Dagsordenspunkt 11: Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et særprogram for perioden 2007-2013 “Forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden” som en del af det generelle program om “grundlæggende rettigheder og retfærdighed”. KOM (2006) 230 endelig.

Nyt notat.

Resumé

Kommissionen har den 24. maj 2006 fremsat et forslag til særprogram om finansiel støtte til initiativer vedr. forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden gældende for perioden fra 2007-2013 med et samlet budget på 21,35 mio. euro. Programmets generelle mål er at bidrage til at forebygge og nedbringe narkotikamis-brug, afhængighed og narkotikarelaterede skader. Det forventes, at forslaget bliver sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 med henblik på vedtagelse.

1. Indledning og baggrund

Kommissionen fremsatte den 6. april 2006 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af et særprogram for perioden 2007-2013 “Bekæmpelse af vold (Daphne) og forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden”. Særprogrammet udgør en del af rammeprogrammet om “grundlæggende rettigheder og retfærdighed” - KOM (2005)122 endelig.

Kommissionen har efterfølgende, bl.a. på anmodning fra Europa-Parlamentet, besluttet at opsplitte programmerne og har den 24. maj 2006 forelagt et separat forslag til særprogrammet “Forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden”.

Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 med henblik på vedtagelse.

2. Hjemmelsgrundlag og beslutningsprocedure

Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 152, således at der er fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet i medfør af art. 251

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen har i sit oprindelige forslag bl.a. anført følgende (meddelelsens side 16 f):

“Dette forslag overholder subsidiaritetsprincippet i EF-traktatens artikel 5 og den dertil hørende protokol. Hvad angår subsidiaritetsprincippet, griber dette ikke ind på områder, som er omfattet af nationale programmer iværksat af de nationale myndigheder i medlemsstaterne, men fokuserer på områder, hvor der kan skabes en europæisk merværdi. I den henseende er langt de fleste af de aktiviteter, der støttes af programmet, komplementære i forhold til nationale tiltag og et forsøg på i så høj grad som muligt at udnytte synergien fra foranstaltninger på internationalt og regionalt niveau. Ifølge retningslinjerne i protokollen om anvendelse af begge principper er det klart, at de problemer, der forsøges løst i dette program, har grænseoverskridende aspekter, og at handling på fællesskabsniveau derfor vil give bedre resultater end handling på mellemstatsniveau.”

Regeringen kan grundlæggende tilslutte sig det anførte. Det bemærkes herved, at der er tale om forslag til anvendelse af EU´s budget, hvorfor dette kun kan behandles på EU-niveau.

4. Formål og indhold

Programmets generelle mål er at bidrage til at forebygge og nedbringe narkotikamis- brug, afhængighed og narkotikarelaterede skader. Mere specifikt har programmet som mål at fremme oprettelsen af tværfaglige netværk, at sikre udvidelse af videnbasen, udveksling af oplysninger og identifikation og udbredelse af god praksis, at gøre opmærksom på sundhedsmæssige og sociale problemer, der skyldes narkotikamisbrug samt at opfordre til en åben dialog for at få en bedre forståelse af narkotikaproblematikken. Det er desuden sigtet at involvere civilsamfundet i gennemførelsen og udviklingen af EU ‘s narkotikastrategi og handlingsplaner samt at overvåge, gennemføre og evaluere gennemførelsen af særlige foranstaltninger inden for rammerne af handlingsplanerne for narkotika 2005-2008 og 2009-2012.

Der vil via programmet kunne gives økonomisk støtte til specifikke foranstaltninger iværksat af Kommissionen, bl.a. analyser og forskning, opinionsundersøgelser og andre undersøgelser, seminarer, konferencer og ekspertmøder, offentlige kampagner og begivenheder, der tager sigte på at fremme ovennævnte mål. Programmet vil også kunne give specifik støtte til tværnationale projekter af interesse for Fællesskabet, ligesom aktiviteter udført af NGO’ere eller andre organisationer, der forfølger mål af almindelig europæisk interesse i relation til programmets generelle mål, også vil kunne opnå støtte efter programmet.

Forslaget indeholder derudover en række bestemmelser om bl.a. programmets målgrupper, støtteformer, gennemførelsesforanstaltninger, udarbejdelse af årlige arbejdsprogrammer, etablering af udvalg, komplementaritet med andre fællesskabsinstrumenter, overvågning og evaluering.

5. Udtalelse fra Europa-Parlamentet

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Forslaget berører ikke dansk ret.

7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Forslaget ses ikke at have statsfinansielle konsekvenser udover konsekvenserne for EU’s budget. Kommissionen foreslår, at der afsættes 21,35 mio. euro for hele perioden til programmet. Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter.

Danske myndigheder og organisationer har — i lighed med tidligere finansielle programmer - mulighed for at søge og opnå støtte under programmet.

8. Høring

Kommissionens oprindelige forslag har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:

Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Advokatrådet, Amnesty International, Børnerådet, Dansk Told- og Skatteforbund, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Helsingfors Komitéen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen af            beskikkede advokater, Politiforbundet            i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Politimestre i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet, Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager, Københavns Universitet, Århus Universitet, Syddansk Universitet, Danmarks Forvaltningshøjskole, Red Barnet og Røde Kors.

Høringen gav for så vidt angår delen om narkotikaforebyggelse ikke anledning til bemærkninger. Da Kommissionens forslag til særprogram for forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden indholdsmæssigt svarer til Kommissionens oprindelige forslag, har der ikke været foretaget fornyet høring.

9. Regeringens holdning

I overensstemmelse med regeringens støtte til et stærkere og mere effektivt samarbejde om retlige og indre anliggender ser man fra dansk side generelt positivt på etableringen af særprogrammet “Forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden” som en del af det generelle program om “grundlæggende rettigheder og retfærdighed”. Danmark kan tilslutte sig det foreliggende forslag.

10. Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.

Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 15. september 2005.