Til Folketingets Socialudvalg
|
MINISTEREN
|
Oversendelse af evaluering af pædagogiske læreplaner |
Den: 27. september 2006 J.nr.: 339
|
Evalueringen af lov om pædagogiske læreplaner er igangsat i forlængelse af, at det i 2004 blev lovkrav, at alle dagtilbud skal udarbejde pædagogiske læreplaner. Evalueringen skal afdække omfang, indhold og betydningen af arbejdet med pædagogiske læreplaner i dagtilbuddene og i kommunerne.
Evalueringen gennemføres samtidig med implementeringen af loven om pædagogiske læreplaner og løber over to år. Evalueringen blev igangsat i slutningen af 2005 og bliver afsluttet i november 2007.
Den vedlagte midtvejsrapport, der blev offentliggjort den 30. august 2006, omhandler kommunernes og dagtilbuddenes vurdering af og erfaringer med arbejdet med pædagogiske læreplaner samt de pædagogiske læreplaners form og indhold. I den afsluttende rapport vil endvidere effekten af læreplanerne være i fokus.
Der er foretaget en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse ift. især forvaltningschefer, dagtilbudsledere, forældrebestyrelsesformænd samt mere dybdegående casestudier i 11 kommuner.
Resultater:
Evalueringen er som udgangspunkt særdeles positiv ift.
· den høje grad af implementering (98 pct. er i gang),
· kvaliteten af læreplanerne (langt de fleste har beskrevet samtlige seks temaer, mål for udsatte og ift. aldersgrupper m.v.),
· den positive holdning til læreplanerne blandt forvaltningschefer og personalet,
· det lokale ejerskab til læreplanerne,
· høj tilfredshed med inspirationsmaterialer og kurser, og
· at læreplanerne har givet større faglig bevidsthed, et fælles sprog i personalegruppen samt forøget kvalitet i pædagogikken
· og endelig er vurderingen, at den pædagogiske læreplan støtter børnenes generelle udvikling.
Rapporten viser dog også, at der stadig en væsentlig proces i at få alle med. Således er institutioner med mange tosprogede ikke helt så langt i processen som andre dagtilbud, og personalet her finder heller ikke lige i så høj grad materialet anvendeligt. Ca. 30 pct. af dagtilbudslederne oplever endvidere ikke, at udsatte børn har særlig gavn af læreplanerne. Selvom majoriteten påpeger, at læreplanerne har en positiv virkning, er der således en stor minoritet, der ikke har den oplevelse. Jeg vil derfor være særlig opmærksom på, at fremtidige indsatser i form af fx kurser, uddannelse, materialer og lovgivning har fokus på, at personale på alle institutioner uanset børnesammensætning kan identificere med indholdet og lade sig inspirere.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed