Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed 28. november 2005 222 - 54 ANC, lokaltlf.  2 43 87 3. Kontor Kommissionens forslag af 15. november 2005 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) Nr. 1592 af 15. juli 2002 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et eur  o- pæisk luftfartssikkerhedsagentur, KOM (2005) 579 e  ndelig. Notat om nærhedsprincippet. Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 15. november 2005 og er mod- taget i Rådssekretariatet den  21. novem ber 2005 i en engelsk sprogversion. Forslaget  er  fremsat  under  henvisning  til  Traktatens  artikel  80,  stk.  2  og skal  vedtages  efter  proceduren  for  fælles  beslutningstagen  med  Europa  - Parlamentet (artikel 251). Den gældende forordning 1592/2002 (EASA  -forordningen) omhandler fæ  l- les  regler  for  luftfartøjer  og  organisationer,  der  designer,  fremstiller  eller vedligeholder  luftfartøjer og  luftfartøjsmateriel.  I  forordningens  præambel er  det  under  betragtning  (2)  anført,  at  der  inden  1  år  efter  forordningens ikrafttræden  bør  udarbejdes  passende  væsentlige  krav  vedrørende  luftfa r- tøjsoperationer, certificering  af  flyvebesætninger  og  anvendelse  af  foror   d- ningen på tredjelandes luftfartøjer og senere andre områder inden for civil luftfartssikkerhed. Dette formål opfyldes  med det foreliggende forslag der udvider forordningens område til også at omfatte fælles regler for operation af  luftfartøjer,  certificering  af  flyvebesætningsmedlemmer  og  tredjelandes luftfartøjer. I  sit  forklarende  memorandum  nævner  Kommissionen,  at  luf  tfartmyndig- hederne  i  de  europæiske  lande  i  mange  år  har  samarbejdet  inden  for  den europæiske  luftfartsorganisation  Joint  Aviation  Authorities  (JAA)  om  at udvikle  fælles  sikkerhedsstandarder,  som  efter  deres  natur  ikke  bør  være rent nationale. Da implementeringen af disse standarder er op til de enkelte lande, er der enighed blandt medlemsstaterne om, at et højt ensartet sikke r- hedsniveau  kun  kan  opnås  gennem  fællesskabsregler.  Der  er  siden  1991 udarbejdet fællesskabsregler på en del områder inden for luftfar ten og det har herunder været forudsat, at der med tiden skulle udarbejdes fælles re g- ler  på  alle  væsentlige  områder.  Kommissionen  henviser  i  den  forbindelse til,  at  det  ved  vedtagelsen  af  EASA-forordningen  er  anerkendt,  at  et  højt ensartet  sikkerhedsniveau  ikke  kan  opnås,  medmindre  forordningens  a n- vendelsesområde  bliver  udvidet  til  at  omfatte  operation  af  luftfartøjer  og
p. 2/2 certificering af flyvebesætningsmedlemmer, ligesom reglerne også bør o m- fatte tredjelandes luftfartøjer. Kommissionen  finder,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  nærhed  s- princippet, da det ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå en   s- artede regler på de nævnte områder. Regeringen  finder,  at  nærhedsprincippet  er  overholdt.  Luftfarten  er  i  vid udstrækning  international  og  effektiv  e  regler  for  luftfartens  sikkerhed  vil derfor bedst kunne varetages på fællesskabsniveau. Med den liberalisering af luftfarten, der har fundet sted, er ensartede sikkerhedskrav også med til at sikre, at de europæiske luftfartsselskaber opererer på lige vil   kår.