UDKAST til Ggrundnotat
til Folketingets Europaudvalg om forslag til Europa-Parlamentet og RÃ¥detsKommissionens direktiv om
ændring af Rådets direktiv forslag til ændring
af direktiver om medicinsk udstyr, direktiv (EF) nr. 90/385/EØF, direktiv (EF) 93/42/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv, direktiv (EF) 98/8/EF for så vidt angår revidering af direktiverne om
medicinsk udstyr (KOM(2005) 681 endelig). og (direktiv (EF) 98/79. jeg synes
ikke dette direktiv står omtalt i min overskrift?)
1. Resumé
Med forslaget opdateres direktiverne om medicinsk udstyr for så vidt angår direktiv 93/42/EØF om medicinsk udstyr og direktiv 90/385/EØF om implantabelt medicinsk udstyr. I direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter indføres endvidere en bestemmelse, der medfører, at produkter der falder inden for anvendelsesområdet af direktiv 98/79/EF om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ikke omfattes af direktivet.
( 2 spørgsmål:  1)hvad er det lige der sker med  98/8 om markedsføring af biocidholdige produkter. Er det bolt
at direktivet vedr. in-vitro også omfattes af direktiv 98/8? ..og hvad er det med 98/79 vedr. in vitro er der
nogle ændringer til denne eller bliver den  blot gjort gældende i biocide direktivet.)
 ko.: der
skal indføres en bestemmelse i biociddir., s Som ekskluderer
in vitro diagnostika fra dette i lighed med eksklusionen af de øvrige to
MU-direktiver.
 Formålet
med forslaget er yderligere at specificere og tydeliggøre producenternes og
myndighedernes ansvar særligt i forhold til vurdering af produkternes
overensstemmelse med lovgivningens krav, klinisk evaluering og øget
sikkerhedsovervågning efter tidspunktet for markedsføring. Herudover indeholder
forslaget en udvidelse af adgangen til at stille oplysninger til rådighed for offentligheden
samt en præcisering af direktivernes anvendelsesområder.
21.
BaggrundIndledning
Forslaget til ændring af direktiver om medicinsk
udstyr er fremsendt til medlemsstaterne den 5. januar 2006. Der er planlagt en
møderække i foråret 2006, og det er formandskabets ambition, at forslaget skal
forelægges Coreper den 17. maj 2006 og Rådet den 2. juni 2006.
I henhold til direktiv 93/42/EØF var Kommissionen senest fem
år efter direktivets gennemførelse forpligtiget
til at forelægge Rådet en rapport om visse aspekter af
direktivets virkemåde. Flere
medlemsstater fandt, at den gennemgang, der kræves i henhold til artikel 11, stk. 4 burde udvides til at omfatte ikke blot
de aspekter, der omtales i artiklen, men alle de elementer i direktivetr, der har givet anledning til
bekymring eller som kan forbedres.
Som et resultat af denne gennemgang blev der i juni
2002 offentliggjort en rapport om hvordan direktiverne om medicinsk udstyr fungerer.
Rapportens konklusioner var indeholdt i Kommissionens meddelelse KOM(2003) 386,
som rådet bifaldt i sine konklusioner i december
2003, og som fik en positiv modtagelse af parlamentet. De foreslåede ændringer i det pågælndende direktiv er
baseret pÃ¥ rapportens konklusioner.  Â
3. Hjemmelsgrundlag
Det fremsatte forslag henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95 (TEF), og vedtagelse af forslaget skal ske med kvalificeret flertal efter reglerne om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251 (TEF).
4. Nærhedsprincippet
Det er kommissionens vurdering, at målsætningen med reguleringen ikke kan opfyldes på tilfredsstillende vis af medlemsstaterne, idet forslaget tager sigte på at ændre gældende fællesskabslovgivning, som harmoniserede lovgivningsgrundlaget for medicinsk udstyr på fællesskabsplan. Lovgivningsmæssige tiltag i medlemsstaterne kan derfor bringe det harmoniserede lovgivningsgrundlag i fare og indebære en mulig overtrædelse af direktiv 93/42/EØF og 90/385/EØF.
Danmark er enig med Kommissionen i, at der er behov for EU-regulering af området for medicinsk udstyr. Fælles regler for medicinsk udstyr vil efter Danmarks opfattelse sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau for patienter i EU, som anvender medicinsk udstyr, ligesom fælles regler vil medvirke til, at adgang til markedet for medicinsk udstyr vil kunne opnås på lige vilkår for de europæiske virksomheder, der beskæftiger sig hermed.
52.
Formål og indhold
Med forslaget ændres direktiv 93/42EØF om medicinsk udstyr ved enten at tilpasse gældende bestemmelser eller ved at indføre nye bestemmelser, som anses for nødvendige af sundhedsmæssige hensyn. Endvidere ajourføres direktiv 90/385 EØF om aktivt implantabelt udstyr, så det stemmer overens med de andre direktiver om medicinsk udstyr. Endeligt ændres direktiv 98/8EF om markedsføring af biocidholdige produkter således at medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ikke falder ind under direktivets anvendelsesområde.
Forslaget har overordnet set til formål
at:hold
·
sikre et
fortsat højt sundhedsbeskyttelsesniveau for patienter i EU, der gør brug af
medicinsk udstyr
·
·
understøtte
en fortsat hurtig teknisk udvikling af medicinsk udstyr til gavn for borgere og
på vilkår, der er klarere og som skaber sikkerhed og større tillid.
·
· skabe større åbenhed og sikkerhed for alle markedsaktører og den øvrige offentlighed
Formålet med forslaget er at forbedre de eksisterende
direktiver om medicinsk udstyr indenfor følgende områder: regelforenkling,
bedre implementering, bedre vurdering af produkternes overensstemmelse med
lovgivningens krav, flere bindende regler, øget gennemsigtighed og øget
sikkerhedsovervågning. Nedenfor er de enkelte punkter gennemgået nærmere.
I nedenstående afsnit fremgår de væsentligste ændringer der følger af direktivet (Referencen angivet i parentes henviser til bestemmelsens placering i hoveddirektivet).
Dette vil blive søgt
opnået ved at opdatere og
præcisere en række forhold i den gældende regulering. I nedenstående
afsnit beskrives de væsentligste ændringer der følger af forslaget.
Artikel 1
Artikel 1 omhandler ændringsforslag til direktiv 90/385/EØF om aktivt implantabelt medicinsk udstyr. De væsentligste ændringer omhandler:
· Udvidelse af direktivets anvendelsesområde. Udvidelsen indebærer, at aktivt implantabelt medicinsk udstyr, der som en integreret bestanddel indeholder et stof, der anvendt alene kan betragtes som en lægemiddelbestanddel eller et lægemiddel fremstillet på basis af blod, plasma eller manipuleret væv fra mennesker omfattes af direktivets bestemmelser (artikel 1 stk. 4a og 4b)
· indberetning af data. Med forslaget stilles krav om, at fabrikanter og autoriserede repræsentanter forpligtes til at afgive oplysninger om sig selv og det udstyr, som de markedsfører (artikel 10a). Oplysningerne skal sammen med oplysninger indsamlet i medfør af andre bestemmelser i direktivet lagres i den europæiske database (artikel 10b)
· særlige sundhedsovervågningsforanstaltninger. Forslaget giver i lighed med de andre direktiver om medicinsk udstyr medlemsstaterne mulighed for at træffe midlertidige nationale foranstaltninger til beskyttelse af folkesundheden (artikel 10c)
· præcisering af de bemyndigede organers forpligtigelser i forbindelse med afslag, suspension eller tilbagekaldelse af attester, særligt i forhold til videregivelse af information herom til andre bemyndigede organer og kompetente myndigheder (Artikel 11, stk. 5 og 6).
Artikel 2.
Artikel 2 vedrører ændringsforslag til direktiv 93/42/EØF om medicinsk udstyr. De væsentligste ændringer omhandler:
· Udvidelse af direktivets anvendelsesområde. Dette indebærer at medicinsk udstyr, der som en integreret bestanddel indeholder et stof, der anvendt alene kan betragtes som et lægemiddel fremstillet ud fra manipuleret væv omfattes af direktivets bestemmelser (artikel 1, stk. 4b)
· procedurer i forbindelse med tilpasning af klassificeringsreglerne. Med forslaget præciseres proceduren for ændring af klassificeringsregler som følge af den teknologiske udvikling mv. (Artikel 9, stk. 3)
· registrering af data. Med forslaget stilles krav om, at visse data vedrørende kliniske afprøvninger skal lagres i den europæiske database(Artikel 14a)
· større åbenhed. I det gældende direktiv er alle oplysninger, der modtages i medfør af direktivet at betragte som fortrolige. Dette udgangspunkt ønskes modificeret, således at visse oplysninger kan klassificeres som ikke-fortrolige (Artikel 20)
· koordination af de nationale myndigheders aktiviteter. Der indføres en ny bestemmelse der sikrer retsgrundlaget for myndighedernes samarbejde og koordination (Artikel 20 A)
· overvågning efter markedsføring. For fabrikanter af udstyr efter mål indføres der et eksplicit krav om et system for overvågning efter markedsføringen. Systemet indebærer bl.a. at fabrikanten skal indberette alvorlige hændelser mv. til myndighederne. Kravet svarer til det krav som er gældende for de øvrige produkttyper inden for medicinsk udstyr (Bilag 8, punkt 5)
· klinisk evaluering mv. Der stilles krav om klinisk evaluering af alt medicinsk udstyr, og kravene til den kliniske evaluering defineres nærmere. Endvidere stilles der krav om, at der skal gennemføres kliniske forsøg for implantabelt udstyr og udstyr i klasse III (højrisikoudstyr) medmindre brugen af eksisterende klinisk data kan begrundes behørigt (Bilag 10, punkt 1).
Artikel 3
Artiklen omhandler direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter.
I direktiv 98/8/EF indføres en bestemmelse, som medfører, at produkter omfattet af direktiv 98/79/EF om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ikke omfattes af direktivet.
De øvrige direktiver om medicinsk udstyr er allerede omfattet af en tilsvarende bestemmelse.
Endeligt kan det oplyses, at det i forbindelse med det igangværende arbejde
i RÃ¥dets
arbejdsgruppe om lægemidler og medicinsk udstyr overvejes, Artikel 2 vedrører ændringsforslag  til direktiv 93/42/EØF om medicinsk
udstyr. I nedenstående afsnit beskrives de væsentligste
ændringer.
Med
ændringsforslaget afgrænses og præciseres direktivets
anvendelsesområde. Herved bringes de 3 direktiver om medicinsk udstyr på
linie med hinanden bl.a. med henblik på at sikre at nye
produkttyper, som følger af den teknologiske udvikling, ikke bliver
efterladt uden regulering. (ændringerne,
er ændringer i artikel 1 i det oprindelige direktiv).
Med ændringsforslaget
gennemføres en præcisering af direktivernes anvendelsesområde. Dels for at bringe
de 3 direktiver på linie med hinanden og dels som konsekvens af den tek
udvikling for at hinder at nye produkttyper bliver efterladt uden lovgivning.
(De enkelte punkter bør relateres
til artiklen/artiklerne samt direktivet der regulerer forholdet…..eksempelvis)
Regelforenkling
Der er pt. tre primære direktiver om medicinsk
udstyr: direktiv (EF) 98/79 om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik,
direktiv (EF) 93/42 om medicinsk udstyr og direktiv (EF) 90/385 om aktivt,
implantabelt medicinsk udstyr. Det er hensigten at reducere antallet af
direktiver til et eller to.
Bedre implementering artikel x, y og z, i  direktiv 93/42/EØF om medicinsk udstyr
For at sikre en mere ensartet implementering er det
foreslået at opdatere direktiv (EF) 90/385 med de bestemmelser, der er fælles
for de øvrige direktiver,
KO.: Herunder evt. at samle direktiverne i ét evt. to direktiver
i løbet af 2007
for at sikre størst mulig konsistens mellem
direktiverne.
Bedre vurdering af produkternes overensstemmelse
med lovgivningens krav
Direktiverne indeholder tre elementer, der vedrører
vurderingen af produkternes overensstemmelse med lovgivningens krav:
klassificering, bemyndigede organer og vurdering af overensstemmelse med lovgivningens
krav.
Ko.: Art. 9, stk 3, Art. 13, 1d
For så vidt angår klassificering er det ønsket at
præcisere direktiverne for at undgå uklarheder, alternativt benytte de
eksisterende mekanismer til at reklassificere visse produkter.
For så vidt angår de bemyndigede organer er det
ønsket at præcisere kravene til de bemyndigede organer i bilag XI. Â
Ved
iværksættelse af
samt iværksætte en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag, der har
til formål at koordinere myndighedsudøvelsen samt etablere en bedste praksis.
For så vidt angår vurderingen af produkterne er det
ønsket at præcisere direktiverne tekst for at undgå uklarheder samt på sigt
supplere direktiverne med guidelines.
k.o.: Annex
II, 3 og Annex II, 4
Flere bindende regler
Det er ønsket at præcisere direktivernes
anvendelsesområder for at undgå, at produkter enten ikke er regulerede, eller
er omfattet af forskellige reguleringer
Ko.: præciseres
i biociddirektivet 98/8
. I den forbindelse er det ønsket, at der skal være
en klar afgrænsning mellem reglerne for medicinsk udstyr og reglerne for
henholdsvis væv og celler samt biocider.
Ko.: Art. 1,4b, og 5c og 4f
Herudover ønskes der indført obligatoriske
harmoniserede standarder. Endelig ønskes teksten sprogligt moderniseret.
Gennemsigtighed
I det gældende direktiv er alle oplysninger, der
modtages i medfør af direktivet at betragte som fortrolige. Dette udgangspunkt
ønskes modificeret, således at oplysninger kan klassificeres som
ikke-fortrolige.
Ko.: Art 20,
1,2, og 3
Øget sikkerhedsovervågning
Direktiverne ønskes suppleret med klarere regler om
sikkerhedsovervågning, herunder at
Ko.: præcisere kravene til fabrikanternes
markedsovervågningssystem med kobling til resultaterne af klinisk afprøvning og
kontrol gennem det bemyndigede organ – Annex II, 5
indføre regler for producenter af medicinsk udstyr (bør uddybes). Herudover
ønskes det, at EU kan deltage mere aktivt i GHTF (Global Harmonisation Task Force on
Medical Devices).
Regelforenkling
Der er pthvorvidt de. tre primære direktiver om medicinsk
udstyr kan reduceres til et eller to.: direktiv (EF) 98/79 om medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik, direktiv (EF) 93/42 om medicinsk udstyr og direktiv (EF)
90/385 om aktivt, implantabelt medicinsk udstyr. Det er hensigten at reducere
antallet af direktiver til et eller to.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en ændring af allerede vedtagne
retsakter. Overvejelser om nærhedsprincippet er relevante i det omfang, der
indføres nye regler. Idet medicinsk udstyr bevæger sig frit i det indre marked,
er det relevant at sikre, at markedet reguleres på en konsistent måde i hele
fællesskabet.
64.
Europa-Parlamentets udtalelserUdtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke og parlamentet forventes ikke at have udtalt sig om forslaget inden rådsmødet 1.-2. juni 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ovennævnte områder vedrørende.  medicinsk
udstyr er i dag reguleret ved lov om medicinsk udstyr af
17.december 2002. Reguleringen er yderligere udmøntet
i bekendtgørelse om
medicinsk
udstyr af 12. december 2005, bekendtgørelse om medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik af 12. december 2005 og bekendtgørelse
om aktivt implantabelt medicinsk udstyr af 12. december 2005.
Forslaget vil kræve ændringer af bekendtgørelserne, således at de bringes i overensstemmelse med de ændringer, som følger af direktivet.
Â
Det er formandskabets ambition, at forslaget skal
forelægges Coreper den 17. maj 2006 og Rådet den 2. juni 2006.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Forslaget har ikke nævneværdige økonomiske konsekvenser for det offentlige eller det private erhvervsliv.
Det forventes, at forslaget vil bidrage til sikre et fortsat højt sundhedsbeskyttelsesniveau for patienter i EU, der gør brug af medicinsk udstyr.
5.
Forslagets konsekvenser for Danmark
Forslaget vil medføre, at de danske regler skal
ajourføres i overensstemmelse med de ændrede regler. Såfremt der indføres nye
pligter for henholdsvis producenter af medicinsk udstyr og det bemyndigede
organ, vil dette medføre økonomiske og administrative konsekvenser i
overensstemmelse med ændringen.
96.
Høring
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har sendt
direktivet i høring den 179.
martsfebruar 2006 med høringsfrist fredagtirsdag den 728. aprilfebruar
2006.
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Amtsrådsforeningen,
Danmarks Apotekerforening, Dansk
Godkendelse af Medicinsk Udstyr, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
Rehab Group, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk Teknologisk Institut, Den Almindelige Danske Lægeforening, Den Centrale Videnskabsetiske Komité, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Handelskammer, Det Etiske Råd, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Speciallæger, Frederiksberg Kommune, Hjælpemiddelinstituttet, Hovedstadens Sygehusfællesskab, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Københavns Kommune, Medicoindustrien,  Ministeriet for
Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Patientforeningen Danmark, Patient Foreningernes Samvirke, og Sammenslutningen af
PrivathospitalerPatientforum og
Datatilsynet.
HVAD MED PATIENTFORUM
(paraplyorganisation over DSI?) og
Datatilsynet (art. 14a?
På europæisk plan har MDEG gennemført en høring i
2001. I 2002 blev der udgivet en rapport om det gældende direktiv om medicinsk
udstyr. Rapporten er tilgængelig på http://europa.eu.int/comm/enterprise/medical_devices/policy/final_report.pdf.
Herudover har der været gennemført en offentlig
høring via Kommissionens netsted i maj og juni 2005. Sideløbende har der været
gennemført dialog med interessenterne.
Høring har endnu ikke været gennemført i Danmark10. .
7. Regeringens foreløbige generelle
holdning
Regeringen er positiv overfor de foreslåede ændringer, idet
detr vurderes at forslaget vil bidrage til at opretholde et højt sundhedsbeskyttelsesniveau
for patienter i EU, samtidig med
at forslaget understøtter en hurtig tekniske
udvikling til gavn
for borgere  og virksomheder.
overvejende er tale om præciseringer og enkelte
stramninger til gavn for produktsikkerheden.
Regeringen vurderer, at den foreslåede
regelforenkling og større sammenhæng i regelsættet generelt vil gavne
retssikkerheden ved at give en større entydighed i regelsættet.
Regeringen hilser forslaget om større åbenhed i
direktivet velkomment, idet en sådan åbenhed er bedre stemmende med den danske
retstradition.
118.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har
været afholdt møde i arbejdsgruppen â€Working Party on Pharmaceuticals and
Medical Devices†den 23. -–
24. januar 2006, 6. - 7. februar 2006, 20. februar 2006 og 6. -7. marts 2006. og den 6. – 7.
februar 2006. På mødernet blev Fforslaget er  generelt blevet
positivt modtaget på møderne.
129.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Dette forslag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Afgrænsning af direktivernes anvendelsesområde. Med
ændringsforslaget gennemføres en præcisering af direktivernes anvendelsesområde.  Dels for at bringe de 3 direktiver på linie med
hinanden og dels som konsekvens af den tek udvikling for at hinder at nye
produkttyper bliver efterladt uden lovgivning.
Artikel 1 og 2
For så vidt angår myndighedernes
ansvar i forbindelse med vurdering af produkterne overensstemmelse med
lovgivingens krav, særligt for så vidt angår
konstruktionsdokumentation. Bemyndigede org
udgør et essentielt og kritisk led i kontrollen med
medicinsk udstyr. Man har bl.a. ønsket at styrke kontrollen (ved at gøre kontrollen obligatorisk på
højrisikoprodukterne) med visse
højrisikoprodukter.
Artikel 1 og 2
Ny definition
af klinisk evaluering. Â med udstyr der
er beregnet til at gennemgå en klinisk afprøvning for at vurdere produktets
sikkerhed og ydeevne, præciseres kravene til fabrikantens
dokumentation
artikel 1 og 2.
Efter markedsføring
Artikel 1 og 2. Eks. Udvidelse af det tidsrum
som fabrikanten skal holde dokumentation til rådighed. Præcisering af krav om informationer som skal
indberettes til den europæiske base for medicinsk udstyr.
Biocider, der
gøres eksplicit opmærksom på at invitro diagnostika ikke omfattes af biocid
direktivet.