C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ247672.DOC Fremsat den {FREMSAT} af Ministeren for familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed) Forslag til Lov om børnemiljø i dagtilbud Kapitel 1 Formål og anvendelsesområde § 1. Formålet med denne lov er at sikre, at børn i dagtilbud har et godt fysisk, psyki  sk og æstetisk børnemiljø, som fremmer børnenes trivsel, udvikling og læring.    § 2. Loven omfatter alle kommunale og selvejende daginstitutioner, kommunal dagpleje, pulje- ordninger og privatinstitut i oner jf. servicelovens §§ 9-11 a.   Kapitel 2 Børnemiljø  vurderinger § 3. Dagtilbuddets ledelse sørger for, at der udarbejdes en skriftlig vurdering af det fysiske, psyk i- ske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet. Stk. 2. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv og i det omfang, det er muligt, inddrages børnenes oplevelse af det. Stk. 3. Børnemiljøvurderingen skal være tilgængelig i dagtilbuddet for personale, forældre og a n- dre interesserede. Stk. 4. Børnemiljøvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for bø r- nemiljøet, dog mi nimum hvert 3. år. § 4. Børnemiljøvurderingen skal indeholde følgende elementer: 1) Kortlægning af dagtilbuddets fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø. 2) Beskrivelse og vurdering af eventuelle børnemiljøproblemer og indsatsområder. 3) Handlingsplan. Stk. 2. Børnemiljøvurderingen skal drøftes med forældrebest yrelsen. Kapitel 3 Rådgivning § 5. Dagtilbud kan søge vejledning og rådgivning i forhold til spørgsmål om bø rnemiljø hos Dansk Center for Undervisningsmiljø, jf. lov om elever og studerendes unde rvisningsmiljø. Stk. 2. Dansk Center for Undervisningsmiljø skal hvert år afgive beretning om deres vu  rdering af udviklingen inden for børnemiljøet i dagtilbud. Beretningen skal sendes til ministeren for familie  - og forbrugeranliggender.
Kapitel 4 Ikrafttræden § 6. Loven træder i kraft den 1. juli 2006
Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger Baggrund I dag går op mod  87 pct. af de 1-5-årige  børn i dagtilbud. At børnene tilbringer så mange af deres vågne timer i dagtilbuddene indebærer, a  t det har stor betydning, at der er kvalitet i det pædagogiske indhold i da  g- tilbuddene. Alle dagtilbud skal derfor have fokus på at styrke børnenes kompetencer, så de er bedst muligt rustet til det videre liv i bl.a. skolen.   Dagtilbud har over tid udviklet sig fra tidligere primært at have et pasningsmæssigt formål til også at have sociale  og  pædagogiske  formål.  Dette  blev  yderligere  betonet  med  udbygning  af  formålene for  dagtilbud i 1998, hvor en mere detaljeret formålsbeskrivelse for samfundets forventn inger til dagtilbuddene blev skrevet ind i serviceloven. Siden år 2004  er kravene til det pædagogiske indhold i dagtilbuddene blevet yderligere præciseret, idet der 1. august 2004 blev in  dført lovkrav om, at alle dagtilbud skal udarbejde en pædagogisk lære  plan, som forholder sig til seks centralt fastlagte temaer. Formålsbestemmelsen og loven om pædagog   i- ske  læreplaner  viser,  at  der  er  kommet  mere  og  mere  fokus  på  betydningen  af  det  pædagogiske  in dhold  i dagtilbuddene. Der lægges således vægt på, at dagtilbu ddene, udover at børnene passes på betryggende m  å- de, også er et sted, hvor børn lærer og udvi kles. Men ikke kun det pædagogiske indhold har betydning for børnenes udvikling og læring. Det fysiske milj ø er en væsentlig medspiller i forhold til at udfordre   og stimulere børn. Gode fysiske rammer skal i den forbi n- delse både forstås i forhold til børns fysiske velbefindende (tåleligt støjniveau, god ventilation, plads til f y- sisk udfoldelse og gode og sunde hygiejniske forhold) men også, at det fysiske miljø er   æstetisk og udfor  m- ningsmæssigt  rart,  inspirerende  og  fysisk  udfordrende,  og  at  der  b  estår  et  godt  psykisk  børnemiljø,  hvor mobning bekæmpes, og der generelt er fokus på børnenes trivsel og udvikling. Kommunalbestyrelsen har allerede i dag ansvaret for, at dagtilbuddene lever op til gældende krav og fo  r- skrifter fra relevante myndigheder, hvad angår bygnings -, sikkerheds-, og sundhedsmæssige forhold i dagti  l- buddet. Sundhedsstyrelsen udgav i år 2004 pjecen ’Vejledning om hygiejne i daginstitutioner; om sundhe d, forebyggelse, sikkerhed og miljø’. Pjecen indeholder en oversigt og gennemgang af alle gæ    ldende regler og anbefalinger om sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold i dagtilbud.    Forslaget om udarbejdelse af børnemiljøvurderinger i dagtilbud indeholder ik  ke nye krav, hvad angår si k- kerheds-  og  sundhedsmæssige  forhold  i  dagtilbud.  Børnemiljøet  skal  således  vurderes  inden  for  allerede gældende krav og regler og de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Hensigten er, at den skriftlige børnemiljøvu  rdering skal medvirke til en løbende og systematisk vurdering af og bevidsthed o m- kring børnemiljøet i den enkelte institution og de muligheder, der er lokalt for at udvikle og forbedre dette.   Med indførelse af forældrebestyrelser i dagtilbud i 1993 er de   t blevet almindeligt, at dagtilbuddene udar- bejder virksomhedsplaner, hvori der f.eks. indgår oplysninger om dagsrytme, personalenormering, pædag   o- giske principper m.v. Mange af disse planer forholder sig også til det fysiske og psykiske børnemiljø heru   n- der, hvorledes dette understøtter det pædagogiske arbejde samt børnenes trivsel. Regeringen ønsker imidle r- tid at sikre, at alle dagtilbud har fokus på og er bevidste om, hvordan det fysiske/kemiske, psykiske og æst   e- tiske børnemiljø understøtter det pædagogiske arbejde, og at dette sker løbende og system atisk. Alle forældre skal føle sig trygge ved, at dagtilbuddene giver deres børn de bedste betingelser for at trives og udvikle sig. Af regeringsgrundlaget ’Nye mål’ fremgår det, at regeringen ønsker at afsætte 2 milliarder kroner over de næste fire år til at forbedre kvaliteten i dagtilbuddene. Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 16. januar 2006 aftale om udmøntning af de første 400 mio. kr., hvor en del af disse midler vil blive anvendt til uda  r- bejdelse af børnemiljøvurde  ringer i dagtilbud. Reglerne om dagtilbud er i dag en del af serviceloven. Det er hensigten, at alle regler om dagtilbud på sigt samles i en ny selvstændig lov, hvor også dette lovforslag om børnemiljø i da gtilbud vil blive integreret.
Lovforslagets indhold Det foreslås, at alle dagtilbud skal udarbejde en børnemiljøvurdering, som skal indeholde en vurd   ering af de fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske forhold i dagtilbuddet. Børnemiljøvurderingen skal r evideres i det omfang, der sker ænd  ringer af betydning for børnemiljøet, og som m  inimum hvert tredje år. Børnemiljøvurderingen skal indeho  lde en: 1) Kortlægning af dagtilbuddets fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske børnemiljø . 2) Beskrivelse og vurdering af eventuelle børnemiljøpr  oblemer og indsatsområder. 3) Handlingsplan. De forhold, der vurderes i børnemiljøvurderingen kan f.eks. være den almindelige hygiejne i da gtilbuddet, graden af mobning og støj, samt hvordan de fysiske rammer tager højde for og unde  rstøtter de pædagogiske læreplaners temaer. Formålet  med  børnemiljøvurderingerne  er  at  styrke  børns fysiske/kemiske,  psykiske  og  æstetiske  miljø i dagtilbud ved at udvikle redskaber, der synliggør børnemiljøet. Formålet med børnemiljøvurderingen er s å- ledes, at ledelsen i dagtilbuddet via børnemiljøvurderingerne bliver mere bevidste og fokuserede i forhold til, hvordan det fysiske, psykiske og æstetiske miljø bedst muligt bliver udnyttet og vedlig   eholdt. Som reglerne er i dag, fastsætter kommunalbestyrelsen mål og rammer for dagti   lbuddenes arbejde jf. ser- vicelovens § 8 stk. 1. Børnemiljøvurderingerne skal udarbejdes inden for de af kommunalbestyrelsens fas  t- satte rammer, og handlingsplanen kan på den baggrund alene indeholde forslag, som ligger inden for disse.   Det skal i den sammenhæng bemærkes, at børnemiljøvurderingen er et re dskab for de ansvarlige parter i dagtilbuddet, men ikke et håndhævelsesinstrument i sig selv. Et forhold eller problem omtalt i børnemilj ø- vurderingen medfører ikke,  at problemet kan kræves løst isoleret, me n det vil kunne indgå i en  handling s- plan, dvs. i en samlet prioritering af dagtilbudets konstaterede børnemiljøproblemer, som vil kunne afhjæ lpes i takt med, at dagtilbuddet har det økonomiske råderum hertil. Fordelen ved børnemiljøvurderingen er sål e- des, at der bliver skabt opmærksomhed og synlighed omkring forholdet. Der er tale om en proces, hvor nogle af de konstaterede børnemiljøproblemer vil være genstand for opfølgende fo ranstaltninger, og hvor ledelse og det øvrige pædagogiske personale samarbejder    om at løse eventuelle bø  rnemiljøproblemer på en fornuftig og konstruktiv måde, hvor også prioriteringsspørgsmål kan indgå. Lovforslaget indeholder derfor ingen fo r- udsætninger om merudgiftskrævende initiativer for dagtilbuddet.   Lovforslaget om børnemiljø    i dagtilbud er bl.a. inspireret fra undervisningsområdet, hvor der stilles krav om, at alle skoler og uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en undervisningsmiljøvurderin g jf. lov nr. 166 af 14/3/2001. Lovforslaget om børnemiljø i dagtilbud har imidlertid   fokus på de særlige forhold, som gør sig gæ  ldende for dagtilbud. Med lovkravet om udarbejdelse af undervisningsmiljøvurderinger i sk oler og uddannelsesinstitutioner blev der etableret et rådgivende  Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). Centret er e t uafhængigt, offen  t- ligt videnscenter, der arbejder for at sikre, at undervisningsmiljølovens krav bliver opfyldt. Centret indsa m- ler, systematiserer og formidler viden om undervisningsmiljø samt rådgiver alle, der har spørgsmål om e m- net. Dansk Center for Undervisningsmiljø har efter loven endvidere adgang til at beskæftige sig med tilsv   a- rende spørgsmål vedrørende sikkerhed og sundhed for børn i da gtilbud. På den baggrund foreslås det, at Dansk Center for Undervisningsmiljø også skal vejlede og rådgive dagt il- bud i forhold til spørgsmål om børnemiljø på linie med, at de vejleder skoler og andre uddannelsesinstituti o- ner om undervisningsmiljøspørgsmål. Det foreslås endvidere, at centret ligeledes får til opg ave at udarbejde materiale om børnemiljø samt følge im   plementeringen og effekten af børnemiljøvurderi  ngerne. Dansk Center for Undervisningsmiljø ledes af en bestyrelse, som består af en formand og 14 medlemmer, som  beskikkes  af  undervisningsministeren.  Når  loven  om  elevers  og  studerendes  undervisningsmiljø  s  kal
ændres, vil det være naturligt, at bestyrelsens sammensætning ændres, så Dansk Center for Undervisning s- miljøs nye opgaver omkring børnemiljø i dagtilbud også afspejles i bestyrelsens samme nsætning.      Implementering For at sikre inddragelse og involvering af ledelse, personale og forældre og dermed sikre den samlede i  m- plementering af børnemiljøvurderingerne foreslås det, at: Ledelsen skal udarbejde en handlingsplan. Børnemiljøvurderingen skal drøftes med forældrebestyre lsen. Børnemiljøvurderingen   skal være tilgængelig i dagtilbuddet for forældre og andre interess erede og evt. offentliggøres på dagtilbuddets hjemm  eside.   Dagtilbuddene kan hente rådgivning og inspiration fra Dansk Center for Undervisningsmi ljø. Økonomiske og administrative konsekv  enser for det offentlige   Forslaget skønnes at medføre m  erudgifter for kommunerne på 14,9 mio. kr. i 2006 og 29,8 mio. kr. årligt i 2007 og følgende år. Der er ved vurderingen af meropgaven for kommunerne lagt til grund, at der skal a  n- vendes samme ressourceindsats pr. daginstitution, som kommunerne er blevet kompenseret for i forbindelse med  udarbejdelse  af  undervisningsmiljøvurderinger.  Kommunerne  kompenseres  for  merudgifterne  ved  en regulering af bloktilskuddet. Forslaget skal forhandles med kommunerne. Forslaget vil herudover medføre merudgifter til arbejdet i DCUM på XX mio. kr. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Ligestillingsmæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser. Andre konsekvenser Forslaget har ikke konsekvenser for det frivillige arbejde. Høring Børne -  og  Ungdomspædagogernes  Landsforbund  (BUPL),  Pædagogisk  medhjælperforbund  (PMF),  Fo r- bundet af offentligt ansatte (FOA), Landsforeningen af socialpædagoger (LFS), Dagi  nstitutionernes Lands- Organisation (DLO), Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud (FOLA), Socialpædagogernes Land s- forbund (SL), KL, Københavns og Frederiksberg Kommuner, Socialchefforeningen, Børne  - og Kulturchef- foreningen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Den sociale Ankestyrelse, Bør nerådet, Det centrale Handicapråd og De Samvirkende Invalideorganisationer. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konse- kvenser/mindreudgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og amtskommu- ner Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommu- ner Ingen Kommunale merudgifter på 14,9 mio. kr. i 2006 og 29,8 mio. kr. årligt i 2007 og følgende år. Kommunerne kompenseres for merudgifterne ved en regulering af bloktilskuddet. Merudgifter i DCUM på XX mio. kr. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Forslaget indeholder ikke EU - retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Med bestemmelsen tydeliggøres det, at børnemiljøet i dagtilbud udgør et væsentligt aspekt i fo rhold til at sikre alle børns trivsel og udvikling. Bestem melsen understreger, at et godt børn emiljø ikke blot omhandler den fysiske indretning af dagtilbuddet, men at børnemiljøet også omfatter de psykiske og æstet iske forhold i dagtilbuddet, og at disse forhold tilsammen medvirker til, at børnene får de mest op  timale betingelser for at udvikles og lære. Til § 2 Det foreslås, at alle dagtilbud efter serviceloven er omfattet af loven. Loven omfatter således både institut   i- oner og dagpleje. Uanset hvilken type dagtilbud, barnet er optaget i, har både børn og foræld re krav på, at der er fokus på børnemiljøet, og at forholdene er sikkerheds   - og sundhedsmæssigt forsva  rlige.    Til § 3 Det foreslås i stk. 1, at alle daginstitutioner udarbejder en skriftlig vurdering af børnemiljøet. Børnemilj ø- vurderingen  udarbejdes  af  det  enkelte  dagtilbud,  så  det  på  denne  måde  er  muligt  at  tage  hensyn  til  lokale forhold i dagtilbuddet såsom  fysisk  indretning, børnesammensætning m.v. Børnemiljøvurderingen udarbe j- des ikke nødvendigvis som en selvstændig rapport. Børnemiljøvurderingen kan f.eks. indgå som et selvstæ   n- digt afsnit i den pædagogiske læreplan, eller den kan tænkes sammen med virksomhedsplan og den pædag o- giske læreplan som tre selvstændige afsnit i en samlet rapport. Der opstilles således ikke sp ecifikke formkrav til børnemilj ø rderingen udover skriftlighed. For dagplejen indebærer bestemmelsen, at dagplejernes ledelse udarbejder en samlet børnemilj   ø Dagplejen foregår i private hjem.  I forbindelse med godkendelsen af dagplejen foretages der en grundig vur- dering  af  hjemmets  sikkerheds-  og  sundhedsmæssige  fo  rhold,  ligesom  både  sikkerhed,  sundhed,  hygiejne, fysiske og psykiske forhold er genstand for det løbende lovpligtige tilsyn med dagplejen. Børnemiljøet i da   g- plejen må vurderes og beskrives i lyset af dette.
Det foreslås i stk. 2, at børnemiljøvurderingen vurderes i et børneperspektiv, det vil sige, at børnemiljøet ses med børnenes øjne, og at børnenes oplevelser af børnemiljøet i det omfang, det er muligt, indgår i den samlede vurdering af børn emiljøet. Det foreslås i  stk. 3, at børnemiljøvurderingen skal være tilgængelig for forældre og andre interesserede s å- ledes,  at  det  til  enhver  tid  er  muligt  at  se  børnemiljøvurderingen.  Børnemiljøvurderingen  kan  f.eks.  være tilgængelig elektronisk samt hænges op et centralt sted i dagtilbuddet. Der henvises i den forbindelse til In- denrigs-  og  Sundhedsministeriets  lovforslag  nr.  L110 om  fremme  af  frit  valg  for  borgerne  ved  levering  af serviceydelser i kommuner, fremsat den 14. december 2005. Det foreslås i stk. 4, at børnemiljø   vurderingen skal revideres i det omfang, der sker ændringer, som har b  e- tydning for børnemiljøet. Det er ikke tanken, at små ændringer skal give anledning til revidering af børnemi l- jøvurderingen. Men i det omfang, der sker større ændringer som f.eks. ændret indretning eller ny legeplads, eller der over en periode har fundet mange mindre ændringer sted, som har betydning for børnemi   ljøet, skal disse forhold beskrives og indgå i børnemiljøvurderingen.    Til § 4 Det foreslås i stk. 1, at børnemiljøvurderingen    forholder sig til dagtilbuddets fysiske/kemiske, psykiske og æstetiske børnemiljø. Med fysiske forhold menes ikke blot stuernes forhold og størrelse, men også dagti l- buddets toilet/pusleforhold, garderobe, udearealer, lysforhold m.v. Endvidere er hygiejneforhold, ventilation m.v. forhold, som bør indgå i vurderingen af de fysiske rammer. Der kan desuden indgå en vurdering af, hvorvidt f.eks. eksisterende stole og borde fremmer børnenes sundhedsmæssige trivsel, hvilke kemiske pr   o- dukter, som anvendes til rengø ring og vedligeholdelse m.v. Alle fysiske/kemiske forhold som dagtilbuddets ledelse finder relevant kan indgå i vurderingen og beskrivelsen af børnemiljøet. I vurderingen af dagtilbuddets psykiske børnemiljø kan f.eks. indgå i hvilket omfang, der finder mo   bning sted blandt børnene, hvorvidt atmosfæren i dagtilbuddet er præget af tryghed og omsorg samt hvorvidt, der blandt børn og personale er plads til og accept af forskellighed. I vurderingen af dagtilbuddets æstetiske fo   r- hold kan f.eks. indgå en vurdering  af, hvorvidt stuernes indretning og udsmykning virker inspirerende for børnene. Det foreslås, at handlingsplanen indeholder en beskrivelse af i hvilken rækkefølge, de konstaterede pr o- blemer planlægges løst, og indsatsen i øvrigt prior iteres.    Det foreslås i stk. 2, at børnemiljøvurderingen drøftes med forældrebestyrelsen, så der er mulighed for, at forældrebestyre  lsens holdninger afspejles i børnemiljøvurderingen. Til § 5 Det foreslås i stk. 1, at dagtilbud skal kunne søge råd og vejledning i forhol   d til spørgsmål om børn   emiljø hos  Dansk  Center for  Undervisningsmiljø.  Dansk  Center  for  Undervisningsmiljø  har  siden  år  2001  vejledt skoler  og  uddannelsesinstitutioner  i  spørgsmål  om  undervisningsmiljø.  Ved  at  anvende  Dansk  Center  for Undervisningsmiljø  få  r  dagtilbuddene  således  mulighed  for  at trække  på  Dansk  Center  for  Undervisning s- miljøs  erfaringer  fra  skoleområdet,  hvor  det  må  forventes,  at  der  vil  være  en  vis  grad  af  sammenfa ldende problemstillinger og spørgsmål.   Det foreslås i stk. 2, at Dansk Cente r for Undervisningsmiljø i deres årsberetning vurderer udviklingen af børnemiljøet i dagtilbuddene. Her tænkes både på oplysninger om graden af implementering af børnemilj ø- vurderinger i dagtilbud, oftest stillede spørgsmål/problemstillinger, børnemiljøets generelle status m.v. Til § 6 Det  foreslås,  at  udarbejdelsen  af  børnemiljøvurderinger  påbegyndes  ved  lovens  ikrafttræden  og  er  fuldt implementeret efter tre år.