Transport-og Energiministeriet
Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Metroens aflønning i takstsamarbejdet i hovedstadsområdet
Med aftalen om Cityringen mellem regeringen, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
lægges op til en ny indtægtsdelin
g i den kollektive trafik i hovedstadsområdet fra 2007.
Trafikselskaberne i hovedstadsområdet indgår i dag i et fælles takstsamarbejde. Siden åbninge
n af
Metroen har parterne i takstsamarbejdet (dvs. DSB, HUR og Ørestadsselskabet ) været uenige om,
hvordanM etroen skal indgå i samarbejdet , og hermed hvor meget metroen skal modtage pr.
passager.
Uenigheden har medført , at parterne samlet set i deres budgetter forventer flere billetindtægter fra
den kollektive trafik, end der faktisk realiseres. HUR har foreslået , at Metroen skal tjene 6,21 kr. pr.
Metrorejse, mens Ørestadsselskabet har foreslået , at hver Metrorejse skulle indtjene 8,16 kr.
Metroen
Løsningsforslaget indebærer, at Metroen i 2007 modtager indtægter pr. Metrorejse, der svarer til det
forudsatte i Ørestadsselskabets budget (8,16 kr.) . Modelberegninger viser imidlertid, at pga.
trafikudviklingen med et mere og mere integreret kollektiv trafiksystem - vil indtjeningen pr.
Metrorejse blive reduceret over tid. I 2017 vil den være 7,07 kr. Løsninge n betyder en merindtægt
for Metroen på 1 20
-
150 mio. kr. årligt i forhold til det af HUR forudsatte.
Bustrafikken
Løsningsforslaget indebærer, at bustrafikkens økonomi ikke berøres. Med den forventede trafikale
udvikling med et stadig mere integreret trafiksystem vil der være en lille reduktion af indtægterne
i
busdriften på ca. 10 mio.kr. årligt . Dette skal ses i forhold til en forventet årlig indtægt på ca. 12 00
mio. kr.
S-togene
Løsningen indebærer, at DSB S -tog vil få en indtægtsnedgang på
op til 110 mio. kr. årligt .
Transport- og energiministeren vil derfor skulle indgå en tillægskontrakt med DSB S -tog om en
øget kontraktbetaling. De t vil betyde en merudgift på de årlige finanslove. Desuden skal der
budgetteres med et reduceret udbytte fra DSB på omk ring 30 mio. kr. årligt .
Kvalitetsbidrag
Med Cityringen bliver der et sammenhængende kollektiv transportsystem af høj kvalitet i
København og på Frederiksberg med mange afgange og høje hastigheder . Det giver passagererne
øget komfort. For at øge den drif tsmæssige rentabilitet indføres et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i
gennemsnit pr. passager for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står fæ
rdig i ca.
2017.