Transport-og Energiministeriet Københavns Kommune Frederiksberg Kommune Metroens aflønning  i takstsamarbejdet i hovedstadsområdet Med aftalen om Cityringen mellem regeringen, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune lægges op til en ny indtægtsdelin g i den kollektive trafik i hovedstadsområdet  fra 2007. Trafikselskaberne i hovedstadsområdet indgår i dag i et fælles takstsamarbejde. Siden åbninge n af Metroen har parterne i takstsamarbejdet (dvs. DSB, HUR og Ørestadsselskabet  ) været uenige   om, hvordanM    etroen skal indgå i samarbejdet , og hermed hvor meget metroen skal modtage pr. passager. Uenigheden har medført , at parterne samlet set i deres budgetter forventer flere billetindtægter fra den kollektive trafik, end der faktisk realiseres. HUR har foreslået , at Metroen skal tjene 6,21 kr. pr. Metrorejse, mens Ørestadsselskabet har foreslået   , at hver Metrorejse skulle indtjene 8,16 kr. Metroen Løsningsforslaget  indebærer, at Metroen   i 2007 modtager indtægter pr. Metrorejse, der svarer til det forudsatte i Ørestadsselskabets budget (8,16 kr.)  . Modelberegninger viser imidlertid, at pga. trafikudviklingen – med et mere og mere integreret kollektiv trafiksystem   - vil indtjeningen pr. Metrorejse blive reduceret over tid. I 2017 vil den være 7,07 kr.   Løsninge n betyder en merindtægt for Metroen på 1 20 - 150 mio. kr. årligt  i forhold til det af HUR forudsatte. Bustrafikken Løsningsforslaget  indebærer, at   bustrafikkens økonomi ikke berøres.   Med den forventede trafikale udvikling med et stadig mere integreret trafiksystem vil der være en lille reduktion af indtægterne i busdriften på  ca. 10 mio.kr. årligt . Dette skal ses i forhold til en forventet årlig  indtægt på ca. 12   00 mio. kr. S-togene Løsningen indebærer, at DSB S   -tog vil få en indtægtsnedgang på op til 110 mio. kr. årligt . Transport- og energiministeren vil derfor skulle indgå en tillægskontrakt med DSB S   -tog om en øget kontraktbetaling. De t vil betyde en merudgift på de årlige finanslove.   Desuden skal der budgetteres med et reduceret udbytte fra DSB på omk ring 30 mio. kr. årligt . Kvalitetsbidrag Med Cityringen bliver der et sammenhængende kollektiv transportsystem af høj kvalitet i København og på Frederiksberg   med mange afgange og høje hastigheder . Det giver passagererne øget komfort. For at øge den drif  tsmæssige rentabilitet   indføres  et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennemsnit pr. passager for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står fæ rdig i ca. 2017.