Velkommen til Socialudvalget –   SOU - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Socialudvalget   holder   normalt   møde   om   torsdagen   kl.   10.15    i   værelse     2-141   (2.   sal   på Christiansborg). Udvalget bistås af: Udvalgssekretær Jakob Heltoft tlf. 33 37 55 96    (email [email protected]) og Udvalgsassistent Lone Klinke Nielsen tlf. 33 37 55 42.(email   [email protected]) Sekretariatet har kontor på 1. sal i   L-bygningen (adgang via Proviantgården). Socialudvalget  er  et  af  Folketingets  stående  udvalg  og  har  17  medlemmer  og  11  stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling,   jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretning  er. Sekretariatet forbereder sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  mv.  og  bistår  evt.  formanden med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller  udarbejdelse  af  f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændr ingsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Socialudvalget  behandler  sager  inden for sagsområderne: Social pension, social  service, individuel boligstø tte og børnetilskud. Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003 -2004 I folketingsåret 2003 -04 holdt udvalget 33 møder. De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget be  slutter dette. De   fleste   møder   er   lukkede,   men   udvalget   har   mulighed   for   at   holde   åbne   møder.   I   sidste folketingsår  h oldt  udvalget  18  samråd,  og  heraf  var  15   åbne  s amråd  om  bl.a.  lægekonsulenter, indsatsen over for børn og unge, anbringelse af børn, prisen   for børnepasning og vold mod kvinder . Bl.a.  for  at  få  inspiration  fra  andre  landes  reguleringsinitiativer  foretager  udvalget  studieture  til udlandet, normalt én årlig rejse. Udvalget foretog i 2003-04 studieture til hhv. Norge og Island Udvalget  holdt  endvidere  en  høring  om  selvmord  og  en  høring  om  sociale  opgaver  i  forbindelse med strukturreformen. Udvalgets aktivitet i 2004-05 (1. og 2. samling) I folketingsåret 2004 -05, 1. samling holdt udvalget 11 møder.  I 1. samling holdt udvalget 6 samråd, og  heraf  var  4  åbne  samråd    om  årsrapporten  fra  Rådet    for  Socialt  Udsatte,  Hedensted  Kommune, Ældrepakken og Kommunalreformen   . I 1.samling har udvalget været på studietur til    Næstved sammen med Kommunernes Landsforenings sociale  udvalg.  Det  overordnede  emne  for  besøget  var  sårbare  børn  og  unge  og  sammenhængen
med anbringelsesreformen. I forbindelse med besøget afholdtes   det årlige dialogmøde mellem de to udvalg. I 2. samling holdt udvalget 18 møder. Der blev afholdt 5 samråd, hvoraf de 4 var åbne samråd om lovforslagene  vedrørende  kommunalreformen,  førtidspension  til  rockere,  kontanthjælpsmodtagere og sagsbehandlere samt socialministerens udtalelser om ulighed. Lovprogram I løbet af 2005 -06 forventes en række nye lovforslag at skulle behandles i Socialudvalget. Det  drejer  sig  om  lovforslag  vedrørende  nedsættelse  af  forældrebetaling  for  børnepasning familie- og forbrugerministerens område. På socialministerens område drejer det sig i efteråret om kommunale forpligtigelser over for visse udsatte gruppe samt mellemkommunal refusion; styrkelse af forældreansvaret; præcisering af krav til  kommunernes  afgørelser;  garanti  for  maksimal  ventetid  på  2  måneder  til  en  plejebolig  m.v.; nedsættelse af alderen for boligstøtte samt afskaffelse af særligt tillæg ved bereg ning af boligydelse. I januar 2006 forventes fremsat lovforslag til revision af støtte - og kontaktpersonordningen; frit valg mellem   kommunale   plejeboliger;   revision   af   reglerne   om   frit   valg   af   ældrebolig   og   endelig kommunernes handle- og betalingsforpligtigelser efter kommunalreformen. Ressortministerier Socialministeriet   og   Ministeriet   for   familie-    og    forbrugeranliggender er   udvalgets   politiske ressortministerier.  Socialministeriet består  af  det  centrale  departement  samt  en  række  styrelser: Ankestyrelsen, Styrelsen for Social Service og Den Sociale Sikringsstyrelse samt Socialforskningsinstituttet.   I   Ministeriet   for   familie-   og   forbrugeranliggende    er   det   udover departementet Familiestyrelsen, der behandler sager med relevans for Socialudvalget Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Normalt har ministeren 4 uger til at svare på spørgsmål, men hvis en spørger ønsker det, kan der påføres en kortere frist. Det er også muligt at angive spørgerens navn på spørgsmål, der stilles gennem udvalget. Udvalget  kan  i  den  forbindelse  også  kalde  ressortministeren  og/eller  en  anden  minister  i  samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Redskaber under udvalgets behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folk etingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen  - lovprogrammet - kunne ses en oversigt over de lovforslag som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen på udvalgets område. I  forbindelse  med  udarbejdelsen  af  lovforslag  har  ministerierne  ofte  indhentet  udtalelser  om  dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget
modtager  udvalget  kopi  af  høringssvarene  samt  et  notat,  der  typisk  redegør  for  ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget  sættes  det  på  dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  efter  udkast  f ra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Spørgsmål til ministeren stilles gennem udvalgets sekretær, som derfor også typisk vil vær e til stede under 1. behandlingen. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives en betænkning om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når udvalget modtager henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål  til  den  relevante  minister  for  at  få  ministerens  kommentar  til  henvendelsen.  Når  der kommer   svar   på   spørgsmålet,   se   nder   sekretariatet   en   kopi   af   svaret   til   den,   der   har   sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles naturligvis også på forslaget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår.     Et forslag kan trækkes tilbage eller stilles i bero eller,  man  kan  afslutte  et  ikke  færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag   og dokumenter    vedrørende    udvalgets    almindelige    kontrol    med    regeringen,    dvs.    alm.    del     – dokumenterne.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgsmål/svar  og samrådsspørgsmål. Alm.   del-nummereringer   og   forslagsnummereringer   er   altid   knyttet   til   en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 2004  -05, 2. samling. Det er endvidere muligt at abonnere elektronisk på bilagene v ed at tegne abonnement på Nettinget. I  Socialudvalget  skelnes  der  mellem  offentlige,  interne  og  fortrolige  bilag,  da  en  række  af  de henvendelser udvalget modtager indeholder personfølsomme oplysninger . EU-procedure Medlemslandenes fagministre de i rådssamlinger. Socialudvalget føl  ger rådssamlingerne  i  rådet  for  beskæftigelse  og  sociale  forhold. Udvalget  modtager  forud  for  et rådsmøde  et    såkaldt   samlenotat  om  de  sager,  der  er  på  dagsordenen  for  rådsmødet.     Udvalget behandler som udgangspunkt få E U-sager, men såfremt det ønskes kan udvalget kalde ministeren i samråd  m ed  udgangspunkt  i  samlenotatet.  Et  sådant  samråd  vil    typisk  blive  afholdt  i  samme  uge, som  ministeren  forelægger  rådsmødedagsorden  og  eventuelle  mandatforslag  for  Europaudvalget. Udvalget modtager efterfølgende  regeringens referat af ministerrådsmødet.
Socialudvalget  modtager  løbe nde  oversigter  over  ny  lovgivning  og  nye  sager  inden  for  udvalgets område fra EU -sekretariatet. For   en   uddybende   beskrivelse   af   området   henvises   i   øvrigt   t  il   EU-sekretariatets   pjece   om fagudvalgenes behandling af EU-sager. Pjecen forventes klar medio marts. Deltagelse i konferencer og høringer m .v. Socialudvalget modtager en lang række invitationer til at deltage i diverse høringer og konferencer. Når udva lget  modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne på alm. del og det enkelte medlem tilmelder sig direkte.  Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling,  sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på  en tilmeldingsblanket, som vil være vedhæftet den pågældende invitation. Udvalgets betaling for deltagelse i arrangementer, hvor deltagergebyret er over 1000 kr. skal  besluttes på et udvalg smøde. Yderligere information Folketingets   Bibliotek   samler   baggrundsmateriale   i   forbindelse   med   arbejdet   med   lov   og beslutningsforslag og uarbejder desuden en linkssamling med aktuel information, der er relevant for udvalgets løbende arbejde. Begge dele er tilgængeligt via Nettinget. For spørgsmål, råd og vejledning    kontakt udvalgssekretæren. Derudover   henvises   til   Håndbog   i   folketingsarbejdet   og   Kvalitetshåndbogen,   som   findes   på Nettinget.