Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsføringstilla-delse for lægemidlet Tysabri (natalizumab)
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Tysabri, som skal bruges til behandling af patienter med aktiv dissemineret sklerose trods behandling med beta-interferon eller med et hurtigt progredierende forløb.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/06/346/001 (EMEA/H/C/603)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 1. juni 2006.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 22. juni 2006.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Tysabri, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 25 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Tysabri er et rekombinant humaniseret anti‑α4‑integrin antistof, som har immunsupprimerende og antiinflammatorisk virkning pÃ¥ de celler, som anÂtages at spille en rolle i udviklingen af de læsioner i centralnervesystemet, som er den anatomiske baggrund for sygdommen dissemineret sklerose (DS).Â
Tysabri er meget effektivt i de tilfælde, hvor behandling med beta-interferon er utilstrækkelig til at kontrollere den attakvise form for DS, eller hvor sygdommen har haft et hurtigt og svært progredierende forløb.
PÃ¥ grund af stoffets betydelige hæmmende virkning pÃ¥ immunsystemet modsvares effekten af en række alvorlige og potentielt dødelige bivirk-ninger, især forÃ¥rsaget af opportunistiske infektioner. Desuden ses en række bivirkninÂger, som er velkendte efter de fleste monoklonale antistof-fer, som gives intravenøst, bestÃ¥ende i influenzalignende symptomer med feber og muskelÂsmerter.
Efter markedsføring i USA for 1½ Ã¥r siden blev der rapporteret om tilfælde af den alvorlige hjernesygdom progressiv multifokal leukoencephalopati (PML), som antages fremkaldt af forskellige neurotrope vira hos immunÂdefekte patienter. PML fører sædvanligvis til alvorlige funktionstab eller død, og indehaveren af markedsføringstilladelsen trak derfor produktet af markedet, indtil et risikostyringsprogram var blevet opbygget. GodkendelÂsen i EU blev forsinket.
Markedsføringstilladelsen i EU er derfor betinget af, at visse betingelser med hensyn til sikker og effektiv anvendelse af lægemidlet opfyldes. GenÂnemførelsen af disse betingelser skal sikres af medlemsstaterne. Det er aftalt med de kompetente myndigheder i medlemsstaterne, at indehaveren af marÂkedsføringstilladelsen pÃ¥ nationalt plan sørger for, at alle læger, som pÃ¥tænker at ordinere Tysabri, skal forsynes med en lægepakke, der inÂdeÂholÂder følgende:
Produktinformation
Information til lægen om Tysabri
Patientinformationskort
Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset recept, i Danmark kun til sygehuse.
Â
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.Â
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Der skønnes at være ca. 7.000 patienter med sygdommen i Danmark og der diagnosticeres Ã¥rligt ca. 250 nye tilfælde. Sygdommen er alvorlig og fører til svær invaliditet og afkortet levetid, især pga. alvorlige infektioner i urinveje og lunger i den terminale fase. Moderne medicinsk behandling med beta-interferoner, Copaxone og mitoxantron synes især at pÃ¥virke sygdomÂmen hos de patienter med DS, hvor forløbet er præget af attakker med kortvarigt neuÂroÂlogisk deficit og herefter remission, indtil det næste atÂtak sætter ind. Tysabri er ligeledes effektivt til denne undergruppe af paÂtienter, men pga. de meget alvorlige bivirkninger, skal lægemidlet kun anvendes, nÃ¥r beta-interferon svigter eller er utilstrækkelig behandling, eller hvor sygÂdommen progredierer meget hurtigt mht. invaliditet.
Behandling med Tysabri er en specialistopgave, og patienterne vil typisk blive behandlet og fulgt pÃ¥ en neuromedicinsk afdeling. DMSG (Dansk MulÂtipel Sklerose Gruppe), som en sammenslutning af neuromedicinere med særlig viden om og interesse for DS, planlægger et møde i august 2006 for at diskutere implementeringen af risikostyringsprogrammet og den mest optimale brug af Tysabri.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Tysabri vil blive solgt til, og da man ikke præcist ved, hvor mange der skal tilbydes behandling, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for amtsÂkommunerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.