Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 22 .november 2005 534 - 000001 Vedr.: Levering af IC4 og IC2 tog Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om status for leveringen af IC4- og IC2-tog. Jeg har d.d. mo dtaget vedlagte brev fra DSB, som redegør for projektets status. Som det fremgår af notatet er der tale om yderligere forsinkelser i leveringen af IC4- og IC2-togene i forhold til hvad jeg har oplyst Trafikud- valget om i mit brev af 4. oktober 2005. For IC4 - togene er der tale om en yderligere forsinkelse på 4 -6 måneder, idet det første tog forventes indsat i ordinær drift i maj   -juni 2006. Da leve- ringstakten for de resterende tog endvidere er reduceret, forventer DSB, at det sidste tog indsættes i november 20  08. De køreplansmæssige kons e- kvenser for så vidt angår trafikudvidelserne, der senest har været planlagt til primo 2008, kendes endnu ikke, men DSB vil vende tilbage herom. DSB har endnu ikke modtaget en fuldt dokumenteret leveringsplan for IC2 - togene, idet AnsaldoBreda p.t. fokuserer på leveringen af IC4 -togene. AnsaldoBreda har dog indikeret, at IC2-leverancen vil kunne påbegyndes i 2. halvår 2007 med afslutning i 2008. Da der tidligere har været planlagt med levering fra 2. kvartal 2006, er der altså tal e om en yderligere forsin- kelse på  ca. 1½ år. Det er meget beklageligt, at DSB endnu engang har meddelt, at IC4- og IC2-togene bliver forsinket. Jeg finder det meget ærgerligt for togtrafi  kken og for de forventninger passagererne har fået til, at der ville  komme nye tog og en udvidelse af køreplanen. Det er jo de sværre ikke første gang, at DSB må meddele, at togene er forsinkede. På den baggrund finder jeg det relevant, at igangsætte en række initiat iver. Jeg har derfor bedt DSB’s bestyrelsesformand undersøg  e hvilke mulighe- der, der er for at imødegå de passagervendte effekter af, at IC4  - og IC2- togene nu bliver yderligere forsinkede, herunder ved at anskaffe erstat- ningsmateriel. Jeg mener i den forbindelse det er meget centralt, at tilbyde kunderne et attraktivt produkt for at undgå, at den senere udfasning af æ   l- dre materiel ikke kommer til at medføre et kundefrafald hos DSB. Endv i- dere har jeg bedt DSB om at vurdere hensigtsmæssigheden i forskellige passagerrettede tiltag. Jeg noterer mig, at DSB foreslår, at  der indlejes ./.
p. 2/2 yderligere 8 moderne togsæt til Grenaabanen. Jeg vil nu vurdere forslag  et, og vil efterfølgende drøfte spørgsmålet med forligspartierne bag trafikaft a- len fra 2003. Såfremt det besluttes at indleje disse togsæt, vil der skulle u   d- arbejdes en tillægskontrakt herom, som vil skulle godkendes i   Folketingets Finansudvalg. Som nævnt ovenfor har AnsaldoBreda alene indikeret en revideret lev  e- ringsplan for IC2-togene. En dokumenteret plan forventes i løbet af april måned  i 2006. Når  jeg kender den endelige leveringsplan for IC2-togene – og dermed også kender den samlede forsinkelse  – har jeg aftalt med DSB’s bestyrelsesformand, at han vil foranledige at det undersøges ,hvilke ford  ele og ulem per der er ved den forudsatte levering af IC2-tog, eller om der hur- tigere kan indsættes nyt materiel ved at satse på andre materielt   yper. Endelig har jeg aftalt med bestyrelsesformanden, at han vil medvirke til, at der kommer en undersøgelse af forløbet af IC4  -sagen. Denne undersøgelse vil således bygge videre på Rigsrev  isionens undersøgelse af leveringen af IC4-togene fra februar 2005. Jeg vil hilse det velkomment, hvis Rigsrevisi- onen ønsker at forestå også denne opfølgende undersøgelse. Jeg kan oplyse, at DSB har meddelt mig, at de holder pressemøde om s a- gen kl. 13.30 i dag. Med venlig hilsen Flemming Hansen