Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

 J.nr. 605-176

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

Dato: 22. september 2006

 

Orientering om redegørelse for 2005 vedrørende kommunernes og amters samarbejde med de frivillige sociale organisationer, jf. § 115 i lov om social service.

 

Vedlagt fremsender jeg § 115-redegørelsen for 2005 om kommunernes og amternes samarbejde med og økonomisk støtte til frivillige sociale organisationer efter servicelovens § 115. Redegørelsen er udarbejdet af Rambøll Management for Socialministeriet. Redegørelsen offentliggøres den 15. september 2006.

 

§ 115-redegørelsen 2005 tegner en positiv tendens. For første gang uddeler kommuner og amter set under ét flere midler efter servicelovens § 115, end de modtager i bloktilskud. I alt 2 millioner kroner mere, end de modtog i 2005. Dermed blev der i 2005 uddelt 127 millioner kroner efter servicelovens § 115.

 

Stigningen i det samlede uddelte beløb, er primært udtryk for, at kommunerne tilsammen generelt anvender det beløb, som de modtager i bloktilskud. Blandt amterne ses ikke den samme stigning, men amterne har gennem alle årene anvendt flere midler til at støtte frivilligt socialt arbejde efter § 115 end de fik tildelt.

 

Der er forskel på, hvor meget de enkelte kommuner anvender. Halvdelen af kommunerne anvender mere end 75 procent. Hver fjerde af dem anvender mere end de modtager i støtte. Omvendt er der fortsat en del kommuner, som ikke anvender det beløb, som de modtager fra staten. Det er særligt de større kommuner, der anvender flere midler end de får. Noget tyder derfor på, at det frivillige sociale arbejde vil blive styrket yderligere som følge af kommunalreformen.

 

En anden positiv tendens er, at der er sket en stigning i antallet af kommuner, der har udpeget en eller flere kontaktpersoner for de frivillige sociale organisationer. I 2004 havde 3 ud af 4 kommuner en kontaktperson, mens dette tal var steget til 9 ud af 10 i 2005. Arbejdet med de frivillige sociale organisationer er således opprioriteret, og synes at have forankret sig i forvaltningerne rundt omkring i landet.

 

Samarbejdet mellem de kommunale myndigheder og de frivillige sociale organisationer er et særligt tema i dette års § 115-redegørelse. Fire kommuner, Frederiksberg, Ny Vejle, Ny Assens og Gribskov kommuner har i den forbindelse igangsat strategiudviklingsprocesser, der sigter mod at udvikle samarbejdet mellem kommunerne og de frivillige sociale organisationer i forbindelse med kommunalreformen. Der fokuseres eksempelvis på, hvordan de nye opgaver, som kommunerne overtager, kan håndteres.

Arbejdet med strategiudviklingsprocessen er beskrevet i notatet ”Sammenfatning af fire strategiprocesser om fremtidens frivillige sociale arbejde”. Dette notat kan hentes på www.social.dk under punktet ’det frivillige Danmark’. I forlængelse heraf udkommer ultimo september 2006 pjecen ”Det frivillige sociale arbejde og kommunalreformen – udviklingsmuligheder og barrierer”, der indeholder gode råd og forslag til, hvordan et sådant strategiarbejde kan gribes an.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Eva Kjer Hansen