Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed 5.december   2005 234 - 11 ANC, lokaltlf.  2 43 87 3. Kontor Vedr.: Godkendelse af takster i Københavns Lufthavn 2006 -2008 1. Regulering af takster i Københavns Lufthavne A/S Ifølge den nuværende model for    regulering af taksterne i Københavns Lufthavne A/S er udgangspunktet, at luftfartsselskaberne og lufthavnen skal søge at nå frem til en frivillig aftale om det fremtidige takstn  iveau. Hvis parterne imidlertid ikke kan nå til enighed inden den 1. oktober i  året forud for den næste 3  -årige reguleringsperiode, er det Transport - og Ener- giministeriet som (senest den 31. december) skal fastsætte et loft for æ n- dringer i trafikafgiftsniveauet. 2.En   frivillig aftale Københavns Lufthavne A/S har  med brev af 25. november 2005 meddelt Transport- og Energiministeriet, at det er lykkedes at indgå  en frivillig afta- le med alle luftfartsselskaberne, herunder SAS og Sterling, om udviklingen i trafikafgifterne i Københavns Lufthavn i de næste 3 år. Samtidig har luft- havnen sø gt om at få godkendt et takstregulativ for 2006 -2008, der er base- ret på principperne i den frivillige aftale. Den frivillige aftale rummer følgende elementer: Et generelt fald i takstniveauet på 3 % fra 1. januar 2006 og en sti gning på 1 % i både 2007 og 2  008. Et element, hvor luftfartsselskaberne får refunderet en del af trafika f- gifterne, hvis der er trafikvækst. Fastholdelse af den hidtidige takststruktur – d- skillelse af en særlig security  -afgift og rabat på startafgiften for store fly. Den del af den nuvæ  rende passagerafgift, der afspejler security- omkostninger, udskilles i en særlig security-afgift. En egentlig stigning i security-afgiften på 4 kr.  i 2006, men med et loft over fremtidige stigninger i security-afgifter.
p. 2/4 En rabat på  startafgiften for store fly således, at der kun betales ½ startafgift for den del af flyets vægt, der ligger over 200 tons. Refusion for konsekvens af afgiftsstigning på allerede solgte flybille t- ter. 3.Vurdering af k  onsekvenser I det følgende redegøres   nærmere for de væsentligste konsekvenser af de ovennævnte el  ementer. A. Et mindre fald i lufthavnsafgifterne Den frivillige aftale medfører samlet set et fald i de almindelige lufthavn s- afgifter, herunder start- opholds- og passagerafgift, på ca. 1 % i per ioden 2006 - 2008. I nedenstående skema illustreres det, hvad niveauet for  de almindelige luft- havnsafgifter bliver i 2006, 2007 og 2008 i henhold til det ansøgte takstr e- gulativ i sammenligning med taksterne i det nuværende takstregul  ativ. Udvikling i lufthavnsafgifter i Københavns Luf thavn I DAG 2006 2007 2008 Startafgift pr. 1.000 kg 65,20 kr. 63,25 kr. 63,90 kr. 64,55 kr. Minimum opholdsafgift pr. time 74,80 kr. 72,55 kr. 73,25 kr. 74,00 kr. Passagerafgift indenrigs pr. passager 39,10 kr. 21,55 kr. 21,75 kr. 22,00 kr. Passagerafgift udenrigs pr. passager. 101,70 kr. 82,25 kr. 83,10 kr. 83,95 kr. Passagerafgift udenrigs pr. transferpassager. 50,90 kr. 33,00 kr. 33,35 kr. 33,70 kr. Både i det nuværende takstregulativ og i det ans   øgte, er lufthavnens pass a- gerafgift lavere for indenrigspassagerer end for udenrigspassagerer. Der betales dog en lavere passagerafgift for transferpassagerer i udenrigsflyv- ningen. Som det fremgår  af skemaet, bliver lufthavnsafgifterne i 2006-2008 noget lavere end i dag. Faldet skyldes dels det generelle fald i takstniveauet på 3 % i 2006 og dels teknik, hvor den del af den nuværende passagera  fgift, der afspejler security-omkostninger, udskilles i en særlig sec  urity-afgift. B. Et incitaments-skabende element, hvor trafikvækst   udløser en bonus til luftfartsselskaberne
p. 3/4 Den frivillige aftale indeholder et særligt element, hvor trafikvækst i luf t- havnen indebærer, at luftfartsselskaberne får en kontant bonus i form af tilbagebetaling af en del af trafikafgifterne. Hvis der i et givet år har været trafikvækst i lufthavnen, vil lufthavnen ved årets udgang  udbetale en bonus til alle de flyselskaber, der har befløjet lufthavnen. Bonussen vil svare til halvdelen af den procent -vise trafikvækst multipliceret med den passagerafgift det enkelte flyselskab har betalt i lø- bet af året. Ved 4 % trafikvækst, får flyselskaberne således en bonus, der svarer til 2 % af de erlagte passagerafgifter. C. Mindre stigning i security-afgiften og loft over fremtidige stigninger Udover de almindelige lufthavnsafgifter, hvor provenuet går til at fi nansie- re de forskellige service-ydelser lufthavnen leverer, opkræves også    en sæ  r- lig security-afgift, der går til at dække forskellige myndighedsrelaterede omkostninger på secur ity-området. Med den frivillige aftale forhøje s security-afgiften med 4,00 kr. i 2006, og samtidig er der et loft over fremtidige stigninger. 4.Godkendelse Da parterne selv har indgået en  frivillig aftale, skal Transport- og Energi- ministeriet alene tage stilling til, om aftalen og det deraf følgende takstr e- gulativ for 2006-2008 kan godkendes . I den luftfartspolitiske redegørelse , som Transport- og Energiministeren fremsatte den 9. november 2005, understreges det, at takstreguleringen i Københavns Lufthavne A/S skal unde rstøtte lufthavnens incitament til at arbejde for en positiv trafikal udvikling. Den frivillige aftale mellem lufthavnen og luftfartsselskaberne indeholder en række elementer, der kan bidrage til en positiv trafikal udvikling.   Afta- len indebærer således falden   de lufthavnstakster, især hvis luftfartsselsk  a- berne bidrager til vækst i luftha  vnen. Kompetencen til at godkende taksterne i Københavns Lufthavne A/S, jf. luftfartslovens § 71, stk. 1. er pr. 1. juli 2005 overført til Statens Luftfart s- væsen. Med brev af 5. december 2005 har Transport- og Energiministeriet god- kendt, at den frivillige aftale mellem lufthavnen og luftfartsselskaberne lægges   til grund ved behandling af Københavns Lufthavne A/S’ ansø   gning om godkendelse af et takstregulativ for 2006-2008, idet det vurderes, at principperne i den frivillige aftale ikke strider mod væsentlige samfund  s- mæssige interesser eller overordnede trafikale hen  syn.
p. 4/4 Og med brev ligeledes af 5. december 2005 har Statens Luftfartsvæsen godkendt det ansøgte takstregulativ for  perioden 1. januar 2006 til 31. de- cember 2008.