Transport-og Energiministeriet
Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Økonomi vedr. Cityringen
På baggrund af den tekniske dokumentationsrapport Udredning om Cityringen er den samlede
anlægssum anslået til ca. 15 mia. kr.
Til finansiering af det samlede projekt indskyder staten Købe nhavns Havn A/S til en værdi på 4,6
mia. kr. Heraf anvendes 0,3 mia. kr. til finansiering af reinvesteringer i Ørestadsselskabet og
Frederiksbergbaneselskabet og 0,3 mia. kr. som tilskud til forbindelsesvejen mellem Nordhavnen og
Helsingør -motorvejen, som Københavns Kommune anlægger.
Det betyder, at staten bidrager med 4
mia. kr. til Cityringen, Frederiksberg og Københavns k ommuner
indskyder tilsammen 5,6 mia. kr. i
Cityringen og de fremtidige nettodriftsindtægter finans ierer 5,4 mia. kr.
Til fordeling af det samlede kommunale finansieringsbidrag anvendes de budgetterede
anlægsudgifter i hver kommune. Det betyder, at Københavns Kommune skal in dskyde 4,8 mia. kr.
(85,1 pct. af 5,6 mia. kr.) i Cityringen, mens Frederiksberg Kommune skal indskyde 0,8 mia. kr.
(14,9 pct. af 5,6 mia. kr.).
Tabel 1. Økonomien i Cityringen, mia. kr.
Anlæg1
15,0
Drift (netto)2
-5,4
Statens indskud (værdien af Købe nhavns Havn A/S)
4,0
Kommunal finansiering
-
heraf Københavns Kommune
-
heraf Frederiksberg Kommune
5,6
4,8
0,8
1) Anlægssummen er opgjort som en sum af de årlige udgifter i projekterings- og
anlægsperioden. Opgøres anlægssummen som nutidsværdi
, er den samlede udgift
13,5 mia. kr.
2) Omfatter bl.a. nettodriftsindtægter fra Cityringen, renteindtægter /renteudgifter
og reinvesteringer.
Med denne fordeling af det kommunale bidrag kommer Københavns Kommune til at betale 55 pct.
af statens og Københavns Kommunes sa mlede bidrag på i alt 8,8 mia. kr., mens staten kommer til at
betale 45 pct. Det svarer til de nuværende ejerforhold i Ørestadsselskabet, hvor Købe
nhavns
Kommune har en ejerandel på 55 pct. og staten har en eje randel på 45 pct.
Ses på de tre parters andel af det samlede indskud i projektet på 9,6 mia. kr., er Københavns
Kommunes ejerandel af Cityringen 50 pct., statens ejerandel er 41,7 pct., og Frederiksberg
Kommunes andel er 8,3 pct.
Anlægsskønnet for Cityringen indeholder en række risici. Erfaringsmæssigt vil der forekomme
uforudsete fordyrelser af projektet. Tilsvarende er prognoserne for passagertilstrømningen usikre.
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Regeringen er enige om, at uforudsete
merudgifter skal finansieres i forhold til den nævnte fordelingsnøgle.