Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
20. december 2005
222
-7
TS, lokaltlf. 2 43 23
3. Kontor
Ad 2695 transport, tele og energi spørgsmål 2
Europaudvalget har den 6. december 2005 stillet følgende spørgsmål:
"Ministeren bedes
t på Europaudvalgsmødet den 2. december
2005
s-
forhandlingerne mellem EU og USA, herunder beskrive aftalen for så vidt
angår spørgsmålet om datakrav."
Siden Kommissionen i juni 2003 fik mandat af Rådet til at forhandle om et
åbent luftfartsområde mellem EU og USA, har der været otte forhandling
s-
runder, og i november i år nåede delegationerne til enighed om et u dkast til
en omfattende første delaftale.
Aftalen fjerner alle restriktioner med hensyn til valg af ruter (markedsad-
gang) og kapacitet for flyvning mellem EU-landene og USA for parternes
luftfartsselskaber, og for videre flyvning til tredjelande der accepterer dette.
Ren indenrigsflyvning er endnu ikke inkluderet i aftalen.
USA har i denne forbindelse accepteret den afgørende klausul om, at alle
EU-luftfartsselskaber for fremtiden skal kunne flyve til USA fra samtlige
EU-lande og ikke kun fra selskabets hjemland. Dette er den såkaldte "Fæ l-
lesskabs-designeringsklausul", som var et hovedkrav i EF-Domstolens sag
i 2000 mod bl.a. Danmark om de bilaterale "open skies"-aftaler med USA.
De bilaterale aftaler er i modsætning den nye aftale baseret på national itets-
designering.
Billetpriserne skal kunne sættes frit af luftfartsselskaberne, og der bliver
bedre muligheder for indgåelse af kommercielle aftaler vedr. codesharing
(flere rutenumre på en flyvning), leasing af luftfartøjer med besætning og
samarbejde med operatører af jernbaner og lastbiler. Luftfartsselskaberne
får fleksibilitet med hensy n til valg af flyskift og større mulighed for valg
af ground handling-system i lufthavnene.
Der vil blive etableret et udvidet samarbejde på flyvesikkerhedsområdet
(såvel security som safety), hvor parterne vil arbejde i retning af mere en s-
artede regler og praksis. På konkurrenceområdet vil man forøge samarbe j-
det mellem konkurrencemyndighederne med henblik på større ensarte thed i
vurderingen af evt. konkurrencebegrænsende aftaler mellem luftfartsse l-