Banedanmark
Telefon
Telefax
Journalnr.
Direktionssekretariatet
8234 0000
8234 4848
009-
Amerika Plads 15
Direkte
[email protected]
CVR
2100 København Ø
8234 5132
www.banedanmark.dk
Side 1(3)
17.11.05
Redegørelse for Banedanmarks ansøgning om dispensation fra
sporregler vedrørende tolerancer i sporskifter Rev B
Transport- og Energiministeriet har den 10.11.05 anmodet Banedanmarks om en re-
degørelse vedrørende sagen om manglende overholdelse af tolerancer på sporskifter.
Banedanmark har forfattet denne redegørelse , som er koordineret med Trafikstyrelsen.
Baggrund
Som en konsekvens af sommerens hastighedsnedsættelser har Banedanmarks lede lse
skærpet fokus på sikkerhedskulturen i virksomheden . I den forbindelse er ledelsen
blevet opmærksom på, at sikkerhedsarbejdet i dele af virksomheden historisk set har
været baseret på erfaringer og kutymer, snarere end på efterlevelse af gældende no
r-
mer.
Auditeringen af processen omkring sommerens hastighedsnedsættelser dokumenter e-
de dette forhold, og senest er ledelsen blevet opmærksom på, at sporskifteområdet
tilsvarende har været håndteret på baggrund af
erfaringer og kutymer og ikke en strikt
efterlevelse af gældende normer.
Det skal understreges, at Banedanmark og Trafikstyrelsen er enige om, at der ikke
aktuelt er nogen sikkerhedsmæssig risiko forbundet med, at sporskifternes tilstand
afviger fra gældende norm. Baggrunden for denne vurdering er Banedanmarks flerår i-
ge erfaring, som dokumenterer, at d
et aktuelle tilstandsniveau ikke er sikkerhedskri-
tisk, samt Banedanmarks oplysninger om, at der ikke er sket ændringer i vedlig eholdet
af sporskifterne gennem mange år .
Problemstillingen
Banedanmark er blevet opmærksomme på, at der gennem årene har udvik let sig en
arbejdsprocedure i organisationen, hvor vedligehold baseres på kutymer og erfaring, i
stedet for i henhold til gældende normer. Problemstillingen har ledelsens fulde f okus,
og er bl.a. centralt i forhold til den handlingsplan, som i henhold til Trafikstyrelsens
på bud, skal udarbejdes inden udgangen af november.
Da problemstillingen vedrørende sporskifterne blev kendt for Banedanmarks ledelse
blev Trafikstyrelsen, departementet og DSB underrettet. Endvidere blev der aftalt en
proces med Trafikstyrelsen, som bl.a. omfatter inddragelsen af en ekstern assessor.
Der er et betydeligt antal sporskifter landet over, som ikke overholder gældende no r-
mer. Banedanmark anslår, at det vil tage ca. tre måneder at bringe dem i overens-
stemmelse med normen, hvilket har været lagt til grund for de dispensationsansøgni n-
ger, der har været fremsendt til Trafikstyrelsen.