Folketinget — Sundhedsudvalget Christiansborg, den 5. oktober 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Indenrigs- og sundhedsministerens lovprogram på sundhedsområdet for folketingsåret 2005-06. Til orientering vedlægges uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse til Folketinget den 4. oktober 2005. Uddraget omfatter forordet og det afsnit, som omhandler lovforslag, som forventes fremsat af indenrigs- og sundhedsministe- ren inden for sundhedsområdet.   Med venlig hilsen Liza Christensen, udvalgssekretær.
- 2 - Forord Statsministerens redegørelse i henhold til Grundlovens § 38 afgives i en mundtlig og en skriftlig del. I denne skriftlige del af redegørelsen gives en kortfattet omtale af de lovforslag og forslag til folketingsbeslu t- ning, som regeringen ved begyndelsen af det nye folketingsår forventer at fremsætte i løbet af folketingsåret. Denne del af redegørelsen indeholder endvidere oplysninger om ministerredegørelser til Folketinget. xxx Regeringen fremlagde i februar 2005 et nyt regeringsgrundlag ”Nye mål”. Det nye regeringsgrundlag udmøntes bl.a. i en lang række lovgivningsinitiativer i folketingsåret 2005/2006. Dette lovprogram indeholder efter omtalen af de enkelte ministres forslag til lovgivning en tværgående ove r- sigt over de lovforslag i lovprogrammet, der direkte vedrører udmøntningen af regeringsgrundlaget. xxx Jeg inviterer alle Folketingets partier til et godt samarbejde om det kommende folketingsårs lovgivning. Anders Fogh Rasmussen Statsminister
- 3 - Indenrigs- og sundhedsministeren Lov om lægemidler   (Okt I) Forslaget vedrører gennemførelse af ny EU-lægemiddellovgivning med det hovedformål at forbedre lægemidlers kvalitet, sikkerhed og virkning. Forslaget er en genfremsættelse af L 167 fra 2. samling 2004/2005.   Lov om retspsykiatrisk behandling  m.v.  (Okt I) Der er tale om en ren teknisk tilpasning af lovgivningen, hvor bl.a. en række love ophæ- ves. Forslaget skal ses i sammenhæng med kommunalreformen.   Ændring af lov sygehusvæsenet og sundhedsloven (Frit sygehusvalg til RCT i Køben- havn)  (Okt I) Forslaget vedrører indførelse af frit sygehusvalg  til det private rehabiliteringscenter for flygtninge RCT-København .   Ændring af lov om kunstig befrugtning  i forbindelse med lægelig behandling, diagno- stik og forskning  m.v.  (Nov I) Det er forudsat, at loven skal revideres i folketingsåret 2005/2006.   Ændring af lov om et videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske forskningsprojekter   (Nov II) Formålet med lovforslaget er især at klargøre og justere retstilstanden for inddragelse af midlertidigt inhabile forsøgspersoner i lægemiddelforsøg. Forslaget skal bl.a. ses i sam- menhæng med lovgivningen i en række andre EU-lande.   Lov om autorisation af sundhedspersoner og anden regulering af sundhedsfaglig virk- somhed  (Dec I) Forslaget samler de 14 eksisterende autorisationslove i én fælles lov og forenkler og mo- derniserer lovgivningen på området. Bestemmelserne om fratagelse og generhvervelse af autorisation overføres samtidig fra centralstyrelsesloven til den nye autorisationslov. Ændring af lov om frihedsberøvelse og tvang i psykiatrien   (Jan II) Det er forudsat, at loven tages op til revision i folketingsåret 2005/2006. Det nærmere ind- hold af forslaget er under overvejelse bl.a. i lyset af en undersøgelse af de ændringer, som
- 4 - blev gennemført ved den seneste revision af loven i januar 1999. Forslaget omfattes af lov- overvågning.   Lov om kvalitet og sikkerhed af humane væv og celler til behandlingsformål  (Jan II) Formålet med forslaget er at gennemføre EU-regler om fastsættelse af standarder for kvali- teten og sikkerheden ved donation, udtagning, testning, behandling, præservering, opbe- varing og distribution af humane væv og celler.   Ændring af lov om tandpleje  m.v.  (Jan II) Det er forudsat, at loven tages op til revision i folketingsåret 2005/2006. Det nærmere ind- hold af forslaget er under overvejelse bl.a. i lyset af det iværksatte lovovervågningspro- gram, hvor der bl.a. er fokuseret på lovens virkninger vedrørende den større valgfrihed samt fleksibiliteten i kommunerne særligt på tandreguleringsområdet.