Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
4. oktober 2005
012
-
000019
a. Transport- og Energiministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets
tilslutning til, at Banedanmark gennemfører et anlægsprojekt vedrøre
n-
de perrontilpasninger i forbindelse med indsættelse af DSBs IC4 tog.
Den samlede anlægsudgift anslås til 35,2 mio. kr., herunder 1 mio. kr. i
2005. Udgiften finansieres af DSB ved betaling til Banedanmark til §
28.63.02. Banedanmark (Anlægsbevilling).
Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.
b. Baggrund
Jernbaneinfrastrukturen i Danmark er opbygget gennem de sidste 150
år, og da der ikke i hele perioden har været en bestemt standard for pe r-
ronernes længde, er perronerne rundt om i landet af uensartet læ
ngde.
Det betyder, at togene gennem tiderne har kunnet benytte perronerne,
men at der har været varierende grad af optimal tilpasning me llem tog
og perron.
IC4 togene vil i lighed med DSBs øvrige materiel komme til at køre
med flere togsæt hvor alle døre ikke vil kunne komme til perron på alle
stationer.
I Akt 113 6/12 2000 vedrørende anskaffelsen af IC4 togsættene blev det
forudsat, at anskaffelsen ikke ville medføre infrastrukturinv esteringer ud
over den reinvestering, der indgår i rammeaftalen for Ban edanmark. I en
redegørelse fra ministeren af 14. maj 2004 til Finansudvalget og Trafi k-
udvalget er der efterfølgende redegjort for, at der i modsætning til det
forudsatte i Akt 113 allerede i november 2000 var skønnet et invest e-
ringsbehov i forhold til mindre tilpasninger af perroner og sikringsanlæg
i størrelse sordenen 18-32 mio. kr. i 2000 priser.