Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
28. november 2005
222
-
54
ANC, lokaltlf. 2 43 87
3. Kontor
Kommissionens forslag af 15. november 2005 til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) Nr. 1592 af 15.
juli 2002 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et eur o-
pæisk luftfartssikkerhedsagentur, KOM (2005) 579 e ndelig.
Notat om nærhedsprincippet.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 15. november 2005 og er mod-
taget i Rådssekretariatet den 21.
novem
ber 2005 i en engelsk sprogversion.
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktatens artikel 80, stk. 2 og
skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen med Europa -
Parlamentet (artikel 251).
Den gældende forordning 1592/2002 (EASA -forordningen) omhandler fæ l-
les regler for luftfartøjer og organisationer, der designer, fremstiller eller
vedligeholder luftfartøjer og luftfartøjsmateriel. I forordningens præambel
er det under betragtning (2) anført, at der inden 1 år efter forordningens
ikrafttræden bør udarbejdes passende væsentlige krav vedrørende luftfa
r-
tøjsoperationer, certificering af flyvebesætninger og anvendelse af foror d-
ningen på tredjelandes luftfartøjer og senere andre områder inden for civil
luftfartssikkerhed. Dette formål opfyldes med det foreliggende forslag der
udvider forordningens område til også at omfatte fælles regler for operation
af luftfartøjer, certificering af flyvebesætningsmedlemmer og tredjelandes
luftfartøjer.
I sit forklarende memorandum nævner Kommissionen, at luf tfartmyndig-
hederne i de europæiske lande i mange år har samarbejdet inden for den
europæiske luftfartsorganisation Joint Aviation Authorities (JAA) om at
udvikle fælles sikkerhedsstandarder, som efter deres natur ikke bør være
rent nationale. Da implementeringen af disse standarder er op til de enkelte
lande, er der enighed blandt medlemsstaterne om, at et højt ensartet sikke r-
hedsniveau kun kan opnås gennem fællesskabsregler. Der er siden 1991
udarbejdet fællesskabsregler på en del områder inden for luftfar
ten og det
har herunder været forudsat, at der med tiden skulle udarbejdes fælles re
g-
ler på alle væsentlige områder. Kommissionen henviser i den forbindelse
til, at det ved vedtagelsen af EASA-forordningen er anerkendt, at et højt
ensartet sikkerhedsniveau ikke kan opnås, medmindre forordningens a n-
vendelsesområde bliver udvidet til at omfatte operation af luftfartøjer og