Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed 20. december 2005 222 -7 TS, lokaltlf.  2 43 23 3. Kontor Ad 2695 –  transport, tele og energi –  spørgsmål 2 Europaudvalget har den 6. december 2005 stillet følgende spørgsmål: "Ministeren  bedes  – t  på  Europaudvalgsmødet  den  2.  december 2005 – s- forhandlingerne mellem EU og USA, herunder beskrive aftalen for så vidt angår spørgsmålet om datakrav." Siden Kommissionen i juni 2003 fik mandat af Rådet til at forhandle om et åbent luftfartsområde mellem EU og USA, har der været otte forhandling s- runder, og i november i år nåede delegationerne til enighed om et u  dkast til en omfattende første delaftale. Aftalen  fjerner alle  restriktioner  med hensyn  til  valg  af  ruter  (markedsad- gang) og kapacitet for flyvning mellem EU-landene og USA for parternes luftfartsselskaber, og for videre flyvning til tredjelande der accepterer dette. Ren indenrigsflyvning er endnu ikke inkluderet i aftalen. USA har i denne forbindelse accepteret den afgørende klausul om, at alle EU-luftfartsselskaber  for  fremtiden  skal  kunne  flyve  til  USA  fra  samtlige EU-lande og ikke kun fra selskabets hjemland. Dette er den såkaldte "Fæ   l- lesskabs-designeringsklausul", som var et hovedkrav i EF-Domstolens sag i 2000 mod bl.a. Danmark om de bilaterale "open skies"-aftaler med USA. De bilaterale aftaler er i modsætning den nye aftale baseret på national   itets- designering. Billetpriserne  skal  kunne  sættes  frit  af  luftfartsselskaberne,  og  der    bliver bedre  muligheder  for  indgåelse  af  kommercielle  aftaler  vedr.  codesharing (flere rutenumre på en flyvning), leasing af luftfartøjer med besætning og samarbejde  med  operatører  af  jernbaner  og  lastbiler.  Luftfartsselskaberne får fleksibilitet med hensy n til valg af flyskift og større mulighed for valg af ground handling-system i lufthavnene. Der  vil  blive  etableret  et  udvidet  samarbejde  på  flyvesikkerhedsområdet (såvel security som safety), hvor parterne vil arbejde i retning af mere en s- artede regler og praksis. På konkurrenceområdet vil man forøge samarbe   j- det mellem konkurrencemyndighederne med henblik på større ensarte  thed i vurderingen  af  evt.  konkurrencebegrænsende  aftaler  mellem  luftfartsse  l-
p. 2/2 skaberne. Også på områderne statsstøtte, miljøforhold og f orbrugerbeskyt- telse  vil  der  blive  et  forstærket  samarbejde.  Samtidig  nedsættes  en  fælles komité til behandling af spørgsmål, der måtte opstå om fortolkning af aft   a- lens bestemmelser. Meget  af  det  rent  "trafikmæssige"  i  aftalen  findes  i  forvejen  i  Da  nmarks bilaterale  luftfartsaftale  med  USA.  Men  den  nye  aftale  rummer  især  på samarbejdsområdet mere end "open skies", og desuden kommer den til at gælde for hele EU  -området, dvs. også for de ca. 15 lande, som ikke i forv  e- jen har en sådan liberal aftale med USA. Nå r  aftalen  er  trådt  i  kraft,  vil  de  to  parter  fortsætte  forhandlingerne  med henblik på yderligere liberalisering og samarbejde. Inden Rådet kan tage endelig stilling til aftalen, skal der dog afklares nogle spørgsmål om amerikanske bestemmelser for ejerskab   og kontrol med lan- dets luftfartsselskaber. Det har hele tiden været EU's ønske, at europæiske luftfartsselskaber  skal  kunne  deltage  mere  aktivt  i  amerikansk  luftfartsin- dustri (og også omvendt) ved direkte opkøb eller på anden måde. Dette har man fra amerikansk side hidtil modsat sig, men for nylig har de amerikan- ske myndigheder fremlagt forslag til nyfortolkning af bestemmelserne om kontrol  med  landets  luftfartsselskaber.  Forslaget  er  fremsat  uafhængigt  af forhandlingerne med EU og begrundes med, at amerikansk luftfart gennem mere liberale muligheder for udenlandske investorers involvering i selska- berne bedre kan tiltrække international kapital og samarbejde i en global  i- seret verden. Det amerikanske forslag analyseres nu af EU-siden. Det er planen, at Rådet  skal tage stilling til den samlede nye luftfartsaftale, når  det  nævnte  amerikanske  forslag  er  blevet  endeligt  vedtaget,  hvilket ventes  at  kunne  ske  midt  på  foråret.  Hvis  den  samlede  nye  luftfartsaftale godkendes,  vil  den  formentlig  kunne  træde  foreløbigt     i  kraft  sidst  på  året 2006. Hvad angår Europaudvalgets ønske om en beskrivelse af aft  alen for så vidt angår spørgsmålet om datakrav, kan det oplyses, at spørgsmålet om luftfa r- tens sikkerhed (security) behandles generelt i aftaleudkastet, og at det ikke indeholder bestemmelser om det specielle spørgsmål om udveksling af pe  r- sondata  i  forbindelse  med  transatlantiske  flyvninger,  hvilket  forhandles  i andre fora mellem EU og USA.