Sikkerhed & Kvalitet
Telefon
Telefax
Journalnr.
Amerika Plads 15
8234 0000
8234 2519
/tbo
2100 København Ø
Direkte
[email protected]
Notat
8234 3555
www.banedanmark.dk
Side 1(6)
Notat
12
.01.06
Banedanmarks redegørelse for iværksatte tiltag i forhold til
Trafikstyrelsens tilsynsrapport af 09.12.2005
Trafikstyrelsen har med notatet Tilsyn med Banedanmarks sporvedligeholdelse a u-
gust
rapportering af de væsentligste
forhold og konklusioner, der er fremkommet.
1. Generelt
Banedanmark har frem til 2005 knyttet sin tekniske driftsorganisation op på, at Ban e-
danmark har haft sin interne entreprenør. Først fra 2004 er der sket en opbygning af
en organisation til varetagelse af det tekniske driftsansvar, hvilket fremgår af vedhæ f-
tede bilag Ban edanmarks tekniske driftsorganisation
Ved etablering af Banestyrelsen i 1997 blev lagt vægt på en skelnen mellem Entrepr e-
nøren ( Servicedivisionen nu Entreprise) og driftsherrerollen. Derfor startede opbyg-
ningen af en driftsherreorganisation på dette tidspunkt. Den opbygning med ansvar for
sikkerhed og vedligehold fortsatte frem til 2002, hvor daværende ledelse ændrede
driftsherrefunktionen (nu Jernbane og areal) til en minimal organisation uden ansvar
for vedligeholdsindsatsen, hvor ansvaret blev flyttet til projektorganisationen.
Endvidere blev der for effektivisering opstillet en model, der ikke havde incitament til
at gennemføre forbyggende vedligehold. Modellen tilsagde at sparede bevillinger på
vedligehold var lig med en effektivisering.
Efter evaluering af ulykken i Tommerup 2004, besluttede den nye ledelse at opbygge
den nuværende tekniske driftsorganisation, heru nder at flytte ansvaret for vedligehold
fra Projekter til Jernbane og areal. Som beskrevet efterfølgende er der sket en opgr a-
dering af det forebyggende vedligehold ligesom den uhensigtsmæssige effektivise-
ringsmodel er fjernet.
2. Praksis
Det ligger implicit i Trafikstyrelsens tilsynsrapport, at situationen i august 2005 er
enestående, og der således ikke er en forhistorie for håndtering af sportilstand. Real i-
teten er imidlertidigt, at Banedanmarks nuværende ledelse konstanterede, at afvigelser
fra normerne til fordel for en faglig vurdering har været fast tilbagevendende ge nnem
de senere års målinger, samt at tilsynet først i forbindelse med Banedanmarks håndf
a-
ste initiativ for at gøre op med denne praksis i august 2005 fandt anledning til at gribe
ind.
Dette fremgå r i øvrigt af Trafikstyrelsen konklusion 4, hvor det noteres at der gen-
nem en årrække har udviklet sig en praksis for at normer og regler ikke er ove r-