Fremsat den {FREMSAT} af socialministeren (Eva Kjer Hansen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om psykologer m.v.

(Tilpasning af reglerne om tilsyn med løsningen af sociale opgaver til kommunalreformen og regler om tilsyn med personer, der i henhold til dom, kendelse eller som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse er undergivet de sociale myndigheders tilsyn)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lov nr. 573 af 24. juni 2005, som ændret ved lov nr. 222 af 22. marts 2006, lov nr. 288 af 7. april 2006, lov nr. 289 af 7. april 2006, lov nr. 369 af 1. maj 2006, lov nr. 371 af 1. maj 2006, lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov nr. 486 af 7. juni 2006 og lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. § 123, stk. 3 affattes således:

»Stk. 3. Under andre døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 147, og regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om indberetningen. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf.«

2. § 136, stk. 1, affattes således:

»Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen for de tilbud, kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 147, og til regionsrådet for de tilbud, regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer opholdskommunen, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om indberetningen.«

3. § 143 affattes således:

Ȥ 143. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier og opholdssteder efter § 142, stk. 1, 4 og 5.

Stk. 2. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om tilsyn med netværksplejefamilier, jf. § 142, stk. 2.«

4. §§ 146 – 148 affattes således:

Ȥ 146. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9 – 9 b i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 147.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal løbende følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med denne.

Stk. 3. Under en anbringelse uden for hjemmet af et barn eller en ung, skal kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges opholdskommune, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, sikre, at kommunen mindst én gang om året taler med barnet eller den unge under tilsynsbesøg på anbringelsesstedet.

§ 147. Den stedlige kommunalbestyrelse fører det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbudets personale, bygningsmæssige forhold og økonomi.

Stk. 2. Det generelle driftsorienterede tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en anden kommune eller region har indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbudet, eller hvor tilbudet er omfattet af regionsrådets generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk. 7.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med forholdene i den private dagpasning, jf. § 77.

§ 148. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge under 18 Ã¥r i kommunen lever.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fører sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til tilfælde, hvor der må antages at være behov for særlig støtte til et barn eller en ung under 18 år.«

5. §§ 149 og 150 ophæves.

6. § 151, stk. 1, affattes således:

»Den stedlige kommune, jf. § 147, har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. §§ 138 og 139.«

§ 2

I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 702 af 23. juni 2006, som ændret ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 lov nr. 574 af 24. juni 2005, lov nr. 1418 af 21. december 2005, lov nr. 222 af 22. marts 2006, lov nr. 381 af 1. maj 2006, lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:

1. Overskriften til § 9 d og § 9 d, udgår.

2. I § 12, nr. 4 ændres: »tiltalt for bedrageri efter straffelovens § 279« til: »tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 289 a«.

3. Efter § 16 indsættes:

Ȥ 16 a. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med personer, som i henhold til dom eller kendelse eller som vilkÃ¥r for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om administrativ anbringelse.

Stk. 2. Socialministeren kan fastsætte regler om de sociale myndigheders tilsyn.«

§ 3

I lov om psykologer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 132 af 27. februar 2004, som ændret ved lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring:

1. I § 22 udgår »eller hæfte«.

 

§ 4

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

Baggrund og formål

Reglerne om tilsyn i lov om social service er ikke justeret i forbindelse med kommunalreformen. Der er imidlertid behov for at justere reglerne, da kommunalreformen indebærer, at der ikke længere vil eksistere amtskommunale sociale tilbud omfattet af amtskommunens tilsyn. En lang række amtskommunale tilbud vil blive videreført i kommunalt regi, når kommunalreformen træder i kraft. Det medfører, at kommunerne i langt større omfang vil henvise borgere til tilbud beliggende i andre kommuner. De gældende regler om tilsyn med tilbud efter lov om social service regulerer ikke entydigt denne situation. Det kan således være tvivlsomt, i hvilket omfang borgerens opholdskommune har en tilsynsforpligtelse, når en borger har opholdskommune i én kommune, men benytter et tilbud i en anden kommune. Regeringen har derfor fundet anledning til at se på de eksisterende regler om tilsyn i lov om social service.

Lovforslaget har til formål at fastlægge en mere klar ansvarsfordeling for tilsynet med tilbud efter lov om social service ved at præcisere og forenkle de gældende regler. Præciseringen består i at fastsætte klare regler for, hvilken kommune der har ansvaret for at føre tilsyn med tilbud efter lov om social service. Forenklingen består i, at kun en enkelt kommune er ansvarlig for at føre tilsyn med generelle forhold i et tilbud, som anvendes af flere kommuner. Forslaget omfatter både kommunale og private tilbud. Regionale tilbud er omfattet af regionsrådets tilsyn.

Lovforslaget har tillige til formål at fastsætte tidssvarende og klare regler for tilsyn med personer, som ved dom eller som vilkår for tiltalefrafald skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder. De foreslåede regler henlægger forpligtelsen til personens opholdskommune.

Endelig foreslås det at ophæve socialministerens bemyndigelse til at tillade, at kommunerne indgår et samarbejde om fælles sociale vagtordninger. Socialministerens tilladelser omfatter større kommuner og kommuner, som sammenlægges i forbindelse med kommunalreformen.

Lovforslagets hovedindhold

De foreslåede nye regler om tilsyn i lov om social service indeholder to selvstændige forpligtelser til at føre tilsyn – det personrelaterede tilsyn og det generelle driftsorienterede tilsyn. Det personrelaterede tilsyn påhviler personens opholdskommune efter retssikkerhedsloven. Det generelle driftsorienterede tilsyn påhviler den stedlige kommune, dvs. beliggenhedskommunen.

På et enkelt område findes der allerede regler, som fastlægger tilsynsforpligtelsen som to selvstændige forpligtelser til at føre tilsyn i form af et personrelateret tilsyn og et generelt driftsorienteret tilsyn. Reglerne findes i lov om social service i reglerne om godkendelse af og tilsyn med private opholdssteder og botilbud. Efter disse regler påhviler det personrelaterede tilsyn den visiterende kommune og det generelle driftsorienterede tilsyn den stedlige kommune.

I de tilfælde, hvor borgerens opholdskommune er sammenfaldende med det pågældende tilbuds beliggenhedskommune, vil det være samme kommune, som varetager de to tilsyn. Hvis borgeren har opholdskommune i en anden kommune end den kommune, hvor tilbudet er beliggende, vil lovforslaget indebære, at borgerens opholdskommune alene skal føre tilsyn med borgeren og borgerens forhold, hvorimod beliggenhedskommunen skal føre tilsyn med tilbudets generelle forhold, herunder personale, bygningsmæssige forhold og økonomi.

Lovforslaget indeholder en ny bestemmelse i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Bestemmelsen fastslår, at kommunalbestyrelsen har forpligtelsen til at føre tilsyn med personer, som i henhold til dom eller som vilkår for prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder. Bestemmelsen afløser en bestemmelse i lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v., som ophæves med virkning fra den 1. januar 2007. Indtil den 1. januar 2007 påhviler tilsynsforpligtelsen amtskommunerne. Det foreslås, at forpligtelsen overføres til kommunerne, som også har kompetencen til at træffe afgørelser i forhold til borgeren efter den sociale lovgivning i øvrigt.

 

Forslaget sammenholdt med de gældende regler

Efter de gældende regler har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, herunder med de tilbud som kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om. Dette fremgår af § 16 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, som også fastslår, at tilsynet både omfatter indholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på. Retssikkerhedsloven indeholder ikke nærmere regler om, hvordan tilsynet skal tilrettelægges. Der er i serviceloven indeholdt en bestemmelse om mindst en årlig samtale med børn anbragt uden for hjemmet i forbindelse med tilsynet. Serviceloven indeholder tillige regler om særlige procedurer for tilsyn med plejehjem og plejeboligbebyggelser. Herudover er der ikke fastsat regler om tilsynets tilrettelæggelse.

For så vidt angår tilsyn med tilbud efter lov om social service, indeholder lovens kapitel 26 regler om opfølgning og tilsyn. Forslaget ændrer ikke bestemmelsen om kommunalbestyrelsens forpligtelse til at føre tilsyn med den kommunale opgaveløsning, som fremgår af § 16 i retssikkerhedsloven. Der fastsættes heller ikke yderligere procedurer for gennemførelsen af tilsynet. De gældende regler om procedurer berøres ikke af forslaget.

Forslaget fastsætter en klar placering af ansvaret for tilsynet, således at man undgår tilfælde, hvor flere kommuner fører tilsyn med samme forhold i et tilbud eller tilfælde, hvor én kommune undlader at føre tilsyn, fordi kommunen er af den opfattelse, at tilsynet føres af en anden kommune.

Efter de gældende regler vil fx en midlertidig boform efter servicelovens § 107, som modtager borgere fra fx fem kommuner, skulle undergives tilsyn fra hver af de fem kommuner. Alle fem kommuner vil i medfør af § 16 i retssikkerhedsloven skulle føre tilsyn med alle forhold i tilbuddet, herunder med personale, bygningsmæssige forhold og tilbudets økonomi. Det vil, i princippet, kunne føre til situationer, hvor alle fem kommuner giver boformen forskellige instruktioner, som ikke harmonerer. Lovforslaget medfører, at denne situation ikke opstår, fordi det kun er beliggenhedskommunen, som skal føre tilsyn med de generelle forhold som personale, bygningsmæssige forhold og økonomi.

De gældende regler i § 16 i retssikkerhedsloven indebærer, at kommunerne kun er forpligtede til at føre tilsyn med de tilbud, som de selv benytter. Forslaget vil bevirke, at beliggenhedskommunen for et tilbud skal føre det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbud beliggende i kommunen, uanset at kommunens borgere ikke benytter det pågældende tilbud. Det kan fx være tilfælde, hvor en kommune har overtaget driften af et amtskommunalt tilbud, som er beliggende i kommunen, men som ikke benyttes af kommunens borgere.

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

 

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.

 

Administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget indebærer, at der fastsættes klare regler for ansvaret for tilsyn, når borgerne benytter sociale servicetilbud uden for opholdskommunen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Hørte myndigheder og organisationer

Statsministeriet, Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Den Sociale Ankestyrelse, Den Sociale Sikringsstyrelse, Styrelsen for Social Service, Rigspolitiet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Datatilsynet, AmtsrÃ¥dsforeningen, Dansk socialrÃ¥dgiverforening, BlÃ¥ Kors Danmark, Børne- og kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, BørnerÃ¥det, Børnesagens FællesrÃ¥d, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for SmÃ¥ Handicapgrupper, Centerlederforeningen Brugerforeningen for Aktive Stofmisbrugere, Dansk Psykologforening, Dansk SocialrÃ¥dgiverforening, AdvokatrÃ¥det, Dansk Videnscenter for Ordblindhed, Dansk Videnscenter for Stammen, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Danske PÃ¥rørendeforening af 1998, Den Uvildige Konsulentordning pÃ¥ handicapomrÃ¥det, Det Centrale HandicaprÃ¥d, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsamtsmænd, Foreningen af Statsamtsjurister, Kontaktudvalget for Mindre Sygdoms- og Handicapforeninger, Kommunernes Landsforening, Landsforeningen af Nuværende og Tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen af PÃ¥rørende til Stofmisbrugere, Landsforeningen for Human Narkobehandling, Landsforeningen SIND, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre – LOKK, LOS, Organisationen af Selvejende Institutioner, RÃ¥det for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af boformer efter servicelovens § 94 - SBS § 94, Sammenslutningen af ÆldrerÃ¥d, Socialpædagogernes Landsforbund, Udviklings- og Formidlingscenteret pÃ¥ HandicapomrÃ¥det, VFCU, Videnscenter for Autisme, Videnscenter for Bevægelseshandicap, Videnscenter for DøvblindBlevne, Videnscenter for Epilepsi, Videnscenter for Hjerneskader, Videnscenter for Socialpsykiatri, Videnscenter for Synshandicap, Ældremobiliseringen, ÆldreSagen.

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

 

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

 

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Forslaget indebærer, at der fastsættes klare regler for ansvaret for tilsyn, når borgerne benytter sociale servicetilbud uden for opholdskommunen

Ingen

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

 

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

 

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

 

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

 

Til § 1

Til nr. 1

Bestemmelsen om magtanvendelse i døgntilbud til børn og unge ændres, således at det fremgår af bestemmelsen, at alle former for magtanvendelse skal registreres og indberettes. Bestemmelsens svarer således til den tilsvarende bestemmelse, som omhandler magtanvendelse i forhold til voksne § 136. Det præciseres i bestemmelsen, at det er kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune, som skal behandle indberetningerne om magtanvendelse. Kompetencen til at behandle indberetninger om magtanvendelse foreslås henlagt til kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, da denne kommune er personaleansvarlig over for ansatte i de pågældende kommunale tilbud og for en generel aftale indgået med tilsvarende private tilbud. Opfølgning på indberetninger om magtanvendelse kan have personaleretlige konsekvenser. Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen skal orientere barnets eller den unges opholdskommune om indberetninger, som omhandler barnet eller den unge.

I regionale tilbud skal opfølgningen på magtanvendelse dog fortsat behandles af regionsrådet, hvilket allerede fremgår af § 5, stk. 7.

Til nr. 2

Som en konsekvens af den foreslåede opdeling af tilsynsforpligtelsen i et personrelateret tilsyn og et institutionelt tilsyn, foreslås det i § 136, at tilsyn med magtanvendelse og anden opfølgning på magtanvendelse efter §§ 125 og 128 skal behandles af den stedlige kommune. I regionale tilbud skal opfølgningen på magtanvendelse dog fortsat behandles af regionsrådet, hvilket allerede fremgår af § 5, stk. 7. Kompetencen til at behandle indberetninger om magtanvendelse foreslås henlagt til kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, da denne kommune er personaleansvarlig over for ansatte i de pågældende kommunale tilbud og for en generel aftale indgået med tilsvarende private tilbud. Opfølgning på indberetninger om magtanvendelse kan have personaleretlige konsekvenser. Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen skal orientere borgerens opholdskommune om indberetninger, som omhandler den pågældende borger.

Til nr. 3

Bestemmelsen samler bemyndigelserne til at fastsætte regler om godkendelse af plejefamilier og opholdssteder og til at fastsætte regler om tilsyn med plejefamilier og opholdssteder. Herudover viderefører bestemmelsen den gældende § 149 om tilsyn med netværksplejefamilier.

Til nr. 4

Bestemmelsen i § 146, stk. 1, fastslår princippet om, at borgerens opholdskommune fører tilsyn med de tilbud, som den har truffet afgørelse om. Der er tale om det personrelaterede tilsyn.

Bestemmelsen i § 146, stk. 2, viderefører den gældende § 150 om kommunalbestyrelsens forpligtelse til at følge op på de afgørelser, som kommunalbestyrelsen har truffet i medfør af § 3, stk. 1.

Bestemmelsen i § 146, stk. 3, viderefører den gældende § 148 om kommunalbestyrelsens forpligtelse til at føre mindst en samtale med et barn eller en ung, som er anbragt uden for hjemmet. Det præciseres, at det er barnets eller den unges opholdskommune efter § 9 a i retssikkerhedsloven, som har denne forpligtelse. Tilsynet svarer til forpligtelsen til at føre det personrelaterede tilsyn, jf. lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 16, og til at sikre, at barnets eller den unges synspunkter altid inddrages i forbindelse med tilrettelæggelsen af den særlige støtte, jf. servicelovens § 32 og § 58 a.

Bestemmelsen i § 147, stk. 1, fastslår princippet om den stedlige kommunes forpligtelse til at føre tilsyn med personale, bygningsmæssige forhold og økonomi i de tilbud, som er beliggende inden for kommunen. Der er tale om det generelle driftsorienterede tilsyn.

Det foreslås i § 147, stk. 2, at bestemmelsen om den stedlige kommunes forpligtelse til at føre det generelle driftsorienterede tilsyn ikke skal omfatte de situationer, hvor en anden kommune eller en region råder over samtlige pladser i det pågældende tilbud. Undtagelsen vil gælde uanset, om den anden kommune eller region har disponeret over nogle af pladserne ved at ”videresælge” enkeltpladser.

Bestemmelsen i § 147, stk. 3 viderefører den gældende § 147 om tilsyn med forholdene i den private dagpasning.

Bestemmelsen i § 148 viderefører den gældende § 146.

Til nr. 5

Det foreslås, at § 149 ophæves, da bemyndigelsen er integreret i § 143, således at reglerne om godkendelse af plejefamilier, netværksplejefamilier og opholdssteder og reglerne om tilsyn med disse tilbud samles i en enkelt bestemmelse. Med ændringen svarer § 143 til bestemmelsen i § 144, stk. 3, som omhandler private botilbud til voksne.

Det foreslås, at § 150 ophæves, da bestemmelsen er indarbejdet i § 146 om det personrelaterede tilsyn.

Til nr. 6

Det foreslås, at forpligtelsen til at føre tilsyn med plejehjem og plejeboligbebyggelser mv. i § 151, skal påhvile kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune, da der er tale et generelt driftsorienteret tilsyn. Det antages, at beboerne i de omhandlede plejehjem og plejeboligbebyggelser i de fleste tilfælde vil have opholdskommune i den kommune, hvor boligen er beliggende. I disse tilfælde vil opholdskommunen og beliggenhedskommunen være sammenfaldende. Bestemmelsen vil derfor alene medføre ændringer i tilsynsforpligtelsen for de tilfælde, hvor en borger ikke har opholdskommune i den kommune, hvor boligen er beliggende. Der kan eksempelvis være tale om tilfælde, hvor en borger opholder sig midlertidigt i en plejeboligbebyggelse i en anden kommune med henblik på aflastning. Forslaget vil betyde, at borgerens opholdskommune ikke vil være forpligtet til at fortage de tilsynsbesøg, som er omhandlet i § 151, stk. 2 – 4, da disse besøg alene skal foretages af den kommune, hvor bebyggelsen er beliggende.

Til § 2

Til nr. 1

Det foreslås, at bestemmelsen om kommunalt samarbejde om fælles sociale vagtordninger ophæves, da kommunerne efter kommunalreformen får en sådan størrelse, at bestemmelsen mister sin betydning. Socialministeren har, siden bestemmelsen trådte i kraft, givet tilladelse til 8 samarbejder om fælles sociale vagtordninger. De kommuner, som har fået tilladelsen til at samarbejde, indgår enten i en kommunesammenlægning eller vil have en sådan størrelse, at behovet for at deltage i et samarbejde ikke foreligger.

Til nr. 2

Straffeloven er den 1. juli 2005 ændret ved lov nr. 366 af 24. juni 2005 om ændring af straffeloven og visse andre love (berigelseskriminalitet rettet mod offentlige midler, kriminalitet i juridiske personer, klagebegrænsning og hvidvaskning i spillekasinoer mv.). Lovændringen indebærer, at socialt bedrageri ikke længere er strafbart efter straffelovens almindelige bedrageribestemmelse i § 279, men er strafbart efter § 289 a. Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af straffeloven.

Til nr. 3

Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i retssikkerhedsloven om tilsyn med personer, som i henhold til dom eller kendelse eller som vilkår for tiltalefrafald skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder med mulighed for, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om administrativ anbringelse. Bestemmelsen afløser § 6 i lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v. (udlægningsloven). Udlægningsloven ophæves den 1. januar 2007 i medfør af lov nr. 574 af 24. juni 2005 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love og om ophævelse af lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold m.v. i forbindelse med gennemførelsen af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand. § 6 i udlægningsloven pålægger amtskommunerne samt Københavns og Frederiksberg kommuner på disses institutioner for personer med vidtgående fysiske og psykiske handicap at modtage og føre tilsyn med personer, der i henhold til dom eller kendelse skal anbringes i institution for personer med vidtgående psykiske handicap eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse. Endvidere påhviler det de nævnte myndigheder at modtage og føre tilsyn med personer, der som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal anbringes i institution for personer med vidtgående psykiske handicap eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse.

Bestemmelsen i § 6 i udlægningsloven er delvist videreført i § 108, stk. 6, i serviceloven for så vidt angår pladser i kommunale eller regionale boformer.

Det foreslås, at bestemmelsen om tilsyn i § 6 i udlægningsloven videreføres i § 16 a i retssikkerhedsloven.

De gældende regler administreres af amtskommunerne. Det foreslås, at opgaven overføres til kommunerne, da det er sandsynligt, at kommunerne skal træffe andre afgørelser i forhold til den borger, som er omfattet af tilsyn efter § 16 a.

I praksis har det givet anledning til tvivl, at reglerne i retssikkerhedsloven ikke gælder i forbindelse med tilsyn efter udlægningsloven. Det foreslås derfor, at bestemmelsen om tilsyn indsættes i retssikkerhedsloven, således at bl.a. reglerne om opholdskommune og det sociale nævns kompetence til at afgøre uenighed mellem kommunerne om opholdskommunespørgsmål vil gælde for de omhandlede tilsynssager.

Det foreslås, at socialministeren får bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om de sociale myndigheders tilsyn. Bemyndigelsen vil fx kunne benyttes til at fastsætte regler om samarbejde med politi, anklagemyndighed og kriminalforsorgen.

Til § 3

Ændringen af psykologloven indebærer en teknisk korrektion, hvorefter overtrædelse af psykologloven ikke kan straffes med hæfte. Forslaget er en konsekvens af hæftestraffens afskaffelse den 1. juli 2001 ved lov nr. 433 af 31. maj 2000 om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf m.v. Psykologloven blev ved en fejl ikke ændret ved ophævelsen af bestemmelserne om hæftestraf.

Til § 4

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med kommunalreformen, som bl.a. indebærer, at kommunerne overtager ansvaret for de amtskommunale tilbud beliggende i kommunen, der ikke overgår til regionen.

+++Bilag+++Bilag 1

 

 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

 

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

I lov om social service, jf. lov nr. 573 af 24. juni 2005, som ændret ved lov nr. 222 af 22. marts 2006, lov nr. 288 af 7. april 2006, lov nr. 289 af 7. april 2006, lov nr. 369 af 1. maj 2006, lov nr. 371 af 1. maj 2006, lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov nr. 486 af 7. juni 2006 og lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

Stk. 3. Under andre døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler herom.

 

§ 1

1. I § 123 affattes stk. 3 således:

Stk. 3. Under andre døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med jf. § 147 og regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5. stk. 7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om indberetningen. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf.

 

 

 

 

 

§ 136. Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen for de tilbud, kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, og til bÃ¥de kommunalbestyrelsen og regionsrÃ¥det for de tilbud, regionsrÃ¥det fører tilsyn med.

 

 

2. § 136, stk. 1, affattes således:

Ȥ 136. Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen for de tilbud, kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 147, og til regionsrÃ¥det for de tilbud, regionsrÃ¥det fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrÃ¥det orienterer kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de om indberetningen.«

 

 

§ 143. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler for godkendelse af plejefamilier og opholdssteder efter § 142, stk. 1, 2, 4 og 5.

 

3. § 143 affattes således:

Ȥ 143. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier og opholdssteder efter § 142, stk. 1, 4 og 5.

Stk. 2. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om tilsyn med netværksplejefamilier, jf. § 142, stk. 2.«

 

 

 

§ 146. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge under 18 Ã¥r i kommunen lever.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fører sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til tilfælde, hvor der må antages at være behov for særlig støtte til et barn eller en ung under 18 år.

§ 147. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med forholdene i den private dagpasning, jf. § 77.

§ 148. Kommunalbestyrelsen skal føre løbende tilsyn med barnets eller den unges forhold under en anbringelse uden for hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynet sikre, at kommunen mindst én gang om Ã¥ret taler med barnet eller den unge under besøg pÃ¥ anbringelsesstedet.

 

 

4. §§ 146 – 148 affattes således:

Ȥ 146. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9 – 9 b i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 147.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal løbende følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med denne.

Stk. 3. Under en anbringelse uden for hjemmet af et barn eller en ung, skal kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges opholdskommune, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, sikre, at kommunen mindst én gang om året taler med barnet eller den unge under tilsynsbesøg på anbringelsesstedet.

§ 147. Den stedlige kommunalbestyrelse fører det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbudets personale, bygningsmæssige forhold og økonomi.

Stk. 2. Det generelle driftsorienterede tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en anden kommune eller region har indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbudet, eller hvor tilbudet er omfattet af regionsrådets generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk. 7.

§ 148. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge under 18 Ã¥r i kommunen lever.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fører sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til tilfælde, hvor der må antages at være behov for særlig støtte til et barn eller en ung under 18 år.«

 

§ 149. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om tilsyn med plejefamilier, netværksplejefamilier og opholdssteder efter § 142, stk. 1, 2, 4 og 5.

§ 150. Kommunalbestyrelsen skal løbende følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formÃ¥l. Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom pÃ¥, om der er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og sÃ¥ vidt muligt i samarbejde med denne.

 

 

5. §§ 149 og 150 ophæves.

 

 

 

§ 151. Ud over pligten til løbende konsekvent at følge op pÃ¥ enkeltsager, jf. § 150, har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. §§ 138 og 139.

 

 

6. § 151, stk. 1, affattes således:

Ȥ 151. Den stedlige kommune, jf. § 147, har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. §§ 138 og 139.«

 

 

 

§ 2

I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 702 af 23. juni 2006, som ændret ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 lov nr. 574 af 24. juni 2005, lov nr. 1418 af 21. december 2005, lov nr. 222 af 22. marts 2006, lov nr. 381 af 1. maj 2006, lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 434 af 8. maj 2006 foretages følgende ændringer:

 

Kommunalt samarbejde

 

§ 9 d. Socialministeren kan efter ansøgning tillade, at forpligtelsen til at yde hjælp efter §§ 9 og 9 a overlades til en anden kommune, når overladelsen sker som led i en fælles social vagtordning.

 

1. Overskriften til § 9 d, og § 9 d, ophæves.

 

§ 12. Myndigheden skal give borgeren skriftlig besked om

1) myndighedens adgang til at indhente oplysninger efter §§ 11 a og 11 c og til at foretage kontrol efter § 12 a,

2) konsekvenserne, hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11 b,

3) hvilke typer af ændringer der kan have betydning for hjælpen og

4) muligheden for, at borgeren kan blive mødt med et tilbagebetalingskrav og eventuelt blive tiltalt for bedrageri efter straffelovens § 279 og efter § 12 b i denne lov, hvis borgeren ikke oplyser om ændringerne, jf. § 11, stk. 2.

 

 

2. I § 12, nr. 4 ændres: »tiltalt for bedrageri efter straffelovens § 279« til: »tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 289 a.«

 

 

 

3. Efter § 16 indsættes som § 16 a,

Ȥ 16 a. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med personer, som i henhold til dom eller kendelse eller som vilkÃ¥r for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder, herunder med mulighed for at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om administrativ anbringelse.

Stk. 2. Socialministeren kan fastsætte regler om de sociale myndigheders tilsyn.«

 

 

 

§ 3

I lov om psykologer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 132 af 27. februar 2004, som ændret ved lov nr. 574 af 24. juni 2005 foretages følgende ændring:

 

§ 22. En autoriseret psykolog, der gør sig skyldig i grov eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed under udøvelsen af sin virksomhed, straffes med bøde eller hæfte.

 

1. I § 22 udgår: »eller hæfte«.