Net
Telefon
Telefax
Journalnr.
Vasbygade 10
8234 0000
823 45200
/eaa
2450 København SV
Direkte
[email protected]
Notat
8234 3799
www.banedanmark.dk
Side 1(4)
Notat
12.01.
2006
Banedanmarks tekniske driftsorganisation - Jernbane & Areal
Formålet med dette notat er at orientere om baggrunden for og status på organiseri n-
gen af Banedanmarks tekniske driftsansvar, som varetages af området Jernbane &
Areal.
Baggrund for organisering af driftsansvaret
Organiseringen af det tekniske driftsansvar i Jernbane & Areal blev styrket som led i
en række organisationsændringer i Banedanmark,
der blev effektueret pr. 1. september
2004. I den forbindelse blev det tydeliggjort, at Jernbane & Areal har ansvaret for den
tekniske drift herunder sikkerhed og regularitet, ansvaret for tilstandsvurdering og
dokumentation, opbygning af Asset Management og Banedanmarks aktivitetsplan-
lægning.
Efter Tommerup ulykken i februar 2004, hvor et Intercity tog blev afsporet på grund
af skinnebrud, nedsatte Banedanmark en Task Force med henblik på at gennemgå
processer, ansvarsfordeling og organisering internt i Banedanmark i forbindelse med
inspektion, vedligehold og fejlretning. Denne Task Forces granskning og efterfø l-
gende anbefalinger er væsentlige grundpiller , for den styrkelse af driftsansvaret der
blev effektueret i september måned , og for den organisering, ledelse, styring og udvik-
ling Jernbane & Areal bygger videre på i dag.
Derudover initierede ledelsen i Jernbane & Areal i perioden november dece mber
2004 e
n analyse af Jernbane & Areals organisation med det formål at klarlægge om-
rådets behov for fremtidig bemanding og organisering. Formålet er at sikre, at Jernba-
ne & Areal udvikles til at kunne håndtere en fremtid, hvor Entreprise er udskilt og
hvor et stigende antal forskellige entreprenører skærper krav ene til de kontraktmæss i-
ge relationer. Endvidere skal Jernbane & Areal fortsat øge sin professionalisme som
ejer og forvalter af infrastrukturen og dermed kunne leve op til sit sikkerheds- og
driftsansvar på en omkostningse ffektiv måde.
Analysen, som blev gennemført med hjælp af konsulenter fra Atkins A/S , afstedkom
en række anbefalinger , som tilsvarende er væsentlige grundpiller for d en nuværende
organisering, ledelse, styring og udvikling af Jernbane & Areal.
De to sæt anbefalinger er gengivet i redigeret form sidst i notatet i.
Efterfølgende blev det besluttet pr. 1. juli 2005 at flytte ansvaret for vedligehold fra
området P rojekter (nu Anlæg & Fornyelse) til Jernbane & Areal - i alt 11 medarbejde-
re, således at der blev et s ammenfald mellem ansvaret for den tekniske drift og vedli-
gehold. Endelig at flytte de to kørestrømsstyringsenheder OC og KC fra Drift - i alt 23
medarbejdere til en samlet enhed OCK (Overvågningscenter Kørestrøm) i Jernbane &
Areal under sektionen Strøm .