Forside: ”Flere af Helsingørs romabørn er det sidste halve år helt droppet ud af skolen efter Helsingør Kommunes tvugne lukning af F-klassen:” Hvor mange er flere? Hvilken alder? Hvad er årsagen? ”Roma -børn dropper folkeskolen” henvisning til side 8-9 side 8: ”Harme blandt skolefolk i Helsingør efter hård kritik af deres arbejde som ”ren apartheid” og racediskriminerende: Hvorfor er der harme? Tager skolefolkene stilling til de love, Der forbyder diskriminering? Er det i orden at diskriminere, blot Fordi man er skolefolk? ”Romabørn dropper helt ud af skolen” Hvorfor gør det det? ”Flere af Helsingørs romabørn er det sidste halve år helt droppet ud af skolen efter Helsingør Kommunes omlægning og lukning af den omstridte f-klasse” Hvor mange drejer det sig om? Hvad er årsagen? Men F-klassen er da bebudet først Lukker nu til sommer 2007? hvordan kan børnene så droppe ud som følge af lukningen?
Så omlægningen da? Hvad er det for en omlægning, der Har fået børnene til at droppe ud? ”Nu er børnene s  endt ud på en social glidebane som sagsnumre i socialforvaltningens skrivebords- bunker” Hvordan så det ud før? Hvis de gik ud af skole med 3.klasse Færdigheder, hvordan klarede de sig så? Kan de komme længere ned ad den Sociale glidebane? Hvordan? Er dette Helsingør Kommunes socialpolitik? Er sociale tabere bare skrivebords-bunker? Det ville da forklare en hel del af de Problemer, som Romaerne har klaget over, I socialforvaltningen, til klagekomité for Etnisk ligebehandling. Hvem udtaler, at de er på en  social Glidebane? Er det Kirsten Moth fra Helsingør Dagblad? Hvem fortæller de bliver sagsnumre i Socialforvaltningens skrivebords-bunker? Er det Kirsten Moth på Helsingør Dagblad? Hvilken indsigt har hun til at udtale sig Om Helsingør Kommunes socialfor valtning? Må vi ikke få mere at vide om denne Forvaltning? Det lyder interessant. Vi kan henvise til en sag, hvor en ung mand Bliver anklaget for at være lovovertræder, Og får en ”Robet”, der skal holde ham ude Af problemer. En ”Robert” får åbenbart 20.0    00 kr. om Mpåneden. Men en ”Robert” er åbenbart kun aktiv mens Drengen går i skole, og ikke på de tidspunkter, Hvor drengen angiveligt laver numre. Hvad er det for en socialpolitik? Er der nogen, der går og
Profiterer af at være socialarbejdere? ”Samtidig  må medarbejdere i Helsingør finde sig i at blive udskreget I vide kredse som dem, der har gjort Sig skyldige i racediskrimination Og apartheid”. Hvem citeres for dette? Er det Kirsten Moth fra Helsingør Dagblad, der siger dette? Er det Kirsten Moth’s analyse og Konklusion, at de er blevet ”udskreget”? Er ”udskreget” ikke et stærkt negativt Ord? Betyder dette, at Kirsten Moth ikke er Enig i de afgørelser, der er gjort i de Organer, som efter lovene er kompetente Til at behandle klager over Diskrimination? Bestrider Kirsten Moth disse afgørelser? Eller er det offentligheden omkring Afgørelserne, som Kirsten Moth er Modstander af? I andre sager, f.eks. for Helsingør Byret, har Kirsten Moth’s kollega ellers Ikke holdt sig tilbage i sin kriminal Reportage. Er der forskel på, hvilke sager, der må Omtales offentligt? Er der referatforbud i de sager, Kirsten Moth her nævner? ”Helsingør: Flere af de romabørn, som hører til blandt Helsingørs mest udsatte befolkningsgruppe, er inden for det sidste halve år droppet  helt ud af skolen” Hvor mange er flere? Hvorfor er Roma Helsingørs mest Udsatte befolkningsgruppe? Hvorfor er den da udsat? Hvad er den udsat for? Hvorfor er den det? Er det kun i Helsingør, at denne Gruppe er udsat?
Hvis der nu er over 20.000 Roma Og efterkommere i Danmark, Er de da alle i Helsingør? Hvis de ikke er det, hvor er de så Henne? Hvordan går det dem der? Hvorfor er der forskel, hvis der er Det? Hvis der ikke er forskel, hvorfor er Der så så meget presse om dem i Helsingør? Hvordan klarer Roma sig egentlig Andre steder i landet? Er det deres egen skyld eller er der Andre årsager? Hvad er forskellene mellem Helsingør Og andre kommuner? ”Det er sket efter at kommunen blev tvunget til først at omlægge den særlige f  -klasse, dernæst til helt at lukke den omstridte klasse lige før jul” Hvilken omlægning blev der foretaget Med f-klassen? Hvordan blev Helsingør Kommune Tvunget til at omlægge f  -klassen? Hvem  bestemte, hvilken omlægning Der skulle ske? Hvad var indholdet i denne omlægning? Hvad var det juridiske grundlag for Omlægningen? Hvordan nærmere præcist blev Roma børnene og Roma forældrene Inddraget i denne omlægning? Hvem formulerede det papir, de Skulle skrive under på  – hvis de da Har skrevet under på noget? Eller er de bare blevet omlagt Mundtligt? Er den særlige f  -klasse lukket Før jul? Har borgmesteren ikke udtalt, at den Fortsætter til sommer 2007? Har børnene været tilbudt undervisning Efter jul?
Hvilken undervisning? Har kommunen talt med forældrene Efter jul? Har kommunen skrevet til forældrene Efter jul? Er børnene bare ikke blevet tilbudt Undervisning efter jul? Må kommunen det? ”Kritikken er haglet ned, både fra ind- og udland. Fra menneskerettig- hedscentre, fra statsamt og fra EU”. Hvilken kritik har menneskerettig- Hedscentre haglet ned over kommunen? Hvad er baggrunden herfor? Hvilken kritik er der haglet ned fra Statsamt? Hvad er baggrunden herfor? Hvilken kritik er der haglet ned fra EU? Må vi ikke se denne kritik? Er Kirsten Moth sikker på, det er EU? ”Medarbejderne i Hels ingørs skolevæsen er ni også blevet beskyldt for at have drevet et system, der kan sammenlignes med apartheid” Hvem har gjort det? Hvad er baggrunden herfor? Er Kirsten Moth uenig i dette? Hvis hun ikke er uenig i dette, hvorfor Formulerer hun så sætninge   n sådan? Kan det sammenlignes med apartheid? Hvorfor (ikke)? Hvad er da apartheid? Hvorfor er dette system forskellig fra Apartheid? ”Selv om både skoleledere, politikere og medarbejdere, der i dagligdagen har arbejdet med Helsingørs roma -børn og deres familier i mange år, har anbefalet at fortsætte dette særlige skoletilbud, har selv EU-ministre taget sig tid til at fordømme
undervisningsformen og kaldt den for racediskriminerende” Mener Kirsten Moth, at de, der til Daglig arbejder med en sag, altid ved Bedre? Mener Kirsten Moth, at det alene er Den ene part, som har retten til at Bestemme? Hvilke EU-ministre har taget sig tid Til at fordømme undervisningsformen? Hvad er det præcist i undervisningsformen, Som disse EU-ministre har fordømt? Citerer Kirsten Moth nogen her, eller er Det hendes egen opfattelse? Hvor og hvornår har EU -ministre kaldt Undervisningsformen for Racediskriminerende? ”Social glidebane” Hvad er en social glidebane? Hvordan måler Kirsten Moth Bevægelserne på en social glidebane? Hvad er start og hvad er slut? Kan bevægelserne kun gå nedad? ”Romabørnene og deres familier er nu sendt ud på en social glidebane, hvor børnenes fremtid kan komme til at stå på analfabetisme og et elendigt liv på laveste sociale rangtrin” Hvorfor er Roma børnene og deres Familier sendt ud på en social Glidebane? Hvem har sendt dem derud? Kan man ikke trække dem tilbage Fra denne sociale glidebane? Kan man hjælpe dem selv med at trække Sig væk fra den sociale glidebane? Kan kun andre mennesker trække dem Væk fra dem sociale glidebane? Kan kun ”hvide” mennesker trække dem Væk fra den sociale glidebane?
Hvad er analfabetisme? Børnene i Roma -klasse de Sidste 25 år  – hvor mange af dem var Analfabeter? Hvor langt væk fra analfabetisme var De? Hvad er et elendigt liv? Hvorfor får Roma børnene et elendigt liv? Hvorfor får forældrene et elendigt liv? Hvordan er deres liv i dag? Hvordan var deres liv for 30 år siden? Hvordan var det for 20 år siden? Hvordan var det for 10 år siden? Hvad har Helsingør Kommine tænkt    sig at Gøre for ikke at Roma børnene skal få Et elendigt liv? Hvad har Helsingør Kommune tænkt sig At gøre for ikke at forældrene skal få et Elendigt liv? Er det liv, de har i dag, da et godt liv? Er det f-klassens skyld? Hvordan har f-klassen bidraget til, at Eleverne kunne få et godt liv? F-klasserne er startet for 25 år siden? Hvordan har livene været for de børn, Der kom gennem f-klasse i stedet for Almindelig dansk klasse? Er disse børn tilfredse med  – i dag    – at de Kom i f-klasse? Ville de hellere have været i alm klasse? Hvad er det laveste sociale rangtrin? Hvor er Roma forældrene i dag? Hvor er de Roma forældre, hvis børn var I f-klasse, på sociale rangtrin? Hvad skyldes det? ”  – De sejler nu uden mål og med, omklamret af velmenende, udenforståe nde ”halal -hippier”, siger en harm skolekonsulent i Helsingør Kommune, Inga Nielsen, der er en af landets førende kapaciteter inden for tosprogs-undervisning i Danmark”
Hvad er forskellen for Roma børnene Og deres forældre, nu de ikke går i f-klasse? Hvem er det præcist, Inga Nielsen Beskylder for at være velmenende, Omklamrende ”halal -hippier”? Skal det forstås som et nedsættende Udtryk? Ønsker Inga Nielsen at fornærme de Personer? Hvordan bliver man ”halal -hippie”? Er velmenende et nedsættende udtryk? Er det ment nedsættende? Er omklamrende et nedsættende udtryk? Er det her ment nedsættende? Hvad er baggrunden for, hvis Inga Nielsen Ønsker at fornærme en lang række Mennesker? Har Inga Nielsen undervist i romanes? Er Roma børnene blevet undervist i Romanes? Er de blevet undervist i engelsk? Tysk? Fransk? Serbo-kroatisk? Er de blevet undervist i andre sprog End dansk? Hvem har udpeget Inga Nielsen til En førende kapacitet inden for Tosprogs-undervisning i Danmark? ”I et debatoplæg i Politiken er hun gået  skarpt i rette med flere af de eksperter i ind- og udland, som har været med til gennem teoretiske diskussioner og redegørelser at sørge for lukningen af Helsingørs omdiskuterede f-klasser (F for ekstremt højt fravær, red.) undskyld, det har  jeg ikke læst… men hvilken dokumentation har Inga Nielsen fremført i sit debatoplæg, Til at tilbagevise de eksperter i ind- og Udland, som gennem teoretiske Diskussioner og redegørelser har været Med til at lukke f-klasserne?
Har Inga Nielsen forholdt sig til de praktiske Og teoretiske resultater, der er fra Østeuropa, Om forbedret skolefremmøde og forbedrede Skolepræstationer af Roma børn, som er blevet Offentliggjort de seneste år? Er Inga Nielsen klar over, at der findes Folkeskoler i Østeuropa, som har Romabørn     i De almindelige klasser? Og at disse børn tilsyneladende klarer sig godt? Er Inga Nielsen klar over forskellen mellem Disse undervisningsformer? Nu skriver red, at F er for fravær. Er red klar over, at sag nr 730/ i klagekomité For etnisk ligebehandling drejede sig om en Roma elev, der blev tvangsvisiteret til Roma klasse, ved tilflytning til Helsingør fra En anden kommune? Og at der ikke ved visiteringen havde været Ekstremt højt fravær, hverken i den tidligere Bopælskommune eller i Helsingør kommune? Og at visiteringsgrundlaget derfor vanskeligt Kunne være ekstremt højt fravær? Når det så ikke var ekstremt højt fravær, hvad Var det så? Er det muligt, at der kan være et principielt juridisk princip, som Inga Nielsen kan anerkende, der ikke er fravær? ” Men især de to forfattere, Malene Grøndahl og Carsten Fenger-Grøn, til en kronik i Politiken Om Helsingørs romaer, om f -klasserne og om Racediskrimination, har fået bægeret hos Inga Nielsen til at flyde over” Undskyld, har ikke læst den endnu, og kender Ikke de to forfattere – Men hvad er egentlig racediskrimination? Er der grundlag for at kalde f-klasserne for Racediskrimination? Er det i orden at diskriminere Romaer? Helliger målet midlet? Er der ikke andre måder? ”De sejler nu uden mål og med. Omklamre  t
af velmenende, udenforstående ”halal -hippier”” Nå, gør de det? Jeg så nu nogle af dem ovre i Exstra-Kvikly i dag – de var ikke Omklamrede. Jeg så meget få velmenende mennesker I Extra-Kvickly, men det var måske mig, Der var gnaven i dag? Jeg så heller i kke så mange udenforstående, Det var måske fordi det var koldt? Jeg ved ikke præcist, hvordan en ”halal -hippie” ser ud, så jeg kan ikke være sikker på, om jeg så nogle af dem. ”-  Når diverse instanser, som jeg normalt sætter højt, udråber os som diskrimi nerende, bliver jeg krænket” Er Malene Grøndahl og Carsten Fenger -Grøn Instanser? Sætter Inga Nielsen normalt dem højt? Er de også diverse? Er der andre instanser, som Inga Nielsen Normalt sætter højt? Har disse instanser udråbt Inga Nielsen som Diskriminerende? Hvorfor har de dog det? ”-  Når jeg hele mit arbejdsliv har kæmpet de små og de svages sag bryder jeg mig ikke om at blive anklaget for at have været med til at skabe apartheid-tilstande i Helsingør.” Nej, det ville de fleste i samme situation no k Være kede af? Er der apartheid tilstande i Helsingør? Hvis ikke, hvorfor har nogle da påstået det? Er deres påstande ubegrundede? Er det ”diverse instanser”? Eller er det ”halal -hippier”? Hvad med de forskellige afgørelser om f-klasserne? Er de teoretiske? Hvad er teori?
Hvad er praktik? Er praktik bedre end teori? Hvorfor skal Roma børn da gå i skole? Kan de ikke lære rengøring gennem praktik? Er Inga Nielsen tilfreds med resultaterne af Hele sit livs kamp? Er det blevet bedre eller er det blevet dårli gere? Har det hele tiden været lige godt? Hvorfor (ikke)? ”Det er en grov og meget alvorlig beskyldning, specielt når man tænker på, at forfatterne ikke kender noget til dagligdagen i skolerne her, siger Inga Nielsen og kalder kritikerne af Helsingørmodel len for skrivebordsgeneraler” Hvad er en beskyldning? Hvorfor er det en beskyldning? Fordi Inge Nielsen hele sit liv har kæmpet For de små og de svage? Men hvad med Romaerne? Eller er det dem, der er de små og de svage? Er der andre små og svage? Er der forskelle eller ligheder? Eller er det en beskyldning, fordi det er kritik? Hvornår er en beskyldning en beskyldning Og hvornår er det en kritik? Hvornår er kritik berettiget? Hvornår er kritik uberettiget? Hvad med de Roma børn, der er blevet Voksne og er kede af at have gået i f -klasse? Hvad med de Roma forældre, der forgæves har Kæmpet imod, at deres børn skulle komme i f-klasse? ”Marginaliseret - Initiativtagerne til at indbringe at indbringe Romasagen til center for Menneskerettigheder Kan takke deres store interesse for f-klasserne For, at elevgruppen nu er totalt Marginaliseret, fremfører Inga Nielsen i Sit debatindlæg i dagbladet Politiken”
Tak for det! Jeg er som formand i ”Romano” en af Initiativtagerne, og takkes altså nu af Inga Nielsen for min store interesse. Den første klage til statsamtet skete på grundlag af og med fuldmagt fra en familie, der fik deres økonomi ødelagt, fordi hver dag deres barn var syg, trak skolen, socialforvaltningen og lønningskontoret dem for alle de penge, de fik for at være i aktivering. Dvs. de gik på aktivering og fik ikke noget. Barnet blev skyldig i at ødelægge familiens økonomi ved at have influenza og feber. Yderligere skulle familien ud af ingen indkomst betale for en lægeerklæring til 300 kr, som savnede lovgrundlag. Den anden klage skete på grundlag af klage Fra en familie og med skriftlig fuldmagt Fra en familie, der følte sig diskrimineret, Fordi barnet fik en dårligere uddannelse end Sine søskende, der ikke skulle tvinges til at Gå i f -klasse. Skolen og kommunen påstod, At f-klasse stod for ekstremt højt fravær (red), Men barnet var tilflyttet kommunen fra en Anden kommune, og der var ikke ekstremt højt Fravær, da barnet blev anbragt i f  -klasse, og der Havde ikke været ekstremt højt fravær i den Kommune, hvor barnet tidligere havde gået I almindelig klasse. Hvordan er Roma børnene nu blevet totalt Marginaliserede af, at disse to Roma forældre Har klaget? Hvordan kan jeg takke mig selv for at Marginalisere disse børn ved at repræsentere Klagende Roma foræ  ldre ved fuldmagt? Er marginalisere ment nedsættende? Er det ment som en fornærmelse? Skal jeg stå model til Inga Nielsens Fornærmelser, fordi jeg påtager mig et Hver efter forvaltningsloven? Er der her et skriftligt dokumenteret tilfælde af en offentlig ansat, der fornærmer sociale klienter og deres partsrepræsentanter?
Hvad med den sag, hvor en skolelærer Tog ud til en Roma forældre og bad vedkommende Skulle skrive under på, at klagen til klagekomité For etnisk ligebehandling blev trukket tilbage, idet Barnet ellers ville blive smidt ud af skolen og Forældren ville miste sin kontanthjælp og stå Uforsørget med tre børn? Har de sociale myndigheder ikke et ansvar Hvis børnene bliver socialt marginaliserede? Hvad med den store stak klager over social Marginalisering, som Roma forældre har indgivet Til klagekomité for etnisk ligebehandling, men Som klagekomitéen har nægtet at behandle Færdig? Er det måske ikke korrekt, at en stor gruppe Roma forældre allerede føler sig socialt marginaliserede Og endda diskriminerede, i Helsingør kommunes Sociale system, i sundhedsvæsnet, på arbejdsmarkedet, Hos politiet, på boligmarkedet? ”-  Vi har haft flere børn, der efter disse ”velmenende tiltag” har stået i døren til f   -klassen og sagt, at de ikke kommer i skole mere mere, når de ikke må gå i f -klassen” Hvad er et ”velmenende tiltag”? Er det nedladende og nedsættende ment? Er det en rimelig adfærd af en offentlig ansat at Kalde en repræsentant efter forvaltningsloven For en ”velmenende tiltag”? Hvad med de pågældende for   ældres mening Og rettigheder? Har de da ikke lov at klage deres nød? Har de ikke lov at påkalde sig deres rettigheder Efter lovene? Er der uenighed mellem Roma forældrene om f-klassen? Er det normalt eller unormalt? Er der uenighed hos danske forældre om   deres Skole? Hvem har ret? Dem der holder med læreren? ”Hvis integrationsministeren kom til Helsingør med en kæmpe pose penge og vi lavede
én til én -undervisning, ville vi måske nå enkelte af børnene, men næppe alle, for forældrene vil ikke lukke skolever  denen ind” Hov, handler det nu om penge? Af det hidtidige fremgår eller, at Inga Nielsen Er ekspert i tosprogs-undervisning? Og at jeg – for én  – er en ”omklamrende, Velmenende ”halal -hippie”?? Jeg havde indtryk af, at vi var i gang med en Principielk diskussion? At det handlede om praktik i forhold til teori? At det handlede om praktik i forhold til Skrivebordsgeneraler? Må vi ikke høre lidt mere om det med pengene? Så vidt jeg husker, var der visse anbringender og Citater, der tydede på, at f -klasserne ikke var Fraværs  -klasser, men en særlig økonomisk udgave Af specialundervisning, som dog kun blev givet Til Roma børn? Og at Helsingør Kommune derpå ændrede forskelligt Materiale, så de kom til at hedde ”f  -klasser” I stedet for ”Romiklasser” som de eller  s hed på Kommunens gamle visitationsskema?? Og hvad er det med integrationsministeren? Jeg mener vi har indtil flere ansøgninger Til integrationsministeren, som enten er blevet Afslået eller ikke er besvaret? Selvom de er sendt til Helsingør Kommunes Skolevæsen errindrer jeg ikke, vi har fået et Svar derfra? Og udtalte formanden for Helsingør Kommunes Børne - og ungeudvalg ikke til Helsingør Dagblad, Før jul, at det ikke var et spørgsmål om penge? Men om praktiske forslag? Hvem skal vi nu tro på i denne s ag? Er det nu også integrationsministerens ansvar, at Roma børn ikke går i f  -klasse (mere)? ”Forældrene er forvirrede over den megen medie-interesse og ønsker, som alle forældre, det bedste for deres børn, og de har et
standpunkt, til de tager et nyt for hele tiden at optimere deres og børnenes situation” oh, var det ikke tidligere statsminister Jens Otto Krag, der formulerede tesen om, At man har et standpunkt til man tager et nyt? Var det ikke socialdemokratiets formand, der Således legitimerede, at ma n skiftede standpunkt? Er det ikke flot, at Roma forældrene vil det bedste For deres børn? Er det ikke ganske intelligent at ændre standpunkt,’ Hvis det kan forbedre dine børns situation og Fremtid? Inga Nielsen betvivler altså ikke, at Roma forældrene Vil det bedste for deres børn? Hvordan så, når forældrene klager? Er det så ikke også fordi de vil det bedste for deres Børn? Er det så mon ikke fordi de har en opfattelse af, At de kan få noget bedre end det de får i dag? Er det så ikke legitimt at klage? Ville det så ikke have været relevant at have Fået en evaluering af f -klasserne og deres Resultater? Er det et spørgsmål om økonomi, hvis Roma forældrene Var utilfredse? Kunne økonomi have gjort f -klasserne bedre? Eller kan økonomi gøre disse børns fremti   d bedre? Det handler vel ikke om økonomisk diskrimination Også? Får Roma børn ikke special undervisning på samme Måde som danske børn? Hvorfor da ikke? Er alle forældre da ikke kede af megen medie  -interesse, Hvis den da ikke lige er noget de selv har bedt om? Hvis vi går medie -historierne igennem – hvor mange Af dem stammer fra Helsingør Kommune  – og Hvor mange af dem stammer fra ”halal -hippierne” eller Fra diverse instanser? Hvis der er en overvægt at medie  -historier fra Helsingør Kommune, hvorfor er det sådan?
”Helsingørs børne og ungedirektør, Bjarne Pedersen, bekræfter, at flere af Romabørnene, der har gået i f  -klassen, Allerede holdt op med at komme i skole, da Forvaltningen skrev ud til romafamilierne Med information om, at klassen skiftede Regi fra folkeskole til ungdomsskole, Fordi den sidste f-klasse på Nordvestskolen også blev kendt ulovlig Af undervisningsministeriet” Hov, har undervisningsministeriet kendt Den sidste f-klasse på Nordvestskolen Ulovlig? Hvornår er det sket? Skiftede f-klassen regi fra folkeskolen Til ungdomsskolen før eller efter at Undervisningsministeriet kendte den ulovlig? Hvorfor blev den kendt ulovlig? Hvorfor skiftede Helsingør Kommune f -klassen Til en (anden) ulovlig måde? Kunne kommunen ikke forudse, hvad der ville ske? Har kommunen ikke en jurist? Har juristen ikke været inde over sagen?` Har juristen ikke de samme love, som ”halal - Hippierne” har? Læser kommunens jurist lovene på en anden måde? Hvorfor holdt børnene op med at komme i En f-klasse, der var ulovlig? Blev børnene tilbudt anden undervisning? Hvorfor (ikke)? Må kommunen godt det? Hvad gjorde børne - og ungedirektør Bjarne Pedersen, da han blev opmærksom på dette? Hvorfor gjorde han (ikke) det? Kunne han have gjort noget andet? ”Værktøjerne er væk” Er det derfor, at socialministeren i Go-morgen Danmark kun ville pege på Roma børnene i Helsingør som målgruppe for L 108?
Skal børnene nu tvangsadopteres af Danske familier, der ikke kan få Børn fra udlandet? Skal Roma’erne i Helsingør nu igennem Den proces, som har været skandaliseret i Mellemkrigstidens Tyskland og Schweiz? ”-  Vore muligheder for at hjælpe disse børn er nu helt systematisk taget fra os” Er det af økonomiske grunde, Inga Nielsen? Hvorfor kan Helsingør Kommune ikke lære Af de erfaringer, der er med  undervisning af Roma børn i almindelige skoleklasser i Østeuropa? Hvorfor vil Helsingør Kommune ikke samarbejde Med Roma’er i Østeuropa herom? Vi har f.eks. henvendelser fra Ungarn, og her kender Man til de samme principielle problemstillinger Som i Helsingør? ”  – Selv om vi i flere år har forsøgt at gøre gældende at vi hellere ville have nogle værktøjer i skolesystemet i stedet for at være tvunget til at indberette til de sociale myndigheder hele tiden. Og det har vi ifølge loven pligt til,  siger Bjarne Pedersen” Hvem har Bjarne Pedersen gjort dette gældende til? Er det en intern proces i Helsingør Kommune? Har der været ”gjort gældende” til andre? Må vi få aktindsigt i dette? Hvad er der blevet gjort gældende? Har Bjarne Pedersen talt med Roma forældrene? Hvorfor ikke? Har han talt med Roma NGOer herom? Hvorfor ikke? Kender Helsingør Kommune til et begreb, der Hedder ”empowerment”? Har Inga Nielsen ”halal -hippie” ordbogen? Har Bjarne Pedersen ”halal -hippie” ordbogen? Står den måske på bibl   ioteket?
”Et barn, der af en eller flere grunde ikke har mulighed for at passe sin skole, har et truet voksenliv” Hvad er et truet voksenliv? Hvad er at passe sin skole? Hvad er én grund? Hvad er flere grunde? Taler vi om Roma børn, her? Hvad er det præcist for grunde, da. At Roma børn ikke har mulighed for at passe Sin skole? Betyder ”mulighed” at der er en egentlig Forhindring? Hvad er disse forhindringer, da? Er det nogle, kommunen skal interessere sig for? Er det nogen, kommunen efter loven har ansvar for? ”Et barn, der af en eller flere grunde ikke har mulighed for at passe sin skole, har et truet voksenliv. Derfor er selve dét at få børnene i skole så grundlæggende vigtigt, tilføjer han” Har kommunen da tænkt sig at studere dette Problem sammen med forældrene? Er forældrene enige i, at det er vigtigt, at Børnene kommer i skole? Hvorfor (ikke)? Er kommunen interesseret i at samarbejde med Roma i Østeuropa, som kender til samme Problemstilling og som har positive erfaringer med At få løst problem  erne ”At flere roma -børn efter f -klassens nedlæggelse nu helt har droppet at komme i skole og i stedet er blevet numre i bunken af sagsakter på socialforvaltningen forklarer skolekonsulent Inga Nielsen således” Ok, vi spørger igen  – hvor mange er flere? Hvorfor er de blevet numre i bunken?
Er der ikke ansat mange sagsbehandlere i Socialforvaltningen? Hvad er ventetiden på at få behandlet sin sag? Hvor længe ligger sagen i bunken? Hvad går sagsbehandlingen så nærmere på? ”Mister selvtillid Romabørnene  er jo nu blevet placeret i de Almindelige skoleklasser og får samme tilbud Som alle andre” Hør, efter nytår mødte jeg en af Roma forældrne I Extra-Kvickly (den ligger tættest på og der er Et stort udvalg…) og familien havde intet hørt Om, hvad der skulle ske, ny f-klassen var blevet Lukket. Har der så ikke lige været vinter   -ferie? Hvor lang tid har børnene så nu været placeret I almindelig skoleklasse? Er det rigtigt, de har mistet selvtilliden på så Kort tid? Hvad er det for et tilbud, de får på linie m  ed Andre børn? Hvordan er deres niveau i forhold til de andre Børn? Er de blevet visiteret på grundlag af alder eller På grundlag af færdigheder? Er der foretaget tests? Er der foretaget psyko-sociale tests? Hvad har disse tests vist? Har kommunen drøftet  dette med Roma forældrene? ”-  Da børnene i forvejen har svært ved at klare det faglige niveau, bliver deres selvtillid ikke bedre af at sidde i en klasse, hvor alle andre elever befinder sig på et helt andet fagligt niveau” Er det ethvert fagligt niveau? Er børnene indplaceret rigtigt? Får de det rigtige tilbud efter loven? Er der brugt nok tid på dette? Handler det om økonomi?
Handler det om lærernes uddannelse? Eller er det alene Roma børnenes skyld? Eller er det f-klassens skyld? Hvad med de en eller flere grunde til, at de Ikke havde mulighed for at komme i skole? Er der forskel på det nu, i forhold til dengang De gik i f-klasse? ”Det giver dem ikke lyst til at komme i skole. Med det resultat, at de nu er frit svævende. Selv om Helsingør Kommune h ar ordningen Med ”morgenfruerne”, der er ansat til at Tage ud og vække romafamilierne og hjælpe Til med at få børnene i skole, så har mange Af familierne i realiteten lukket af for dem. De vil ikke have dem indenfor dørene, Siger Inga Nielsen” Før talte I nga Nielsen, eller var det Bjarne Pedersen. Eller var det Kirsten Moth, Helsingør Dagblad, om ”ikke har mulighed” For at passe sin skole, men nu taler Inga Nielsen om ”ikke har lyst”. Er ”mulighed” ændret til ”lyst”? Er det mulighederne eller lysten, der driver Værket? Var der ikke en lærer på Nordvestskolen, Der fortalte, at hun havde et system med Flødeboller? Når alle børnene i klassen kom i skole, så Fik klassen flødeboller? Blev belønningen  – som altså var indført Fordi det angiveligt var svært at få    børnene I skole – ikke afskaffet, fordi alle børnene Begyndte at komme hver dag? Jeg synes ikke vi får alle oplysninger? Nogle af forklaringerne passer heller ikke Helt sammen med andre, føler jeg. Var ”morgenfruerne” dyrere end en bakke Flødeboller hve r dag? Hvor mange morgenfruer? Var der ikke otte børn i den klasse? Hvad koster en bakke flødeboller?
Ok. Vi kan godt diskutere ernæring etc., Men rent økonomisk  –  var flødebollerne Ikke meget billigere end ”morgenfruerne”? Er det ikke muligt at analysere lidt mere i Flødeboller kontra ”morgenfruer”? Hvad smager bedst?? Hvad kan du bedste lide? Hvorfor kan Roma forældrene da ikke lide ”morgenfruerne”? Er det ikke rigtigt, at en Roma familie har Skrevet et klage til Helsingør Kommune og Til undervisningsminister Bertel Haarder om, At ”morgenfruen” ikke respekterede dem, Følte de? At ”morgenfruen” forhørte sig om andre ting End det der havde med skolegang at gøre? Hvad er der galt, hvis Roma’erne ikke vil have De pågældende indenfor dørene? Er det alene Roma’erne der er noget galt med? Igen – hvorfor vil Helsingør Kommune ikke Samarbejde med Roma erfaringer fra Østeuropa? ”Skoleret i EU Tidligere har Helsingørs borgmester Per Tærsbøl, børne - og ungedirektør Bjarne Pedersen og skoleinspektør Jarl Gerne, Borupgårdskolen, stået skoleret for et Underudvalg for mindretalsbeskyttelse Under Europarådet” Det synes jeg ikke vi har hørt noget om før? Hvornår er det gået for sig? Er det EU eller er det Europarådet? Eller er det ét fedt? Er det for at nedsætte bety  dningen af det Pågældende udvalg, at Kirsten Moth kalder Det et ”underudvalg”? Er det for at indikere til læseren, at det Pågældende udvalg skal man altså ikke Tage for noget særligt?
Hvad er det for noget med mindretals Beskyttelse? Er der brug for det? Hvad sammenhæng har det med ”mulighed” Og ”lyst”, som vi lige har hørt om Tidligere i historien? Hvad sammenhæng har det med ”halal   -hippier”? Med skrivebordsgeneraler? Med teoretikere og praktikere? ”Formålet var at forklare, hvorfor Helsingør Kommune havde dannet de såkaldte f -klasser.” Aha, de var altså kun ”såkaldte”? Hvorfor skulle Helsingør Kommune forklare, Hvorfor kommunen havde dannet de ”såkaldte” f-klasser? ”-  Det var som om medlemmerne af dette udvalg havde skrevet mødereferatet på forhånd. D et var umuligt at argumentere igennem deres fordomme, siger Bjarne Pedersen” Interessant! Man kan altså skrive sine mødereferater på forhånd? Har Bjarne Pedersen erfaring hermed? Hvad betyder ”argumentere”? Skal man altid gå ret, når man argumenterer? Får  man ret i kraft af sin stilling, eller i kraft af Sine argumenter? Hvad sagde medlemmerne af dette udvalg til Deres forsvar? Hvad var det for nogle fordomme, som medlemmerne Af dette udvalg havde? Hvorledes havde disse fordomme med mindretals Beskyttelse at gøre? Havde de noget med love og konventioner at gøre? Hvordan kan der sidde nogle medlemmer af dette Underudvalg under Europarådet og have en masse Fordomme? Hvad er det her for noget? ”Borgmester Per Tærsbøl er heller ikke imponeret. - Jeg har mistet respekten for mange af de mennesker Og organisationer, der påberåber sig at varetage
Menneskerettigheder.” Hvem er de mennesker? Hvilke organisationer der det? Omfatter de Europarådet? EU? Har borgmesteren da respekteret dem før? Hvordan har denne respekt udartet sig? ”Hvorfor har de ikke lyttet til de medarbejdere i Helsingør, der har dagligdagen med alle disse problemer tæt inde på livet”: Er det et citat fra borgmester Per Tærsbøl? Eller er det en konklusion fra Kirsten Moth, Helsingør Dagblad? Har de medarbejdere i Helsingør, der har Dagligdagen med alle disse problemer tæt Inde på livet, da talt med mange af de Mennesker og organisationer, der påberåber Sig at varetage menneskerettigheder? Var det ikke kun borgmesteren, børne - og Ungedirektøren og e n skoleinskeptør? Har der været andre møder med de mennesker Og organisationer, der påberåber sig at varetage Menneskerettigheder? Var der ikke noget med, at skoleinspektøren Var med i drom-edu projektet? Rejste han ikke rundt og så på Roma projekter? ”a f Kirsten Moth foto: Jørgen J.K.” Billedtekst side 9 ”-  jeg føler mig dybt krænket over at blive beskyldt for racediskrimination og for at udføre apartheid i Helsingør. Jeg har kæmpet for de svageste og dårligst stillede borgere, siger skolekonsulent i Helsingør Kommune, Inga Nielsen. Hun er fortvivlet over, at Roma-børnene er sendt ud på en social Glidebane” Hvem har sendt dem ud på en social Glidebane? Har statsministeren ikke sagt, at vi skal have
Brudt den negative sociale arv? Hvad betyder det i praksis? Bliver det nemmere efter den store Kommunalreform? Hvordan står det til med Roma’erne i Andre kommuner? Der er mange andre spørgsmål, men lad Os starte et sted, og få lidt svar på dem, der Her er stillet. Med venlig hilsen Eric Støttrup Thomsen ” Romano” Kongevejen 150 3000 Helsingør 49 22 28 11 www.romano.dk