

 

Foretræde for udvalget d. 13.10.2005 v/ Kristian Boll og Peter Askjær, Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvarter foranlediget af Frederikssundsmotorvejens kommende forlængelse.

 

Jyllingevej skal ikke være start- og landingsbane for motorvejstrafik

 

Som repræsentanter for 254 grundejere i Vanløse, som bor på begge sider af Jyllingevej ved grænsen mellem København og Rødovre kommuner, skal vi anføre vores holdning til tre vigtige emner, som vi beder Trafikudvalget tage med i sine videre drøftelser:

 

1. At den såkaldte Williammodel endegyldigt begraves og at Vejdirektoratets forslag føres ud i livet

2. At der anvendes støjdæmpende asfalt på Jyllingevej og at den tilladte hastighed bringes ned til 40 km/t fra Tårnvej og ind mod byen

3. At planlægningen af den fremtidige kollektive transport samtænkes med privatbilismen i en helt anden målestok end det hidtil har været praktiseret

 

 

Ad 1)

Williammodellen vil efter vores opfattelse – ved at lade Frederikssundsmotorvejens forlængelse munde direkte ud i Jyllingevej – skabe en række yderligere gener til skade for de mange mennesker, som bor ved eller i nærheden af Jyllingevej. Trafikintensiteten vil stige til nye rekordhøjder, luftforureningen tiltage og den allerede nu intense larm vil tage endnu et nøk op.

 

Allerede i dag er trafiksikkerheden på den indre del af Jyllingevej anfægtet og med flere biler vil antallet af ulykker uvægerligt stige.  

 

Der kører i dag 28.000 biler på Jyllingevej i tidsrummet mellem kl. 06 og 18. Vi har igennem nogen tid set en  begyndende tendens til at bilister i myldretiden forsøger at undgå ventetiden på Jyllingevej ved at anvende netværket af  små private fællesveje. En stigende trafik vil få denne tendens til at eksplodere og dette vil for alvor skabe trafiksikkerhedsmæssige problemer, idet vejene slet ikke er dimensioneret til gennemkørende trafik og samtidig er området spækket med institutioner for såvel skolebørn og ældre. Grundejerne betaler dyrt for vedligeholdelsen af de private veje og ønsker ikke at betale en merpris for samtidig at få generne serveret i indkørslen.

 

For os at se er Vejdirektoratets løsning klart den bedste. Gennem denne bibeholdes Jyllingevej som en afkørsel til motorvejen og dermed vil bilisterne i størst mulig grad blive tvunget til at fortsætte ad ringvejen og blive ledt ind til København ad mere regulære veje. Alle internationale undersøgelser peger i retning af at bilister fortsætter så langt det er muligt ad den vej de kører på hvis ikke de bliver tvunget til at skifte.

Vi har ikke noget imod grønne områder, men de få træer som kan spares ved at føre Williammodellen ud i livet betales der en for høj pris for. Efter vor opfattelse – en alt for høj pris.

Det er endvidere – efter vores opfattelse – også vigtigt at påpege, at Williammodellen ikke i samme grad som Vejdirektoratets model kan videreudbygges, når dette måtte blive nødvendigt ad åre.

 

Ad 2)

Nogle af de gener, vi som beboere i nærheden af Jyllingevej er udsat for i det daglige, vil kunne reduceres en del ved at træffe valg om at anvende støjreducerende asfalt på Jyllingevej og nedsætte den højest tilladte hastighed til 40 km/t.

Den tilladte hastighed er i dag 60 km/t på en væsentlig del af den indre del af Jyllingevej, men  i praksis er hastigheden uden for myldretiden betydeligt højere. En tilladt hastighed på 40 km/t vil således både reducere støjniveau og nedsætte ulykkesrisikoen betydeligt.

Vi er vidende om at støjdæmpende asfalt er dyrere end almindelig asfalt, men merprisen sammenholdt med de samlede anlægsudgifter er beskeden og derfor synes løsningen at være lige til højrebenet.

 

Ad 3)

Der er ingen tvivl om at alle i Vanløse – ligesom alle andre københavnere – er glade for den nye Metro. Men det faktum at Metroen ender i Vanløse gør det for mange bilister, der kommer vestfra økonomisk fordelagtigt at køre i bil til Vanløse og så tage Metroen ind til arbejdspladserne i byen. Hermed kan man nøjes med et enkelt klip samtidig med at man sparer parkeringsudgifter. Fint, men Vanløse i almindelighed og lokalområdet omkring Vanløse Station i særdeleshed lider i betydelig grad herunder.

Set i et fremadrettet perspektiv vil der uden tvivl komme en eller anden form for begrænsning af den frie adgang til den indre by for bilister og i så fald vil problemerne i vores nærområde antage mere uoverskuelige dimensioner.

For os at se er det allerede nu - i forbindelse med planlægningen af  den nye Metroring – nødvendigt at tænke radikale løsninger gennemført, som for alvor kan binde bilen og den kollektive transport sammen.

En del af en sådan samtænkning  kunne være at lade Metroen fortsætte fra Vanløse og vestpå og der lade bilisterne koble sig på den kollektive transport.

Som skatteydere vil vi hellere være med til at finansiere de rigtige trafikale løsninger end bære de mange stadige omkostninger ved den nuværende løsningsmodel.

 

Med venlig hilsen

p.d.v.

 

Peter Askjær

Formand