Dato:            19.april 2006

Kontor:         Sundhedsdokumentation

J.nr.:            

 

Sagsbeh.:   MRV

Fil-navn:       Dokument 5

 


Folketingets Sundhedsudvalg


 

 

 

 

 

 

Strategi for indførelse af elektronisk patientjournal i sundhedsvæsenet

 

 

Ved et samråd den 3. november 2005 gav jeg i både Folketingets Finansudvalg og Folketingets Sundhedsudvalg en redegørelse for udviklingen i forbindelse med EPJ på sundhedsområdet. Jeg påpegede, at det er en kompleks problemstilling, vi har med at gøre, og vi skal selvfølgelig løbende overveje, om den strategi, vi har valgt, er rigtig. Det gør sig i særlig grad gældende nu, hvor vi står ved overgangen fra den amtskommunale til den regionale struktur. Jeg nævnte i den forbindelse, at jeg ser et behov for en central strammere styring af projektet som helhed.

 

Et centralt element i den hidtidige strategi har været, at EPJ-systemer i Danmark skal være baseret på en fælles sundhedsfaglig standard - G-EPJ - som udvikles af Sundhedsstyrelsen. Denne standard skal bl.a. sikre, at EPJ’erne understøtter kvalitetsorienteret klinisk arbejde, at data så vidt muligt er strukturerede, at EPJ’erne kan opbygges modulært fra forskellige leverandører og kan kommunikere sammen, og at oplysningerne forstås ens alle steder.

 

Et hovedproblem ved implementeringen af den nuværende strategi er, at EPJ udrulles i et tempo og med en funktionalitet, der ikke matcher de målsætninger, der i fællesskab er blevet formuleret gennem tiden.

 

Samtidig er det fra flere sider blevet påpeget, at der har været utilstrækkeligt fokus på det kliniske indhold. Der er også peget på risikoen for etableringen af en regional frem for en national IT-arkitektur. På sigt kan det føre til en fastlåsning af uhensigtsmæssig IT-arkitektur, der ikke indeholder den fleksibilitet, fremtidig udvikling og tilpasning kræver.

 

Endelig må det tilføjes, at forudsætningerne for den hidtidige strategi er ændret med kommunalreformen. Udover praktiserende læger og speciallæger er der nu også behov for integration med den kommunale sundhedstjeneste. Dette stiller nye krav til IT-arkitekturen.

 

 

Behov for kursændring i strategien

 

Jeg nævnte i min tale til Amtsrådsforeningens generalforsamling den 23. marts 2006, at jeg ikke er i tvivl om, at der på baggrund af ovennævnte forhold er behov for en justering af den kurs, der hidtil har været fulgt, og at det bør ske nu, inden der træffes bindende beslutninger i de enkelte regioner om den fremtidige IT-struktur.

 

Målsætningerne for en sådan justeret strategi må være:

 

For det første skal der udarbejdes en fælles integrationsplatform og en fælles online infrastruktur til at sikre stabil, sikker og hurtig adgang til IT-systemerne, når der er flere aktører involveret i behandlingen af en patient og for at imødekomme de stadigt øgede krav til teknisk integration af de forskellige systemer. Med en sådan infrastruktur skabes der forudsætninger for en effektiv anvendelse af patientinformationer og andre kliniske data på tværs af de faglige og administrative grænser indenfor sundhedssektoren, jf. nedenfor.

 

For det andet skal der i højere grad anvendes fælles løsninger, der baserer sig på de eksisterende best practice erfaringer, og der skal fokus på udnyttelse af potentialet for stordriftsfordele, som der allerede er lagt op til i regionsdannelsesprocessen. Dermed kan udviklingsomkostninger til EPJ-relaterede IT-systemer og til integration reduceres, idet dobbeltudvikling undgås.

 

For det tredje skal der skabes tættere samarbejde på tværs af sektorer i forbindelse med den kommunale primære sundhedstjeneste, de praktiserende læger m.v. og sygehusene som eksemplificeret i kommunalreformens etablering af de kommunale sundhedscentre og derved skabe sammenhængende patientforløb i sektoren som helhed.

 

En ændring af den nuværende strategi må også ledsages af en ny vurdering af, hvor hurtigt det vil være muligt at udrulle EPJ.

 

Det videre arbejde

 

I forlængelse af min udmelding på Amtsrådsforeningens generalforsamling afholdt jeg tirsdag den 4. april 2006 et møde med Amtsrådsforeningen, hvor jeg fremlagde mine overvejelser. Mødet forløb efter min opfattelse konstruktivt. Konklusionen var, at der var opbakning til en fortsat drøftelse af, hvordan kursjusteringen skal gennemføres.

 

Aktuelt er ministeriet ved at udarbejde et præcist grundlag for, hvordan en justering af den hidtidige strategi konkret skal udformes. I den forbindelse skal de økonomiske og organisatoriske konsekvenser vurderes, ligesom der skal tages stilling til eventuelle lovgivningsmæssige initiativer.

 

Jeg vil snarest muligt herefter tage initiativ til et møde med sundhedsordførerne fra Folketingets partier, hvor jeg vil orientere om udviklingen i sagen. En tentativ mødedato kan være den 3. maj 2006. Jeg vil vende direkte tilbage til partiernes sundhedsordførere med en invitation.

 

Ligelydende brev er sendt til Folketingets Finansudvalg.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Løkke Rasmussen