Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1220 København K
Dato
J.nr.
18
. j
anuar 2006
514
-
000020
Som lovet i mit brev af 19. december 2005 til Folketingets Trafikudvalg i
forbindelse med oversendelsen af Trafikstyrelsens tilsynsrapport med Ba-
nedanmark, oversender jeg herved til udvalgets orientering Baneda nmarks
redegørelse for iværksatte tiltag i forhold til Trafikstyrelsens tilsyn srapport
af 9. december 2005 .
Banedanmarks redegørelse indeholder tre hovedpointer, som der fra de par-
tementets side vil blive fulgt op over for.
Det er den centrale pointe i Banedanmarks redegørelse, at der arbejdes på
en handlingsplan til ændring af sikkerhedskulturen og at denne vil komme
til at medføre en holdningsændring til sikkerhedshåndteringen
i Banedan-
mark.
Trafikstyrelsen vil følge Banedanmarks arbejde med ændringen af sikke r-
hedskulturen. Herved er der sikret en opfølgning på de centrale el ementer i
Trafikstyrelsens tilsynsrapport. Jeg vil løbende følge denne proces.
Det fremgår desuden, at der er tale om forhold, der med den tidligere til-
synspraksis såvel internt i Banedanmark, som i Jernbanetilsynet og i Tr a-
fikstyrelsen ikke er blevet afdækket, hvilket der nu er ved at blive taget
hånd om. Departementet har iværksat en selvstændig opfølgnin g på Trafi k-
styrelsens tilsynspraksis.
Endelig nævnes, at den i Banedanmark opstillede effektiviseringsmodel har
væ ret uhensigtsmæssig, idet der ikke af modellen fulgte et incitament til at
gennemføre forebyggende vedligehold.
Metoden til vurdering af de løbe nde effektiviseringer i Banedanmark vil
blive revurderet i forbindelse med det igangværende arbejde med en ny
kontrakt med Banedanmark.
Jeg har noteret mig at Banedanmark i redegørelsen fremhæver, at det var
Banedanmark selv, der erkendte situationen og fremlagde denne for Trafik-
styrelsen. Det ville have været at foretrække, at
situationen havde været
erkendt på et langt tidligere tidspunkt, så de voldsomme trafikale effekter
vi har set det sidste ½- ¾ år helt kunnet have været undgået
.
./.