Europaudvalget 2005-06, Trafikudvalget 2005-06
2695 - transport, tele og energi Bilag 8, TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
231776_0001.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
8. december 2005
121-7
RNo, lokaltlf. 2 33 59
3. Kontor
Referat fra Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 5. december 2005.
Dagsordenspunkt 1: Civil globalt satellitnavigationssystem (Galileo)
Kommissionen redegjorde for status i projektet. Det blev oplyst, at den før-
ste satellit forventes at blive opsendt den 28. december 2005, og at syste-
met forventes at være operationsklart i 2010.
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse.
Dagsordenspunkt 2: Markedsåbning på jernbaneområdet.
a) Forslag til direktiv om ændring af direktiv 91/440/EØF om ud-
vikling af Fællesskabets jernbaner, KOM (2004) 139.
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til åbning af markedet for in-
ternational passagertransport ad jernbane.
Forslaget indebærer, at markedsåbningen vil træde i kræft i 2010 og omfat-
ter bl.a. cabotage, dvs. at der kan transporteres passagerer mellem to statio-
ner i én medlemsstat i forbindelse med en international rute.
I forslaget er der endvidere sikret en balance mellem ønsket om markeds-
åbning og sikringen af de offentlige servicekontrakter.
På baggrund af den politiske enighed vil Rådet fremsende sin fælles hold-
ning til Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed i 2. læsning.
b) Forslag til forordning om offentlig personbefordring med jern-
bane og ad vej, KOM (2005) 319
Rådet noterede sig formandskabets statusrapport om forslaget. Rådet til-
kendegav desuden, at man vil arbejde hen imod en enighed om forslaget i
foråret 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
p. 2/3
Dagsordenspunkt 3: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om rettigheder og pligter gældende for passagerer i in-
ternational tog trafik. KOM (2004) 143.
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til forordning, der har til for-
mål at sikre en række minimumsrettigheder for passagerer på internationale
rejser.
Forslaget indebærer, at passagererne skal kompenseres med 25 pct. af bil-
letprisen ved forsinkelser på mere end 60 minutter og 50 pct. ved forsinkel-
ser på mere end 120 minutter i forbindelse med internationale rejser. Der-
udover indeholder forslaget bl.a. bestemmelser om information til passage-
rerne og hjælp til personer med nedsat mobilitet.
På baggrund af den politiske enighed vil Rådet fremsende sin fælles hold-
ning til Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed i 2. læsning.
Dagsordenspunkt 4: Forslag til direktiv om certificering af togperso-
nale, der betjener lokomotiver og tog på Fællesskabets jernbanenet,
KOM(2004) 142.
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget om certificering af togperso-
nale.
Forslaget har til formål at sikre en ensartet certificering af lokomotivførere
i Fællesskabet. Der skelnes mellem et generelt kørekort og et certifikat, der
indeholder bestemmelser om den specifikke infrastruktur og rullende mate-
riel, som føreren er autoriseret til at køre.
På baggrund af den politiske enighed vil Rådet fremsende sin fælles hold-
ning til Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed i 2. læsning.
Dagsordenspunkt 6: Eksterne relationer på luftfartens område.
a) EU-USA relationer: åbent luftfartsområde.
Kommissionen orienterede på rådsmødet om de seneste forhandlinger med
USA, hvor der er nået substantielle fremskridt. Rådet udtrykte sin tilfreds-
hed med de fremskridt Kommissionen har opnået.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
p. 3/3
b) Udkast til Rådsbeslutning om mandat til Kommissionen til at
åbne forhandlinger om en omfattende, åben luftfartsaftale med
Kina.
Rådet havde en kort drøftelse af forslaget til rådsbeslutningen. Rådet be-
sluttede at bede Coreper arbejde videre med beslutningsforslaget med hen-
blik på en vedtagelse på et senere møde.
Dagsordenspunkt 7: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet
forordning om fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security)
KOM (2005) 429
Rådet noterede sig formandskabets statusredegørelse for forhandlingerne
om forslaget.
Forslaget har til formål at forenkle den eksisterende forordning EF/2320/02
om sikkerhed i civil luftfart, der blev vedtaget efter 11. september 2001.
Endvidere har Kommissionen foreslået, at der tilføjes regler vedrørende
sikkerheden ombord på fly.
Dagsordenspunkt 8 (a-punkt): Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om information til flypassagerer om det transporte-
rende selskabs identitet og om udveksling af sikkerhedsinformation
mellem medlemsstaterne, KOM(2005) 48.
Rådet vedtog forordningen om information til flypassagerer og om udveks-
ling af informationer. Med forslaget indføres en EU-sortliste over flysel-
skaber, der har fået flyforbud eller begrænsninger i trafikrettighederne i
medlemslandene.