Transport-og Energiministeriet Københavns Kommune Frederiksberg Kommune Økonomi vedr. Cityringen På baggrund af den tekniske dokumentationsrapport  ” Udredning om Cityringen”  er den samlede anlægssum   anslået til ca.  15 mia. kr. Til finansiering af det samlede projekt indskyder staten Købe nhavns Havn A/S til en værdi på 4,6 mia. kr. Heraf anvendes 0,3 mia. kr. til finansiering af reinvesteringer i     Ørestadsselskabet og Frederiksbergbaneselskabet og 0,3 mia. kr. som tilskud til forbindelsesvejen mellem Nordhavnen og Helsingør -motorvejen, som Københavns Kommune anlægger. Det betyder, at staten bidrager med 4 mia. kr. til Cityringen, Frederiksberg og Københavns k ommuner indskyder tilsammen 5,6 mia. kr. i Cityringen og de fremtidige nettodriftsindtægter finans  ierer 5,4 mia. kr.   Til fordeling af det samlede kommunale finansieringsbidrag anvendes de budgetterede anlægsudgifter i hver kommune. Det betyder, at Københavns Kommune skal in   dskyde 4,8 mia. kr. (85,1 pct. af 5,6 mia. kr.) i Cityringen, mens Frederiksberg Kommune skal indskyde 0,8 mia. kr. (14,9 pct. af 5,6 mia. kr.). Tabel 1. Økonomien i Cityringen, mia. kr. Anlæg1 15,0 Drift (netto)2 -5,4 Statens indskud (værdien af Købe   nhavns Havn A/S) 4,0 Kommunal finansiering - heraf Københavns Kommune - heraf Frederiksberg Kommune 5,6 4,8 0,8 1) Anlægssummen er opgjort som en sum af   de årlige  udgifter i projekterings- og anlægsperioden. Opgøres anlægssummen som nutidsværdi , er den samlede udgift 13,5 mia. kr. 2) Omfatter bl.a. nettodriftsindtægter fra Cityringen,   renteindtægter  /renteudgifter og reinvesteringer. Med denne fordeling af det kommunale bidrag kommer Københavns Kommune til at betale 55 pct. af statens og Københavns Kommunes sa mlede bidrag på i alt 8,8 mia. kr., mens staten kommer til at betale 45 pct. Det svarer til de nuværende ejerforhold i Ørestadsselskabet, hvor Købe nhavns Kommune har en ejerandel på 55 pct. og staten har en eje randel på 45 pct. Ses på de tre parters andel af det samlede indskud i projektet på 9,6 mia. kr., er Københavns Kommunes ejerandel af Cityringen 50 pct., statens ejerandel er 41,7 pct., og Frederiksberg Kommunes andel er 8,3 pct. Anlægsskønnet for Cityringen indeholder en række risici. Erfaringsmæssigt vil der forekomme uforudsete fordyrelser af projektet. Tilsvarende er prognoserne for passagertilstrømningen usikre. Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Regeringen er enige om, at uforudsete merudgifter skal finansieres i forhold til den nævnte fordelingsnøgle.