Banedanmark Telefon Telefax Journalnr. Direktionssekretariatet 8234 0000 8234 4848 009- Amerika Plads 15 Direkte [email protected] CVR 2100 København Ø 8234 5132 www.banedanmark.dk Side 1(3) 17.11.05 Redegørelse for Banedanmarks ansøgning om dispensation fra sporregler vedrørende tolerancer i sporskifter  –  Rev B Transport-  og  Energiministeriet  har  den  10.11.05  anmodet  Banedanmarks  om  en  re- degørelse  vedrørende  sagen om manglende overholdelse af tolerancer på  sporskifter. Banedanmark har forfattet denne redegørelse , som er koordineret med Trafikstyrelsen. Baggrund Som en konsekvens  af sommerens hastighedsnedsættelser har Banedanmarks lede  lse skærpet  fokus  på  sikkerhedskulturen  i  virksomheden   .  I  den  forbindelse  er  ledelsen blevet opmærksom på, at sikkerhedsarbejdet i    dele af virksomheden historisk set har været baseret på erfaringer og kutymer, snarere end på efterlevelse af gældende no r- mer. Auditeringen af processen omkring sommerens hastighedsnedsættelser dokumenter  e- de  dette  forhold,  og  senest  er  ledelsen  blevet  opmærksom  på,  at  sporskifteområdet tilsvarende har været håndteret på baggrund af erfaringer og kutymer og ikke en strikt efterlevelse af gældende normer. Det  skal  understreges,  at  Banedanmark  og  Trafikstyrelsen  er  enige  om,  at  der  ikke aktuelt  er  nogen  sikkerhedsmæssig  risiko  forbundet  med,  at  sporskifternes  tilstand afviger fra gældende norm.   Baggrunden for denne vurdering er Banedanmarks flerår i- ge  erfaring,  som  dokumenterer,  at d et aktuelle tilstandsniveau ikke er sikkerhedskri- tisk, samt Banedanmarks oplysninger om, at der ikke er sket ændringer i vedlig  eholdet af sporskifterne gennem mange år . Problemstillingen Banedanmark  er  blevet  opmærksomme  på,  at     der  gennem  årene  har  udvik let  sig  en arbejdsprocedure i organisationen, hvor vedligehold baseres på  kutymer og erfaring, i stedet for i henhold til gældende normer. Problemstillingen har ledelsens fulde f  okus, og er bl.a. centralt i forhold til den handlingsplan, som i henhold til Trafikstyrelsens på bud, skal udarbejdes inden udgangen af november. Da  problemstillingen  vedrørende  sporskifterne   blev  kendt  for  Banedanmarks  ledelse blev Trafikstyrelsen, departementet og DSB underrettet. Endvidere blev der aftalt en proces med Trafikstyrelsen, som bl.a. omfatter inddragelsen af en ekstern assessor. Der er et betydeligt antal sporskifter landet over, som ikke overholder gældende no  r- mer.  Banedanmark  anslår,  at  det  vil  tage  ca.  tre  måneder  at    bringe  dem  i  overens- stemmelse med normen, hvilket har været lagt til grund for de dispensationsansøgni   n- ger, der har været   fremsendt til Trafikstyrelsen.
Side 2(3) I  første  omgang  gav  Trafikstyrelsen  alene  Banedanmark  en  midlertidig  dispensation fra  den  9.  november  til den  17. november 2005 kl. 16.00, på en ræk   ke  nærmere b  e- skrevne vilkår. Trafikstyrelsen  har  d.  17.  november  givet  en  ny  dispensation  gældende  frem  til  7. februar 2006 kl. 16.00. Denne dispensation er bl.a. givet på følgende vilkår: Banedanmark gennemfører ”Handlingsplan og retningslinier for u  dbedring af fejl i sporskifter (Røde tal)” version 16.11.05, udgave 3 med tilhørende ”Bilag A” af 16.11.05 med de i planen angivne frister. Alle indgreb i hastighed og akut fejlretning mv. skal foretages, så hurtige in dgreb mv. ikke i sig selv fører til sikk erhedsmæ  ssige risici i selve trafikafviklingen. At  der  den 8. december,  8.  januar  og 8. februar fremsendes fremdriftsrapport til Trafikstyrelsen om arbejdet med udførelse af handlingsplanen med uddy bning af konstaterede afvigelser. Indtil sporreglernes krav til tolerancer er overholdt, er det efter aftale med Trafiksty- relsen besluttet, at de pågældende spo   rskifter kontrolleres ugentligt. Trafikale konsekvenser Der er aktuelt ingen hastighedsnedsættelser som følge af sporskifternes tilstand. I forbindelse med udstedelsen af den 3 måneders dispensation  fra Trafikstyrelsen, er det Banedanmarks forventning, at det vil være muligt at undgå hastighedsnedsætte lser på  hovedstrækningerne  og  de  regionale  baner.  Derimod  vil  der  kunne  forekomme hastighedsnedsæ  ttelser gennem nogle sporskifter på  sekundære spor  . Økonomiske konsekvenser Banedanmark undersøger aktuelt de   økonomiske konsekvenser af at bringe sporski f- terne til at overholde de gældende   normer, og har foreløbigt afsat 10 mio. kr. til opg a- ven. Tidsforløb Den 2. november 2005 bliver Banedanmarks ledelse, efter en gennemgang af ved- ligehold af sporskiftere, opmærksom på, at     vedligehold er foretaget i henhold til kutyme og ikke i overensstemmelse med gældende   sporregler og normer. Af den grund er der mange sporskiftere, som ikke overholder disse. Banedanmark under- retter Trafikstyrelsen og departementet. Den 3. november 2005 ansøger Banedanmark Trafikstyrelsen om dispe nsation til at fortsætte kørslen i 24 timer. Den 4. november ansøger Banedanmark om en forlængel   se af den givne dispensa- tion med 3 måneder. Trafikstyrelsen forlænger dispensationen til den 8.11.
Side 3(3) På et møde den 7.11 mellem Trafikstyrelsen og Banedanmark beslutter Trafikst  y- relsen at forlænge dispensationen fra tirsdag den 8. november 2005 til tor  sdag den 10. november 2005 Den 9. november 2005 ansøger   Banedanmark om dispensation fra den gældende vedligeholdelsesnorm for sporskifter. Banedanmark ansøgte om 3 m å neder. Den  9.  november  2005  udsteder  Trafikstyrelsen  en  midlertidig  dispensation  til torsdag den 17. november 2005 kl. 16.00 under forudsætning af, at Banedanmark opfylder en række nærmere beskrevne vi lkår. Den  17.  november  2005  udsteder  Trafikstyrelsen  en  midlertidig  dispensation  til tirsdag den 7. februar 2006 kl. 16.00 under visseforudsætning er Søren Boysen