Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-150-0158
Dok.:
KSE40438
Besvarelse af spørgsmål nr. 84 fra Follllketingets
ketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
Efter vedtagelsen af L 153 (2004-05, 2. samling) (køre-hviletid), har flere organisationer
udtalt kritik af lovens konsekvenser for transporterhvervet.
Med udgangspunkt i dette bedes ministeren oplyse, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til
en evaluering med udgangspunkt i følgende:
1) Nedsættelse af et hurtigtarbejdende embedsmandsudvalg med henblik på en vurdering
af primært følgende aspekter af ordningen:
a. Frakendelse af kørekortet samt maksimal beløbsmæssig straf pr. overtrædelse.
b. Akkumulation af daglig køretid ved brud på daglig hvil.
c. Metoden til beregning af uafbrudt køretid.
d. Sanktionsudmåling for overtrædelse af kontrolapparatforordningen.
2) Informations- og kontrolkampagner i samarbejde mellem organisationerne og Rigspoli-
tiet.
3) En metode i kontrolindsatsen der sikrer, at danske transportører ikke diskrimineres i
forhold til udenlandske til skade for konkurrenceevnen.
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvo-
katen, der til brug for besvarelsen af spørgsmålets pkt. 2 og 3 har indhentet en udtalelse fra Rigs-
politichefen. Rigsadvokaten har oplyst følgende:
Vedrørende spørgsmålets pkt. 1
Justitsministeriet anmodede ved skrivelse af 9. februar 2004 Rigsadvokaten om at vurdere,
om det dagældende sanktionsniveau for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid var
tilstrækkeligt, eller om der var behov for at skærpe sanktionerne, eventuelt ved en lovænd-
ring.
På denne baggrund afgav rigsadvokaturen i december 2004 en redegørelse om sank-
tionsniveauet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne til Justitsministeriet. Re-
degørelsen var udarbejdet i samarbejde med Rigspolitiet og Politidirektøren i København