Velkommen til Trafikudvalget - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Trafikudvalget holder normalt møde om  torsdagen kl. 10.30 i værelse   2-145 (2. sal). Udvalget kan alternativt holde møde tirs dag kl. 15.00 i samme værelse  . Udvalget bistås af: Udvalgssekretær   Jesper Thinghuus tlf. 33 37 55 14 (e-mail [email protected]) og Overassistent Annika Kure tlf. 33 37 55 48 .(e -mail [email protected]) Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Provianthuset). Trafikudvalget  er  et  af  Folketingets  stående  udvalg  og  har  17  medlemmer  og  11  stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folk  etingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer med tilrettelæggelsen og gennemførelsen   af   udvalgsarbejdet,   herunder   udarbejdelse   af   betænkninger   og   beretninger. Sekretariatet  forbereder  sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  m.v. og  bistår  evt.  formanden  med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og be retninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov  - eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Trafikudvalget  behandler  sager  inden for  sagsområderne:    Jernbaner,  veje,  godstransport,  hyrekørsel,  buskørsel,  kollektiv  trafik,  faste forbindelser, færgefart, luftfart, havne, kystsikring samt meteorologi, postvæsen m.v. Desuden  er  der  tradition  for,  at  der  i  udvalget  er  interesse  for  sager  inden  for  sagsområderne færdselslovgivning og søfart, s   om er placeret indenfor Retsudvalgets henholdsvis Erhvervsudvalgets sagsområder . Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003 -2004 I folketingsåret 2004 -05, 2. samling holdt udvalget 19 møder. De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i  folketingssale n. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. De fleste møder er lukkede, men udvalget har mulighed for at holde åbne møder. I sidste folketingsår holdt udvalget   9 samråd, og heraf var  4 åbne samråd  . Udvalget behandlede endvidere 13 lov - og beslutningsforslag, der bl.a. drejede sig om lovgivning vedr. kommunalreformen på transportområdet  . Der blev stillet  198 spørgsmål vedrørende lov - og beslutningsforslag  og   253  spørgsmål  på  alm.  del.  Desuden  fik 27 de putationer  foretræde  for udvalget. I alt blev der omdelt 519 bilag til Trafikudvalget. Trafikudvalget  kan  foretage  studieture  i  Danmark.  I  september 200 5  var  udvalget  f.eks.  på  en studietur til Nordvestsjælland, Randers, Aalborg, Herning og Silkeborg, hvo  r udvalget mødtes med lokale borgmestre og erhvervsråd for at høre deres synspunkter omkring lokale infrastrukturprojekter.   Herudover   deltager   udvalget   eller   enkelte   medlemmer   fra   udvalget   i
forskellige  konferencer.  F.eks.  Transport  Økonomisk  Forenings  (TØ F)  jævnlige  temakonferencer og de årlige Trafikdage, som holdes sidst i august i Aalborg. Bl.a. for at få inspiration fra andre landes reguleringsinitiativer foretager udvalget  også  studieture til udlandet, normalt én årlig rejse. I folketingsåret 2004 -05 har udvalget dog ikke foretaget en sådan studietur. Det seneste større forlig på trafikområdet blev indgået i november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti,  Det  Radikale  Venstre  og  Kristendemokraterne  om  investeringer  i  jernbanenettet  og  på vejområde t    i    de    kommende    10    år.     Endvidere    blev    der    indgået    aftale    om    den    del    af kommunalreformen,  der  vedrører  transportområdet  mellem  regeringen,  Socialdemokratiet,  Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Ressortministerier Transport-     og     Energiministeriet er     udvalgets     politiske     ressortministerium.     Transport - og Energiministeriet består  af  det  centrale  departement  samt  en  række  styrelser   .  F.eks.  kan  nævnes Færdselsstyrelsen,  Havarikommssionen  for  Civil  Luftfart  og  Jernbane,  Kystdirektoratet,  Statens Luftfartsvæse  n, Vejdirektoratet, Energistyrelsen, Banedanmark og Trafikstyrelsen for jernbaner og færger  . Organisationer Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde.   Her   kan   bl.a.   nævnes Danske   Havne,   Dansk   Transport   og   Logistik,   Danske Busvognmænd, Danmarks Automobilforhandler Forening og Dansk Jernbaneforbund. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber , et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. I bilaget (sidst i dette dokument) er der en kortfattet supplerende oversigt over instrumenter. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål    om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Normalt har ministeren 4 uger  til  at  svare  på  spørgsmål,  der  er  stillet  på  alm.  del,  men  hvis  en  spørger  ønsker  det,  kan  der påføres en kortere svarfrist. Det er også muligt at angive navnet på den, der har taget initi ativ til, at spørgsmålet stilles af udvalget Udvalget  kan  også  kalde  ressortministeren  og/eller  en  anden  minister  i   samråd .  Samrådet  kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette.    Åbne samråd optages   og   optagelsen   kan   efterfølgende   fås   på   en   cd   -rom   ved   henvendelse   til   Folketingets Bibliotek.   Derudover   kan   udvalget   f.eks.   bede   ministeren   om   en   teknisk   gennemgang   af   et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen   - lovprogrammet  -  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  plan  lægger  at  fremsætte  i løbet af samlingen på udvalgets område.
I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lo vforslaget modtager  udvalget  kopi  af  svarene  samt  et  høringsnotat ,  der  typisk  redegør  for  ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til   udvalget,  sættes  det  på dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning   i udvalget over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives en   betænkning   om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille æn  dringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når  udvalget  modtager   skriftlige  henvendelser  vedrørende  et  forslag,  stiller  udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når  der  kommer  svar  på  spørgsmålet ,  sender  sekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdel  es til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte    partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag   fremgår.   Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller  man  kan  afslutte  et  ikke   færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. I vedhæftede bilag   er en beskrivelse af nogle supplerende  redskaber, der kan være relevante un  der lovforslags og beslutningsforslags behandling. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag (lovforslag  og  beslutningsforslag)  og  dokumenter  vedrørende  udvalgets  almindelige  kontrol  med regeringen,   dvs.   alm.   del.   Dokumenterne   er   endvidere   opdelt   i   3   underkategorier;   bilag, spørgsmål/svar  og  samrådsspørgsmål.  Alm.  del -nummereringer  og  forslagsnummereringer  er  altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 200  5-06 . Abonnement og søgning . Det er endvidere muligt at tegne abonnement på  dokumenter, dagsordener mv.   på    Nettingets   forside.   Det   bemærkes,   at   udvalgenes   offentlige   bilag   er   tilgæng elige   på Folketingets   hjemmeside   (www.ft2p.dk)   for   offentligheden   24   timer   efter   bilagsomdelingen   på Christiansborg. Medlemmerne  af  Folketinget  har  dog  mulighed  for  at  se  dokumenterne  på  den  interne  version  af Folketingets hjemmeside, der kaldes Intraen og som findes via Nettingets forside.
EU-procedure Halvårsoversigt.    Udvalget   modtager   en   halvårlig   oversigt   over   væsentlige   EU   -spørgsmål   fra transport - og energiministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den kommen de tid er under behandling i Rådet. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU-Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet og til Europa -Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag (direktivforslag     og     forordningsforslag)     senest     4     uger     efter     forslagets     oversendelse     fra Kommissionen til Rådet og til EP . Grundnotaterne skal senest 8 uger efter oversendelsen til Rådet og EP suppleres med regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat.  Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sager,  der  e  r  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenotatet  afholder  udvalget    som  regel  et samråd  med  ministeren  i  samme  uge,  som  denne  forelægger  rådsmødedagsorden  og  eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser.  Udvalget få r regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. I øvrigt kan henvises til pjecen om fagudvalgenes behandling af EU -sager, hvori der også redeg øres for indholdet i Europaudvalgets seneste beretning. Pjecen fås i EU -sekretariatet. EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for   Trafikudvalget Medlemslandenes fagministre mødes løbende på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i transportrådet. Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste   områder   af   EU -lovgivningen   af   interesse   for   Trafikudvalget.   I   Europaparlamentet   har Udvalget vedr. Transport og Turisme særlig interesse for Trafikudvalgets arbejde  . For   så   vidt   angår   EU  -Kommissionen   er   det   Generaldirektoratet   for   Energi   og   Transport   og transportkommissær   Jacques Barrot, der har særlig interesse for arbejdet i Traf  ikudvalget. Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget Trafikudvalget   følger   også   internationale   organisationer   udover   EU,     f.eks.   den   internationale jernbane sammenslutning (UIC), den internationale luftfartsorganisation (ICAO) og de europæiske transportministres organisation ECMT (som er knyttet til OECD). Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Trafikudvalget   modtager   i   hver   samling   en   række   invitationer   til   at   deltage   i   høringer   og konferencer.  Når udvalget modtager  en invitation, hvor deltagelse er  gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves   deltagerbetaling,   kan   udvalget   på   et   udvalgsmøde   beslutte   at   betale   for   eventuel deltagelse  i  arrangementet.  I  så  fald  sker  tilmelding  til  arrangementet  via  sekretariatet  på  en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For  spørgsmål,  råd  og  vejledning     kan  udvalgsmedlemmet  altid  kontakte  udvalgssekretæren og  en del oplysninger kan også findes på   Folketingets hjemmeside, www.ft3p.dk:
1. Håndbog i folketingsarbejdet , 2003 (250 s.) søg : Nettinget / Ft.dk om / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketin gsarbejdet 2. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg : Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / U dvalgsbetjening 3.   Baggrundsmateriale   om   alm.   del   og   forslag   samt   links   til   ministerier,   der   har   relation   til Trafikudvalget: søg: Nettinget / Links og baser + udvalg og delegationer) / Trafikudvalget 4. EU links: søg: Nettinget  / EU-Oplysningen
Bilag Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag Nedenfor er endvidere en beskrivelse af redskaber der kan være relevante under f.eks. lovforslags behandling. Der   kan   afgives   en   tillægsbetænkning om   forslaget,   hvori   ordføreren   kan   få   tilføjet ændringsforslag med bemærkninger, nye synspunkter og krav samt få indskrevet en evt. ny stillingtagen til afstemningen ved 3. behandlingen. Ordføreren kan fremsætte et    nyt ændringsforslag uden for betænkningen med bemærkninger til forslaget. Der  er  også  mulighed  for  at  få  særlige  dokumenter,  typisk  spørgsmål  til  ministeren  og dennes  svar  optrykt  som  bilag  til  betænkningen/  tillægsbetænkningen .  Udvalgssekretariatet skal  angive,  hvilke  partier  der  står  bag  ønsket  om  optryk  af  sådanne  særlige  bilag  og dokumenter. Man  kan  afslutte  et  ikke  færdigbehandlet  forslag  med  en    beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero af forslagsstiller. Ordføreren  har  mulighed  for  at  bede  om  ordet  under   også  under  2.  og  3.  behandlingen  og herunder evt. redegøre for sin stilli ngtagen eller  stille (mundtlige) spørgsmål   til ministeren om forslaget.