Finansudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 4. oktober 2005 012 - 000019 a. Transport- og Energiministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at Banedanmark gennemfører et anlægsprojekt vedrøre n- de perrontilpasninger i forbindelse med indsættelse af DSB’s IC4 tog. Den samlede anlægsudgift anslås til 35,2 mio. kr., herunder 1 mio. kr. i 2005. Udgiften finansieres af DSB ved betaling til Banedanmark til § 28.63.02. Banedanmark (Anlægsbevilling). Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret. b. Baggrund Jernbaneinfrastrukturen i Danmark er opbygget gennem de sidste 150 år, og da der ikke i hele perioden har været en bestemt standard for pe   r- ronernes længde, er perronerne rundt om i landet af uensartet læ ngde. Det betyder, at togene gennem tiderne har kunnet benytte perronerne, men at der har været varierende grad af optimal tilpasning me  llem tog og perron. IC4 togene vil i lighed med DSB’s øvrige materiel komme til at køre med flere togsæt hvor alle døre    ikke vil kunne komme til perron på alle stationer. I Akt 113 6/12 2000 vedrørende anskaffelsen af IC4 togsættene blev det forudsat, at anskaffelsen ikke ville medføre infrastrukturinv esteringer ud over den reinvestering, der indgår i rammeaftalen for Ban edanmark. I en redegørelse fra ministeren af 14. maj 2004 til Finansudvalget og Trafi k- udvalget er der efterfølgende redegjort for, at der i modsætning til det forudsatte i Akt 113 allerede i november 2000 var skønnet et invest e- ringsbehov i forhold til mindre tilpasninger af perroner og sikringsanlæg i størrelse sordenen 18-32 mio. kr. i 2000 priser.
Side 2 af 4 Forudsætninger Et togsæt i de nye IC4 tog består af fire vogne, der hver har en in   d- gangsdør. En af vognene i hvert togsæt er en såkaldt lavgulvsvogn, der tilgodeser særlige passagergrupper, herunder gangbesværede og kør e- stolsbrugere. Det anslåede merinvesteringsbehov er baseret på, at alle lavgulvsvogne i toget skal kunne komme til perron, hvilket i praksis be- tyder, at tre døre i hvert togsæt skal kunne komme til pe   rron. Mellem København og Århus er dog foru   dsat, at alle døre kommer til perron. Der etableres ikke overgang mellem de enkelte togsæt. Hvis et togsæt ikke kan standse ved perron, kan passagererne ikke henvises til at stige ud gennem et andet togsæt, som de  t fx er tilfæ  ldet i DSB’s IC3-togsæt. Der er enkelte stationer, hvor man fraviger princippet om, at tre døre skal kunne komme til perron. Det drejer sig om enkelte stationer på Aalborg Nærbane, hvor kun det togsæt, der benyttes af nærbanepassag e- rerne, kommer til perron. Den optagne løsning omfatter ikke ændring af perronhøjder. Togsætt ene er som forudsat i Akt 113 6/12 2000 udrustet til at betjene forskellige perronhøjder, idet der kan etableres adgang via personalebetjente ra m- per. Udgiften Investeringer i tilpasning af perroner, herunder perronforlænge  lser og sikringstekniske ændringer såsom flytning af signaler er skønnet til i alt 35,2 mio. kr. i 2005 priser. Skønnet er behæftet med nogen usikkerhed, idet der endnu ikke er foretaget en konkret projektering, og idet projek- tet indebærer indgreb i mange forskelligartede og gamle konstruktioner. Kastrup-Århus 28,1 Perronforlængelser i Høje Taastrup, Rin g- sted, Sorø, Ko rsør, Nyborg, Middelfart og Fredericia samt mindre si kringstekn i- ske ændringer.. Århus  - Frederikshavn 0,4 Mindre sikringstekni- ske ændringer. Vejle-Herning- Struer 3,8 Per ronforlængelse ved Vejle Sygehus samt sikringstekniske ændringer på visse stationer. Struer-Thisted 0,5 Mindre sikringstekni-
Side 3 af 4 ske ændringer. Århus  -Langå -Struer 0,3 Mindre sikringstekni- ske ændringer. Fredericia-Esbjerg 0,2 Mindre sikringstekni- ske ændringer. Valby og Østerport fjern 0,2 Mindre sikringstekni- ske ændringer. Sjællandsk regiona  l- trafik 1,7 Mindre sikringstekni- ske ændringer. Samlet udgift 35,2 Udgiften til ændring af perroner med tilhørende sikringstekniske arbe   j- der finansieres af DSB, der betaler Banedanmark efterhånden som a r- bejdet leveres. Eventuelle merudgifter udover de skønnede 35,2 mio. kr. finansieres indenfor Banedanmarks bevillinger på §28.63.02. Arbejdet udføres i 2005 og 2006. Banedanmarks anslåede udgift og tilhørende indtægt fra DSB i 2005 kan specificeres på følgende under  - og standardkonto: § 28.63.02. ”Banedanmark  (anlægsbevilling)   70. Anlægs  - og udlånsbevilli ng Udgift 31. Byggeri og anlægsprodukt  ion…..……………1,0 mio. kr. Indtægt 41. Refusion vedr. anlæg m.v…………….……...1,0 mio. kr. Det resterende beløb på 34,2 mio. kr. forudsættes anvendt i 2006. c. Der sker forelæggelse for Finansudvalget, idet der er tale   om et nyt projekt, der overstiger forelæggelsesgrænsen på 30 mio. kr. Forelægge l- sen sker nu, da projektet skal igangsættes i 2005 for at perrontilpasni  n- gerne kan være gennemført inden trafikudvidelserne i forbindelse med de nye IC4 tog. e. Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at Ban e- danmark iværksætter arbejdet med perrontilpasninger i forbindelse med indsættelse af IC4 tog til en anslået totaludgift på 35,2 mio. kr. Udgiften finansieres af DSB, der betaler Banedanmark efterhånden so m arbejdet leveres. Indtægten og udgiften afholdes på § 28.63.02. ”Ban e- danmark (Anlægsbevi  lling)”. Der vil på forslag til lov om tillægsbevilling for 2005 blive o   ptaget et anlægsskema for projektet. f.  Finansministeriets tilslutning foreligger.
Side 4 af 4 Flemming Hansen /Thomas Thellersen