Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed 6. december 2005 222 - 55 ANC, lokaltlf.  2 43 87 3. Kontor Kommissionens meddelelse om projektet omkring udvikling af den nye generation  af  europæisk  lufttrafikstyringssystem  (SESAR)  og  forslag til en Råds  forordning om oprettelse af et fælles foretagende som skal forestå udviklingen af syst emet, KOM (2005) 602 endelig Notat om nærhedsprincippet Forslaget  er  modtaget  i  rådssekretariatet  den  29.  november  2005  i  en  e n- gelsk sprogversion. Forslaget er fremsat under henvisning til traktatens artikel 171 og skal ved- tages  af  Rådet  med  kvalificeret  flertal  efter  høring  af  Europa  -Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, jf. traktatens art  ikel 172. Forslaget  har  til  formål  at  oprette  et  fællesforetagende,  som     skal  udvikle den nye generation af europæisk lufttrafikstyringssystem (SESAR). SESAR  udgør  det  teknologiske  element  af  det  fælles  europæiske luf trum, som er ved at blive ført ud i livet efter vedtagelsen i 2004 af fællesskab   s- lovgivningen herom, jf.  forordningerne 549/2004 (”rammefo rordningen”),   550/2004    (”luftfartstjenesteforordningen”),    551/2004    (”luf   trumsforord- ningen”) og 552/2004 (”interoperabilitetsforordningen”). I  sit  forklarende  memorandum  nævner  kommissionen,  at  det  fælles  eur o- pæ  iske luftrum i sin natur er overnational. Det indebærer særligt oprette l- sen   af   funktionelle   grænseoverskridende   luftrumsblokke.   Med   s  å danne luftrumsblokke er ruter og luftrumsstrukturer ikke længere  defineret efter nationale grænser, men efter de reelle trafikstrømme.     De nye lufttrafiksty- ringssystemer, som sæ  rligt skal benyttes til det fælles europæiske luftrums funktionelle   luftrumsblokke,   kan   ikke   begrænses   til   nationale   forhold. Endvidere  vil  de  nye  teknologier,  der  implementeres,  kræve  luftfartøjsu   d- styr, som ikke meningsfuldt kan begrænses til et rent nationalt teknologisk valg. Endelig er der en sådan uoverens stemmelse mellem luftfartøjsudst y- ret  og  hvad  medlemsstaternes  lufttrafikstyringssystemer  kan  præstere,  at harmonisering på europæisk plan er nø dvendig. Desuden  nævner  K  ommissionen,  at  den  industri,  der  leverer  udstyr  til  de europæiske lufttrafiktjenester arbejder i et nichemarked, hvor der stort set ikke  findes  ”hyldevarer”,  eftersom  hvert  kontrolsystem  er  installeret  og
p. 2/2 tilpasset lokale forhold. Det medfører e n høj enhedspris og påvirker ind  u- striens muligheder for investeringer i teknologisk nyskabelse, hvilket igen er  en  svaghed  i  forhold  til  den  konkurrerende  amerikanske  industri,  som drager fordel af et stort indre marked i USA. På  denne  baggrund  finder  K ommissionen,  at  målene  med  forslaget  ikke kan nås tilstrækkeligt på nationalt plan. Endvidere finder Kommissionen, at et offentligt-privat partnerskab, som er nødvendigt  for  at  maksimere  de  nødvendige  syne  rgier  for  nyskabelse  og for at kunne samarbejde med tredjelande, kun kan etableres på europæisk niveau. EU’s ageren på området vil tillade rationalisering af udviklingspr  ogrammer og  betydelig  interoperabilitet  mellem  de  installerede  systemer,  hvilket  vil resultere  i  betydelige  besparelser.  Standardiseringen  af  systemer  i  Europa og  udskiftningen  af  forældede  teknologier  vil  også  føre  til  betydelig  fo r- bedring af sikkerheden for lufttrafikstyringen i Europa. Ydermere viser beregninger, at SESAR vil bidrage betydeligt til europæisk vækst  og  jobskabelse  i  Europa    ved  at  forbedre  lufttransportsaktiviteternes præ  stationsevne  og  forøge  konkurrence -dygtigheden  for  den  europæiske luftfartssektor. Kommissionen  anfører  endelig,  at  der  i  forslaget  kun  indgår  de  forhold, som er nødvendige og formålstjenlige, og at forslage  t således er i overen s- stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen  finder  på  det  foreliggende  grundlag,  at  nærhedsprincippet  er overholdt,  idet  udviklingen  af  den  nye  generation  af  europæisk  lufttrafi  k- styringssystem på grund af systemernes overnationale na tur bedst kan løses på fælle   sskabsplan. Endvidere finder regeringen, at SESAR-projektet er af en størrelsesorden, der alene giver mening på fælle sskabsniveau.