1 Grundnotat  til  Folketingets  Europaudvalg  om  Kommissionens  for- slag  til  kommissionsforordning  om  fastsættelse  af  en  grænseværdi for  rester  af  de  veterinære  lægemiddelstoffer Toltrazuril,  Diethylen- glycolmonoethylether   og   Polyoxyethylensorbitanmonooleat   i   lev- nedsmidler Resumé En  vedtagelse  af  det  foreliggende  forslag  vil  indebære,  at  der  fastsættes  en bindende grænseværdi for rester af de  t veterinære lægemiddelstof   Toltrazuril, og at  der  ikke  fastsættes  en  grænse  værdi  for  de  veterinære  lægemiddelstoffer Diethylenglycolmonoethylether og Polyoxyethylensorbitanmonooleat. 1. Indledning Kommissionen har den 1. december 2005 til medlemslandene fremsendt forslag til kommissionsforordning (ENTR/07/2005) om ændring af bilag  I og II til Rådets forordning    2377/90    om    en    fælles    fremgangsmåde    for    fastsættelse    af maksimalgrænseværdier   for   restkoncentrati  oner   af   veterinære   lægemidler   i animalske levnedsmidler. En vedtagelse af forslaget indebærer, at der fastsættes en bindende grænseværdi for sto  ffet I Toltrazuril og at der ikke fastsættes en bindende grænseværdi for stofferne II Diethylenglycolmonoethylether Polyoxyethylensorbitanmonooleat Efter  forordning  2377/90  skal  Kommissionen  vedtage  bindende  grænseværdier for samtlige de lægemiddelstoffer, der indgår i veterinære lægemidler. Kommissionens   forslag   til   grænseværdi   for   det   enkelte   stof   udarbejdes   på grundlag af en udtalelse fra Lægemiddelagenturets ekspertudvalg for veterinære læg emidler (CVMP). Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde senest  den  23.  december  2005.  Retsgrundlaget  for  forslaget  er  artikel  7  og  8  i forordning 2377/90. 2. Forslagets formål og indhold Kommissionen foreslår som nævnt, at stoffet  Toltrazuril opføres på bilag  I og at stofferne   Diethylenglycolmonoethylether   og   Polyoxyethylensorbitanmonooleat opfø res på bilag II til forordning 2377/90. Dette indebærer, at stofferne  kan indgå i veterinære lægemidler til behandling af levnedsmiddelproducerende dyr, og at medlemslandene ikke kan forhindre salg
2 af   de   pågældende   levnedsmidler,   såfremt   disse   overholder   den   for   stoffet fastsatte græ nseværdi. Bilag I Toltrazuril   er   et   stof,   som   bruges   til   bekæmpelse   af   encellede   parasitter, coccidier,  i  tarmen  hos  flere  forskellige  dyrearter.  Coccidier  forårsager  diarre, især hos spæde og unge dyr. Stoffet er allerede optaget på Bilag I til kyllinger, kalkuner og svin, og på Bilag III til kvæg , idet analysemetoden for kød fra kvæg skulle optimeres. Det er nu sket, og det anbefales at sætte stoffet på Bilag I  også for   kvæg.   Derved   kan   man    samtidig   udvide   optagelsen   til   at   omfatte   alle pattedyrarter til konsum og alle fjerkræarter til konsum,  idet de fundne værdi er er identiske  mellem  hhv.  pattedyrarter  og  fjerkræarter .  Det  anbefales  således  at optage toltrazuril på Bilag I med følgende værdier: Dyreart: alle pattedyr bestemt til konsum3 100 µ/kg Muskel 150 µ/kg Fedt4 500 µ/kg Lever 250 µ/kg Nyre Dyreart: Fjerkræ5 100 µ/kg Muskel 200 µ/kg Skind og fedt 600 µ/kg Lever 400 µ/kg Nyre 3) Med begrænsningen ”M å ikke anvendes til dyr, hvis mælk anvendes til konsum” 4) Med  begrænsningen  ”F or  svin  refererer  denne  MRL  til  hud  og  fedt  i  naturligt forhold” 5) Med begrænsn ingen ”Må ikke anvendes til dyr, hvis æg anvendes til konsum” Bilag II Diethylenglycolmonoethylether   er   et   hjælpestof,   der   anvendes   i   vete rinære lægemidler  til  at  øge  opløseligheden  og  optagelsen  af  lægemidlets  aktive  stof. Det bruges i lægemidler som indgives ved indsprøjtning, via munden og ud  vortes på  huden.  Det  bruges  også  til  mennesker  i  lægemidler,  kosmetik  og  andre udvortes produkter, f.eks. plastre. Stoffet er allerede optaget på Bilag II til kvæg og svin, og det ønskes, a t det også bør kunne bruges i lægemidler til får. Derfor foreslås  det,  at  optagelsen  på  Bilag  II  udvides  til  drøvtyggere,  hvilket  omfatter kvæg, får, geder mv., samt til svin: Dyreart Drøvtyggere og svin
3 Polyoxyethylensorbitanmonooleat    er    et    hjælpestof ,    der    nedsætter    over - fladespændingen mellem to ikke -blandbare faser, f.eks. olie og vand, og dermed medvirker  til  at  stabilisere  blandingen  og  holde  det  aktive  stof  ensartet  fordelt  i lægemiddel præparatet  (emulgator). Stofnavnet dækker to substanser, Poly sorbat 80  og  Polysorbat  81,  som  anvendes  i  veterinære  lægemidler  til    injektion.  De anvendes   også   i   fødevarer   og   kosmetik.   Polysorbat   80   er   godkendt   som fødev aretilsætningsstof via Direktiv  92/2/EEC med E-nummer E-433. Polysorbat 80  er  allerede  optaget  på  Bilag  II  til  alle  fødevareproducerende  dyr  under gruppen  ”Stoffer  som  generelt  anses  for  sikre”,  for  hvilke  der  ikke  blev  udført nogen  individuel  vurdering  i  lægemiddelagenturet .  Denne  gruppe  fastsættes under  hensyntagen  til  bl.a.  hurtig  nedbrydelighed,  lavgradig   absorption  efter indtagelse via fø den og den specifikke anvendelse i veterinære lægemidler. De  to  stoffer  er  tæt relateret , men  ikke  helt  ens,  idet  Polysorbat  81  har  kortere kemiske  sidekæder   og  er  et  mindre  molekyle  end  Polysorbat  80.  Der  er  ikke foretaget nogen individuel toksikologisk vurdering af Polysorbat 81 i lægemiddel - agenturet,  og  der foreligger  ikke særskilte  data for  eventuel  absorption  af  dette stof. Det vurderes af lægemiddelagenturet,  at Polysorbat 81 falder under samme gruppe,  så  derfor  foreslås  Bilag  II-optagelsen  ændret  til  det  overordne de  navn Polyoxyethylensorbitanmonooleat, som omfatter begge stoffer: Dyreart Alle arter bestemt til konsum 3. Nærhedsprincippet Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en aller ede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant e. 4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen. 5. Forslagets konsekvenser for Danmark De    fastsatte    grænseværdier    for    Toltrazuril    og    at    der    ikke    fastsæt   tes grænseværdier for Diethylenglycolmonoethylether sikre efter Fødevarestyrelsens og Lægemiddelstyrelsens  opfattelse, at indtagelse af kød fra dyr behandlet med Toltrazuril og Diethylenglycolmonoethylether ikke vil skade menneskers sundhed. For  Polyoxyethylensorbitanmonooleat  har  Danmark  den  holdning,  at  det  prin- cipielt  ikke  er  acceptabelt,  at  stoffer  godkendes  til  optagelse  på  bilagene  til forordning  2377/90,  hvis  de  ikke  er  vurderet  toksikologisk.  Heller  ikke  når  det drejer    sig    om    såkaldte    hjælpestof fer.    På    baggrund    af    det    sparsomme datamateriale  for  Polysorbat  81,  som  indgår  i  forslaget  for  Polyoxyethylensor- bitanmonooleat,  menes  det  ikke  at  være   muligt  at  udelukke  at  der  kan  være sundhedsskadelige effekter.
4 Arbejdet    med    at    fastlægge    maksimalgrænse  værdier    for    alle    veterinære lægemidler  vil  som  helhed  betyde  en  forøgelse  af  beskyttelsesniveauet  for menneskers sundhed. Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig gennemgang af blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgræns e- værdi fastlægges altså ud fra en grundig sundhedsmæssig vurdering, hvilket da også for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har måttet fjernes fra markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære læ   gemidler ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af ana   - lysekemikerens valg af metode. Fastlæggelse af maksimalgrænseværdier vil også på en anden måde betyde en forbedring  af  sundhedsbeskyttelsen,  idet  det fra den  1.  januar  2000 kun undta- gelsesvist  vil  være  tilladt  at  anvende  andre  stoffer  som  veterinære  lægemidler end dem, der er optaget i bilaget til Rådets forordning 2377/90. For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde bet    y- de,  at  man  kommer  til  at  acceptere  højere  indhold  end  tidligere,  hvis  grænse  - væ rdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sådanne tilfælde vil der således være tale om en forringelse af sundhedsbeskyttelsen, idet rester af  læ gemidler  i  levnedsmidler  så  vidt  muligt  bør  undgås.  For  andre  stoffer  vil forholdet  kunne  være  omvendt  og  altså  betyde  en  forbedring  af  sundheds be- skyttelsen, hvis grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet påvise. En vedtagelse af forslaget vil ikke kræver dansk lovgivning, ligesom der ikke vil være forbundet økonomiske konsekvenser for staten eller amtskommunerne med forslagets  gennemførelse.  En  gennemfø  relse  af  forslaget  skønnes  ikke  at  have afgørende økonomiske konsekvenser for erhverv  ene. 6. Hø  ring Sager   om   fastsættelse   af   grænseværdier   for   rester   af   lægemiddelstoffer   i levnedsmidler forelægges af Lægemiddelst  yrelsen for Fødevarestyrelsen  på det tidspunkt,  sagerne  forberedes  i  Lægemiddelagenturet.  Andre  myndigheder  og organisationer   inddrages   ikke   i   disse   sager,   da   disse   med   ledsagende dokumentationsmateriale  indeholder  oplysninger  om  forretningshemmeligheder af  sensitiv  karakter.  Fødevarestyrelsen  er  ligeledes   inddraget  i  forbindelse  med udarbejdelsen af dette notat. 7.  Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen    kan    støtte    forslaget    om    fastsættelse    af    græns   eværdier    for lægemiddelstoffet    Toltrazuril   og   at   der   ikke   fastsættes   grænseværdier   for Diethylenglycolmonoethylether. Regeringen  kan  ikke  støtte  forslaget   om  fastsættelse  a f  grænseværdier  for lægemiddelstoffet Polyoxyethylensorbitanmonooleat.
5 8. Generelle forventninger til andre landes holdninger Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighed har  kunnet  anbefale  optagelsen  på  bilag  I  af  læg emiddelstoffet  Toltrazuril  og optagelse på af bilag II af lægemiddelstofferne Diethylenglycolmonoethylether og Polyoxyethylensorbitanmonooleat. Forslaget  har  ikke  været  drøftet  i  EU  -regi  efter  behandlingen  i  CVMP,  hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret. Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget. 9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.