Sundhedsudvalget 2005-06, Sundhedsudvalget 2005-06
SUU Alm.del Bilag 398, KOM (2005) 0637 Bilag 6
Offentligt
264312_0001.png
13. marts 2006
R
AMMEN OTAT TIL
EU-
UD VALGET OG
R
EGERIN GEN S
U
D EN RIGSPOLITISKE
U
D VALG OM
EU K
OMMISSION EN S
G
RØN BOG OM ERN ÆRIN G OG FYSISK
AKTIVITET
KOM(2005) 637
Resumé
Grønbogen indeholder en lang række åbne spørgsmål om udvalgte emner, som Kommissio-
nen finder væsentlige for udviklingen af overvægt i befolkningerne, og som derfor kunne væ-
re relevante for en fremtidig EU-indsats til fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet.
Lanceringen af Grønbogen kan ses som et udtryk for, at Kommissionen vil prioritere bekæm-
pelse af overvægt og fremme af sund livsstil herunder sund kost og fysisk aktivitet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 637 af 8. december 2005 udsendt Grønbog om ”Frem-
me af sunde kostvaner og fysisk aktivitet – En europæisk dimension i forebyggelsen af over-
vægt, fedme og kroniske sygdomme”. Den danske udgave af Grønbogen er offentliggjort den
14. december 2005. Grønbogen har karakter af et policydokument, der ikke indeholder for-
slag til ny lovgivning.
Kommissionen er ved at udarbejde en række fælles strategier til håndtering af de vigtigste
sundhedsproblematikker såsom ernæring og fedme. Udsendelsen af Grønbogen er et led i en
Mørkhøj Bygade 19
2860 Søborg
T 33 95 60 00
F 33 95 60 01
www.fvst.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bredtfavnende høringsproces, der inddrager EU-institutionerne, medlemsstaterne og civil-
samfundet i en bred diskussion af, hvordan sunde kostvaner og fysisk aktivitet kan fremmes
ved en EU-indsats.
Fællesskabet har kompetence til at komme med initiativer på området. EF-traktatens artikel
152 fastsætter, at fællesskabet kan iværksætte tilskyndelsesaktiviteter med henblik på forbed-
ring af folkesundheden. Herudover kan Fællesskabet i henhold til artikel 95 fastsætte harmo-
niseringsforanstaltninger, der skal sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen
og gennemførelsen af Fællesskabets indre marked.
Grønbogen indeholder en række åbne spørgsmål, der er sendt i høring blandt alle interessere-
de organisationer, medlemsstater mv. Fristen for indsendelse af høringssvar er 15. marts
2006. Der forventes navnlig svar fra erhvervslivet om emner, der hører under deres specifik-
ke interesseområde, patientforeninger og ngo’er, der beskæftiger sig med sundhed og forbru-
gerbeskyttelse.
Nærhedsprincippet
Eftersom der ikke er tale om stillingtagen til konkrete forslag, er der ikke redegjort for nær-
hedsprincippet i denne sammenhæng.
Formål og indhold
Grønbogen indeholder en lang række åbne spørgsmål om udvalgte emner, som Kommissio-
nen finder væsentlige for udviklingen af overvægt i befolkningerne, og som derfor kunne væ-
re relevante for en fremtidig EU-indsats til fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet.
Lanceringen af Grønbogen kan ses som et udtryk for, at Kommissionen vil prioritere be-
kæmpelse af overvægt og fremme sund livsstil.
Grønbogen lægger op til, at EU bør spille en væsentlig rolle på området som supplement til
de indsatser, medlemsstaterne selv igangsætter.
Bogen er opdelt i fire hovedafsnit:
1. Baggrunden for udarbejdelsen af Grønbogen
- Livsstilssygdomme bliver stadig mere udbredte, og der er betydelige sam-
fundsomkostninger knyttet hertil
Side 2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
EU har kompetence på området i form af artikel 95, som giver hjemmel til
harmonisering vedrørende markedsføring m.v. under hensyntagen til beskyt-
telse af menneskers sundhed. Herudover fastsætter artikel 152, at der kan ved-
tages tilskyndelsesforanstaltninger vedrørende forbedring af folkesundheden
Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg har bifaldet arbej-
det med Grønbogen samt understreget behovet for handling på både lokalt, na-
tionalt og EU-niveau.
2. Den kommende høringsproces omkring Grønbogen
- Alle interesserede organisationer opfordres til at indsende kommentarer og bi-
drag til de rejste spørgsmål frem til 15. marts 2006. En opsummerende rapport
med de indkomne bidrag forventes offentliggjort på Kommissionens hjemme-
side i juni 2006.
- Kommissionen forventer især bidrag fra økonomiske aktører/industrien (in-
denfor eksempelvis markedsføring og mærkning), patientforeninger og
Ngo’er, der beskæftiger sig med sundhed og forbrugerbeskyttelse. Kommissi-
onen anerkender i den forbindelse, at nogle af de rejste emner mest oplagt fal-
der inden for medlemsstaternes kompetencer, men det fremhæves samtidig, at
emnet er multifaktorielt og involverer en bred vifte af interessenter. EU kan
derfor tilføre ekstra værdi i form af eksempelvis støtte til netværk på området,
samt til udveksling af best practice.
3. Eksisterende strukturer og EU-institutioner på området
- Disse omfatter blandt andet Platformen for interessenter (lanceret marts 2005),
Den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet samt Netværket for Ernæring og
Fysisk Aktivitet (oprettet i 2003), der består af eksperter udpeget af medlems-
staterne, WHO og relevante Ngo’er. Netværket skal rådgive Kommissionen
mht. udviklingen af fællesskabsaktiviteter til fremme af sund ernæring og fy-
sisk aktivitet, forebyggelse af kostrelaterede sygdomme og bekæmpelse af
overvægt. Netværkets medlemmer skal deltage i analysen af de indkomne bi-
drag til Grønbogen.
- Herudover præsenteres de eksisterende EU-procedurer til sikring af, at sund-
hedsfaktorer indgår i overvejelserne i forbindelse med ny lovgivning. EU’s
handlingsprogram for folkesundhed der blandt andet yder støtte til indsamling
af data og fastsættelse af sammenlignelige indikatorer for sundhedsstatus i be-
folkningerne, herunder fødevareindtag, fysisk aktivitet og svær overvægt,
nævnes også.
Side 3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Aktionsområder - Areas for Action
Hovedkapitlet i Grønbogen består af en lang række emner, hvor Kommissionen efterspørger
input til mere eller mindre konkrete policyområder.
Der stilles spørgsmål indenfor 11 områder:
Forbrugeroplysning, reklamer og markedsføring (sundhedsanprisninger, ernærings-
mærkning, vildledende markedsføring – herunder overfor børn og unge).
Uddannelse af forbrugere (kommunikation af budskabet om sund kost til alle mål-
grupper).
Fokus på børn og unge (skolernes rolle både omkring kost og fysisk aktivitet).
Tilgængelighed af fødevarer, fysisk aktivitet og sundhedsuddannelse på arbejdsplad-
ser.
Indarbejdelse af forebyggelse og behandling af overvægt i hele sundhedssektoren.
Behov for at forholde sig til det overvægtsfremmende miljø (infrastruktur, der frem-
me inaktivitet, bilkørsel etc.).
Socioøkonomisk ulighed.
Skabelse af en integreret og sammenhængende tilgang til fremme af sund kost og fy-
sisk aktivitet (tiltag til fremme af sund livsstil skal foregå på alle niveauer af den of-
fentlige sektor og skal tage højde for kulturelle, økonomiske, kønsmæssige forskelle
og traditioner).
Anbefalinger om næringsstofindtag og for udvikling af fødevarebaserede kostråd
(Fødevaresikkerhedsautoriteten arbejder med en opdatering af rådene omkring energi-
indtag, næringsstoffer og kostfibre).
Samarbejde udover EU’s grænser (integrere arbejdet med kost og fysisk aktivitet i
Codex samarbejdet).
Andre emner.
Grønbogen beskriver ikke ansvarsfordelingen mellem medlemsstaterne og EU på området.
Anmodningerne om bidrag til forslag til initiativer er som udgangspunkt generelt formulere-
de, således at de indkomne forslag principielt kan gå på initiativer, der mest hensigtsmæssigt
kunne iværksættes nationalt.
Med de mange åbne spørgsmål og den efterfølgende konsultationsprocedure lader Kommis-
sionen det dermed i første omgang være op til medlemsstaterne og de øvrige interessenter at
komme med bud på såvel omfanget af indsatser som prioriteringen mellem dem. Valget af
områderne kan dog ses som en form for indledende prioritering af, hvad, Kommissionen vur-
derer, har betydning for udviklingen af overvægt i befolkningerne.
Side 4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udtalelser
Eftersom der ikke er tale om et forslag til ny lovgivning, skal Europa-Parlamentet ikke udtale
sig.
Gældende dansk ret
Grønbogen indeholder forslag til handlinger på en lang række områder, der rækker ind over
flere danske ressortområder.
Konsekvenser
Grønbogen indeholder ingen forslag til ny lovgivning og har derfor for nuværende ingen lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Det må imidlertid forventes, at der som
udløber af Grønbogen vil blive formuleret en række nye initiativer indenfor såvel sundhed
generelt som ernæring, forbrugerbeskyttelse og fysisk aktivitet, der vil kunne medføre visse
begrænsede statsfinansielle konsekvenser. Konsekvenserne for beskyttelsesniveauet kan dog
ikke vurderes, før forslagene er fremsat.
Høring
Grønbogen er af Fødevarestyrelsen udsendt i høring til en bred kreds af interessenter – pri-
mært på fødevareområdet - med henblik på input til et officielt dansk høringssvar på dette
område, der skal indsendes til Kommissionen senest 15. marts 2006. Et resumé af de ind-
komne danske høringssvar er vedlagt.
Tilsvarende har Sundhedsstyrelsen informeret en bred kreds af interessenter om Kommissio-
nens offentliggørelse af Grønbogen samt om muligheden for at indsende kommentarer og bi-
drag til de i Grønbogen rejste spørgsmål.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at EU-kommissionen har udarbejdet Grønbogen, der kan ses
som et udtryk for en opprioritering af indsatsen på området. En stor del af de relevante initia-
tiver vil givetvis mest hensigtsmæssigt skulle håndteres af nationalstaterne, men der er sam-
tidig områder, hvor regeringen finder det påkrævet med en samlet EU-indsats. Det bør sikres,
at der er en sammenhæng mellem effekten af de enkelte initiativer og de ressourcer der an-
vendes.
Side 5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om Grønbogen i andre
medlemsstater.
Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Grundnotat er oversendt Folketingets Europaudvalg den 13. januar 2006.
Dansk holdning
EU-Kommissionen har med Grønbogen taget et godt og nødvendigt initiativ, og Danmark
støtter arbejdet med at formulere en EU-strategi på området. Det er yderst positivt, at Kom-
missionen med Grønbogen har lagt op til en bred debat om, hvordan indsatsen i forhold til
sundere kostvaner og øget fysisk aktivitet kan forbedres.
Familie- og Forbrugerministeren og Indenrigs- og Sundhedsministeren har i et fælles officielt
høringssvar forholdt sig til de af Kommissionen i Grønbogen rejste spørgsmål. Det fælles hø-
ringssvar vedlægges dette notat. Det danske høringssvar vil blive fremsendt til EU-
Kommissionen inden udløbet af høringsfristen 15. marts 2006.
I høringssvaret lægges der særligt vægt på følgende områder, som genstand for en styrket
fremtidig EU-indsats:
-
Den danske regering anerkender de mekanismer, som Kommissionen har iværksat for at
sikre, at sundhed indarbejdes på tværs af EU’s forskellige politikområder og opfordrer
til, at vurderinger af effekten på EU-borgernes sundhedstilstand indgår i alle overvejelser
om ny EU lovgivning.
Kommissionen bør give høj prioritet til arbejdet med indførelsen af fælles EU-regler om
obligatorisk næringsdeklaration, ligesom der bør arbejdes for udviklingen af et fælles eu-
ropæisk ernæringsmærke
Der bør fra Kommissionens side tages snarlige skridt i retning af etableringen af fælles
europæiske næringsstofanbefalinger, og med afsæt heri tages fat på arbejdet med etable-
ringen af ernæringsprofiler
I forbindelse med den kommende revision af EU’s mærkningsdirektiv bør hensynet til
sunde kostvaner indgå i arbejdet
Der er behov for regulering af anprisninger og berigelse i form af klare og anvendelige
regler, der sikrer forbrugerne reelle oplysninger, og ikke bidrager til at skabe forvirring
og vildledning i forhold til, hvad der er mere eller mindre sundt
-
-
-
-
Side 6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
264312_0007.png
-
-
Kommissionen bør fastholde det ultimatum, der er givet til fødevareindustrien om på fri-
villig basis at sikre, at al markedsføring af usunde fødevarer overfor børn ophører. I det
omfang industrien ikke efterlever det fremsatte krav, vil den danske regering bakke op
om et forslag om EU-regulering på området.
Den danske regering støtter Kommissionens hidtidige indsats for at styrke forskningen
og monitoreringen inden for ernæring og fysisk aktivitet, og ser gerne at denne indsats
blive opprioriteret yderligere.
Indstilling
Det indstilles, at man fra dansk side tilkendegiver støtte til Grønbogen som et udtryk for, at
Kommissionen vil prioritere indsatsen i forhold til sunde kostvaner og fysisk aktivitet.
Det indstilles, at vedlagte bemærkninger fra den danske regering til EU-kommissionens
Grønbog om ”Fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet …”(KOM(2005) 637 endelig)
godkendes.
Det indstilles endvidere, at Folketingets Europaudvalg efterfølgende orienteres om regerin-
gens bemærkninger af EU-kommissionens Grønbog om ”Fremme af sunde kostvaner og fy-
sisk aktivitet …”(KOM(2005) 637 endelig).
Side 7/7