Grundnotat    til    Folketingets    Europaudvalg    om    forslag    til kommissionsbeslutning    om    udstedelse    af    markedsførings  - tilladelse for lægemidlet    Exubera® (Insulin) Resumé En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringsti lladelse til lægemidlet  Exubera® (insulin). Lægemidlet an - vendes  til  behandling  af  voksne  patienter  med  type  2  diabetes  mellitus (sukkersyge),  som  ikke er  tilstrækkelig t kontrolleret  på orale  antidiabetika, og    som    kræver    insulinbehandling.    Exubera®    er    også    indiceret    til behandling af voksne patienter med type 1 diabetes mellitus (sukkersyge) i tillæg  til   langtidsvirkende  eller  middellangtvirkende  subkutant  insulin,  hvis den   mulige   fordel   ved   tillæg   af   inhaleret   insulin   opvejer   de   mulige sikkerhedsaspekter. En vedtagelse af forslaget vil indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses  - niveauet i Danmark. 1. Indledning Kommissionens   forslag   (EU/1/05/327/001-017   (EMEA/H/C/588))   til   den ovenfor   nævnte   beslutning   er   fremsendt   til   medlemsstaterne   den    22. december 2005. Forslaget  har  som  retsgrundlag  artikel  10,  stk.  2,  i  Rådets  forordning 726/2004  om  fastlæggelse  af  fællesskabsprocedurer  for  godkendelse  og overvågning  af  human-  og  veterinærmedic inske  lægemidler  og  om  opret - telse af et europæisk lægemiddelagentur. Forslaget  behandles  i  skriftlig  procedure,  og  Kommissionen  har  oplyst,  at medlemsstaternes  stillingtagen  til  forslaget  skal  være  formanden  for  for - skriftskomitéen i hænde senest den 13. januar 2006. Efter  forordning  726/2004  skal  en  central  godkendelsesprocedure  følges ved  ansøgninger  om udstedelse  af markedsføringstilladelse  til  lægemidler udviklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce- duren    skal    desuden    anvendes    ved    godkendelse    af    lægemidler    til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet    til    behandling    af    immunforsvarssygdomme,    kræft,    visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet. Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen- trale procedure for andre lægemidler m ed et nyt aktivt stof, lægemidler som er   behandlingsmæssigt,   videnskabeligt   eller   teknisk   nyskabende,   samt læge midler  hvor  en  tilladelse  på  fællesskabsplan  kan  være  til  gavn  for patienterne.  
2 Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, in dsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an   - søgningen  afgives  af  et  af  agenturets  videnskabelige  ekspertudvalg.  Ved ansøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske    Lægemidler).    Hvert    medlemsland    har    udpeget    1 medlem til dette udvalg. Kommissionen  træffer  afgørelse  om  godkendelse  eller  nægtelse  af  god   - kendelse  af  udstedelse  af  en  markedsføringstilladelse  eft er  forvaltnings- proceduren i Det Stående Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kom- missionen  vedtager  de  foreslåede  foranstaltninger,  der  straks  finder  an- vendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommis - sionen  sin  beslutning  for  Rådet.  Kommissionen  kan  i  så  fald  udsætte  an- vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med  kvalificeret  flertal  træffe  anden  afgørelse  inden  for  1  måned.  Har Rådet  ikke  inden  for  fristen  på  1  måned  truffet  en  anden  afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning. 2. Forslagets formål og indhold Vedtagelse  af  Kommissionens  forslag  til  beslutning  indebærer,  at  der  af Kommissionen  kan  udstedes  en  markedsføringstilladelse  til  lægemidlet Exubera®,  som  giver  adgang  til  at  markedsføre  lægemidlet  i  samtlige  25 medlemslande. Kort beskrivelse af lægemidlet Exubera® indeholder insulin fremstillet ved hjælp af genmodificerede coli- bakterier. Selve lægemidlet indeholder ikke genmodificerede organismer. Exubera®  er  indiceret  til  behandling  af  type-2  diabetes  mellitus  (sukker- syge)  hos  patienter,  der  ikke  er  tilstrækkeligt  behandlet  med  ta bletter,  og hvor  tillæg  af  insulin  er  indiceret.  Exubera®  er  endvidere  indiceret  til behandling af type-1 sukkersyge sammen med vanlige injektioner af insulin med lang- eller mellemlang virkningsvarighed hos patienter, hvor fordelene ved inhalationsbehandling opvejer de mulige ulemper. Diabetes   mellitus   (sukkersyge)   rammer   hen   ved   250.000   danskere. Omkring 40.000 antages at have sukkersyge af type-1, hvor kroppens egen insulinproduktion  er  ophørt  og  tilførsel  af  insulin  er  livsnødvendig.  Den resterende  gruppe  er  patienter  med  type-2  sukkersyge,  som  skyldes,  at kroppens  væv  ikke  længere  er  tilstrækkeligt  følsomme  for  bugspytkirtlens insulin. Type-2 sukkersyge skyldes ofte overvægt og manglende motion og er en sygdom i hastig vækst i hele den vestlige verden inkl. D anmark. Også patienter  med  type-2  sukkersyge  kan  med  fremskreden  sygdom  have behov for behandling med insulin. Traditionelt  tilføres   insulin  ved  daglige  injektioner  under  huden.  De  fleste patienter behandles med mindst to typer insulin – en basal behandling med langtidsvirkende insulin, som skal erstatte kroppens løbende produktion af insulin,  samt  injektioner  af  hurtigtvirkende  insulin  i  forbindelse  med  hvert
3 måltid.  Exubera®  adskiller  sig  ikke  terapeutisk  fra  andet  hurtigtvirkende insulin, bortset fra det forhold at produktet skal inhaleres. Exubera® findes ikke i en langtidsvirkende version, hvorfor patienter med type-1 sukkersyge ikke   kan   undgå   injektioner   med   langtids-   eller   mellemlangtidsvirkende insulin,   men   alene   injektioner   af   hurtigtvirkende   insulin   i   tilslutning   til måltiderne. Exubera®  bør  ikke  anvendes  til  patienter  med  dårligt  kontrolleret  astma eller patienter med moderat til svær KOL (kroniks obstruktiv lungesygdom) samt til patienter, der ryger. Udover  velkendte  bivirkninger  ved  behandling  med  insulin,  så  som  hypo- glykæmi (for lavt blodsukker) samt hoste som følge af inhalationen  , knytter der sig særlige sikkerhedsaspek ter til anvendelse af Exubera®.I særde les- hed henledes opmærksomheden på, at behandlingen  for langt de fleste pa- tienter vil medføre et mindre reversibelt tab af lungefunktion . Alle patienter, som behandles med Exubera®, skal derfor have deres lungefunktion målt (fx   hos   praktiserende   læge) ,   før   behandlingen   startes   samt   efter   6 måneders behandling. Exubera® vil i lighed med anden insulin kun være tilgængelig via recept. 3. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  en  gennemførelsesforanstaltning  for  en  allered e  vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant e.   4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 5. Forslagets konsekvenser for Danmark Som  anført  ovenfor  er  diabetes  mellitus  en  hyppig  sygdom.  Inj ektions- behandling  giver  kun  sjældent  anledning  til  større  problemer,  men  for  en (mindre)  gruppe  patienter  er  denne  behandling  uacceptabel.  Sådanne patienter vil kunne tilbydes behandling med Exubera®, hvorved antallet af daglige injektioner kan reduceres en smule. Det  er  Lægemiddelstyrelsens  vurdering,  at  det  pågældende  lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågældende  lægemi  ddel  kan  indebære  behandlingsmæssige fordele,  og  i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen. Da man endnu ikke kender den pris, som Exubera® vil blive solgt til, og da man  ikke  har  overblik  over,  hvor  stor  en  del  af  patienterne  med  diabetes mellitus,  der  vil  skulle  tilbydes  behandling  med  Exubera®,  kan  man  ikke præcist    udtale    sig    om    forslagets    økonomiske    konsekvenser    for amtskommunerne.   Hvis  behandlingsprisen  for  Exubera®  kommer  til  at overstige  prisen  for  anden  hurtigtvirkende  insulin  til  injektion,  vil  dette
4 selvsagt medføre ekstra udgifter for amtskommunerne. Hertil kommer også en mindre ekstraudgift til de anbefalede løbende kontroller af patienternes lungefunktion. Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. Til  markedsføringstilladelsen  er  der  knyttet  en  betingelse  om,  at  produ - centen udarbejder særligt undervisningsmateriale for behandlere og patien - ter samt stiller dette materiale til rådighed for behandlerne. Undervisnings- materialet  skal  bl.a.  oplyse  om  korrekt  anvendelse  af  Exubera®  (inhala- tionsteknik,  rygeforbud  m.m.)  samt  om  vigtigheden  af  løbende  kontrol  af lungefunktionen. En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning. 6. Høring Ansøgninger om markedsføringstilladelser til l  ægemidler forelægger Læge   - middelstyrelsen  ikke  for  andre  myndigheder  eller  organisationer,  da  disse sager  med  ledsagende  dokumentationsmateriale  indeholder  oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter. 7. Regeringens foreløbige generelle  holdning Regeringen kan støtte forslaget. 8. Generelle forventninger til andre landes holdninger Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem - mighed  har  kunnet  anbefale  markedsføringen  af  det  pågældende  læge   - middel. Forslaget  har  ikke  været  drøftet  i  EU  -regi  efter  behandlingen  i  CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret. Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget. 9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.