Trafikudvalget 2005-06
TRU Alm.del Bilag 165
Offentligt
231543_0001.png
Cityringen
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0002.png
Linieføring over Frederiksberg
Udredningsarbejdets
prognose viser forventet
påstigertal efter fuldt
indsving:
Metroens etape 1-3:
280.000 pr. hverdag
svarende til 87 mio. pr. år
Cityringen: 275.000 pr.
hverdag svarende til 86
mio. pr. år
I alt: 151 mio. pr. år i hele
metroen ekskl. interne
omstigere
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0003.png
Anlægsoverslag (centralt skøn)
2005 15,0 mia. kr.
2004 13,4 mia. kr.
Forskellen skyldes:
højere anlægsudgifter (0,9 mia. kr.)
opregning til 2005-priser (0,4 mia. kr.)
linieføring over Frederiksberg station inkl. ekstra station
(0,2 mia. kr.)
erhvervelse af areal til kontrol- og vedligeholdelsescenter
(0,1 mia. kr.)
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0004.png
Skønnede driftsindtægter
Driftsindtægterne skønnes nu ca. 1 mia. kr. mindre værd end
de foreløbige skøn i oktober 2004. Det skyldes primært:
Effekten af ny indtægtsdelingsmodel
10 pct. nedskrivning af passagerforventningerne
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0005.png
Værdisætning af havnen
Københavns Havn A/S er vurderet til 4,3 mia. kr. når
Århusgade-området er udviklet. Vurderingen bygger på:
Værdiansættelse foretaget af ejendomsmægler
Forudsætning om 4 pct. realrente og vækst i grundpriserne
der følger den normale vækst i samfundet
Endvidere forudsættes yderligere 200.000 etm. udviklet i
Ydre Nordhavn til en værdi af 300 mio. kr.
Københavns Kommune og staten garanterer for værdien
af havnen og af arealerne i Ørestad
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0006.png
Indtægtsdeling
Ny indtægtsdelingsmodel foreslås indført pr. 1.1 2007
Modellen indebærer at:
Metroen tilføres 120-150 mio. kr. mere årligt end HUR foreslår, dog mindre
end som forudsat i Ørestadsselskabets budget. Tilbagebetalingstiden
forlænges med ca. 9 år.
DSB S-tog mister ca. 110 mio. kr. årligt og DSB mister ca. 30 mio. kr. årligt.
DSB S-tog kompenseres for tabet ved tillægskontrakt, og der budgetteres
med et reduceret udbytte fra DSB på de 30 mio. kr. årligt.
Bustrafikken berøres ikke af modellen. Pga. flere kombinerede rejser på
sigt vil indtægterne i busdriften dog reduceres med 10 mio. kr. svarende til
under 1 pct.
I 2004-2006 aflønnes Metroen som foreslået af HUR
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0007.png
Kvalitetsbidrag i Metroen (etape 1-3 og Cityring)
Der indføres fra åbningen af Cityringen omkring 2017 et
kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra for at rejse med Metroen
Tillægget er begrundet i øget komfort, frekvens og
hastighed og ønsket om at øge den driftsmæssige
rentabilitet i Metroen
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0008.png
Cityringens betydning for økonomien i DSB og
bustrafikken
Modelberegninger viser, at DSB mister ca. 40 mio. kr.
årligt efter åbningen af Cityringen
Modelberegninger viser, at bustrafikken mister ca. 270
mio. kr. årligt.
Anslået driftsbesparelse i bustrafikken på baggrund af et
eksempel på tilpasset busnet: ca. 85 mio. kr.
Det samlede tab er således ca. 185 mio. kr. (ved ikke
optimeret bustilpasning)
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0009.png
Hvad bidrager Frederiksberg Kommune med?
Frederiksberg Kommunes indskyder i Cityringen 800 mio. kr.
Desuden skal Frederiksberg Kommune betale reinvesteringer i
tekniske installationer i Metroens etape 1- 3 på omkring 35 mio. kr.
Frederiksberg Kommunes andel af Cityringen er 8,3 pct.
Hvad får Frederiksberg Kommune:
Andel af ekstra værdier i havnen til reinvesteringer 25 mio. kr.
Mulighed for at lånefinansiere delbidrag på 280 mio. kr. +
kommunens andel af evt. fordyrelser
Staten overfører 3 arealer beliggende i Frederiksberg Kommune til
kommunen
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0010.png
Hvad bidrager Københavns Kommune med?
Københavns Kommune bidrager i alt med 5,05 mia. kr.
Udgifter
4,8 mia. kr. til Cityringen og har en ejerandel på 50 pct.
1,7 mia. kr. til vejforbindelsen samt
200 mio. kr. til reinvesteringerne i tekniske installationer i
Metroens etape 1-3.
Ekstra indtægter:
Andel af ekstra værdier i havnen til reinvesteringer 150 mio. kr.
Grundskyldindtægter 800 mio. kr.
Staten yder via arealudviklingsselskabet et tilskud til
vejforbindelsen på 700 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0011.png
Vejforbindelsen mellem Nordhavn og Helsingørmotorvejen
Foreslås anlagt og
finansieret af
Københavns
Kommune med
bidrag fra staten
Forbinder Indre
Nordhavn med
statsvejnettet
Forudsætning for
merværdi i havnen
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0012.png
Hvad bidrager staten med?
Statens samlede indskud er ca. 4,9 mia. kr.
Værdien af Københavns Havn
Rigsarkivgrunden mv.
Andel af værdi i Ydre Nordhavn
Reinvesteringer i Metroens etape 1-3
4,30 mia. kr.
0,40 mia. kr.
0,14 mia. kr.
0,03 mia. kr.
Hvert år skal staten yde tilskud til metroen via DSB over
indtægtsdelingen på ca. 140 mio. kr. årligt. Efter Cityringens åbning
skønnes tilskuddet alt andet lige at stige til ca. 200 mio. kr. årligt
Hertil kommer overførslen af de 3 grunde til Frederiksberg Kommune
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0013.png
Overvejelser om organisering
2 selskaber:
Et selskab med ansvar for anlæg og drift af metro og
Cityring (ejet af Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune og staten)
Et selskab med ansvar for arealudvikling (ejet af
Københavns Kommune og staten)
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0014.png
Overvejelser om organisering (fortsat)
Organisationsformen ligger ikke fast. Målene for den ny organisering
er:
Gennemsigtighed om selskabernes virke og økonomi
Klarhed over ejernes rettigheder og forpligtelser
Grundlag for ledelsesmæssig fokusering i de enkelte selskaber
Skattemæssig neutralitet
Etablering af pengestrøm fra arealudviklingsaktiviteterne til
medfinansiering af Metro aktiviteterne
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0015.png
Videre proces og lovforslag
Politisk forlig
Aftale med kommunerne om organisering
De to lovforslag er på regeringens lovprogram.
Der planlægges fremsættelse i foråret 2006.
Samtidig fremlægges også udkast til bekendtgørelse for
den ny indtægtsdeling i hovedstaden efter
kommunalreformen.
Regeringen og de to kommuner fortsætter samarbejdet
herom
TRU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 165: Plancher brugt ved teknisk gennemgang af aftalen om Cityringen den 8. december 2005
231543_0016.png
Omstigningsforhold – her Kongens Nytorv