Undervisningsministeren har i disse dage sendt et lovforslag om den nye pædagoguddannelse til høring og i den forbindelse vil vi gerne gøre opmærksom nogle problemstillinger som gør os undervisere i sundhedsfag ved CVU Midt-Vest meget betænkelige. Sundhed og mindst mulig sygdom er afgørende for det enkelte menneskes trivsel. Politisk er der stor bevågenhed på sundhed. Pædagoger er den faggruppe, der har den tætteste og mest langvarige kontakt med børn, unge og svage voksne. Det kan derfor undre at Sundheds fag som tidligere har været obligatorisk fag på pædagoguddannelsen, nu får en langt mindre central rolle, da det tilsyneladende bliver et valgfag i en ny pædagoguddannelse. Vi vedlægger nogle overvejelser vedrørende sundhedsfag i forhold til det nye lovf  orslag, disse er også sendt til partiernes sundheds- og uddannelsespolitiske ordførere. På vegne sundhedsfaglærerne i CVU Midt-Vest Anne Albæk og Laila Worm Sund hele livet, det må også gælde for pædagoguddannelsen ? I forslag til ”Lov om uddannelse n til professionsbachelor som pædagog”1 indgår tre liniefag . Sundhed indgår som fagligt element sammen med krop  og bevægelse og er placeret som det ene af de tre hovedområder (§ 4). Det påpeges, at den enkelte studerende selv vælger et hovedområde at specialisere sig inden for. Hvis forslaget gennemføres, vil det få den konsekvens, at ikke alle færdiguddannede pædagoger stifter bekendtskab med og opnår  erfaring med at arbejde med sundhedsbegreber, sundhedspædagogik og andre sundhedsfaglige problemstillinger  . Pædagoger er en faggruppe, som har tæt kontakt med børn, unge og svage voksne. Pædagoger er i kontakt med flere mennesker end faggrupper, der arbejder indenfor sundhedssektoren. Det kan derfor undre,at   lovforslaget ikke giver mulighed for at klæde alle   pædagoger på til at støtte børn, unge og brugeres handlekraft indenfor sundhed, samt mulighed for at opnå værktøjer til at styrke sundhedsfremmende arbejde. I Regeringens sundhedspolitiske oplæg ”Sund hele Livet” 2 fremhæves, at vi alle har et ansvar for a  t få en bedre sundhed, det gælder i det offentlige, i fællesskabet og som enkelt person. Befolkningens sundhed skal forbedres gennem en tidlig indsats. 1 Skitseforlag til den nye Pædagoguddannelse af 22.juni 2005 2 Regeringen ”Sund hele livet 2002
Rambøll M anagement har på foranledning af Sundhedsstyrelsen foretaget en undersøgelse af undervisning i sundhedsfag på lærer   - og pædagogseminarier3. De anbefaler, at sundhed i bred forstand får en mere central placering, og for pædagoguddannelsen bør en udvidelse af timetallet for sundhedsfag diskuteres. I denne diskussion indgår spørgsmålene   , hvordan temaet sundhed kan få en mere central placering på uddannelsen, samt hvilken funktion pædagoger har i forhold til at formidle sundhed. De nævnte problemstillinger   harmonerer ikke med, at man fjerner sundhedsfag som et obligatorisk emne på pædagoguddannelsen. I Rambøll undersøgelse fremgår det   , at ”sundhed”   på landets pædagogseminarier i høj grad  handler om sundhedsfremme af individets livsmod, livsglæde og handlekraft i samspil med omgivelserne. En demokratisk sundhedspædagogik  , hvor målet er  sundhedsmæssig han  dlekompetence i et sundheds-fremmeperspektiv, som det centrale omdrejningspunkt i pædagogernes sundhedsarbejde. Det kan derfor være svært at forestille sig sundhed / sundhedspædagogik   som et aktivitetsfag. Vi anbefaler, at sundhed flyttets som en del af et liniefag og kommer til at indgå under §5 punkt 1   sammen med faget pædagogik og følgende faglige elementer   : filosofi, antropologi, psykologi og sociologi. Sundhed vil på denne måde blive et obligatorisk område, hvilket vil matche de sundhedsmæssige og s  undhedspædagogiske udfordringer, som er opstået i det moderne samfund. Pædagoguddannelsen bliver  del af  ”Sund hele livet” Venlig hilsen Lærerne i sundhedsfag i CVU  -midtvest (Viborg-Seminariet, Ranum og Ikast) V. Anne Albæk og Laila Worm 3Rambøll management: ”Formidling af sundhed” side 9 og 10.