Velkommen til Sundhedsudvalget –   SUU - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår  og de nye EU-procedurer Sundhedsudvalget holder normalt møde onsdag  kl. 14.00 i værelse   2-141 (2. sal). Udvalgets alternative møde tidspunkt er torsdag kl. 15.00. Udvalget bistås af: Udvalgssekretæ  r Liza Christensen tlf. 33 37 55 21 (email [email protected]) og Kontorfuldmægtig   Hanne Schmidt tlf. 33 37 55 38.(email   Hanne[email protected]) Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Proviantgården). Sundhedsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Fol  ketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretning  er. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferenc er/høringer, besøg, rejser mv  . Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring  eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov - eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Sundhedsudvalget  behandler  sager inden   for   sagsområderne:    Sundhed,   sygdomme   og   forebyggelse,   herunder   sygehusvæsenet, sygesikring, den primære sundhedssekto  r, apoteksvirksomhed, lægemidler, medicinalpersoner, etik og forskning på sundhedsområdet samt foranstaltninger vedrørende alkohol   - og narkotikamisbrug. Udvalgsmøder De fleste udvalgsmøder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og    i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. Varigheden af de enkelte møder kan variere meget. De fleste møder er lukkede, men udvalget har mulighed for at holde åbne møder. Forhandlingerne i lukkede møder er fortrolige og må ikke   refereres i pressen m.v. Ressortministerium Indenrigs-    og    Sundhedsministeriet er    udvalgets    politiske    ressortministerium.    Indenrigs-    og Sundhedsministeriet består  af  det  centrale  departement  samt  en  række  styrelser   ,  råd  og  nævn.  P   å sundhedsområdet  drejer   det  sig  om  følgende:   Sundhedsstyrelsen,  Nationalt  råd  for  folkesundhed, Statens   Institut   for   Strålehygiejne,   Center   for   Evaluering   og   Medicinsk   Teknologivurdering, Miljømedicinske  Forskningscenter,   Lægemiddelstyrelsen,    Statens  Serum  Institut,  Statens  Institut for Folkesundhed, Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, Patientskadeankenævnet, Lægemiddelskadeankenævnet,     Det     Etiske     Råd,     Den     Centrale     Videnskabsetiske     Komité, Embedslægevæsenet, Patientforsikringen, Videns - og Forskningscenter for Alternativ Behandling. Herudover     samarbejder     udvalget     også      navnlig     med     Socialministeriet     og     Familie-     og Forbrugerministeriet.
Organisationer m.v. Der   er   en   lang   række     organisationer,   patientforeninger   og   private   m.v.,   der   er   interesseret   i påvirkning  af  lovgivningen  m.v.   inden  for  udvalgets  sagsområde.  Der  kan  bl.a.   nævnes  følgende   : Den Almindelige Danske Lægeforening,   Dansk Sygeplejeråd, Danmarks Apotekerforening, Dansk Tandlægeforening,    Dansk    Farmaceutforening,    Dansk    Psykologforening,    Dansk    Selskab    for Patientsikkerhed,  Dansk  Medicinsk  Selskab,  Forbrugerrådet,  Patientforeningen  i  Danmark,  De Samvirkende Invalideorganisationer, Ældresagen, Rådet for Socialt Udsatte, Kræfte ns Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægemiddelindustriforeningen. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål  om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Normalt har ministeren 4 uger til skriftligt at besvare spørgsmål på alm. del, men hvis spørgeren ønsker det, kan der påføres en  kortere  frist.  Det  er  også  muligt  at  angive  spørgerens  navn  på  spørgsmål,  der  stil les  gennem udvalget. Udvalget  kan  i  også  kalde  ressortministeren  og/eller  en  anden  minister  i  samråd    (spørgsmål  til mundtlig  besvarelse  i  udvalget).  Samrådet  kan  afholdes  som  et  åbent  samråd,  hvis  minimum  3 medlemmer af udvalget ønsker dette.  Alle åbne sa mråd optages på cd  -rom, som udvalgsmedlemmer efterfølgende   kan   rekvirere   på   Folketingets   Bibliotek.     Derudover   kan   udvalget   f.eks.   bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag samt afholde høringer og ekspert møder om udvalgte  emner.  Udvalget  foretager  endvidere  studieture  i  Danmark  og  til  udlandet.  Studieture  til udlandet  foretages  bl.a.  for  at  få  inspiration  fra  andre  landes  re guleringsinitiativer.  Der  vil  typisk være tale om   én årlig udenlandsrejse. Udvalgsmedlemmers redskaber m.v. under udvalgets behandling af lov- og beslutningsforslag I   statsministerens   åbningstale   ved   folketingsårets   start   vil   der   i   den   skriftlige   del   til   talen     – lovprogrammet  –  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  planlægger  at  fremsætte  i løbet af folketin gsåret på udvalgets område. I  forbindelse  med  udarbejdelsen  af  lovforslag  har  ministerierne  ofte  indhentet  udtalelser  om  dette fra   interesseorganisationer   m.fl.   (høringssvar).   Senest   fredag   ugen    inden   1.   behandling   af lovforslaget   modtager   udvalget   kopi   af   høringssvarene   samt   et   notat ,   der   typisk   redegør   for ministerens holdning til høringssvare ne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalg et  sættes  det  på  dagsordenen  for     det førstkommende udvalgsmøde. dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra udvalgssekretariatet  en  tidsplan  for  forslaget,  herunder  frister  for  at  stille  spørgsmål  til  ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget.
Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Nå r udvalget modtager henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål  til  den  relevante  minister  for  at  få  ministerens  kommentar  til  henvendelsen.  Når  der kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender     udvalgssekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Det er en forudsætning for, at et forslag kan gå videre til    2. behandlingen, at udvalget har afgivet en betænkning over forslaget. U  dvalgssekretariatet udarbejder udkast til betænkning, og udvalgssekretære  n hjælper bl.a.   med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.  Af   betænkning  en fremgår bl.a. evt. stillede ændringsforslag og    de enkelte partiers indstillinger og politiske bemærkninger   til forslaget. Ved 2. behandlingen kan et lovforslag enten gå  direkte videre til 3. behandling eller henvises til fornyet udvalgsbehandling. I de tilfælde, hvor et lovforslag henvises til fornyet udvalgsbehandling, fortsætter udvalget sin behandling af lovforslaget efter samme retningsli  njer som beskrevet ovenfor. Udvalget afslutter normalt sit arbejde med afgivelse af en tillægsbetænkning, inden lovforslaget går videre til 3. behandling. Forslag, der ikke ønskes til videre (færdig)behandling i salen kan    stilles i bero, trækkes tilbage eller afsluttes med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder også  udkast til sådanne beretninger for udvalget. Udvalgssekretariatet  udarbejder  en  samlet  oversigt  over  lov-  og  beslutningsforslag,  som  vedrører udvalget.   Oversigten   indeholder   for   hvert   enkelt   forslag   oplysning   om   bl.a.   tidspunkt   for fremsættelse  og  1.  behandling,  frist  for  spørgsmål,  svar,  ændringsforslag  m.v.  og  tidspunkt  for betænkningsafgivelse.  Når  tidspunkt  for  2.  og  3.  behandling  er  fastlagt,  vil  dette  også  fremgå. Oversigten   omdeles    på    alm.    del    og    lægges    endvi   dere    på   nettet    under    Nyt/Præsidiet   og udvalgene/Sundhedsudvalget/foreløbig tidsplan. Oversigten opdateres  som hovedregel hver fredag. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag (lovforslag   og   beslutningsforslag)   og   dokumenter   vedrørende    alm.   del   (udvalgets   almindelige kontrol   med   regeringen).   Hvert   forslag   betragtes   som   en   selvstændig   sag,   hvorpå   de   bilag, spørgsmål/svar  og  samrådsspørgsmål,  der  vedrører  forslaget,  omdeles.  Alm.  del  betragtes  s om  én stor  sag.  Også  på  alm.  del  er  dokumenterne  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgsmål/svar  og samrådsspørgsmål.   Alm.   del   -nummereringer   og   forslagsnummereringer   er   altid   knyttet   til   en bestemt folketingssamling. Indeværende samling kaldes 2005  -06. Dokumenterne  er  som  hovedregel  offentlige.  Det  betyder,  at  dokumenterne  er  tilgængelige  for offentligheden dagen efter, at de er omdelt i udvalget. Visse dokumenter kan dog være   interne, det vil   sige,   at   de   kun   omdeles   og   udleveres   til   folketingsmedlemmer,   relevante   ministre   og gruppesekretariater.  Det  vil  normalt  dreje  sig  om  dokumenter,  der  indeholder  oplysninger  om private,  herunder  økonomiske  forhold .  Endelig  kan  dokumenter  være    fortrolige.  Kun  medlemmer og stedfortrædere i udvalget har adgang til fo  rtrolige dokumenter.
Abonnement   og   søgning: Alle   udvalgsdokumenter   omdeles   til   udvalgets   medlemmer   og stedfortrædere  i  boksene  i  meddelelsescentralen.      Det  er  endvidere  muligt  at  søge  dokumenterne frem   elektronisk,   ligesom   der   kan   tegnes   abonnement   på   do kumenter,   dagsordener   mv.   på Nettingets  forside.  Det  bemærkes,  at  udvalgenes  offentlige  bilag  er  tilgængelige  på  Folketingets hjemmeside  (www.ft3p.dk)  for  offentligheden  24  timer  efter  bilagsomdelingen  på  Christiansborg. Medlemmerne  af  Folketinget  har  dog  mulighed  for  at  se  dokumenterne  på  den  interne  version  af Folketingets hjemmeside, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside. EU-procedurer Halvårsoversigt.   Ministeren  tilsender  i  forbindelse  med  formandsskift  i  EU  udvalget  en  halvårlig oversigt  over  væsentlige  EU  -sager  inden  for  sundhedsområdet ,  der  er  til  behandling  i  Rådet   i  det kommende halvår . Når halvårsoversigten   er modtaget af udvalget, sættes   den på dagsordenen for et udvalgsmøde  i form af et samråd me d ministeren. Subsidiaritetsnotat.     Senest     2     uger     efter     EU-Kommissionens     oversendelse af     et     EU- lovgivningsforslag (direktivforslag og  forordningsforslag) til Rådet og til Europa -Parlamentet skal regeringen  oversende  et  notat  til  udvalget,  som  redegør  for  fo rslagets  eventuelle  konflikter  med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag senest  4  uger  efter  forslagets  oversendelse  fra  Kommissionen  til Rådet  og  til  Europa -Parlamentet. Grundnotaterne   skal   senest   8   uger   efter   oversendelsen   til   Rådet   suppleres   med   regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat.  Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sager,  der  er  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenotatet    kan  udvalget,  hvis  det  finder  det relevant,  afholde et samråd med ministeren forud for,  at  denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser.  Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. EU-noter. Folketingets   EU-konsulent   kan   i   samarbejde   med   udvalgssekretæren   udarbejde   udre  dninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU -emner. I  øvrigt  henvises  der  til  den  pjece  om  fagudvalgenes  behandling  af  EU -sager,  hvori  der  også  er redegjort for indholdet af Europaudvalgets seneste beretning. Pjecen fås i EU -sekretariatet. EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for udvalget Medlemslandenes    fagministre    mødes    løbende    på    rådssamlinger.    Sundhedsu dvalget    følger rådssamlingerne  i   rådet   for  beskæftigelse,  socialpolitik  ,  sundhed  og  forbrugerbeskyttelse,  som  der normalt afholdes to af hvert halve år. Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU -lovgivningen af interesse for Sundhedsudvalget. Deltagelse i konferencer og høringer m .v. Sundhedsudvalget modtager i hver folketingssamling en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de   enkelte   medlemmer   tilmelder   sig   normalt   direkte   til   arrangøren.   Hvis   der   er   ta le   om   et arrangement,   hvor   der   opkræves   deltagerbetaling,   sættes   invitationen   på   dagsordenen   til   et
udvalgsmøde,  og  her  beslutter  udvalget,  om  det  skal  dække  udgifterne  for  de  medlemmer,  der ønsker   at   deltage,   og   hvor   mange   medlemmer,   der   kan   deltage   på   ud  valgets   regning.   I Sundhedsudvalget skal dog som udgangspunkt alene invitationer, hvor deltagerbetalingen overstiger 1.000  kr.  på  et  udvalgsmøde.     I  alle  tilfælde,  hvor  der  er  deltagerbetaling  ,  sker  tilmelding  til arrangementet via sekretariatet. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning    kan udvalgsmedlemmer altid kontakte udvalgssekretæren. En del oplysninger kan også finde s på Nettinget. 1.   Baggrundsmateriale   om   alm.   del   og   forslag   samt   links   til   ministerier,   der   har   relation   til Sundhedsudvalget: søg: Nettinget / Links og baser + udvalg og delegationer) /Sundhedsudvalget 2. Håndbog i folketingsarbejdet , 2003 (250 s.) søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet 3. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening 4. EU links: søg: Nettinget / EU -Oplysningen Herudover henvises til Håndbog i folketingsarbejdet (2005 -06).