Mørkhøj Bygade 19 T 33 95 60 00 www.fvst.dk 2860 Søborg F 33 95 60 01 [email protected] Dato: 09.01.2006. GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OM EU KOMMISSIO- NENS GRØNBOG OM FREMME AF SUNDE KOSTVANER OG FYSISK AKTIVITET EN EUROPÆISK DIMENSION I FOREBYGGELSEN AF OVERVÆGT, FEDME OG KRONISKE SYGDOMME KOM(2005) 637 Resumé Grønbog en indeholder en lang række åbne spørgsmål om udvalgte emner, som Kommissi o- nen finder væsentlige for udviklingen af overvægt i befolkningerne, og som derfor kunne v æ- re relevante for en fremtidig EU-indsats til fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet. Lanceringen af Grønbogen kan ses som et udtryk for, at Kommissionen vil prioritere bekæ   m- pelse af overvægt og fremme af sund livsstil herunder sund kost og fysisk aktivitet. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2005) 637 af 8. december 2005 udsendt Grønbog  om ”Fre m- me af sunde kostvaner og fysisk aktivitet – r- vægt, fedme og kroniske sygdomme”. Den danske udgave af Grønbogen er offentliggjort den 14. december 2005. Grønbogen har karakter af et policydokument, der i kke indeholder for- slag til ny lovgivning. Kommissionen er ved at udarbejde en række fælles strategier til håndtering af de vigtigste sundhedsproblematikker såsom ernæring og fedme. Udse   ndelsen af Grønbogen er et led i en bredtfavnende høringsproces, der i nddrager EU-institutionerne, medlemsstaterne og civil- samfundet i en bred diskussion af, hvordan sunde kostvaner og fysisk aktivitet kan fremmes ved en EU-indsats.  
Side 2/5 Fællesskabet har kompetence til at komme med initiativer på området. EF -traktatens artikel 152 fastsætter, at fællesskabet kan iværksætte tilskyndelsesaktiviteter med henblik på forbe d- ring af folkesundheden. Herudover kan Fællesskabet i henhold til artikel 95 fastsætte harm o- niseringsforanstaltninger, der skal sikres et højt sundhedsbeskyttelses niveau ved fastlægge  l- sen og gennemførelsen af Fællesskabets indre marked. Grønbogen indeholder en række åbne spørgsmål, der er sendt i høring blandt alle interesser e- de organisationer, medlemsstater mv. Fristen for indsendelse af høring ssvar er 15. marts 2006. Der forventes navnlig svar fra erhvervslivet om emner, der hører under deres specifi k- ke interesseområde, patientforeninger og NGO’er, der beskæftiger sig med sundhed og fo    r- brugerbeskyttelse. Nærhedsprincippet Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Formål og indhold Grønbogen indeholder en lang række åbne spørgsmål om udvalgte emner, som Kommissi o- nen finder væsentlige for udviklingen af overvægt i befolkningerne, og som derfor kan v æ  re relevante for en fremtidig EU-indsats til fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet. Lan- ceringen af Grønbogen kan ses som et udtryk for, at Kommissionen vil prioritere bekæmpe   l- se af overvægt og fremme sund livsstil. Grønbogen lægger op til, at EU bør spille en væsentlig rolle på området som supplement til de indsatser, medlemsstaterne selv igangsætter. Bogen er opdelt i fire hovedafsnit: 1.    Baggrunden for udarbejdelsen af Grønbogen - Livsstilssygdomme bliver stadig mere udbredte, og der er betydelige sam- fundsomkostninger knyttet hertil. - EU har kompetence på området i form af artikel 95, som giver hjemmel til harmonisering vedrørende markedsføring m.v. under hensyntagen til besky  t- telse af menneskers sundhed. Herudover fastsætter artikel 152, at der kan ve  d- tages tilskyndelsesforanstaltninger vedrøre nde forbedring af folkesundheden - Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg har bifaldet arbe j- det med Grønbogen samt understreget behovet for handling på både lokalt, n   a- tionalt og EU-niveau.
Side 3/5 2.    Den kommende høringsproces omkring Grønbogen - Alle interesserede organisationer opfordres til at indsende kommentarer og bi- drag til de rejste spørgsmål frem til 15. marts 2006. En opsummerende rapport med de indkomne bidrag forventes offentliggjort på Kommissionens hjemm e- side i juni 2006. - Kommissionen forventer isæ  r bidrag fra økonomiske aktører/industrien (i  n- denfor eksempelvis markedsføring og mærkning), patientforeninger og NGO’er, der beskæftiger sig med sundhed og forbrugerbeskyttelse. Kommi   s- sionen anerkender i den forbindelse, at nogle af de rejste emner mest oplagt falder inden for medlemsstaternes kompetencer, men det fremhæves samtidig, at emnet er multifaktorielt og involverer en bred vifte af interessenter. EU kan derfor tilfø re ekstra værdi i form af eksempelvis støtte til netværk på området, samt til udveksling af best practice. 3.    Eksisterende strukturer og EU-institutioner på området - Disse omfatter blandt andet Platformen for interessenter (lanceret marts 2005), Den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet samt Netværket for Ernæring og Fysisk Aktivitet (oprettet i 2003), der består af eksperter udpeget af medlem s- staterne, WHO og relevante NGO’er. Netværket skal rådgive Kommiss    ionen mht. udviklingen af fællesskabsaktiviteter til fremme af sund ernæring og f y- sisk aktivitet, forebyggelse af kostrelaterede sygdomme og bekæ  mpelse af overvægt. Netværkets medlemmer skal deltage i analysen af de indkomne b i- drag til Grø nbogen. - Herudover præsenteres de eksisterende EU  -procedurer til sikring af, at sund- hedsfaktorer indgår i overvejelserne i forbindelse med ny lovgivning . EU’s handlingsprogram for folkesundhed der blandt andet yder støtte til indsamling af data og fastsættelse af sammenlignelige indikatorer for sundhedsstatus i b  e- folkningerne, herunder fødevareindtag, fysisk akt ivitet og svær overvægt, nævnes også. 4.    Indsatsområder Hovedkapitlet i Grønbogen består af en lang række emner, hvor Kommiss i- onen efterspørger input til mere eller mindre konkrete policyomr å der. Der stilles spørgsmål indenfor 11 områder: Forbrugeroplysning, reklamer og markedsføring (sundhedsanpris ninger, ernæring  s- mærkning, vildledende markedsføring    – herunder overfor børn og unge). Uddannelse af forbrugere (kommunikation af budskabet om sund kost til alle må l- grupper). Fokus på børn og unge (skolernes rolle både omkring kost og fysisk aktiv   itet).
Side 4/5 Tilgængelighed af fødevarer, fysisk aktivitet og sundhedsuddannelse på arbejdspla d- ser. Indarbejdelse af forebyggelse og behandling af overvægt i hele sundhedssektoren. Behov for at forholde sig til det overvægtsfremmende miljø (infrastruktur, der fre   m- me inaktivitet, bilkørsel etc.). Socioøkonomisk ulighed. Skabelse af en integreret og sammenhængende tilgang til fremme af sund kost og f  y- sisk aktivitet (tiltag til fremme af sund livsstil skal foregå på alle niveauer af den o  f- fentlige sektor og skal tage højde for kulturelle, økonomiske, kønsmæssige forskelle og traditioner). Anbefalinger om næringsstofindtag og for udvikling af fødevareb   aserede kostråd (Fødevaresikkerhedsautoriteten arbejder med en opdatering af rådene omkring energ  i- indtag, næringsstoffe  r og kostfibre). Samarbejde udover EU’s grænser (integrere arbejdet med kost og fysisk aktivitet i Codex samarbejdet). Andre emner. Grønbogen beskriver ikke ansvarsfordelingen mellem medlem sstaterne og EU på området. Anmodningerne om bidrag til forslag til initiativer er som udgangspunkt generelt formulere- de, således at de indkomne forslag principielt kan gå på initiativer, der mest he   nsigtsmæssigt kunne iværksættes nati onalt. Med de mange åbne spørgsmål og den efterfølgende konsultationsprocedure lade r Kommis- sionen det dermed i første omgang være op til medlemsst   aterne og de øvrige interessenter at komme med bud på såvel omfa  nget af indsatser som prioriteringen mellem dem. Valget af områderne kan dog ses som en form for indledende prioritering af, hvad , Kommissionen vur- derer, har betydning for udviklingen af overvægt i befolkningerne. Udtalelser Eftersom der ikke er tale om et forslag til ny lovgivning, skal Europa-Parlamentet ikke udtale sig. Gældende dansk ret Grønbogen indeholder forslag til hand linger på en lang række områder, der ræ kker ind over flere danske ressortområder. Grønbogen indeholder ingen forslag til ny lovgivning og har derfor for nuværende ingen lo  vgivningsmæssige konsekvenser.
Side 5/5 Konsekvenser Grønbogen indeholder ingen forslag til n y lovgivning og har derfor for nuværende ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige, konsekvenser for EU´s budget eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det må forventes, at der som udløber af Grønbo   gen vil blive formuleret en række nye initi  a- tiver indenfor såvel sundhed generelt som ernæring, forbrugerbeskyttelse og fysisk aktivitet. Konsekvenserne for beskyttelsesniveauet kan ikke vurderes, før forslagene er fre msat. Høring Grønbogen er af Fødevare  styrelsen udsendt i høring til en bred kreds af interessenter  – pr   i- mært på fødevareområdet - med henblik på input til et officielt dansk høringssvar på dette område, der skal indsendes til Kommissionen senest 15. marts 2006. Høringsfristen for den interne danske høring er 20. j anuar 2006. Tilsvarende har Sundhedsstyrelsen informeret en bred kreds af interessenter om Kommissio- nens offentliggørelse af Grønbogen samt om muligheden for at indsende kommentarer og b  i- drag til de i Grønbogen rejste spørgsmål. Sun   dhedsstyrelsen har anmodet om kopi af de bi- drag, der sendes til Kommissionen. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen finder det positivt, at EU-kommissionen har udarbejdet Grø nbogen, der kan ses som et udtryk for en opprioritering af indsatsen på området. En stor del af de relevante initi  a- tiver vil givetvis mest hensigtsmæssigt skulle håndteres af nationalstaterne, men der er sa   m- tidig områder, hvor regeringen finder det påkr  æ  vet med en samlet EU-indsats. Generelle forventninger til andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om Grønb ogen i andre medlemsstater. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Grønbogen har ikke tidligere været for   elagt Folketingets Europaudvalg.